De puntjes op de i voor het spoor
De komende weken zet VITAL de puntjes op de i wat het spoor betreft tussen de halte De Boelelaan/VU en het opstelterrein. Zo worden de spoorstaven geslepen, ballast aangevuld en is er nog een laatste weekend (25 – 26 juli) waarin tram 5 niet rijdt in Amstelveen en er non-stop gewerkt wordt. Wat houden deze werkzaamheden in en wat merkt u ervan?
Ballast aanvullen en sporen slijpen
Van zondag 14 tot en met maandag 22 juni werkt VITAL ‘s nachts op en langs het spoor tussen de halte De Boelelaan/VU en het opstelterrein. De ballast (de steentjes in het spoor) wordt aangevuld en het spoor geslepen. Voor het slijpen rijdt een machine over het spoor heen en weer die de spoorstaven slijpt. Bij het slijpen komen vonken vrij en deze werkzaamheden kunnen ook geluidsoverlast veroorzaken.
- In de nacht van donderdag 18 op vrijdag 19 juni vinden de slijpwerkzaamheden tussen de haltes De Boelelaan/VU en Amstelveen Stadshart plaats. Tussen halte Stadshart en het opstelterrein vinden deze slijpwerkzaamheden op reguliere werkdagen, van maandag tot zaterdag tussen 7.00 -19.00 uur plaats. Verkeersregelaars begeleiden op diverse locaties tijdelijk het verkeer.
- Op het opstelterrein wordt het spoor zaterdag 20 en zondag 21 juni van 7.00 tot 19.00 uur geslepen.
AJMk15A
Waarom is men toch steeds aan die sporen aan het slijpen? Ook tijdens de exploratie van lijn 51 werd dit gedaan. In gebruik zijnde spoorstaven blijven mooi schoon liggen te glimmen. Ze maken dan toch goed genoeg contact met de wielen om de traktie retour stroom terug te voeren. En voor zover ik weet word er geen signalerings stroom door de spoorstaven gebruikt voor enige beveiliging bij deze tramlijn. Bovendien haal je.met slijpen de steeds harder wordende bovenbuitenlaag van de spoorstaaf af waardoor deze sneller (ver)slijt.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@AJMk15A: gloednieuwe spoorstaven kunnen gemakkelijk golfslijtage ontwikkelen doordat de toplaag een andere metaalstructuur heeft (afgezien van de roest). Door ze te slijpen voordat het spoor in gebruik wordt genomen, wordt deze ontwikkeling tegengegaan.
Schrijf een reactieHet slijpen van het spoor is een middel om het railprofiel en het loopvlak op de kop van de spoorstaaf te onderhouden. De railruwheid wordt door slijpen verlaagd, zodat ook het geluid van het railverkeer afneemt. Ook wordt er geslepen om de conditie van de spoorstaaf te herstellen.
Rai
Nu we het toch over de “puntjes op de i hebben”. Hier mij 2 puntjes:
1. Ik zag dat ze druk bezig waren om die putten in het wegdek van de tunnels te verbeteren. TOP. maar wat nog steeds niet gedaan wordt is de GOOT die aan de linkerkant van de rijbaan zit in de tunnels. Deze is rechthoekig. Aan de rechterkant eb je een mooie schuine stoeprand. Maar links is het dus een lekkere afgerond. Het wachten is tot de eerste auto (of nog erger, motor) iets te ver naar links gaat. je komt dan met je wiel in die goot en komt daar nooit meer uit. Alsof je in de traimrail terecht komt. Hadden daar geen deksels op gemoeten?
2: De fietspaden rond te rotandes zijn mooi geasfalteerd. Echter, waar het weer aansluit op de bestaande wegen, is het behoorlijk afgeraffeld. Meestal zijn hier oude tegels gebruikt met behoorlijke kieren. Had de asfalt machine nou niet even een paar honderd meter verder kunnen rijden?
Schrijf een reactieAnoniem
Meer hekwerken tussen de tramrails en de rijbanen in de onderdoorgangen zouden ook niet echt overbodig zijn!
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: Aan het aantal hekwerken zullen wij niets meer veranderen.
Schrijf een reactieAnoniem
Het wachten is dan tot de eerste auto op het spoor beland!
Schrijf een reactieanoniem
Dinsdag 28 juli overdag is de bovendoorgang en de ovaalrotondes Kronenburg en Zonnestein DICHT getuige aankondingsborden. Weet niet wat ze daar nog gaan doen, maar zijn er meer afsluitingen voorzien?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: Er zijn op dit moment geen extra afsluitingen voorzien. VITAL voert die dag herstelwerkzaamheden uit. Om precies te zijn wordt de betonrand langs de weg bijgewerkt. Autoverkeer wordt lokaal omgeleid. Voor fietsers en voetgangers is er altijd één oversteek per rotonde open.
Schrijf een reactieanoniem
Dan is dat duidelijk! Blijft verder lijn 55 na de start van lijn 25 nog op de achtergrond als er hoe dan ook uitval is? Of zijn de reizigers aangewezen op de andere (bus) lijnen? Verder is de vraag of lijn 55 bij uitval ook naar Uithoorn zal gaan rijden als deze in 2024 doorgetrokken is?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: Bus 55 stopt met rijden zodra tram 25 in gebruik gaat. Alleen bij uitval van tram 25 zal bus 55, net als destijds bij de sneltram 51, de pendeldienst verzorgen. Ook naar Uithoorn als lijn 25 doorgetrokken is.
Schrijf een reactieanoniem
Bedankt voor de info Wendy!
Schrijf een reactieanoniem
Will there be a ticket / ov chipkaart top up machine set up at zonnestein?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: there will be no ticket machine at Zonnestein. There are machines at Van Boshuizenstraat, Uilenstede, Kronenburg and Ouderkerkerlaan.
Schrijf een reactieJurian
Hi Danielle,
Waar kan ik nog meer een annonieme chipkaart kopen? Woon zelf in Westwijk en in Amstelveen Zuid is het een ramp wat betreft ov chippunten als het gaat om het kopen van.
Tevens zéér slechte zaak er geen ticketmachines meer zijn na Ouderkerkerlaan, dat doet het OV niet ten goede!
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Jurian: via GVB heb ik begrepen dat kaartverkoop in de tram (lijn 25) straks mogelijk is.
Schrijf een reactieanoniem
Nog een vraag:
Schrijf een reactieIk zag dat het aantal ritten van nachtlijn N84 ingeperkt is tot 1x per uurin het weekend. Dat was voorheen 2x per uur. IS dat vanwege Corona of blijft dit definitief?
anoniem
Ik denk dat je voor wat betreft vragen over de dienstregeling van lijn N84 beter bij het GVB kan zijn.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: hiervoor kunt u het beste contact opnemen met GVB Klantenservice: https://www.gvb.nl/klantenservice
Schrijf een reactieanoniem
U verwijst naar het GVB. Degene die goedkeuring en opdrachtgever is van het lijnennet en de frequenties is de Vervoerregio Amsterdam. Dus ik moet daar zijn maw!?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever (concessieverlener). Voor vragen over de huidige dienstregeling is GVB aanspreekpunt.
Schrijf een reactieNico
Gaarne even dringende aandacht voor het fietspad westzijde Sportlaan achter de keten, daar liggen veel tegels los.
Schrijf een reactieAls zo”n tegel opwipt kan dat ernstige gevolgen hebben.
anoniem
Hier heb ik al geregeld meldingen over gedaan. Beloftes van VITAL via het projectteam hebben niets waargemaakt. Als iets voor zeker 2 jaar omgelegd moet worden, gebruik dan ook een goede stevige ondergrond! Dat bouwen in deze tegenwoordige haastige tijd! Doe er dan wat langer over door het in een keer goed te doen niet waar?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Nico: Ik heb uw melding doorgegeven aan VITAL met het verzoek hier iets aan te doen.
Schrijf een reactieanoniem
Beste Wendy,
Hartelijk bedankt hier voor! Na meldingen ook aan de gemeente gisteren ben ik persoon gebeld over de gang van zaken en kan het volgende vertellen: De rotondes zijn bij de gemeente onder de aandacht gebracht. Dat zelfde geldt ook voor de te laag liggende putten in de wegdekken onder de Sportlaan, Zonnestein en Kronenburg. Verder zijn ze het ook eens met alle meldingen over de slecht aangelegde tijdelijke fietspaden. Dus aan alle mensen, de gemeente heeft dit onder de loep genomen. Wel blijf ik er bij dat dit voor de start van het project al in de aandacht gebracht moest worden. Nu is het eigenlijk veel te laat en het lijkt er op dat er niet eerder geluisterd is. Helaas. Wel heeft de gemeente aangegeven dat VITAL nogal veel fouten heeft gemaakt helaas. De gemeente zal er alles aan doen dat dit hersteld gaat worden beweren ze. Had gewoon meteen zo moeten zijn niet waar?
Schrijf een reactieNico
Bij de halte Sacharovlaan is een brug geplaatst om straks vanaf het industrieterrein Legmeer de tramhalte te bereiken.
Schrijf een reactieMaar aan die zijde is (nog) geen oversteek beveiliging aangebracht.
Overal is dit aan beide toegang zijde van een halte het geval, bij Poortwachter zelfs voor elk spoor!
Vergeten?
Wendy van der Meulen
@Nico: Bedoelt u dat er aan die kant nog geen verkeerslichten staan? Die worden deze zomer nog geplaatst.
Schrijf een reactieNico
@Wendy: Dat bedoel ik.
Schrijf een reactieanoniem
Wordt de eindhalte Stadshart ook aangepakt zodat het 3de spoor helemaal gebruikt kan worden en de zandzak weg kan?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: In het tramvrije weekend van zaterdag 25 en zondag 26 juli wordt ook eindhalte Stadshart aangepakt.
Schrijf een reactie