Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Tijdelijke extra halte voor tram 25: halte Parnassusweg

Wendy van der Meulen | maandag 13 juli 2020
Wendy

De Amstelveenlijn krijgt een tijdelijke extra halte tussen station Zuid en Amstelveen Westwijk: de bestaande halte Parnassusweg. Deze halte zal voor dat doel in het weekend van 25 en 26 juli worden omgebouwd, zodat eind 2020 ook de gekoppelde trams van lijn 25 er kunnen stoppen.

De reden om dit nu te doen is dat het Zuidasdok later klaar zal zijn dan gepland. De bedoeling was dat het dok in 2024 klaar zou zijn. Door vertraging in het ondergronds brengen van de A10 wordt dit niet meer gehaald. Jean-Philippe de Lannoy, ambtelijke opdrachtgever van de Vervoerregio Amsterdam zegt: “Het project Zuidasdok zou in 2024 klaar zijn met het ten zuiden van de A10 aanleggen van een nieuwe eindhalte voor de Amstelveenlijn op de Schönberglaan. Nu dit later wordt, zitten we wel heel lang in een situatie die niet ideaal is voor de reizigers van tram 25.

Snelle overstap op de trein

Reizigers die vanaf de richting Amstelveen naar station Zuid willen, moeten nu allemaal doorrijden tot de Strawinskylaan en kunnen pas daar uitstappen. Op Strawinskylaan is het daardoor inmiddels ook erg druk aan het worden. We willen de situatie voor reizigers daar verbeteren, en we hebben onderzoek gedaan naar hoe we de verwachte knelpunten in de doorstroming, capaciteit, comfort en veiligheid bij de Strawinskylaan kunnen oplossen. Dat heeft geleid tot het idee de halte bij de Parnassusweg te verlengen, zodat daar straks twee gekoppelde trams kunnen stoppen.” Jean-Philippe wijst er ook op dat reizigers vanaf de halte Parnassusweg daar het snelst kunnen overstappen op de treinen.

Betere doorstroming op de Strawinskylaan

Een van de belangrijkste maatregelen om van de oude Amstelveenlijn een hoogwaardige tramlijn te maken, was het opheffen van diverse bestaande haltes zodat de gemiddelde rijsnelheid omhoog gaat. Toevoeging van de halte Parnassusweg aan lijn 25 in het Vervoerplan heeft geen significante gevolgen voor de gemiddelde rijsnelheid en exploitatiekosten. De verwachting is dat het juist een positieve bijdrage kan leveren aan doorstroming bij Strawinskylaan doordat reizigers een halte eerder overstappen op de trein.

Aanpassingen in weekend van 25 juli

De huidige halte Parnassusweg wordt verbouwd en verlengd in het weekend van 25 juli, als er een buitendienststelling is. “Tram 5 rijdt dan niet tussen station Zuid en Amstelveen Stadshart, dus dan kunnen we het werk aan de trambaan goed uitvoeren. Er moeten ook nog een aantal voetgangersoversteken worden aangepast om de halte veilig te bereiken – en een aantal waarschuwingslichten komen. Maar dat kunnen we daarna doen, tijdens de exploitatie.”

De halte Parnassusweg is nu niet toegankelijk voor mensen met een functiebeperking. Dat blijft zo, omdat vanwege het tijdelijke karakter van de maatregel een verhoging van de halte naar 24 cm grote gevolgen voor de inpassing in de omgeving zal hebben en omdat de halte dan ook verbreed moet worden. Dit is kostbaar en vergt een relatief lange uitvoeringstijd voor een tijdelijke maatregel.

 

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
30 augustus 2020 | 22:51

Anoniem

oke, mensen denken misschien waarom op dit forum, maar denk dat hier nog best we wat mensen worden bereikt (die het OV gebruiken).

https://haarlemabcoude.petities.nl/

is een Idee voor een trein in Amstelveen, Als mensen dit een goed plan lijkt, kan je dit ondersteunen. misschien wordt er dan naar gekeken.

Schrijf een reactie
0
+1
31 juli 2020 | 14:45

Frans

Fijn dat er eindelijk nagedacht is over hoe de verschrikkelijke en onveilige situatie op de Schonberglaan verbeterd kan worden. Resultaat is echter geen verbetering voor de overstap op de Noord-Zuidlijn, zodat de beloofde verbetering van de reistijd van Amstelveen naar Amsterdam-centrum de komende 10 jaar niet gerealiseerd wordt. Was er maar gewoon gekozen voor het doortrekken van de Metro…

Schrijf een reactie
0
+1
30 juli 2020 | 22:30

A.J.Ansingh

IK loop heel slecht en moet bij de overstap van lijn 25 naar de NS (halte Parnassusweg) een steile hoge trap op. Wanneer verandert dit ongemak?

Schrijf een reactie
0
+1
3 augustus 2020 | 11:05

Danielle Opdam

@A.J.Ansingh: ik heb dit voor u nagevraagd bij de Vervoerregio Amsterdam. Zodra ik een reactie ontvangen heb, laat ik het weten.

Schrijf een reactie
+1
21 juli 2020 | 10:42

Wendy van der Meulen

Suggesties voor hoe het eventueel anders kan bij station Zuid kunt u rechtstreeks doorgeven aan de Vervoerregio Amsterdam via wijnemenjemee.nl.

Schrijf een reactie
+1
21 juli 2020 | 11:06

anoniem

Wendy, op 20-07-2020 om 10:57 uur gaf u het nog wel door aan de VRA.

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2020 | 11:46

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Dat klopt en wat er gister nog is binnengekomen geef ik nog door voor zover ik dat nog niet gedaan had. Wijnemenjemee.nl is echter een betere plek voor suggesties over dit specifieke onderwerp dan onze website dus vandaar mijn verzoek om dat vooral daar, rechtstreeks bij de Vervoerregio, te doen.

Schrijf een reactie
+1
21 juli 2020 | 17:30

anoniem

Dank je Wendy en dat is vanwege drukte en dat de VRA hier voor bestemd is ook het beste!

Schrijf een reactie
0
+1
17 juli 2020 | 23:06

Rob

Suggestie voor een betere doorstroming op de Strawinskylaan; leg een “tijdelijk” tramspoor aan tussen Parnassusweg en Olympiaplein en laat lijn 5 daar over rijden richting de Beethovenstraat. Dan zitten lijn 5 en lijn 25 elkaar niet in de weg bij station Zuid. richting stad neem lijn 5, richting station Zuid neem lijn 25.

Schrijf een reactie
0
+1
18 juli 2020 | 00:05

anoniem

Onbegrijpelijk dat ze hier niet aan denken en/of over gesproken is he? Ik heb er in ieder geval nooit iets over gelezen of gehoord maar dit is zeker een goede suggestie .Helaas krijg je dan wellicht weer klachten dat tram 5 niet aansluit op de buslijnen en de metro nog onbereikbaarder zal worden op station zuid. Anders is het even overstappen op de Parnassusweg of via de perrons naar de centrale hal van het station lopen. Voor de doorstroming is het zeker goed om tram 5 via de Parnassusweg en Olympiaplein te laten rijden. Van mij mag het ook!

Schrijf een reactie
0
+1
18 juli 2020 | 09:35

Alain

Een slecht idee wat veel geld kost en waar ook geen noodzaak toe bestaat, als het eindpunt van de 25 in de Eduard van Beinumstraat wordt gerealiseerd.

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2020 | 10:57

Wendy van der Meulen

@Rob: Bedankt voor de suggestie. We geven het door aan de Vervoerregio Amsterdam.

Schrijf een reactie
+1
20 juli 2020 | 12:23

anoniem

Wat Rob zegt over een “tijdelijk” spoor over de parnassusweg, Olympiaweg en Stadionweg naar de Beethovenstraat. Enige maanden geleden zijn er door forum schrijvers berekeningen gemaakt dat er tussen Amstelveen Stadshart en Amsterdam station Zuid 48x per uur (in beide richtingen gerekend) trams gaan rijden. Het mag duidelijk zijn wat voor effect dit gaat opleveren op de Strawinskylaan met het keren van de trams. Fijn dat Wendy dit gaat oppakken en aan de VRA gaat doorgeven. De Vervoerregio Amsterdam had eigenlijk al beter moeten weten!

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2020 | 16:15

anoniem

Een andere optie zou zijn om lijn 25 een lus in een richting te laten maken via de Parnassusweg, Olympiaplein, Beethovenstraat, Strawinskylaan v.v. Zo blijven beide lijnen bij station Zuid komen en zitten deze elkaar niet in de weg met keren van trams bij station zuid.

Schrijf een reactie
0
+1
17 juli 2020 | 12:02

anoniem

Waarom worden alle haltes op de Amstelveen lijn eigenlijk 240mm hoog terwijl de vloer van alle trams 300mm hoog is? Dat is toch niet een gelijkvloerse instap?

Schrijf een reactie
0
+1
17 juli 2020 | 14:16

anoniem

Dat is vast gemeten zonder passagiers.

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2020 | 10:49

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Bij de Amstelveenlijn wordt de perronhoogte afgestemd op de Amsterdamse trams. Concreet betekent dit dat de perronhoogte ten opzichte van bovenkant spoor +24 cm moet zijn met een toegestane afwijking van +/- 0,5 cm. De vloerhoogte van de Combino trams ligt op 30 cm boven het spoor. Hetzelfde geldt voor het nieuwe 15G materieel. Het hoogteverschil is in een dergelijk geval dus maximaal 6,5 cm. Door speling in het samenspel van rails en trams (rails en wielen kunnen beide 2 cm slijten en de tram veert bij een volle bezetting nog eens 1 cm in) ligt de minimale instaphoogte tussen de 0,5 en 1,5 cm. Een lagere instap is niet mogelijk omdat anders de deuren van de tram de halte (kunnen) raken bij het opengaan.

Schrijf een reactie
+1
20 juli 2020 | 22:12

anoniem

Dank voor deze duidelijke reactie!

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 11:34

Nico

“Toevoeging van de halte Parnassusweg aan lijn 25 in het Vervoerplan heeft geen significante gevolgen voor de gemiddelde rijsnelheid en exploitatiekosten. De verwachting is dat het juist een positieve bijdrage kan leveren aan doorstroming bij Strawinskylaan doordat reizigers een halte eerder overstappen op de trein.”

En staaltje van, wat krom is recht redeneren! lijkt mij.
De overstappers naar de N.Z. lijn zijn hierbij nog slechter af.

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 12:03

Bob

Helemaal mee eens Nico; Amstelveners zitten weer voor de zoveelste keer in de hoek waar de klappen vallen: Die brekebenerige overstap op de Strawinskylaan gaat nog jarenlang duren. Dat hele werkapparaat hangt met touwtjes en elastiekjes aan elkaar of weet de linkerhand weer ‘s niet wat de rechterhand doet?

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 14:32

anoniem

Inderdaad en ondertussen worden mega dure metroprojecten als naar Schiphol, Zaandam, Purmerend, Almere en de Oost-Westlijn wel lekker doorontwikkeld.

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 15:34

anoniem

Anoniem 14 juli 14:32, Amstelveen had een duidelijke voorkeur voor het geld stoppen in de verbreding en vertunneling van de A9 (en andere wegen voor auto’s). Er had ook meer geld in dit project gestopt kunnen worden (mijn voorkeur) en minder in de snelweg (er moesten toch minder mensen de auto en meer het ov pakken). Maarja het is zo, voor treinreizigers gaat Parnassusweg 2 minuten sneller zijn, en voor mensen die de metro willen pakken gaat het 1 minuut langer duren (schatting). Hoop dat er nog een betere oplossing komt, vrees alleen van niet

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 16:31

anoniem

Helemaal mee eens anoniem 14:32! Wat ik aangaf over het richten op dure projecten als metrolijnen naar Almere en Purmerend: Dit mag van mij ook maar doe dat dan ook te zuiden van Amsterdam. Amstelveen zal er wellicht en zeer teleurstellend ook voor een tram hebben gekozen omdat ze liever een grotere lap asfalt van 10 banen door hun VVD stad willen. Die zijn namelijk gehecht aan hun autocultuur. Voorbeelden zijn hiervan de in slechte staat zijnde fietspaden in die gemeente. Mooie rotondes kunnen ze door VITAL wel laten aanleggen maar aan het stuk tussen Zonnestein en Oranjebaan doen ze niks. De wethouder vindt dat het goed zit met de fietspaden maar zelf is hij een grote gebruiker van de auto. Ik sta achter al dit geklaag maar dit kan beter op: https://vervoerregio.nl/ en amstelveen.nl. Hier heb ik menigte keren al aangeklopt maar het is praten tegen een muur. De reizigers hebben gewoon niets te zeggen. Kijk maar naar bijvoorbeeld de lijnen 149 en 199 in Amstelveen. Deze lijnen zaten in de spits propvol maar zijn eind 2017 komen te vervallen terwijl er massaal geklaagd werd. Dus mensen, ga genieten van uw hobby omdat klagen hier over geen zin heeft!

Schrijf een reactie
0
+1
15 juli 2020 | 12:01

anoniem

De reageerders hier zijn precies hetzelfde als de ambtenaren van Amstelveen … weten niet waar over zij praten maar wel praatjes hebben … GET A LIFE!

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 00:49

anoniem

Tijdelijk is circa 10 jaar. Ik ken situaties waar voor veel korter maatregelen voor worden getroffen. Tijdelijk is hier een ander woord voor voor langere tijd…

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?