Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Openbaar vervoer tijdens bouw: hoofdlijnen bekend

Wendy van der Meulen | maandag 29 juni 2015
Wendy

De vernieuwing van de Amstelveenlijn heeft tijdens de bouw, tussen 2018 en 2020, gevolgen voor het openbaar vervoer tussen Westwijk en station Amsterdam Zuid. Op hoofdlijnen is nu bekend wat er tijdelijk verandert. Wat betekent dit voor u? En waarom op deze manier?

Bouwen kan helaas niet geruisloos en ongemerkt. Tijdens de vernieuwing van de Amstelveenlijn is het noodzakelijk om een deel van lijn 51 buiten gebruik te stellen. Stadsregio Amsterdam, GVB en Metro en Tram (gemeente Amsterdam) zijn druk bezig met het bestuderen van hoe dit het beste kan: veilig en met zo min mogelijk hinder en gevolgen voor de reizigers. De hoofdlijnen van het openbaar vervoer tussen 2018 en 2020 zijn nu bekend.

Situatie tussen 2018 en eerste kwartaal 2019

Begin 2019 wordt de Amstelveenboog (de tunnel tussen station Amsterdam Zuid en de Buitenveldertselaan) buiten gebruik genomen. Tussen de start van de bouw (2018) en dat moment (eerste kwartaal van 2019) is het openbaar vervoer als volgt:

  • Lijn 51 blijft rijden tussen Centraal Station en een halte ter hoogte van de A9. Het is op dit moment nog niet bekend tot welke halte (Amstelveen Centrum of Ouderkerkerlaan).
  • Tussen halte Oranjebaan of Ouderkerkerlaan en Westwijk worden bussen ingezet in plaats van trams.
  • Lijn 5 blijft rijden zoals gebruikelijk (Centraal Station – Binnenhof).

Situatie tussen eerste kwartaal 2019 en eind 2020

Tussen de buitengebruikname van de Amstelveenboog en de voltooiing van de bouwwerkzaamheden aan de Amstelveenlijn is het openbaar vervoer als volgt:

  • Lijn 51 kan niet langer rijden tussen Station Zuid en Westwijk. Hier worden bussen ingezet.
  • Lijn 5 blijft rijden zoals gebruikelijk (Centraal Station – Binnenhof).
  • Tussen Station Zuid en Amstelstation blijft er een metroverbinding.

Waarom op deze manier?

Het plan voor het openbaar vervoer tijdens de bouw wordt gemaakt door Stadsregio Amsterdam, GVB en Metro en Tram. Zij bestuderen en berekenen wat wel en niet mogelijk is. Het belangrijkste uitgangspunt daarbij is: zoveel en zo lang mogelijk trams laten rijden, en bussen inzetten waar dit niet anders kan.
Tussen halte Oranjebaan of Ouderkerkerlaan en Westwijk is tijdens de gehele bouwperiode busvervoer noodzakelijk, omdat er rond de halte Sportlaan geen ruimte is voor het tijdelijk omleggen van de tramrails.

Details volgen later

In bepaalde situaties is het overigens mogelijk dat de trams van lijn 5 en/of lijn 51 tijdelijk helemaal niet rijden. Bijvoorbeeld als er sprake is van het vernieuwen van het spoor of de bovenleidingen. Of dat een bepaalde halte tijdelijk niet gebruikt kan worden vanwege werkzaamheden. Ook zaken als de route van de tijdelijke bussen, locaties van tijdelijke bushaltes, aansluiting van bus- en tramverkeer, frequenties en rijtijden en het tijdelijke eindpunt van de Amstelveenlijn ter hoogte van de A9 moeten nog worden uitgewerkt. Zodra er meer bekend is, leest u dit op deze website.

 

Update op dit artikel: Inmiddels is duidelijk wat de eindhalte wordt van lijn 51 in de situatie tussen 2018 en het eerste kwartaal van 2019. De halte ter hoogte van de A9 wordt halte Ouderkerkerlaan.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
11 augustus 2019 | 19:36

Ambika

Hello. May I know when will the kronenburg stop reopens? Till when do we have to continue boarding at beisbosch?
Thanks for the sharing updates.

Schrijf een reactie
+1
12 augustus 2019 | 08:58

Danielle Opdam

@Ambika: The planning is that the Kronenburg stop for tram 5 and 6 reopens at the end of the first quarter 2020.

Schrijf een reactie
+1
13 augustus 2019 | 05:40

anoniem

I thought the renovation of all station between stadshart and Van Boshuizenstraat will be finish after this 6 weeks summer operation. Is that a reason why it takes over 6 months till these station re-open again? Many thanks.

Schrijf een reactie
+1
26 februari 2019 | 20:29

Anam Kamran

Geachte heer/mevrouw,

Rijdt de bus 55 ook langs watercirkel aangezien ik dit niet zie staan op de kaart?

Schrijf een reactie
+1
28 februari 2019 | 08:29

Els de Canniere

Beste Anam, bus 55 rijdt niet langs de Watercirkel, maar langs de Groenelaan. De dichtstbij gelegen halte is Groenhof. Hier vindt u alle informatie over het tijdelijk OV, looproutes naar de bushaltes, traject bus 55: https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/top-5-meest-gestelde-vragen-tijdelijk-ov/.

Schrijf een reactie
+1
22 februari 2017 | 06:45

Alexander

Waarom in de eerste periode niet met de bus doorrijden van Westwijk tot Zuid? Alleen dat laatste stukje overstappen tussen Ouderkerkerlaan en Zuid is niet erg gebruikersvriendelijk voor de vele Amstelveners die op of rond de Zuidas werken. Geef ze in elk geval de keuze, zou ik zeggen…

Schrijf een reactie
+1
24 februari 2017 | 07:33

Wendy van der Meulen

@Alexander: De inzet van bussen parallel aan de nog rijdende lijn 51 zou extra hoge kosten met zich meebrengen, dus vandaar dat bus 55 in fase 1 niet verder rijdt dan Ouderkerkerlaan.

Schrijf een reactie
+1
12 mei 2016 | 13:20

C. Parlayan

Als de bus van Westwijk naar Zuid zal via kruising buitenveldertselaan / de boelelaan rijden, wordt het verkeer chaotisch tijdens de spits. (Het is nu al zo – zonder bussen!)

Schrijf een reactie
+1
19 mei 2016 | 13:56

Wendy van der Meulen

@C. Parlayan: Om voor voldoende doorstroming te zorgen wordt met de ontwerpers van de verkeerslichtenregelingen bekeken of deze kunnen worden geoptimaliseerd voor het kruispunt Buitenveldertselaan/De Boelelaan.

Schrijf een reactie
+1
20 april 2016 | 13:48

Manuella van Straaten

Graag zou ik op de hoogte gehouden worden via de nieuwsbrief
Ik reis elke dag met lijn 51 van Amsterdam Zuid naar Amstelveen centrum
Op verschillende tijden voor mijn werk
Alvast bedankt

Schrijf een reactie
+1
22 april 2016 | 05:40

Wendy van der Meulen

@Manuella van Straaten: Hartelijk dank voor uw aanmelding. Uw gegevens zijn opgenomen in ons e-mailbestand voor de digitale nieuwsbrief.

Schrijf een reactie
+1
23 maart 2016 | 15:15

Wendy van der Meulen

Update op dit artikel: inmiddels is duidelijk wat de eindhalte wordt van lijn 51 in de situatie tussen 2018 en het eerste kwartaal van 2019. De halte ter hoogte van de A9 wordt halte Ouderkerkerlaan.

Schrijf een reactie
+1
6 september 2015 | 17:23

Joop Sanders

Het opheffen van de halte A .J. Ernststraat is voor het relatief grote aantal ouderen die wonen in de straatjes langs de as Cannenburg – Gijsbrecht van Ijsselsteinstraat problematisch vanwege de afstand naar de halte Boelelaan/VU. Een goede oplossing is de verplaatsing van het traject van lijn 5. Laat lijn 5 rechtsaf de A. J. Ernststraat indraaien en vervolgens bij de Van Leijenbergh linksaf slaan en dan rechtdoor naar het bestaande traject in de Beethovenstraat. Nieuwe haltes in de A .J. Ernststraat direct na het afslaan van de Buitenveldertselaan; bij het Gelderlandplein; en aan de Oostzijde van Station -Zuid. Extra voordeel: het Gelderlandplein wordt eindelijk goed bereikbaar. Twee vliegen in één klap!!

Schrijf een reactie
+1
7 september 2015 | 10:32

Wendy van der Meulen

@Joop Sanders: Bedankt voor uw suggestie. Varianten op de huidige route van lijn 5 zijn onderdeel geweest van de eerdere planstudiefase van het project. Het toekomstige tracé van lijn 5 is in maart 2013 vastgesteld door de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam met de Voorkeursvariant Ombouw Amstelveenlijn.

Vanuit de wens om het Gelderlandplein beter te ontsluiten heeft de Stadsregio Amsterdam samen met de gemeente Amsterdam vorig jaar een studie uitgevoerd naar een mogelijke tramverbinding tussen station Zuid en het Gelderlandplein. Hieruit bleek dat deze tramverbinding niet rendabel is. De investeringskosten zijn namelijk erg hoog en het levert te weinig extra passagiers op.

Schrijf een reactie
+1
20 augustus 2015 | 13:05

Wendy van der Meulen

De tekstuele uitleg van het tijdelijk OV samengevat in twee plaatjes: situatie in 2018 en de situatie in 2019-2020. Ze staan ook als downloads onder het artikel.

Schrijf een reactie
+1
6 juli 2015 | 08:12

Ed

Waarom lijn 5 niet door laten rijden naar Westwijk? Eventueel met aanpassingen van perrons. Zo’n lange periode met busvervoer en overstappen is geen goede oplossing.

Schrijf een reactie
+1
6 juli 2015 | 12:55

Wendy van der Meulen

@Ed: Een logische suggestie. Tussen halte Oranjebaan of Ouderkerkerlaan en Westwijk is echter tijdens de gehele bouwperiode busvervoer noodzakelijk, omdat er rond de halte Sportlaan (waar een ongelijkvloers kruispunt aangelegd moet worden) geen ruimte is voor het tijdelijk omleggen van de tramrails.

Schrijf een reactie
+1
5 juli 2015 | 15:43

Chiel van Eendenburg

Waarom kan lijn 5 niet verlengd worden nadat baanvak tussen centrum en westwijk is aangepast.

Schrijf een reactie
+1
6 juli 2015 | 07:29

Wendy van der Meulen

@Chiel van Eendenburg: Een goede suggestie van u. We zullen bij het verder uitwerken van het tijdelijk OV onderzoeken of dit ook mogelijk is.

Schrijf een reactie
+1
29 juni 2015 | 11:00

n-evo

Nog een vraag: wat wordt de lijnvoering van de metro om de verbinding Zuid – Amstel te handhaven? Kortom: is er bekend hoe het lijnennet eruit komt te zien?

Schrijf een reactie
+1
29 juni 2015 | 11:40

Wendy van der Meulen

@N-EVO: Dat is nu nog niet bekend.

Schrijf een reactie
+1
29 juni 2015 | 10:54

n-evo

Netjes dat de 5 in principe gehandhaafd blijft. Goed nieuws.

Schrijf een reactie
+1
29 juni 2015 | 10:15

Alain

Klinkt als een noodzakelijk kwaad, waarvan ik heel benieuwd ben hoe jullie dit qua pr gaan managen. Het voor slechts zeven weken uit de running nemen van de sneltram leidt al tot de nodige ophef; bijna twee jaar (!) geen tram maar een bus klinkt als een heuse pr-ramp.

Of uitdaging 😉

Schrijf een reactie
+1
29 juni 2015 | 12:44

Wendy van der Meulen

@Alain: Aangezien er delen van de infrastructuur vernieuwd moeten worden en drie ongelijkvloerse kruispunten aangelegd is het helaas nodig. Maar waar mogelijk proberen we zo lang mogelijk de tramlijnen in de lucht te houden. Mocht het bijvoorbeeld langer duren voordat de Amstelveenboog eruit gaat dan blijft lijn 51 tussen Station Zuid en Amstelveen Centrum of Ouderkerkerlaan rijden. Van belang is natuurlijk ook de verdere uitwerking van dit plan. Dan wordt pas echt duidelijk wat de impact zal zijn voor reizigers (en omwonenden). Het zal echter nog wel even duren voordat daar meer over bekend is en dus hoe groot onze pr-uitdaging wordt ;-).

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?