Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Twee tramlijnen in 2020

Projectteam | donderdag 5 maart 2015
Projectteam

De Amstelveenlijn (ter vervanging van lijn 51) wordt een tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid. Op station Amsterdam Zuid kunt u straks overstappen op metro, bus en trein. Tramlijn 5 blijft rijden op het huidige traject , tussen Binnenhof en station Amsterdam Centraal. En er blijft een metroverbinding tussen de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam Amstel.

De twee tramlijnen, zoals ze in 2020 zullen rijden, in feiten en cijfers

Tramlijn 5 Vernieuwde Amstelveenlijn
begin- en eindpunt Binnenhof -Amsterdam Centraal Westwijk – Station Zuid
lengte 10,5 kilometer 9,5 kilometer
aantal haltes 21 15
gemiddelde afstand tussen haltes 480 meter 680 meter
rijtijd tussen begin- en eindpunt in spits 38 minuten 20 minuten
gemiddelde snelheid in spits 16,5 km/uur 28,5 km/uur
frequentie in spits 10 à 12 trams per uur* 10 à 12 trams per uur*

Rijtijden nu en straks (inclusief overstaptijd)

 

Verbinding (in ochtendspits) Nu Na vernieuwing Verschil in reistijd
Westwijk – Station Zuid 23 min 20 min – 13%
Westwijk – Leidseplein 43,5 min* 38,5 min* – 11%
Westwijk – Station Amsterdam Amstel 32 min 36,5 min* + 14%
Westwijk – Station Amsterdam Centraal 39,5 min 37 min* – 6%
Binnenhof – Station Zuid 14 min** 12 min – 14%
Binnenhof – Leidseplein 28,5 min 25,5 min – 10%
Binnenhof – Station Amsterdam Amstel 25 min* 27,5 min* + 10%
Binnenhof – Station Amsterdam Centraal 32,5 min* 28 min* – 14%

 

* inclusief overstap van 2 minuten

** exclusief looptijd vanaf halte Strawinskylaan

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

18 maart 2015 | 11:53

Michael Schaap

Wat betreft rijtijden nu en straks:
Hierin is niet meegenomen dat er haltes verdwijnen, wat voor omwonenden extra reistijd kost – zeker als de halte ernaast ook verdwijnt!
Ik zou bijvoorbeeld graag ook Gondel – Weesperplein in de tabel willen zien, een praktijkvoorbeeld van mijzelf.

Schrijf een reactie
+1
23 maart 2015 | 13:05

@Michael Schaap
Het is natuurlijk vervelend als uw tramhalte verdwijnt bij u in de buurt. Hoe groot het nadeel daarvan is hangt af van de plek waar wordt gewoond of gewerkt. In het geval van uw wijk spelen ook de toekomstige looproutes naar de halte Meent mee. We zijn aan het kijken naar de looproutes richting halte Meent. De oplossing is nog niet bekend.

De reistijd vanaf een opgeheven halte berekenen waar u om vraagt, is een beetje gek. Zelden zal de snelste route via een opgeheven halte gaan. Een groot deel van de reizigers die nu gebruik maken van halte Gondel zal niet veel verder hoeven te lopen naar halte Meent, zeker niet als de looproute naar de halte wordt verbeterd. De uitzondering is het kantoorgebouw direct naast de halte Gondel.

We rekenen daarom de reis van deze twee haltes voor u uit. De reis vanaf Gondel naar Weesperplein is nu 29 minuten. In de toekomst zal de reis vanaf Meent naar Weesperplein ongeveer 34 minuten zijn (incl. 1 overstap op Station Zuid). Wel zal de gemiddelde wachttijd korter zijn vanwege de hogere frequentie. Dit scheelt zo’n 1,5 minuut in de spits. Ook neemt de betrouwbaarheid van de nieuwe Amstelveenlijn toe, waardoor de kans op vertraging of zelfs uitval minder groot is.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?