Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
maandag 29 juni 2015

Openbaar vervoer tijdens bouw: hoofdlijnen bekend

Wendy van der Meulen

De vernieuwing van de Amstelveenlijn heeft tijdens de bouw, tussen 2018 en 2020, gevolgen voor het openbaar vervoer tussen Westwijk en station Amsterdam Zuid. Op hoofdlijnen is nu bekend wat er tijdelijk verandert. Wat betekent dit voor u? En waarom op deze manier?

Bouwen kan helaas niet geruisloos en ongemerkt. Tijdens de vernieuwing van de Amstelveenlijn is het noodzakelijk om een deel van lijn 51 buiten gebruik te stellen. Stadsregio Amsterdam, GVB en Metro en Tram (gemeente Amsterdam) zijn druk bezig met het bestuderen van hoe dit het beste kan: veilig en met zo min mogelijk hinder en gevolgen voor de reizigers. De hoofdlijnen van het openbaar vervoer tussen 2018 en 2020 zijn nu bekend.

Situatie tussen 2018 en eerste kwartaal 2019

Begin 2019 wordt de Amstelveenboog (de tunnel tussen station Amsterdam Zuid en de Buitenveldertselaan) buiten gebruik genomen. Tussen de start van de bouw (2018) en dat moment (eerste kwartaal van 2019) is het openbaar vervoer als volgt:

  • Lijn 51 blijft rijden tussen Centraal Station en een halte ter hoogte van de A9. Het is op dit moment nog niet bekend tot welke halte (Amstelveen Centrum of Ouderkerkerlaan).
  • Tussen halte Oranjebaan of Ouderkerkerlaan en Westwijk worden bussen ingezet in plaats van trams.
  • Lijn 5 blijft rijden zoals gebruikelijk (Centraal Station – Binnenhof).

Situatie tussen eerste kwartaal 2019 en eind 2020

Tussen de buitengebruikname van de Amstelveenboog en de voltooiing van de bouwwerkzaamheden aan de Amstelveenlijn is het openbaar vervoer als volgt:

  • Lijn 51 kan niet langer rijden tussen Station Zuid en Westwijk. Hier worden bussen ingezet.
  • Lijn 5 blijft rijden zoals gebruikelijk (Centraal Station – Binnenhof).
  • Tussen Station Zuid en Amstelstation blijft er een metroverbinding.

Waarom op deze manier?

Het plan voor het openbaar vervoer tijdens de bouw wordt gemaakt door Stadsregio Amsterdam, GVB en Metro en Tram. Zij bestuderen en berekenen wat wel en niet mogelijk is. Het belangrijkste uitgangspunt daarbij is: zoveel en zo lang mogelijk trams laten rijden, en bussen inzetten waar dit niet anders kan.
Tussen halte Oranjebaan of Ouderkerkerlaan en Westwijk is tijdens de gehele bouwperiode busvervoer noodzakelijk, omdat er rond de halte Sportlaan geen ruimte is voor het tijdelijk omleggen van de tramrails.

Details volgen later

In bepaalde situaties is het overigens mogelijk dat de trams van lijn 5 en/of lijn 51 tijdelijk helemaal niet rijden. Bijvoorbeeld als er sprake is van het vernieuwen van het spoor of de bovenleidingen. Of dat een bepaalde halte tijdelijk niet gebruikt kan worden vanwege werkzaamheden. Ook zaken als de route van de tijdelijke bussen, locaties van tijdelijke bushaltes, aansluiting van bus- en tramverkeer, frequenties en rijtijden en het tijdelijke eindpunt van de Amstelveenlijn ter hoogte van de A9 moeten nog worden uitgewerkt. Zodra er meer bekend is, leest u dit op deze website.

 

Update op dit artikel: Inmiddels is duidelijk wat de eindhalte wordt van lijn 51 in de situatie tussen 2018 en het eerste kwartaal van 2019. De halte ter hoogte van de A9 wordt halte Ouderkerkerlaan.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 februari 2017 | 06:45

Alexander

Waarom in de eerste periode niet met de bus doorrijden van Westwijk tot Zuid? Alleen dat laatste stukje overstappen tussen Ouderkerkerlaan en Zuid is niet erg gebruikersvriendelijk voor de vele Amstelveners die op of rond de Zuidas werken. Geef ze in elk geval de keuze, zou ik zeggen…

reageer op Alexander
24 februari 2017 | 07:33

Wendy

@Alexander: De inzet van bussen parallel aan de nog rijdende lijn 51 zou extra hoge kosten met zich meebrengen, dus vandaar dat bus 55 in fase 1 niet verder rijdt dan Ouderkerkerlaan.

reageer op Wendy
12 mei 2016 | 13:20

C. Parlayan

Als de bus van Westwijk naar Zuid zal via kruising buitenveldertselaan / de boelelaan rijden, wordt het verkeer chaotisch tijdens de spits. (Het is nu al zo – zonder bussen!)

reageer op C. Parlayan
19 mei 2016 | 13:56

Wendy

@C. Parlayan: Om voor voldoende doorstroming te zorgen wordt met de ontwerpers van de verkeerslichtenregelingen bekeken of deze kunnen worden geoptimaliseerd voor het kruispunt Buitenveldertselaan/De Boelelaan.

reageer op Wendy
20 april 2016 | 13:48

Manuella van Straaten

Graag zou ik op de hoogte gehouden worden via de nieuwsbrief
Ik reis elke dag met lijn 51 van Amsterdam Zuid naar Amstelveen centrum
Op verschillende tijden voor mijn werk
Alvast bedankt

reageer op Manuella van Straaten
22 april 2016 | 05:40

Wendy

@Manuella van Straaten: Hartelijk dank voor uw aanmelding. Uw gegevens zijn opgenomen in ons e-mailbestand voor de digitale nieuwsbrief.

reageer op Wendy
23 maart 2016 | 15:15

Wendy

Update op dit artikel: inmiddels is duidelijk wat de eindhalte wordt van lijn 51 in de situatie tussen 2018 en het eerste kwartaal van 2019. De halte ter hoogte van de A9 wordt halte Ouderkerkerlaan.

reageer op Wendy
6 september 2015 | 17:23

Joop Sanders

Het opheffen van de halte A .J. Ernststraat is voor het relatief grote aantal ouderen die wonen in de straatjes langs de as Cannenburg – Gijsbrecht van Ijsselsteinstraat problematisch vanwege de afstand naar de halte Boelelaan/VU. Een goede oplossing is de verplaatsing van het traject van lijn 5. Laat lijn 5 rechtsaf de A. J. Ernststraat indraaien en vervolgens bij de Van Leijenbergh linksaf slaan en dan rechtdoor naar het bestaande traject in de Beethovenstraat. Nieuwe haltes in de A .J. Ernststraat direct na het afslaan van de Buitenveldertselaan; bij het Gelderlandplein; en aan de Oostzijde van Station -Zuid. Extra voordeel: het Gelderlandplein wordt eindelijk goed bereikbaar. Twee vliegen in één klap!!

reageer op Joop Sanders
7 september 2015 | 10:32

Wendy

@Joop Sanders: Bedankt voor uw suggestie. Varianten op de huidige route van lijn 5 zijn onderdeel geweest van de eerdere planstudiefase van het project. Het toekomstige tracé van lijn 5 is in maart 2013 vastgesteld door de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam met de Voorkeursvariant Ombouw Amstelveenlijn.

Vanuit de wens om het Gelderlandplein beter te ontsluiten heeft de Stadsregio Amsterdam samen met de gemeente Amsterdam vorig jaar een studie uitgevoerd naar een mogelijke tramverbinding tussen station Zuid en het Gelderlandplein. Hieruit bleek dat deze tramverbinding niet rendabel is. De investeringskosten zijn namelijk erg hoog en het levert te weinig extra passagiers op.

reageer op Wendy
20 augustus 2015 | 13:05

Wendy

De tekstuele uitleg van het tijdelijk OV samengevat in twee plaatjes: situatie in 2018 en de situatie in 2019-2020. Ze staan ook als downloads onder het artikel.

reageer op Wendy
6 juli 2015 | 08:12

Ed

Waarom lijn 5 niet door laten rijden naar Westwijk? Eventueel met aanpassingen van perrons. Zo’n lange periode met busvervoer en overstappen is geen goede oplossing.

reageer op Ed
6 juli 2015 | 12:55

Wendy

@Ed: Een logische suggestie. Tussen halte Oranjebaan of Ouderkerkerlaan en Westwijk is echter tijdens de gehele bouwperiode busvervoer noodzakelijk, omdat er rond de halte Sportlaan (waar een ongelijkvloers kruispunt aangelegd moet worden) geen ruimte is voor het tijdelijk omleggen van de tramrails.

reageer op Wendy
5 juli 2015 | 15:43

Chiel van Eendenburg

Waarom kan lijn 5 niet verlengd worden nadat baanvak tussen centrum en westwijk is aangepast.

reageer op Chiel van Eendenburg
6 juli 2015 | 07:29

Wendy

@Chiel van Eendenburg: Een goede suggestie van u. We zullen bij het verder uitwerken van het tijdelijk OV onderzoeken of dit ook mogelijk is.

reageer op Wendy
29 juni 2015 | 11:00

n-evo

Nog een vraag: wat wordt de lijnvoering van de metro om de verbinding Zuid – Amstel te handhaven? Kortom: is er bekend hoe het lijnennet eruit komt te zien?

reageer op n-evo
29 juni 2015 | 11:40

Wendy

@N-EVO: Dat is nu nog niet bekend.

reageer op Wendy
29 juni 2015 | 10:54

n-evo

Netjes dat de 5 in principe gehandhaafd blijft. Goed nieuws.

reageer op n-evo
29 juni 2015 | 10:15

Alain

Klinkt als een noodzakelijk kwaad, waarvan ik heel benieuwd ben hoe jullie dit qua pr gaan managen. Het voor slechts zeven weken uit de running nemen van de sneltram leidt al tot de nodige ophef; bijna twee jaar (!) geen tram maar een bus klinkt als een heuse pr-ramp.

Of uitdaging 😉

reageer op Alain
29 juni 2015 | 12:44

Wendy

@Alain: Aangezien er delen van de infrastructuur vernieuwd moeten worden en drie ongelijkvloerse kruispunten aangelegd is het helaas nodig. Maar waar mogelijk proberen we zo lang mogelijk de tramlijnen in de lucht te houden. Mocht het bijvoorbeeld langer duren voordat de Amstelveenboog eruit gaat dan blijft lijn 51 tussen Station Zuid en Amstelveen Centrum of Ouderkerkerlaan rijden. Van belang is natuurlijk ook de verdere uitwerking van dit plan. Dan wordt pas echt duidelijk wat de impact zal zijn voor reizigers (en omwonenden). Het zal echter nog wel even duren voordat daar meer over bekend is en dus hoe groot onze pr-uitdaging wordt ;-).

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?