Opening tram 25 op zondag 13 december 2020
Het aftellen kan beginnen: over 103 dagen start tram 25 met rijden op zondag 13 december 2020! Dat is vandaag bekend gemaakt tijdens een bestuurlijk werkbezoek aan de Amstelveenlijn. Een bezoek dat het einde van de grootschalige werkzaamheden markeerde en de start van de test- en oefenperiode inluidde met een testrit tussen Stadshart en het opstelterrein.
Verantwoordelijke bestuurders, directeuren en managers van de Vervoerregio Amsterdam, gemeenten Amsterdam en Amstelveen en GVB kwamen vandaag samen voor een belangrijke mijlpaal: de eerste testrit van deze nieuwe fase om zo kennis te maken met de vernieuwde lijn in de nieuwe 15G tram. Er reden af en toe al testtrams, vanaf nu worden dat er alleen maar meer.
Alain
Wanneer wordt deze site opgedoekt?
Schrijf een reactieLeo
Hoe lang is de lijn ?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Leo: 10 km.
Schrijf een reactiePaula
Waarom rijdt de tram niet meer naar centraal via amstel
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Paula: De route uit het Voorkeursbesluit is gekozen om een aantal redenen. We moeten lange trams laten rijden om alle reizigers te kunnen vervoeren (ten zuiden van Station Zuid), maar hiervoor is onvoldoende ruimte in de binnenstad. Station Zuid wordt een soort tweede Amsterdam Centraal.
Schrijf een reactieEls egberts-Takke zus van Paul Takke bestuurder eerst tram
Holaat begint dat op 13 december
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Els egberts-Takke: De online opening is van 16.30 tot 17.30 uur te volgen op onze site.
Schrijf een reactieKarel
Waarom gaat de laatste 25 al om 10 uur?
Schrijf een reactieL_t25
Waar heeft u vandaan dat de laatste tram al om 10 uur gaat?
Zie:
https://www.gvb.nl/sites/default/files/dienstregeling-tram25.pdf
Schrijf een reactieEllen HP
Gewone dienstregeling op 13 december in de ochtend rond 07.00 u.?
Schrijf een reactieVan harte, ik woon vlakbij en ben blij dat er weer een sneltram gaat rijden.
Ellen
Hoe is de dienstregeling op zondag 13 december a.s.?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Ellen: de eerste tram vertrekt vanuit Westwijk om 7.07 uur. Vanaf station Zuid om 7.35 uur. Meer informatie over de dienstregeling vindt u op gvb.nl :https://www.gvb.nl/sites/default/files/dienstregeling-tram25.pdf
Schrijf een reactievan Leeuwen
Stopt lijn 25 niet op station amstelveen centrum
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@van Leeuwen: Lijn 25 stopt inderdaad niet op halte Amstelveen Centrum. Deze halte is verwijderd. Er is nog wel een halte Stadshart. Daar stopt tram 5.
Schrijf een reactieAARON HARLAAR
LEUK DAT DE NIEUWE AMSTELVEENLIJN KOMT!
Schrijf een reactieKlacht
Is belachelijk dat de mensen van de Groenlaan omgeving alleen met de 25 kunnen reizen. Dus om vervoer te hebben richting Arena, moet je of met bus 174 naar ouderkerkerlaan of 14 min of langer lopen wn daar de bus 356 pakken of je loopt naar sportlaan, neemt de 25 en stapt bij ouderkerkerlaan over. De 174 gaat maar 2x per uur. Belachelijk. Ik stel voor om de 55 te handhaven. Dat is een betere overstap. En raar dat er geen gvb bus richt arena rijd.
Schrijf een reactieAnoniem
bus 199 rijd binnenkort ook via groenlaan, wordt dus wat frequenter reizen naar ouderkerkerlaan.
Moet wel eerlijk zijn, bus 55 was echt ideaal voor groenlaan-bijlmer. dan kon je bus 356 op langerhuize pakken (zonder oversteken/lopen naar andere halte) of een halte later bus 300 op oranjebaan
Schrijf een reactieEllen
En dan alleen 1 lift aan 1 zijde van de doorgaande auto/busroute. Hoezo toegankelijkheid voor mindervalide jonge of oudere mensen?
Schrijf een reactieOVFan
De overstaptijd van Tram naar Metro wordt een helse klus voor de ouderen en de invaliden. 3-5 min lopen. Komt er een oplossing om hun leed te verzachten?
Schrijf een reactieOVR-25
Tussen 13 december en 3 januari aanstaande word het leed alleen maar erger.
Zie het bericht op de volgende pagina:
https://rtva.nl/2020/12/belangrijke-veranderingen-dienstregeling-in-amstelveen/
Per 3 januari
De wijzigingen van Connexxion gaan per 3 januari in. Dat betekent dat reizigers van de GVB-lijn 551 tussen 13 december en 3 januari geen directe verbinding hebben tussen Westwijkplein/Gezondheidscentrum Duizendblad en Gezondheidscentrum Marne/ Ziekenhuis Amstelland. Voor deze korte periode kunnen zij hun bestemming bereiken met één overstap.
Slechte zaak dus voor zelfstandige ouderen die met kerst na alle maatregelen eindelijk naar familie, vrienden, et cetera willen in de wijken Middenhoven, Waardhuizen Groenelaan. Als of er dan een totale lock Down is. Kan het vanwege deze overbruggings dienstregeling en de lichte versoepelingen nog steeds niet.
Ja, een dure taxi!
Schrijf een reactieOVFan
Ik hoop dat er oplossing gevonden wordt voor de zelfstandige ouderen.
Schrijf een reactieOverstappen is voor de jongeren geen probleem en zo gepiept 🙂
OVR-25
Ik heb de klacht al neergelegd bij vervoerders maar een op een goed resultaat rekenen is maar de vraag. Dan krijg je vast weer een antwoord als dat de VRA dit zo eist of misschien een boete oplegging omdat deze rechtstreekse verbinding tijdelijk ontbreekt. Heel vreemd!
Schrijf een reactieNico
Hello, I understand that line 25 will run only with coupled trams. I read that 25 15G trams have been ordered in the R-Net style so you would have 12 trams running and 1 as a back-up?
Schrijf een reactieAnother question: are the new trams equipped with air conditioning? it would be very nice in hot summer days.
thanks
Nico
Hello, I understand that line 25 will run only with coupled trams. I read that 25 15G trams have been ordered in the R-Net style so you would have 12 trams running and 1 as a back-up?
Schrijf een reactieAnother question: are the new trams equipped with air conditioning? it would be very nice in hot summer days.
thanks
Danielle Opdam
@Nico: It is right that there are in total 25 new 15G trams in R-net style. GVB decides how to run them. And there is airconditioning in the tram.
Schrijf een reactieRobert Verhoeven
Wat is de meest ruis-loze, snelste route vanaf C.S. ? En hoe ziet dat er uit in een halte tijdlijn ?
En tenslotte. Wanneer wordt de 25 doorgetrokken naar Uithoorn.
Schrijf een reactieRob
1. Pak Metro 52 naar Zuid.
2. Vanaf zuid 2 minuten wandelen naar de tramhalte Station Zuid.
3. Tram 25 (of 5) nemen.
Vanaf CS naar Westwijk ben je iets meer dan 40 minuten onderweg. Natuurlijk kan je wel treinen vanaf Zuid nemen naar het Noorden, Utrecht, Schiphol, Den Haag, en verder.
Volgens mij wordt hij in 2024 eindelijk doorgetrokken.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Rob en Robert Verhoeven: Bedankt voor het antwoord Rob, dat is inderdaad de snelste route (check voor een reisadvies op maat: 9292.nl) en de opening van de Uithoornlijn staat gepland voor in 2024. De dienstregeling van lijn 25 staat op deze pagina.
Schrijf een reactie@Ronald
Rijdt lijn 25 wel al volgens de dienstregeling die op 13-12-2020 ingaat? (zonder passagiers dan)
Schrijf een reactie@anoniem
Het is bij veel mensen bekend dat het vanaf vandaag een testfase is maar zowel in de richting van Westwijk als Station zuid staan deze bestemmingen al op de trams aangegeven. Niet echt een logische keuze wat voor veel verwarring zorgt. Kan hier iets mee gedaan worden?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Ronald: lijn 25 rijdt sinds gisteren volgens de dienstregeling en zonder passagiers.
Schrijf een reactie@Ronald
Dank je wel Daniëlle,
Verder merk ik op dat sinds lijn 51 niet meer naar Amstelveen rijdt erg veel klachten op voor wat betreft de overstap regeling op station zuid. Bij zowel de Strawinskylaan als bij de Parnassusweg zijn geen faciliteiten voor mindervaliden zoals roltrappen en/of liften. Met de komende 10 jaar bouwen aan een nieuw station zal dat erg respectloos zijn voor de mindervaliden en oudere medemens. Kan hier antwoord op worden gegeven van waarom dat (nog) niet zo is?
Schrijf een reactieRob
@Ronald, in ieder geval is er wel een lift bij Strawinskylaan.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: GVB doet het proefbedrijf in volledige dienstregeling. Inderdaad alleen nog zonder reizigers. Maar verder is alles helemaal ‘echt’, en dus zijn ook de lijnnummers met bestemming zo aangeduid. Alle (onderliggende én verkeersleidings-) systemen en dergelijke zijn daarop aangesloten. Daar kan dus niets aan gedaan worden. Alle betrokken partijen communiceren over dit proefbedrijf, en het feit dat de lijn vanaf 13 december opengaat. Dank voor het begrip.
Schrijf een reactie@anoniem
Dankjewel weer Danielle,
Wel erg verwarrend voor de onbekende reizigers. Verder onderstaand het geweldige nieuws over dat de dienstregeling van lijn 25 er is sinds vandaag is.
Zie:
https://www.gvb.nl/sites/default/files/dienstregeling-tram25.pdf
Vriendelijke groet!
Schrijf een reactiereiziger
Vraag aangaande de dienstregeling. Deze gaat op 13 december 2020 in. Alleen de dienstregeling van alle lijnen is door GVB en Connexxion vertraagd naar 3 januari 2021. Betekent dit dat de dienstregeling van Lijn 25 en Lijn 5 slechts tijdelijk is en dat er vanaf 3 januari 2021 weer een andere dienstregeling komt voor de Lijnen 25 en 5?
dank
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@reiziger: De dienstregeling van lijn 25 gaat 13 december in en wijzigt niet op 3 januari. Voor lijn 5 gaat de nieuwe dienstregeling op 3 januari in.
Schrijf een reactieMarjon Boost
Rijdt lijn 25 ook naar de Laan van de helende meesters?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Marjon Boost: lijn 25 rijdt niet naar de Laan van de Helende Meesters. De dichtstbijzijnde halte van lijn 25 is Ouderkerkerlaan.
Schrijf een reactieTineke Diepbrink
Waar en wanneer kan ik de dienstregeling vinden van Metro 25
Schrijf een reactieEn klopt het dat weekeinds pas vanaf 9.00 gaan rijden
Danielle Opdam
@Tineke Diepbrink: de dienstregeling van tramlijn 25 is te vinden op http://www.9292.nl. De dienstregeling gaat op zondag 13 december in. En de tram rijdt in het weekend voor 9.00 uur.
Schrijf een reactieStephanie
Hoe veel tijd kost het om met de nieuwe tram 25 van station Westwijk naar station Zuid te gaan?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Stephanie: De reistijd is ongeveer 21 minuten.
Schrijf een reactieAnkit
After Tram 25 is operating, will there be any new bus adding up on Groenhof-Stadshart route?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Ankit: no bus will be added on Groenhof-Stadshart route.
Schrijf een reactie@anoniem
Daniëlle and @Ankit, line 174 and from 03-03-2021 line 199.
Schrijf een reactieAnkit
@anonymous – then does that mean line 199 extended via Groenhof to Stadshart?
Schrijf een reactie@Anoniem
Ankit and Daniëlle, Line 199 from 03-01-2021 route extended Praam via Groenhof to Stadshart Busstation. Its now line 199 from Schiphol via Amstelveen Westwijk to Praam. Now driving line 174 route Uithoorn, Amstelveen Middenhoven, Groenhof, Ziekenhuis, Stadshart Busstation.
Schrijf een reactie@anoniem
Ankit, Daniëlle and more people,
Klik at this link:
https://www.connexxion.nl/nl/onze-routes/vervoersgebieden/amstelland-meerlanden/nieuws/nieuwe-dienstregeling-regio-amstelland-meerlanden-(schiphol,-haarlemmermeer,-amstelveen,-aalsmeer,-u
Schrijf een reactieIneke Vos
Kan ik met lijn 25 ook bij Amstelveen Stadshart komen?
Schrijf een reactie@anoniem
From 03-01-2020!
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Ineke Vos: lijn 25 rijdt niet rechtstreeks naar Amstelveen Stadshart. U kunt overstappen bij halte Oranjebaan.
Schrijf een reactieHenk
Beste Daniëlle, wanneer kan de dienstregeling van lijn 25 geraadpleegd worden? Uit eerdere berichten is te lezen dat de verwachting rond half November zou zijn.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Henk: de dienstregeling van tramlijn 25 is te vinden op http://www.9292.nl. De dienstregeling gaat op zondag 13 december in.
Schrijf een reactieAnoniem
Stopt deze tram ook bij de halte groenhof, zoals bus 55 nu doet? Is de halte dan op die exacte locatie?
Schrijf een reactieRob
De tram stopt bij halte Sportlaan zoals de vroegere Metro 51.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem en @Rob: de tram stopt inderdaad bij halte Sportlaan. Halte Groenhof is voor bussen daar stopt de tram niet.
Schrijf een reactie@anoniem
Anoniem, bent u wel bekend met de halte Groenhof? Mijn bedoeling is goed maar bij deze halte is te zien dat daar geen rails liggen. De halte Sportlaan is zo een 400 meter lopen van waar nu de bus halte Groenhof van de lijnen 55, 551 en 174 is.
Schrijf een reactieOVFan
Groenhof heeft helemaal geen rails, dus hoe wil je dat de tram daar gaat stoppen? 😀
Schrijf een reactieNick
Na de vraag of de Amstelveenlijn ook in Almere stopt verbaas ik me eerlijk gezegd nergens meer over. Haha 😄
Schrijf een reactieHans
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=vervoerregio&id=e54e00ad-d21a-4f93-9caf-ec1be66a2a90
Dus tram5 wordt teruggebracht naar 6x per uur… ivm komst tram25 die niet verder gaat dan station zuid. Dit betekent een verslechtering voor wie met tram5 verder reist dan station zuid.
Schrijf een reactieAnoniem
lijn 25 is ook voor de mensen in Amstelveen zuid, tram 5 niet. Dus hogere frequentie tram 25 lijkt me handiger dan hogere frequentie lijn 5 voor veel amstelveners
Denk dat de frequentie uiteindelijk wel verhoogt wordt en dat deze alleen door de pandemie zo laag is. Zonder de pndemie was lijn 5 normaal door blijven rijden bij de komst van tram 25, en waren bus 55 en tram 6 weggehaald
Schrijf een reactieHans
Dat lees ik helemaal niet uit de tekst van de VervoerRegio. Die stelt dat juist door Tram 25, de frequentie van Tram 5 omlaag wordt gebracht. Bij de aanleg werd beloofd tot wel 10 a 12 trams per uur van tram 5 en ook van tram 25 10 a 12 trams per uur in de spits. (zie huieronder de link van de belofte). Daar is dus NIETS van waar gebleken. Amstelveen is weer eens genaaid door Amsterdam! Kortom Metro 51 weg, GEEN compacte overstap tot laten we voor het gemak zeggen 2035, GEEN directe verbinding meer met CS, GEEN verbinding tot november 2022 met Westerpark (eindpunt is nu bij Bullebak in Jordaan), GEEN 10-12 tram 5s per uur in spits. Onveilige kruisingen tussen auto en fietsverkeer op Zonnestein en Kronenburg, etc. Chapeau voor de heren politici die dit verzonnen hebben. Overigens de uitvoerders hebben hun werk goed gedaan. De opdracht was alleen niet goed.
Tekst uit Voervoerregiobesluit:
Lijn 5. Deze lijn krijgt met de komst van lijn 25 weer ondersteuning op het drukste deel van de route. Door de frequentie verlaging naar zes ritten per uur overdag kan de dienstregeling ook beter worden afgestemd op de dienstregeling van lijn 25. Voor het deel tussen Station Zuid en de binnenstad is de lagere frequentie voldoende. Door de inzet van het nieuwe 15G materieel wordt, naast de kwaliteit, ook de capaciteit van de voertuigen verhoogd.
De eerdere belofte op deze site: https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2015/twee-tramlijnen-in-2020/
Schrijf een reactieAnoniem
Daarbij komt ook nog kijk dat lijn 52 in eens wel naar Schiphol kan worden doorgetrokken en niet naar Amstelveen. Verder gaat het ook niet gezellig worden met het verkeer op de kruisingen tussen de VU en de Van Boshuizenstraat.
Schrijf een reactieNick
Misschien dat het je ontgaan is Hans, maar er is een globale pandemie gaande. De reizigersaantallen in het ov zijn nog altijd een fractie van wat ze in 2019 rond dezelfde tijd waren. Daarom zijn de frequenties nu lagen dan wat vóór de pandemie bedacht en gecommuniceerd is. Bij GVB en VRA zagen ze COVID-19 immers ook niet aankomen. En óók in Amsterdam rijden minder metro’s, trams en bussen dan normaal.
De frequenties worden vanzelf weer opgeschroefd als de reizigersaantallen aantrekken. Tot die tijd is het voor iedereen even behappen.
Schrijf een reactieHans
Nick: Dat staat er allemaal niet bij aangaande bij tram5 de achtergronden. Dit zijn jouw veronderstellingen. GVB kennende moet daar altijd vanuit politiek op gelet worden.
Schrijf een reactieJeff
@ Hans, ik begrijp je frustratie wel. een tram die als eindpunt zuid heeft was denk ik bij niemand echt de voorkeur (tenminste voor mij niet). Jammer dat de plannen om deze lijn naar Amstel te laten rijden zijn weggehaald en tram 5 niet naar centraal rijd. Ze zouden daar nog eens goed naar moeten kijken (zijn ook vgm best wat petities over gaande).
In het GVB plan stond dit over de dienstregeling: “Het nu voorliggende voorstel heeft alleen betrekking op de winterdienstregeling in 2021. Het is nu
Schrijf een reactienog te vroeg en te onzeker om al op lijnniveau keuzes te maken voor de zomerdienstregeling”. daarnaast heeft naast GVB ook NS, connexion etc. de frequenties verlaagt. OV momenteel alleen voor noodzakelijk vervoer en zelfs als dat weer weg is gaat door de pandemie het aantal reizigers laag blijven. Nauwelijks meer lessen studenten, en die gebruiken vooral het OV, en veel mensen werken thuis
Nick
@Hans Als je je een beetje inleest weet je dat de huidige coronacrisis ten grondslag ligt aan veel frequentieverlangingen op dit moment. Daarnaast is vanuit mijn geen veronderstelling dat reizigersaantallen gekelderd zijn, dat is een feit en iets waar iedere vervoerder in Nederland mee kampt. Zoals Jeff ook aangeeft heeft niet alleen GVB de frequenties omlaag gegooid maar de rest ook.
Amsterdam moet net zo goed inleveren, dus die zieligdoenerij “Amstelveen is weer eens genaaid door Amsterdam!” mag echt wel wat minder.
Schrijf een reactieAnoniem
Op onderstaande bericht staat dat per 13 december tram 25 beschikbaar is voor de Amsterdammers!😂
https://www.at5.nl/artikelen/205612/trambestuurders-staan-te-springen-om-op-amstelveenlijn-te-rijden-het-gaat-best-hard
Via AT5 nummer 06-51190938 kan met Whatsapp gereageerd worden.
Erg slordig!
Schrijf een reactieNick
@Anoniem Op de tramhaltes in Amstelveen prijken niet voor niets de Amsterdamse Andreaskruisen in veelvoud. 😇
Schrijf een reactie@Anoniem
Hahaha, dat is een leuke over die Andreaskruizen Nick!😀 Maar ja, AT5 he dus in Amstelveen dan stiekem op elke halte een 4e kruis er bij plakken? Sophie, Verder is in de tabel “Nu en Straks” echt te lezen dat het nu 23 minuten is tussen Westwijk en Station Zuid. Straks is dat 20 minuten dus maar 3 minuten verschil. Het kan zo zijn dat Sophie des tijds een hoop gedoe had ervaren tussen de Sportlaan en Station Zuid (25 minuten)? Tussen de oude lijn 51 zat qua rijtijd ook geen groot verschil met lijn 55 nu tussen Westwijk/Sacharovlaan en Station Zuid.
Schrijf een reactieEsther Schaap
Ik dacht dat deze lijn niet op dezelfde trambaan kwam te rijden als tram 5,maar dat schijnt toch zo te zijn. Dan schiet het niets op als alternatief. Want als tram 5 storing heeft Kan de 25 ook niet rijden.
Schrijf een reactieRonald
Inderdaad Nick, Als de overheid en de VRA Amsterdam het OV hoogfrequent blijvend laat rijden zonder veel passagiers dan gaan de kosten niet meer overzien worden en gaat iedereen daar weer over klagen dat de ritprijzen en abonnementen weer duurder worden!😉
Schrijf een reactieAlexander
Vanaf hoe laat tot hoe laat gaan de trams rijden? (ben benieuwd naar zowel in het weekend als doordeweeks, als daar verschil in zit)
Schrijf een reactieJeff
Heb ik een tijdje geleden al gevraagd, werd door gestuurd naar het gvb. Het gvb had daar toen nog geen antwoord op. Misschien weet het gvb het nu wel. Als u hierover antwoord van het gvb krijgt deel dit dan a.u.b. hier op het forum, ben zelf ook wel benieuwd.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Jeff en @Alexander: De dienstregeling is inderdaad nog niet bekend. We verwachten half november meer informatie te hebben over de dienstregeling van tram 25.
Schrijf een reactie@anoniem
Beste Daniëlle, is er al iets meer bekend over de dienstregeling? De verwachting zou rond half November zijn maar tot op heden is er in ieder geval op de site van het GVB nog niets hier over waar te nemen.
Schrijf een reactieNick
Als je in OV-apps als OVinfo of 9292 de datum op 13 december of later zet krijg je de 25 als reisoptie.
Schrijf een reactieRonald
9292 heeft dan nog wat bij te spijkeren. Zo net heb ik voor de lol even een reis gepland voor vanaf de halte Meent naar het Marnixplein om 10:00 op 14 december. Dan staat er stadsbus 25 en tram 5.
Schrijf een reactieNick
@Ronald 9292 heeft op hun contactpagina een mailadres waar je dit soort problemen kunt aankaarten.
Schrijf een reactieRonald
Nick, zo net heb ik antwoord gekregen via Reizigers@9292.nl
Beste,
Bedankt voor je opmerking. Het probleem dat 9292 de GVB-lijn 25 foutief als stadbus weergeeft, is bij ons bekend. Inmiddels hebben we hiervan de tram gemaakt. Morgen zal deze wijziging ook zichtbaar zijn in de 9292 reisplanner.
vriendelijke groet,
Emy Manuela
Schrijf een reactieReizigersservice
Nick
Mooi, das snel.
Schrijf een reactieRonald
Beste Danielle, Op 23-10-2020 om 11:24 is te lezen dat er rond half november meer over de dienstregeling te verwachten is. Op deze site en die van het GVB is daar in ieder geval nog steeds niets van te zien. Via 9292 zag ik vanmiddag dat een reis met lijn 25 wel al te plannen is. Echter stond er bij lijn 25 dat het een stadsbus is in plaats van een tram. Dit zou volgens een antwoord van 9292 morgen verholpen zijn. Verder is te lezen dat lijn 25 vanaf 13 November met passagiers en volgens een dienstregeling gaat rijden. Echter gaat de rest vanaf 3 januari volgens een nieuwe dienstregeling van kracht worden wat er dan op lijkt neer te komen dat er zo en drie weken lang een slechte afstemming komt met onder anderen lijn 5 op de zelfde baan en bijvoorbeeld andere aansluitingen.
Kan over dit alles meer duidelijk worden gemaakt?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Ronald: Normaal zou livegang lijn 25 tegelijk zijn met vervoerplan 2021, maar dat is door de Corona dienstregeling nu in 2 fases. GVB wil de frequenties van lijn 5 niet vervroegd wijzigen, omdat daar een samenhang is met andere lijnen.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: zoals @Nick aangeeft is de dienstregeling van tramlijn 25 te vinden op http://www.9292.nl. De dienstregeling gaat op zondag 13 december in.
Schrijf een reactieNick
De 25 staat inmiddels netjes als tram vermeld op 9292.
Schrijf een reactieIvo Robijn
Hoe snel ben je straks vanaf brink op station zuid? Ongeveer 18 minuten?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Ivo Robijn: dat is een goede inschatting. Het zal ongeveer 18 minuten zijn.
Schrijf een reactieAnoniem
Een megaoperatie met veel kosten is bijna voltooid voor gemiddeld 3 minuten sneller op station zuid te zijn👏🏻
Schrijf een reactieSophie
Nou het is wel een heel stuk sneller dan 3 minuten lijkt me! Er zijn haltes tussenuit, en voorheen deed je van Sportlaan naar Zuid al 25 minuten erover
Schrijf een reactieRonald
Helemaal met Anoniem eens! Sophie, kijk eens naar deze tabel bij “Nu en Straks”
https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2015/twee-tramlijnen-in-2020/
Schrijf een reactie@anoniem
Beste medewerkers van het projectteam (Wendy en Daniele),
Gaat dit forum per 13 december of een andere datum ook stoppen en over in alleen het project van de Uithoornlijn/Amsteltram? Er worden in Uithoorn en struiken gerooid maar wanneer gaat daar de eerste spade echt de grond voor in?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: In de loop van het eerste kwartaal 2021 stoppen we met het actualiseren van de Amstelveenlijn website en het forum. De website blijft wel online als onderdeel van de Amsteltram-familie (zie tabs bovenin). De Uithoornlijn heeft een eigen forum waarop reacties geplaatst kunnen worden.
Voor de Uithoornlijn vinden nu volop voorbereidende werkzaamheden plaats, zoals het verleggen van kabels en leidingen en het verwijderen van groen. In het voorjaar 2021 start het project in Amstelveen met onder andere het realiseren van een bouwterrein en grondwerk bij het opstelterrein. In het najaar 2021 starten de werkzaamheden bij de busbaan en eindhalte in Uithoorn. Meer informatie over de Uithoornlijn vindt u op de website van de Uithoornlijn; https://uithoornlijn.nl/. Daar kunt u zich ook aanmelden voor de nieuwsbrief.
Schrijf een reactie@anoniem
Heel veel dank weer voor de uitgebreide informatie Daniëlle!😀
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: graag gedaan! 🙂
Schrijf een reactieA.C. Bijsmans
Bij het oude eindpunt (halte Westwijk) bevinden zich het oude personeelsverblijf en een trafo-/elektriciteitsgebouwtje. Worden beiden nog verwijderd (en wanneer)?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@A.C. Bijsmans: Deze worden niet verwijderd. Het personeelsverblijf wordt gebruikt als pauzelocatie voor de trambestuurders van lijn 25.
Schrijf een reactieNick
@A.C. Bijsmans Westwijk is en blijft voorlopig het eindpunt. Die situatie verandert pas in 2024 als de 25 doorrijdt naar Uithoorn.
Schrijf een reactieA.C. Bijsmans
Dat is mij bekend, evenals het feit dat bij het huidige nieuwe rangeerterrein een personeelsverblijf alsmede elektricteitsvoorzieningen zijn gebouwd. Vanuit die optiek werd mijn vraag gesteld.
Schrijf een reactieNick
Het zou een hoop tijdverspilling en extra kilometers opleveren als de trams die gewoon in dienstregeling op en neer gaan steeds door moeten rijden naar het opstelterrein.
Schrijf een reactieA.C. Bijsmans
Eens! Maar in dat geval kun je je afvragen of een nieuw ruim personeelsonderkomen bij het opstel-/rangeerterrein wel functioneel is, afgezet tegen het gebruik en de bezetting…
Schrijf een reactieNick
Dat vraag ik me niet zo af eerlijk gezegd. Voor het personeel die op het opstelterrein moeten zijn geldt immers weer hetzelfde: het is onhandig als die iedere keer naar Westwijk moeten voor de wc, eten en een kopje koffie. Daarbij zal het het onderkomen in Westwijk op termijn wel verdwijnen als de tram doorrijdt naar Uithoorn… Tot die tijd vervullen ze beiden hun rol. Niet echt een drama lijkt mij.
Schrijf een reactieEen Rail Spotter
Hoi,
Weten jullie toevallig wanneer lijn 25 zijn “dienstregeling” gaat rijden (zonder passagiers)? Ik heb in de wandelgangen november gehoord.. en nu ben ik toch wel benieuwd 😅
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@ Een Rail Spotter: lijn 25 gaat zondag 13 december rijden.
Schrijf een reactieAnoniem
Hij bedoelde waarschijnlijk wanneer gvb testritten gaat doen die volgens de normale dienstregeling verlopen.
Schrijf een reactieBodhi
Hoe laat begint hij met rijden en waar moet ik zijn
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Bodhi: De eerste tram rijdt zondag 13 december om 7.08 uur vanaf halte Westwijk naar station Amsterdam Zuid.
Schrijf een reactieOmkar Phadke
I read that Amstelveen Centrum tram stop won’t be functional anymore but that affect people who depend on public transport and want to visit Amstelveen Centrum 🙁
Schrijf een reactieI live in Amstelveen Brink and I thought once the tram line starts, it would be easier to visit Amstelveen Centrum 🙁
Danielle Opdam
@Omkar Phadke: With line 25, travelers from Westwijk and Uithoorn will have four options to get to Stadshart, depending on the destination in Stadshart:
Schrijf een reactie1. Change at Oranjebaan to tram 5, in front of Oostzijde Stadshart
2. Transfer to the bus at Oranjebaan, for the Stadsplein area
3. Change at Ouderkerkerlaan to the bus for the Stadsplein area
4. Walk from the Oranjebaan stop (+/- 750 meters) or Ouderkerkerlaan (+/- 850 meters)
Anoniem
from brink you can take bus 174 and after december bus 199 to Amstelveen centrum.
Schrijf een reactieRene
Wat zal de reistijd worden van Station Zuid naar Sacharovlaan?
Schrijf een reactieHoe vaak per uur gaat deze tram?
Anoniem
3 minuten sneller dan lijn 51 (binnen 20 minuteten dus). had de frequentie al gevraagd en deze wordt eerst 10x per uur en later verhoogd naar 12x per uur.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Anoniem: dank voor het antwoorden. Dat is inderdaad hoe het gaat worden @Rene. Al kan het zijn dat de frequentie in eerste instantie iets lager wordt i.v.m. minder reizigers door de coronasituatie.
Schrijf een reactieDe Reiziger
Wat is de geschatte reistijd tussen Amsterdam Zuid en Westwijk?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@De Reiziger: De geschatte reistijd is 21 minuten.
Schrijf een reactieNick
Er ontsporen ondertussen met regelmaat trams op de Strawinskylaan. Vandaag ook weer, de tweede in een week tijd of zo. Wat is er aan de hand met die wissel daar? Geen fijne situatie als er een hoogfrequente lijn met gekoppelde trams bij komt.
Schrijf een reactieNicola van Bemmel
Zijn er 220 volt stopcontacten of USB oplaadpunten in de tram’s??
Schrijf een reactieOf kan ik op zijn minst gebruik maken van draadloos internet???
Wendy van der Meulen
@Nicola van Bemmel: Er komt geen WiFi in de nieuwe tram 25 (of andere trams van GVB). Hetzelfde geldt voor stopcontacten en USB-poorten. Als vervoerder faciliteren zij dit niet omdat uitgegaan wordt van veelal korte ritten.
Schrijf een reactieM. van Pelt
komt tram 25 in plaats van de 5? Gaat ie naar CS in Amsterdam?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@M. van Pelt: tram 25 komt niet in plaats van tram 5. Tram 25 gaat van Amsterdam Zuid naar Amstelveen Westwijk en vice versa.
Schrijf een reactievan Rappard
wat zijn de haltes van nieuwe tramlijn 25
Schrijf een reactieMaarten J. Vermeulen
Alle haltes zijn hetzelfde als die van voormalige sneltram 51. Tram 25 begint echter pas bij station Amsterdam Zuid, halte Parnassusweg is toegevoegd. De haltes Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat worden samengevoegd. De haltes Amstelveen Centrum, Marne Gondel en Spinnerij zijn opgeheven. Eindpunt is de Westwijk en er is dus een nieuw opstelterrein voor de tram ten zuiden van de J.C. van Hattumweg. In de toekomst wordt de lijn verlengd en zal drie haltes krijgen in Uithoorn met het eindpunt bij het oude stationsgebouw (van de Haarlemmermeerspoorlijnen) van Uithoorn vlakbij de Amstel.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Rappard: dank @Maarten J. Vermeulen. Voor de volledigheid alle haltes vanaf station Amsterdam Zuid tot en met Amstelveen Westwijk: station Amsterdam Zuid (Strawinskylaan) – Parnassusweg – A.J. Ernststraat – Van Boshuizenstraat – Uilenstede – Kronenburg – Zonnestein – Onderuit – Oranjebaan – Ouderkerkerlaan – Sportlaan – Meent – Brink – Poortwachter – Sacharovlaan en Westwijk.
Schrijf een reactieAnoniem
Helaas zo net gelezen dat de onderdoorgangen onder de oude halte Marne en huidige halte Meent niet (verder) worden opgeknapt Zie https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2020/opknappen-onderdoorgangen/
Schrijf een reactieNick
Mag ik door voor de koelkast?
27 juli 2020 | 20:55
Nick
Ik denk 13 december 2020. Dat is wanneer de nieuwe dienstregeling van GVB ingaat.
https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2020/laatste-weekendbuitendienststelling-goed-verlopen/#4225
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Nick: 🙂 goed geraden.
Schrijf een reactieFriedel Broeren
Waar exact is de halte op station zuid, dit ivm overstappen naar lijn 52
Schrijf een reactieNick
Op dezelfde halte als waar nu lijn 5 stopt.
Schrijf een reactieAnoniem
Dat klopt niet helemaal, tram 25 gaat eindigen bij de Parnassusweg dus de halte vóór “tramhalte Station Zuid”.
Schrijf een reactieNick
Hey nóg een Nick. 😱
Schrijf een reactieNick
Anoniem, ehm nee. Andere Nick heeft gelijk. Het eindpunt wordt halte Station Zuid. Halte Paranssusweg komt erbij als extra halte tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk en wordt dus niet het eindpunt. Zie:
‘De Amstelveenlijn krijgt een tijdelijke extra halte tussen station Zuid en Amstelveen Westwijk: de bestaande halte Parnassusweg.’
Schrijf een reactiehttps://amstelveenlijn.nl/nieuws/2020/tijdelijke-extra-halte-voor-tram-25-halte-parnassusweg/
Danielle Opdam
@Friedel Broeren: de halte is op de Strawinskylaan.
Schrijf een reactieHenk
Wat is de route?
Schrijf een reactieGraag een kaart.
Nick
Zelfde route als wat M51 reed (met enkele haltes minder. Onder “Project” kun je het nogmaals zien.
Schrijf een reactieFrans Boom
Ik zag dat het perron van de vm. halte Spinnerij door losse stenen is vervangen. Overheden vragen burgers hun tuin zoveel mogelijk te vergroenen voor de bijtjes en waterafvoer. Wat dat laatste betreft zit het op de Spinnerij wel goed, maar waarom is daar geen groot onderhoudsarm wildebloemenveld aangelegd? De opdrachtgever is toch die zelfde overheid?
Schrijf een reactieAron
Frans, dat is waarschijnlijk zo omdat ze de fundering daar hebben laten liggen. Of dat echt zo is valt te betwijfelen omdat van verschillende officiële kanalen daar verschillende berichtgeving over kwam.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Henk: op de homepage staat onderaan een kaartje met de route van Lijn 25. Halte Parnassusweg (even inzoomen) is daar extra aan toegevoegd.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Frans Boom en @Aron: bij de voormalige halte Spinnerij is ballast (losse stenen) neergelegd om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de rest van het tracé op dit gedeelte.
Schrijf een reactieAnkit Raghuvanshi
@Danielle Opdam: Is this the only one Tram 25? Will there not be metro running from Westwijk to Amsterdam Zuid/ Centraal Station?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Ankit Raghuvanshi: This will be the only tram from Amsterdam Zuid tot Amstelveen Westwijk. There will be no metro running anymore. And of course you can make use of tram 5 from Westergasfabriek to Amstelveen Stadshart.
Schrijf een reactiePieter
Wordt lijn 5 ook met de nieuwe trams gereden.?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Pieter: Het zal vast wel eens voorkomen, maar in principe niet.
Schrijf een reactieNick
Uitgaand van 25 trams voor lijn 25, waar zijn die overige 47 15G-trams straks dan wel voor bedoeld? De 11/12G-trams hebben nog één grote oplapbeurt ontvangen maar naderen gewoon het einde van hun economische levensduur. Ze zullen dan ook uiterlijk 2024 uitstromen. In de bestelomvangst staat beschreven dat een x-aantal nieuwe trams voor lijn 5 bedoeld zijn. Tenzij er plannen op tafel liggen om de 5 binnen dat tijdsbestek op te heffen zal die lijn wel degelijk met de 15G gereden moeten worden. Met vier tweerichtings-Combino’s gaat GVB het niet redden. Ander materieel is er niet en staat ook niet op bestelling.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Nick en @Henk: De 25 trams in R-net kleurstelling zijn in principe voor Lijn 25 bedoeld. Dat aantal is voldoende om vanaf 2024 ook de dienstregeling naar Uithoorn uit te voeren. Waar GVB de andere 15G trams (in GVB-kleuren) inzet, kunt u het beste navragen bij GVB Klantenservice.
Schrijf een reactieAnkit Raghuvanshi
@Danielle Opdam Thanks for your reply. I would also like to know after December 13, 2020 will Bus 55 continue to run or not? As it is very easy and convenient for commuters apart from new tram 25.
Will Bus 55 continue to run after December 13, 2020?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Ankit Raghuvanshi: Bus 55 will not continue to run after December 13, 2020.
Schrijf een reactieRob2
Uit datzelfde stukje van AT5: “De nieuwe tram mag op sommige plekken 70 km per uur.”
Schrijf een reactieWaar halen ze die info vandaan??
Anoniem
@rob2, ja echt he, had het een tijdje geleden gevraagd en het antwoord toen was 50
Schrijf een reactie