Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
maandag 20 juli 2015

Marjolijn Tausch : We laten dit jaar allerlei onderzoeken doen door specialisten.

Bij een groot bouwproject als de vernieuwing van de Amstelveenlijn hoort natuurlijk een hoofdaannemer, die het werk gaat uitvoeren. Om die te vinden, begint in het eerste kwartaal van 2016 de aanbesteding. Jurist Marjolijn Tausch, bij Metro en Tram van de gemeente Amsterdam projectleider contractvoorbereiding Amstelveenlijn, vertelt wat hierbij komt kijken.

Wat is eigenlijk precies een aanbesteding?

“Een aanbesteding is een officiële bekendmaking van een bouwproject, met de vraag aan bedrijven om een offerte in te dienen voor de uitvoering van het werk. Er horen allerlei wettelijke eisen bij. Eén ervan is dat, als het project boven een bepaalde prijs komt, alle belangstellende bedrijven binnen de Europese Unie zich moeten kunnen inschrijven. Dat is hier het geval.”

Je bent ‘projectleider contractvoorbereiding’. Wat houdt dat in?

“Ik zit in het inkoopteam dat de aanbesteding en het uiteindelijke contract voor de vernieuwing voorbereidt. Uiteindelijk gaat het om het vinden van een hoofdaannemer. Daar gaat veel werk aan vooraf. We moeten heel duidelijk en ondubbelzinnig voor ogen hebben wat we willen en wat voor eisen we stellen. Die kunnen we dan straks opnemen in de aanbesteding, zodat aannemers precies weten waar ze zich voor aanmelden en goed kunnen inschatten of zij daarvoor geschikt zijn.”

De aanbesteding begint pas volgend jaar. Wat zijn jullie nu aan het doen?

“We laten dit jaar allerlei onderzoeken doen door specialisten. Die kennis kopen we in. De resultaten daarvan komen in het contract met de aannemer. We laten bijvoorbeeld alle kabels en leidingen langs het tracé in kaart brengen: wat ligt er voor onder meer gas, elektriciteit en telecom, en moet dat straks uit de grond en worden vervangen? Dat is belangrijk om tijdens de vernieuwing van de Amstelveenlijn het risico te verkleinen dat we iets raken waardoor de tram niet meer kan rijden, of dat omwonenden zonder elektriciteit komen te zitten.

We bekijken ook wat er verder in de grond zit. Is er misschien sprake van vervuiling? We laten ook alles zeer gedetailleerd opmeten: lengtes, breedtes, de omvang van kruisingen, enzovoort.

Al deze gegevens komen terecht in het contract dat wordt gesloten met de uiteindelijk geselecteerde aannemer. Daarnaast stellen we zogenaamde aanbestedingsleidraden op: openbare documenten waarin de opdracht staat omschreven en de criteria die we hanteren om een aannemer te selecteren.”

Dat klinkt allemaal heel streng. Heeft de aannemer straks nog wel de vrijheid om zelf dingen te bedenken?

“Jazeker, dat willen we zelfs graag. Bij onze selectie van de aannemer bekijken we nadrukkelijk of hij met creatieve en vernieuwende oplossingen komt. Denk bijvoorbeeld aan een bouwterrein. Hoe zorgt de aannemer voor een dusdanige inrichting ervan dat het verkeer eromheen goed blijft doorstromen en er zo min mogelijk hinder voor omwonenden ontstaat?”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?