Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Funderingswerk voor kruising Sportlaan begonnen (also English info)

Els de Canniere | vrijdag 22 maart 2019
Els

De aanleg van de ongelijkvloerse kruising bij de Sportlaan is begonnen. Vanaf 25 maart gaat VITAL verder met het maken van funderingen. Dit betekent het schroeven van vele funderingspalen en het intrillen van damwanden. Dit zijn werkzaamheden die zorgen voor hinder en duren tot na de zomer.

Drie hoofdrolspelers

De hoofdrollen in het funderingswerk worden gespeeld door drie componenten: damwanden, funderingspalen (GEWI-palen en tubex-palen) en groutankers (ankers die de bak op z’n plaats moeten houden).

  • De damwanden worden in de grond getrild. Hiermee is reeds gestart en dit loopt door tot begin mei.
  • De zogenaamde GEWI-funderingspalen bestaan uit een stalen staaf, met over de hele lengte een grof-gerolde schroefdraad. Om de GEWI-staaf aan te brengen, wordt eerst een iets grotere, tijdelijke buis in de grond geschroefd. Hierin wordt de GEWI-staaf neergelaten. Hierna wordt de ruimte tussen buis en staaf opgevuld met grout, een mengsel van cement en water. En tot slot wordt de buis weer uit de grond getrokken, en zit in de grond een stevige funderingspaal. Het inbrengen van de palen vindt plaats tussen maart en begin augustus.
  • Daarnaast worden er Tubex-palen aangebracht. Dit zijn stalen buizen die in de grond worden geschroefd en vervolgens worden gevuld met wapening en beton. Hierbij blijft de stalen buis wel achter in de grond. Het inbrengen van de Tubex-palen vindt plaats tussen maart en begin juli.
  • Sluitstuk van het funderingswerk is het plaatsen van groutankers. Dit zijn stalen staven, die aan de uiteinden in de grond worden verankerd met grout. Deze werkzaamheden vinden plaats tussen halverwege mei en eind augustus. Na het inbrengen worden de ankers opgespannen en houden de ankers de damwanden op hun plaats.

Na afronding van de funderingswerkzaamheden start na de zomer het ontgraven van de bouwkuip.

Start aanleg retourbemalingsbronnen

Voor de aanleg van de ongelijkvloerse kruising gaat VITAL in de zomer van 2019 retourbemaling toepassen. Deze ongelijkvloerse kruising maakt onze aannemer VITAL in een bouwkuip. Om ervoor te zorgen dat die veilig en droog blijft tijdens het werk, wordt het grondwater in de bouwkuip onttrokken en buiten de bouwkuip weer in de bodem gepompt. Deze ‘verplaatsing van grondwater’ heet ‘retourbemaling’. Door het toepassen van retourbemaling is er geen effect op de grondwaterstand in de omgeving. Voor dit systeem zijn retourbronnen nodig en die worden tot na de zomer van 2019 aangelegd langs de Sportlaan, de Van der Hooplaan en de Peter Postbaan. Dit zijn werkzaamheden die lokaal kunnen zorgen voor hinder. Zodra de planning van de aanleg van de retourbronnen definitief is, ontvangt u van ons meer informatie. Lees hier meer over de aanleg van de retourbemalingsbronnen.

Helaas… geluids- en trillingshinder

Ingrijpend werk al met al, en helaas zijn geluid- en trillingshinder niet te vermijden. Dit ontstaat vooral door de grote hoeveelheid bouwverkeer en het intrillen van de damwanden. De funderingspalen worden geschroefd, wat minder lawaai veroorzaakt. Maar omdat Amstelveen een harde onderlaag heeft, kan het soms nodig zijn om het laatste stuk wand met kracht in de grond te brengen – en dan ontstaat alsnog geluidhinder. Het is pas tijdens het werk te zien bij welke palen dit eventueel het geval is.

Geluid

  • Grote hoeveelheid bouwverkeer kan voor geluidshinder zorgen.
  • Veel geluidshinder bij inbrengen van damwanden en buispalen. Trillingen worden gemonitord d.m.v. meters aan de buitengevel.
  • GEWI-palen worden geschroefd, maar Amstelveen heeft een harde onderlaag dus het kan zijn dat het laatste stukje er met kracht ingebracht moet worden wat geluidshinder geeft.
  • Geluidshinder tijdens boorwerkzaamheden aanleg retourbemalingsinstallaties.
  • Door de verlegde Beneluxbaan ligt het autoverkeer dichter bij de woningen.

Stof & vuil

  • Er wordt geen specifieke hinder n.a.v. stof/vuil verwacht. Mocht dit toch voorkomen dan zal VITAL maatregelen nemen om de weg schoon te houden door de inzet van veeg- en zuigwagens.

Licht

  • Tijdens de vroege ochtenduren en in de namiddag/vooravond kan er extra verlichting benodigd zijn. Hiervoor worden maatregelen genomen dat deze alleen richting de bouwplaats worden gezet. Hierdoor wordt er geen specifieke hinder n.a.v. licht verwacht.

Verkeer

  • Grote hoeveelheid bouwverkeer kan zorgen voor verkeershinder. Indien nodig worden verkeersregelaars ingezet. Er is geen bouwverkeer tijdens de piekuren van de ISA.
  • Laden en lossen van bouwmaterialen kan kortstondig overlast geven.
  • Tijdelijke rijstrookafzettingen.
  • Tijdelijke verlagingen maximum snelheid.
  • Diverse weg-, fiets- en voetpadafsluitingen en bijbehorende omleidingen.

OV

Parkeren medewerkers

  • VITAL streeft ernaar om de omgeving zo min mogelijk te belasten met de auto’s van medewerkers. Om deze reden is er een keetterrein ingericht op het werkterrein.

Werken buiten reguliere uren

  • Er wordt gewerkt op de reguliere uren, van maandag t/m zaterdag van 7.00 – 19.00 uur.
  • Het kan voorkomen dat óók buiten de reguliere uren wordt gewerkt, bijvoorbeeld bij het omzetten van verkeersfaseringen of als er een technische noodzaak is.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
24 oktober 2019 | 10:40

Danielle Opdam

Update: test werkzaamheden gedurende enkele nachten
Afgelopen week zijn we begonnen met het ontgraven van de bouwkuip van de Sportlaan. Vanaf maandag 28 oktober tot en met vrijdag 1 november tussen 19.00 en 7.00 uur vinden ten zuiden van de Sportlaan testwerkzaamheden plaats. Tussen maandag 4 en donderdag 7 november vinden deze werkzaamheden ten noorden van de kruising Sportlaan plaats.
Om deze testen uit te voeren en zowel het ontgraven en het verkeer in de dagperiode niet te hinderen worden deze werkzaamheden in de nacht uitgevoerd. Na 19.00 uur wordt de rijbaan langs het bouwterrein (noord naar zuid) afgesloten zodat daar een mobiele kraan komt te staan die een aantal keer in de nacht de testopstelling kan verplaatsen. Het testen gebeurt met vijzels en produceert weinig geluid. Het bouwterrein in de bouwkuip is verlicht (verlichting naar binnen gericht).

Voordat deze tests uitgevoerd worden, verplaatst VITAL op vrijdagavond 25 oktober tussen 20.00 en 23.00 uur de barriers.

Schrijf een reactie
+1
29 juli 2019 | 11:04

Rob de Werker

Het zou leuk zijn, of het haalbaar is weet ik niet, om bovenstaande tekst, eens in de maand of twee weken te vernieuwen. Nu staat er al een tijd een algemene tekst.

Schrijf een reactie
+1
29 juli 2019 | 12:00

Wendy van der Meulen

@Rob: We publiceren steeds weer nieuwe berichten over de voortgang en werkzaamheden. Zo zijn er de afgelopen tijd de volgende berichten over de Sportlaan verschenen: Webcams bij bouwterreinen Kronenburg en Sportlaan, Ondertussen bij de Sportlaan, Start werkzaamheden retourbemaling Sportlaan, Update werkzaamheden Sportlaan.

Schrijf een reactie
+1
18 april 2019 | 07:15

Danielle Opdam

Update werkzaamheden halte Sportlaan:
Donderdag 18 april tussen 10.00 en 14.00 uur is de rijstrook voor linksaf vanuit het zuiden naar Sportlaan-West afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via Ouderkerkerlaan.

Schrijf een reactie
+1
31 maart 2019 | 12:14

Cees Wolterman.

Begrijp ik het goed uit de berichtgeving. Dat er een spoor afslag erbij komt naar het eindpunt van lijn 5. Zodat een tram uit Westwijk (in de toekomst uit Uithoorn) de tram kan afslaan naar het stadshart?
Dat zou een mooie oplossing zijn ipv de verdwenen halte centrum van lijn 51.

Schrijf een reactie
+1
28 maart 2019 | 16:41

anoniem

waaneer is de werkzaamheden klaar

Schrijf een reactie
+1
1 april 2019 | 11:33

Els de Canniere

De funderingswerkzaamheden bij de Sportlaan gaan door tot na de zomer. Nadien start het ontgraven van de bouwkuip.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?