Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

De puntjes op de i voor het spoor

Danielle Opdam | dinsdag 9 juni 2020
Danielle

De komende weken zet VITAL de puntjes op de i wat het spoor betreft tussen de halte De Boelelaan/VU en het opstelterrein. Zo worden de spoorstaven geslepen, ballast aangevuld en is er nog een laatste weekend (25 – 26 juli) waarin tram 5 niet rijdt in Amstelveen en er non-stop gewerkt wordt. Wat houden deze werkzaamheden in en wat merkt u ervan?

Ballast aanvullen en sporen slijpen

Van zondag 14 tot en met maandag 22 juni werkt VITAL ‘s nachts op en langs het spoor tussen de halte De Boelelaan/VU en het opstelterrein. De ballast (de steentjes in het spoor) wordt aangevuld en het spoor geslepen. Voor het slijpen rijdt een machine over het spoor heen en weer die de spoorstaven slijpt. Bij het slijpen komen vonken vrij en deze werkzaamheden kunnen ook geluidsoverlast veroorzaken.

  • In de nacht van donderdag 18 op vrijdag 19 juni vinden de slijpwerkzaamheden tussen de haltes De Boelelaan/VU en Amstelveen Stadshart plaats. Tussen halte Stadshart en het opstelterrein vinden deze slijpwerkzaamheden op reguliere werkdagen, van maandag tot zaterdag tussen 7.00 -19.00 uur plaats. Verkeersregelaars begeleiden op diverse locaties tijdelijk het verkeer.
  • Op het opstelterrein wordt het spoor zaterdag 20 en zondag 21 juni van 7.00 tot 19.00 uur geslepen.
De stopmachine ‘De Bever’ wordt weer van stal gehaald om het spoor op de juiste positie te leggen. Dit bijzondere voertuig meet heel precies of het spoor op de juiste plek en hoogte ligt. Waar nodig wordt er iets omhoog getild en verschoven en de ballast bijgevuld. Het aanvoeren van ballast en het werken met de stopmachine kan geluidsoverlast met zich meebrengen.
Foto: Wendy van der Meulen

Weekend van 25 en 26 juli non-stop spoorwerkzaamheden en slopen haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat

Vanaf vrijdagavond 24 juli 20.00 uur tot en met maandag 27 juli 5.00 uur wordt er van de haltes De Boelelaan/VU tot en met Amstelveen Stadshart langs het spoor gewerkt. Zo gaat de stopmachine wederom het spoor op, worden er inspectiepaden langs het spoor aangelegd en plaatst VITAL de hectometerpaaltjes. Voor deze werkzaamheden is er een rijstrook op diverse locaties op de Beneluxbaan in beide richtingen afgezet. Ook de haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat worden in dit weekend gesloopt (lees hier meer over de werkzaamheden in Buitenveldert).

Wat betekent dit voor het OV?

Zaterdag 25 en zondag 26 juli rijdt tram 5 tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart niet. Pendelbus 45 verzorgt dan de verbinding tussen Station Zuid en Busstation Amstelveen. De bushaltes liggen nabij de tramhaltes. Op maandagochtend 27 juli om 5.35 uur rijdt de tram weer conform dienstregeling. Meer informatie over het openbaar vervoer vindt u op www.gvb.nl/amstelveenlijn en/of raadpleeg kort voor uw vertrek de OV-reisplanner www.9292.nl.

Hinder is helaas onvermijdelijk

Bovenstaande werkzaamheden zorgen helaas (en onvermijdelijk) voor overlast, ook ‘s nachts. Dit zal vooral het geval zijn tijdens slijp- en sloopwerkzaamheden, tijdens werken in donkere uren (het bouwterrein moet worden aangelicht) en tijdens de aan- en afvoer van bouwafval/-materialen (vrachtwagens). Ook voor het verkeer en de OV-reiziger is er hinder.

Pendelbus 45 verzorgt op zaterdag 25 en zondag 26 juli de verbinding tussen Station Zuid en Busstation Amstelveen. Tram 5 rijdt wel vanaf station Zuid naar Westerpark en vice versa.
Foto: Gé Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 juni 2020 | 23:06

anoniem

Will there be a ticket / ov chipkaart top up machine set up at zonnestein?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
29 juni 2020 | 09:03

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: there will be no ticket machine at Zonnestein. There are machines at Van Boshuizenstraat, Uilenstede, Kronenburg and Ouderkerkerlaan.

Schrijf een reactie
+1
10 juni 2020 | 22:32

anoniem

Nog een vraag:
Ik zag dat het aantal ritten van nachtlijn N84 ingeperkt is tot 1x per uurin het weekend. Dat was voorheen 2x per uur. IS dat vanwege Corona of blijft dit definitief?

Schrijf een reactie
0
+1
11 juni 2020 | 08:48

anoniem

Ik denk dat je voor wat betreft vragen over de dienstregeling van lijn N84 beter bij het GVB kan zijn.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
11 juni 2020 | 09:06

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: hiervoor kunt u het beste contact opnemen met GVB Klantenservice: https://www.gvb.nl/klantenservice

Schrijf een reactie
+1
11 juni 2020 | 09:29

anoniem

U verwijst naar het GVB. Degene die goedkeuring en opdrachtgever is van het lijnennet en de frequenties is de Vervoerregio Amsterdam. Dus ik moet daar zijn maw!?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
11 juni 2020 | 10:33

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever (concessieverlener). Voor vragen over de huidige dienstregeling is GVB aanspreekpunt.

Schrijf een reactie
+1
10 juni 2020 | 07:36

Nico

Gaarne even dringende aandacht voor het fietspad westzijde Sportlaan achter de keten, daar liggen veel tegels los.
Als zo”n tegel opwipt kan dat ernstige gevolgen hebben.

Schrijf een reactie
0
+1
10 juni 2020 | 09:40

anoniem

Hier heb ik al geregeld meldingen over gedaan. Beloftes van VITAL via het projectteam hebben niets waargemaakt. Als iets voor zeker 2 jaar omgelegd moet worden, gebruik dan ook een goede stevige ondergrond! Dat bouwen in deze tegenwoordige haastige tijd! Doe er dan wat langer over door het in een keer goed te doen niet waar?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 juni 2020 | 09:52

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Nico: Ik heb uw melding doorgegeven aan VITAL met het verzoek hier iets aan te doen.

Schrijf een reactie
+1
10 juni 2020 | 11:00

anoniem

Beste Wendy,

Hartelijk bedankt hier voor! Na meldingen ook aan de gemeente gisteren ben ik persoon gebeld over de gang van zaken en kan het volgende vertellen: De rotondes zijn bij de gemeente onder de aandacht gebracht. Dat zelfde geldt ook voor de te laag liggende putten in de wegdekken onder de Sportlaan, Zonnestein en Kronenburg. Verder zijn ze het ook eens met alle meldingen over de slecht aangelegde tijdelijke fietspaden. Dus aan alle mensen, de gemeente heeft dit onder de loep genomen. Wel blijf ik er bij dat dit voor de start van het project al in de aandacht gebracht moest worden. Nu is het eigenlijk veel te laat en het lijkt er op dat er niet eerder geluisterd is. Helaas. Wel heeft de gemeente aangegeven dat VITAL nogal veel fouten heeft gemaakt helaas. De gemeente zal er alles aan doen dat dit hersteld gaat worden beweren ze. Had gewoon meteen zo moeten zijn niet waar?

Schrijf een reactie
0
+1
10 juni 2020 | 07:32

Nico

Bij de halte Sacharovlaan is een brug geplaatst om straks vanaf het industrieterrein Legmeer de tramhalte te bereiken.
Maar aan die zijde is (nog) geen oversteek beveiliging aangebracht.
Overal is dit aan beide toegang zijde van een halte het geval, bij Poortwachter zelfs voor elk spoor!
Vergeten?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 juni 2020 | 10:11

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Nico: Bedoelt u dat er aan die kant nog geen verkeerslichten staan? Die worden deze zomer nog geplaatst.

Schrijf een reactie
+1
10 juni 2020 | 10:33

Nico

@Wendy: Dat bedoel ik.

Schrijf een reactie
0
+1
9 juni 2020 | 15:40

anoniem

Wordt de eindhalte Stadshart ook aangepakt zodat het 3de spoor helemaal gebruikt kan worden en de zandzak weg kan?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 juni 2020 | 10:13

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: In het tramvrije weekend van zaterdag 25 en zondag 26 juli wordt ook eindhalte Stadshart aangepakt.