
Beeldkwaliteitsplan Amstelveenlijn deel 2: haltes
Vorig jaar is het Beeldkwaliteitsplan voor de Amstelveenlijn afgerond en vastgesteld door de betrokken partijen. In het artikel deel 1 hebben we de inpassing in de omgeving van de drie ongelijkvloerse kruispunten en het opstelterrein toegelicht. In deel 2 doen we dat voor de verschillende type haltes en de onderdoorgangen van Onderuit, Amstelveen Centrum en Marne.
De haltes van de Amstelveenlijn die blijven, zullen allemaal worden vernieuwd en geschikt worden gemaakt voor de nieuwe trams met lage vloeren. Om ervoor te zorgen dat dit op een goede manier ingepast wordt in de omgeving, gaat het Beeldkwaliteitsplan ook hier nader op in. De focus ligt daarbij op het creëren van een herkenbare, samenhangende identiteit van alle haltes. De Amstelveenlijn kent vijf verschillende type haltes. In het Beeldkwaliteitsplan is per type steeds één halte als voorbeeld uitgewerkt.
Eén visuele familie
De kleuren, het materiaalgebruik, de inrichting van de perrons, het karakter van eventuele liften en trapopgangen van de drie ongelijkvloerse kruispunten/haltes Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan zijn als basis aangehouden voor de uitwerking van de overige haltes. Tezamen vormen ze visueel één familie. Dit geldt ook voor de uitwerking van de onderdoorgangen van Onderuit, Amstelveen Centrum en Marne.
Kenmerkend voor de Amstelveenlijnhaltes
Bij haltes waar daar sprake van is, worden de hoogteverschillen in de perrons opgeheven. De nieuwe perrons komen op één hoogte te liggen: ca. 24 cm hoog. Met behulp van licht gekleurde stenen bestrating wordt duidelijk waar een halte begint. Om een rustige en hoogwaardige uitstraling te bereiken worden markeringen op de perronbanden en de perrons zo subtiel mogelijk geïntegreerd. De perrons worden vervolgens ingericht met inrichtingselementen in de herkenbare rood-grijze R-net uitstraling. Waar er een afscheiding nodig is tussen weg, stoep en/of tram dan gebeurt dit met stalen lamellenhekwerken of waar nodig een stalen constructie met glazen panelen.
Alain
…en hij doet het weer. Mooi 🙂
Schrijf een reactieAlain
De main page is al een paar dagen stuk.
Wordt dit nog gefixt, of is dit uit compassie met de staat van de huidige Amstelveenlijn gedaan?
Schrijf een reactieNietToekomstBestendig-SchaamJullie
Welke malloot heeft bedacht dat er een ondoorzichting hekwerk rond de trappen mag komen? Dat je al de hoek om moet is funest voor sociale veiligheid ‘s avonds, en dit maakt het drie keer zo erg. Echt fantastisch hoor. Net als die halfslachtige ‘hommage’ aan de liftschacht met nutteloze luifel. Terug naar de tekentafel.
Schrijf een reactien-evo
@Wendy Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Nooit geweten dat er een verschil zat tussen “tram only” haltes en haltes waarbij tram & bus stoppen. Weer wat geleerd! 🙂
Schrijf een reactien-evo
Het valt mij op dat in Amsterdam eigenlijk nergens nieuw aangelegde tramhaltes qua hoogte echt goed aansluiten op de trams. De vloer van de Combino’s ligt altijd een stuk hoger t.o.v. het perron. In Rotterdam zie je dat de haltes meestal wel precies de hoogte hebben van de vloer van de trams daar. Waarom is dat en wordt daar bij de Amstelveenlijn beter op gelet?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@n-evo: Bij de Amstelveenlijn wordt de perronhoogte afgestemd op de Amsterdamse trams. Concreet betekent dit dat de perronhoogte ten opzichte van bovenkant spoor +24 cm moet zijn met een toegestane afwijking van +/- 0,5 cm. De vloerhoogte van de Combino trams ligt op 30 cm boven het spoor. Hetzelfde zal gelden voor het nieuwe 15G materieel. Het hoogteverschil is in een dergelijk geval dus maximaal 6,5 cm. Door speling in het samenspel van rails en trams (rails en wielen kunnen beide 2 cm slijten en de tram veert bij een volle bezetting nog eens 1 cm in) ligt de minimale instaphoogte tussen de 0,5 en 1,5 cm. Een lagere instap is niet mogelijk omdat anders de deuren van de tram de halte (kunnen) raken bij het opengaan.
Bij zogeheten combihaltes (haltes waar zowel tram als bus halteren) wordt nog onderzoek gedaan naar de optimale hoogte. Deze worden momenteel aangelegd op 20 cm hoogte, waardoor het hoogteverschil met de tram varieert van 5 tot 10 cm. Oudere tramhaltes liggen inderdaad nog op allerlei hoogtes. Deze worden bij vernieuwing op hoogte gebracht.
Schrijf een reactie