Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
donderdag 9 juni 2016

Tijdelijk OV in 2018 t/m 2020: inzet bus 55 noodzakelijk

Wendy van der Meulen

De bouwwerkzaamheden aan de Amstelveenlijn in 2018 t/m 2020 hebben gevolgen voor de reizigers van lijn 51 en lijn 5. Vandaar dat er een plan in de maak is voor het tijdelijk openbaar vervoer voor die periode: het tijdelijk OV-plan Amstelveenlijn 2018 t/m 2020. Wat houdt dit plan in?

Eén ding staat als een paal boven water: de bouwwerkzaamheden zullen voor hinder zorgen. En om de hinder voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken is de kern van het tijdelijk OV-plan het zo lang mogelijk laten rijden van de bestaande trams. Zo blijft tram 5 gedurende de gehele bouwperiode rijden, met uitzondering van twee zomervakanties in 2019 en 2020 en enkele weekenden. Ook lijn 51 houden we zo lang mogelijk in stand, maar vanaf zomer 2018 kan hij alleen nog rijden tussen Amsterdam CS en halte Ouderkerkerlaan. Dit vanwege de werkzaamheden op de volgende halte Sportlaan. Pas vanaf maart 2019 rijdt lijn 51 helemaal niet meer.

Fase 1: zomer 2018 t/m februari 2019

Reizigers krijgen dus te maken met twee fases van tijdelijk OV. Fase 1 loopt van zomer 2018 t/m februari 2019 en heeft vooral gevolgen voor reizigers die ten zuiden van halte Ouderkerkerlaan reizen. Anders dan bij de twee noordelijke kruispunten Zonnestein en Kronenburg kan bij de Sportlaan de trambaan tijdens de werkzaamheden niet om de bouwkuip heen worden gelegd. Lijn 51 krijgt daarom vanaf zomer 2018 halte Ouderkerkerlaan als begin-/eindpunt. Tussen halte Oranjebaan en Westwijk of Sacharovlaan gaat buslijn 55 rijden.

Buslijn 55 is geen onbekende In Amstelveen, want deze reed ook al tijdens diverse zomerbuitendienststellingen. De buslijn is echter scherp onder de loep genomen om te komen tot een zo optimaal mogelijke verbinding. Zo ligt er nu een voorstel voor een snellere route met minder haltes en een directere route (denk aan minder bochten, stoplichten e.d.).

Foto bij
Op het kaartje hiernaast ziet u het voorstel voor de route van bus 55 in fase 1. Bij halte Oranjebaan kan worden overgestapt op lijn 51 en 5 en op bus 356 naar Schiphol Noord/Haarlem en bij halte Laan van Langerhuize op bus 300 naar Bijlmer.

Fase 2: maart 2019 t/m 2020

Vanaf maart 2019 zullen de reizigers toch echt afscheid moeten nemen van lijn 51. Dan is het moment aangebroken dat lijn 51 niet meer kan rijden omdat de verbindingsboog bij station Zuid buitengebruik wordt genomen (door Zuidasdok). Bus 55 gaat vanaf dan rijden tot aan station Zuid.

Op het kaartje route buslijn 55 en tramlijn 5 2019-2020 (zie Documenten onderaan dit artikel) ziet u het voorstel voor de route van bus 55 en tram 5 in fase 2. Omdat tram 5 blijft rijden stopt bus 55 niet bij de haltes die liggen tussen de haltes Oranjebaan en De Boelelaan/VU. Voor tram 5 worden de haltes Kronenburg en Zonnestein tijdelijk samengevoegd tot één gemeenschappelijke halte vanwege de werkzaamheden bij deze twee kruispunten. Een tijdelijke bushalte Parnassusweg is wenselijk voor een vlotte overstap op de trein. De mogelijkheden hiervoor worden nog onderzocht.

Zomer- en weekendbuitendienststellingen in 2019 en 2020

Hoewel tram 5 gedurende de werkzaamheden blijft rijden, ontkomen we er niet aan om in de zomervakanties van 2019 en 2020 en enkele weekenden tram 5 tijdelijk te vervangen door buslijn 5. Bus 5 stopt bij alle haltes van tram 5 tussen Amstelveen Busstation, Stadshart en station Zuid. Bus 55 blijft rijden zoals in fase 2: non-stop tussen Amstelveen Westwijk of Sacharovlaan en station Zuid.

Foto bij
Op het kaartje hiernaast ziet u een detail van de situatie in Amstelveen Noord voor bus 5 en bus 55 tijdens de zomer- en weekendbuitendienststellingen.

Frequentie bus 55 en tram 5

 Bus 55Tram 5
Fase 110-12 per uurTot 10 per uur+/- iedere 5 minuten
Fase 212-15 per uurTot 12 per uur+/- iedere 4 minuten
Zomervakantie 6 weken in 2019 en 2020 18-22 per uur (totaal beide vervangende buslijnen op de Buitenveldertselaan)Rijdt nietExtra buslijn ter vervanging tram 5 stopt op alle tramhaltes

* Lijn 51 rijdt in fase 1 conform de dan geldende dienstregeling.

Andere streeklijnen als alternatief

Amstelveen is echt een bus-gemeente met veel streeklijnen. Voor een deel van de reizigers uit Amstelveen zullen deze streeklijnen soms een sneller alternatief zijn dan bus 55. Zo zijn reizigers uit de wijk Westwijk meestal sneller met streeklijn 172 naar metrostation Amstelveenseweg en dan nog één halte met metrolijn 50 naar station Zuid. Dit duurt ca. 25 minuten, terwijl bus 55 er circa 39 minuten over doet. Ook voor reizigers aan de noordzijde van Middenhoven is de combinatie bus 142 naar metrostation Amstelveenseweg met overstap op lijn 50 naar station Zuid sneller dan bus 55: circa 16 minuten versus ca. 33 minuten. Kaarten met bus 55 en de overige streeklijnen voor 2018 en 2019-2020 vindt u onderaan dit artikel.

Reistijden nu en straks

TrajectReistijd nu in minutenReistijd fase 1
(deels met lijn 51)
Reistijd fase 2 (wanneer lijn 51 niet meer rijdt)
Middenhoven – Zuid213432
Sacharovlaan – Zuid243735

Nog verder uit te werken

Het tijdelijk OV-plan dat er nu ligt is een conceptplan en diverse zaken moeten nog verder worden uitgewerkt. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk wat de eindhalte van bus 55 wordt. De keuze gaat tussen haltes Westwijk en Sacharovlaan. Om een bushalte te creëren bij Westwijk zijn aanzienlijke aanpassingen aan de infrastructuur nodig en moet de bus een grote lus door de wijk rijden om weer terug richting het noorden te kunnen rijden. Bij halte Sacharovlaan zijn slechts beperkte aanpassingen nodig en kan de bus op het bedrijventerrein een rondje maken om te keren. Ook vindt er nog een verdiepingsslag plaats op het aantal bushaltes, de locaties ervan en de aansluiting met het andere streekvervoer. Zie voor meer details de presentatie hieronder van Amstelveen Zuid.

Vragen over het tijdelijk OV-plan

De informatiebijeenkomsten in mei stonden in het teken van het tijdelijk OV. Daar is het plan gepresenteerd aan bezoekers. Vragen hierover waren onder andere:

  • Wat voor bussen worden er in gezet?
    Er zal regulier GVB-materieel worden ingezet, te weten 18 meter lange harmonicabussen met lage vloer en rolstoelplank. De capaciteit van deze bussen is maximaal 62 personen.
  • Mogen kinderwagens/fietsen/rolstoelen/scootmobielen mee in bus 55?
    Voor zover er ruimte beschikbaar is en deze de doorgang niet belemmeren, mogen kinderwagens mee in de bus. Voor reizigers met een rolstoel zijn de bussen uitgerust met een rolstoelplank en een speciale rolstoelplek in het midden van de bus. Fietsen kunnen niet mee in bus 55, omdat hiervoor de ruimte ontbreekt. Scootmobielen mogen ook niet mee. Kijk voor meer informatie bij de huidige reisregels van GVB.
  • Hoe komen de tijdelijke bushaltes eruit te zien?
    De tijdelijke haltes van bus 55 worden in principe als volwaardige halte vormgegeven. Dit betekent onder andere dat er verlichting, een bank, een prullenbak en een abri zullen zijn. Een wens is dat er op de haltes De Boelelaan/VU en Oranjebaan de vertrektijden worden weergegeven via digitale displays.
  • Hoe komt de overstap op station Zuid eruit te zien in de tijdelijke situatie?
    Zodra vanaf maart 2019 lijn 51 niet meer rijdt, rijdt bus 55 van en naar station Zuid. De halte komt bij de tram/bushalte op de Strawinskylaan, aan de noordkant van station Zuid. Deze halte wordt nog aangepast voor onze tijdelijke situatie. Van halte Strawinskylaan naar het hart van station Zuid is ongeveer 300 meter (circa 4 à 5 minuten lopen).
  • Kan ik met mijn abonnement voor lijn 51 met bus 55 reizen?
    Ja, het abonnement dat u gebruikt in de sneltram is ook geldig in bus 55.

Gerelateerde artikelen

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 december 2018 | 11:29

Mila

Hello! Would it be possible to take a bicycle to a new “speed” tram? Thanks!

reageer op Mila
11 december 2018 | 20:25

Wendy

@Mila: Unfortunately not. Bicycles are not allowed in the GVB trams (only tram 26 is an exception).

reageer op Wendy
9 december 2018 | 20:52

Mariana

Hello, I would like to know about Poortwachter bus station, will it continue? Will we have bus 55 as an alternative to 51 in Poortwachter stop ?
Thank you

reageer op Mariana
10 december 2018 | 20:44

Wendy

@Mariana: Poortwachter bus station will continue. However, bus 55 won’t stop at Poortwachter. Check here the route of bus 55.

reageer op Wendy
8 december 2018 | 08:00

Yonny

Klopt het dat pendelbus 55 niet naar eindpunt westwijk gaat rijden???

reageer op Yonny
10 december 2018 | 20:30

Wendy

@Yonny: Dat klopt inderdaad. De eindhalte van bus 55 komt op het Legmeer bedrijventerrein nabij de huidige halte Sacharovlaan. Er wordt achter de schermen gewerkt aan een oplossing voor de verbinding met Westwijk (dat wordt in ieder geval niet het doorrijden van bus 55). Wij hopen binnenkort meer te kunnen vertellen over wat die verbinding inhoudt.

reageer op Wendy
6 december 2018 | 21:22

Dirkjan

Hoezo rijdt bus 55 niet naar eindpunt Westwijk?

reageer op Dirkjan
10 december 2018 | 20:40

Wendy

@Dirkjan: Wat hierbij meespeelde was dat, met Westwijk als eindhalte, er een tijdrovende omrijdroute via de Bovenkerkerlaan – Beneluxbaan – Hammarskjöldsingel noodzakelijk was, inclusief een lange keerlus via de woonstraten. Dat is bij de Sacharovlaan niet het geval. Daarnaast is het ook op verzoek geweest van omwonenden die de bus door de straat als hinderlijk hebben ervaren (zoals tijdens de zomerdienstregeling in 2015).

reageer op Wendy
5 december 2018 | 10:10

gerda

ik kan nergens de route vinden die bus 55 gaat rijden

reageer op gerda
4 december 2018 | 21:22

anoniem

Worden er extra voorzieningen gemaakt om fietsen te stallen bij de haltes van bus 55? Vanwege de afstand tot de bestaande haltes van lijn 51 ligt het voor de hand dat de fiets een graag gebruikt voortransportmiddel wordt. Bij de haltes van R-Net 341 in Hoofddorp en 347/348/357/358 in Amstelveen is dat nu al goed zichtbaar. Door de grotere halteafstand komt men op de fiets, waardoor een tekort aan fietsenrekken ontstaat.

reageer op anoniem
10 december 2018 | 20:24

anoniem

Goed dat er een vinger aan de pols wordt gehouden. Ik ben benieuwd.

reageer op anoniem
10 december 2018 | 20:18

Wendy

@anoniem: Er is een speciaal voor het tijdelijk openbaar vervoer opgericht overleg waar de verschillende betrokken partijen aan deelnemen. In dit overleg is het uitgangspunt altijd geweest dat er bij de bushaltes, waar nu ook geen fietsenstallingen staan, geen fietsenstallingen geplaatst worden. Mocht hier wel behoefte aan zijn, dan is het aan de gemeente Amstelveen om het fietsparkeren te faciliteren. In het eerstvolgende ‘tijdelijk OV-overleg’ medio december zullen wij dit onderwerp nog eens aankaarten. Mocht daar iets anders uitkomen dan wat ik u eerder geantwoord heb, dan hoort u dat van ons.

reageer op Wendy
5 december 2018 | 19:30

anoniem

Dag Wendy,

Volgens mij spreek je jezelf hier tegen. Je zegt dat mensen bereid zijn om verder te reizen naar een R-net-bushalte of tramhalte. Lijn 55 is de vervanger van de sneltram en heeft in vergelijking met vroegere lijnen 55 minder haltes, als ware het een R-net-buslijn. Het is dus zeer aannemelijk dat reizigers bij lijn 55 eenzelfde gedrag vertonen als bij een R-net-bushalte of tramhalte, namelijk door per fiets naar de halte te gaan. Lijn 55 is geen stadsbuslijn (ook al wordt de lijn geëxploiteerd door een stadsvervoerder). Je kunt toch niet met droge ogen verkondigen dat lijn 55 niet op een R-net-lijn lijkt, terwijl lijn 55 frequenter rijdt dan menig R-net-lijn en ook vergelijkbare halteafstanden heeft. Ik begrijp dat er bij de bushaltes in de huidige situatie geen fietsvoorzieningen zijn (het is nu immers niet nodig). Het gaat mij er om dat er fietsvoorzieningen komen als de hoogfrequente lijn 55 gaat rijden.

reageer op anoniem
5 december 2018 | 12:52

Wendy

@Anoniem: Veel van de haltes van bus 55 zijn bestaande haltes waar nu ook geen fietsenstallingen staan. Daar worden geen fietsenstallingen bijgeplaatst. Dit geldt ook voor de nog aan te leggen bushaltes. De redenatie hierachter is dat in de praktijk blijkt dat men voor een sneltram-/metrohalte eerder bereid is om een langere afstand af te leggen (evenals voor R-net bushaltes), waarvoor de fiets dan wordt gebruikt, dan voor een bus. Dat is ook waarom er nu bij bestaande bushaltes vaak geen fietsenstallingen staan. Men gaat meestal te voet daar naartoe.

reageer op Wendy
27 november 2018 | 22:18

Jan van Dijk

Buslijn 55 rijdt vanaf Station Zuid in 1 keer door naar de Oranjebaan (over de drukke Beneluxbaan: werkzaamheden aan de trambaan, druk autoverkeer verkeerslichten en ook nog lijn 55)
Is het niet een idee om de busbaan Olympiadelaan weer te gaan gebruiken? Deze busbaan wordt nu niet meer gebruikt en zou naadloos kunnen aansluiten naar de Oranjebaan.

reageer op Jan van Dijk
5 december 2018 | 13:39

Wendy

@Jan van Dijk: Dank nog voor uw suggestie. De busbaan dekt helaas niet de volledige route richting De Boelelaan/VU en ligt dan net wat te ver van de Beneluxbaan af waardoor het als alternatief geen (betere) optie is. Bovendien krijgen de bussen net als de trams nu voorrang op de kruispunten.

reageer op Wendy
30 november 2018 | 08:12

Wendy

@Jan van Dijk: We hebben uw vraag gezien en zijn dit aan het navragen bij GVB.

reageer op Wendy
26 november 2018 | 13:27

Hans Scheijde

Waarom de 55 halte Gondel ? Deze (zijn heen en terug) alleen bereikbaar via trappen dus niet toegangelijk voor rollator- en rolstoel gebruikers en degene voor deze flinke trappen geen optie zijn. Voor deze groepen zou de halte Punter een beter gespeide oplossing zijn.

reageer op Hans Scheijde
4 december 2018 | 10:49

Els | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Hans Scheijde: Ik neem aan dat je bedoelt halte Logger ipv halte Gondel? Halte Logger wordt de dichtstbij gelegen bushalte bij de huidige halte Gondel (170m verder). Zoals alle haltes wordt ook Logger ingericht met een 18cm hoog perron. Deze is overigens alleen per trap bereikbaar en daarmee inderdaad niet goed toegankelijk voor mensen met een rolstoel/rollator. Het is de enige halte waarbij dit -helaas- zo is. Halte Punter wordt geen stop van bus 55, wel komt iets verder daarvandaan de bushalte Seine te liggen waar bus 55 wel gaat stoppen.

reageer op Els | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
30 november 2018 | 08:12

Wendy

@Hans Scheijde: We hebben uw vraag gezien en zijn dit aan het navragen bij GVB.

reageer op Wendy
1 oktober 2018 | 09:18

Leo Iske

Het kaartje van bus 55 periode 2019-2020 is niet (meer) zichtbaar.
Hoe wordt de halte Oudekerkerlaan bediend in de periode 2019-2020?

reageer op Leo Iske
1 oktober 2018 | 14:39

Wendy

@Leo Iske: De meest recente versie van het kaartje vindt u hier (maar ik zal de link van het oude artikel herstellen). De halte Ouderkerkerlaan wordt in die periode bediend via de bushalte bij het Amstelland ziekenhuis. Ten zuiden van de A9 rijdt bus 55 vooral door de woonwijken (waar al busroutes liggen) en wijkt de route van bus 55 dus wat meer af van het huidige lijn 51 traject.

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?