Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
vrijdag 21 december 2018

Start werkzaamheden ‘retourbemaling’

Wendy van der Meulen

De bouwers van de Amstelveenlijn realiseren in 2019 bij de kruisingen Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan ongelijkvloerse kruispunten. Om dit veilig te kunnen uitvoeren en het grondwaterniveau gelijk te houden, wordt vrijgekomen grondwater op de bouwlocatie teruggepompt in de bodem. Begin januari starten de werkzaamheden voor de aanleg van de ‘retourbemaling’ installaties.

Het maken van de ongelijkvloerse kruispunten bij Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan gebeurt in een bouwkuip. Om ervoor te zorgen dat die veilig en droog blijft tijdens het werk, wordt het grondwater in de bouwkuip onttrokken en buiten de bouwkuip weer in de bodem gepompt. Deze ‘verplaatsing van grondwater’ heet ‘retourbemaling’.

Pompen en retourleiding

Om het grondwater te onttrekken en terug te pompen, worden in de bouwkuipen onderwaterpompen geplaatst die aangesloten worden op een retourleiding. Dit is een leiding die in het oppervlaktewater drijft (waar nodig onder de weg door), tussen de bouwkuipen en de locaties waar het grondwater weer in de bodem wordt gebracht, de ‘retourvelden’.

Wat en wanneer?

In de omgeving van de kruispunten Kronenburg en Zonnestein starten begin januari werkzaamheden voor de aanleg van de retourbemalingsinstallaties:

  • begin januari tot en met eind april: ten westen van het kruispunt bij Zonnestein, aan de Tulpenburg;
  • eind januari tot en met begin mei: ten oosten van het kruispunt bij Kronenburg, aan de Saskia van Uylenburgweg en ten oosten van het kruispunt bij Zonnestein, aan de Frits Mullerlaan.

De planning voor de aanleg van de retourbemalingsinstallaties bij kruising Sportlaan volgt later.

De aanleg van de retourbemalingsinstallaties vindt plaats in de bermen van de straten, met een boormachine en bijbehorend materieel. Bij Tulpenburg wordt de boormachine gedeeltelijk op de weg geplaatst en zal de weg hiervoor tijdelijk versmald worden met verkeersmaatregelen. De retourbemalingsinstallaties blijven in werking tot in ieder geval oktober 2019. Daarna worden ze weer weggehaald en worden de bermen en straten hersteld.

Foto bij
Boormachine en materieel voor aanleg retourbemalingsinstallaties

Wat gaat u ervan merken?

  • Er wordt gewerkt van maandag tot en met zaterdag, tussen 7.00 uur en 19.00 uur.
  • De straten en omliggende buurten zijn altijd bereikbaar. Hooguit zal er af en toe een korte stremming nodig zijn, bijvoorbeeld voor laden en lossen. Wel zijn er af en toe een aantal parkeerplekken nodig voor het plaatsen van materieel.
  • Nood- en hulpdiensten kunnen altijd langs het werk.
  • Het plaatsen van de retourbemalingsinstallaties en het gebruik ervan brengt geluidshinder met zich mee in de directe omgeving. Er wordt geboord, er is vrachtverkeer en een mobiele kraan, en er zijn aggregaten voor de elektriciteit.
  • Omdat een deel van het werk in de wintermaanden plaatsvindt, zal er regelmatig extra verlichting nodig zijn tijdens de vroege ochtenduren en in de namiddag/vooravond.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

18 april 2019 | 09:14

Danielle | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

Update werkzaamheden retourbemaling Sportlaan:
Na Pasen start VITAL bij de Van der Hooplaan ter hoogte van de rotonde met de Sportlaan (naast de sportvelden) met de werkzaamheden voor het aanleggen van de retourbemaling. Deze werkzaamheden duren ongeveer 4 weken. Het verkeer kan gewoon blijven rijden.

reageer op Danielle | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
27 februari 2019 | 10:38

anoniem

Worden er bomen gekapt tbv de retourbemalingsinstallaties? Zo ja worden ook die herplaatst?

reageer op anoniem
27 december 2018 | 13:12

anoniem

Waar oomen de dieselaggregaten te staan aan de tulpenburg?

reageer op anoniem
11 maart 2019 | 08:43

anoniem

Wat een vreselijk ontsierend gezicht al die slangen en injecties in de aarde… waarom is dit in de groenstroken degaan? Kan je nu nog ergens rustig wandelen in Amstelveen?

reageer op anoniem
3 januari 2019 | 13:23

Wendy

@Anoniem: Dat is nu nog niet bekend. VITAL is nog bezig met de inventarisatie van de kabels en leidingen in de bodem om te bepalen waar de bronnen precies aangebracht kunnen worden en waar er dus geboord moet worden. Wel proberen ze de aggregaten zodanig te plaatsen dat ze de minste hinder voor de buurt geven en zullen ze geluidsarme aggregaten gebruiken, maar 100% stil is geen enkele aggregaat.

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?