Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Ombouwen verkeerssituaties Kronenburg en Zonnestein (also English info)

Wendy van der Meulen | vrijdag 10 januari 2020
Wendy
zaterdag 1 februari 2020

Aangebrachte verlichting in verdiepte bak bij Kronenburg

Afgelopen week heeft VITAL in de verdiepte bak bij Kronenburg de verlichting aangebracht. De lijnverlichting staat op dit moment op de maximale stand en daar kunt u als omwonende hinder van ondervinden. De intensiteit van deze verlichting wordt aanzienlijk verminderd. Er vinden nog werkzaamheden plaats aan de aanleg van de verlichting in de bak bij Kronenburg. Hierdoor is het nu niet mogelijk om te schakelen tussen de verschillende standen. Naar verwachting is medio februari het systeem volledig ingeregeld en is de verlichting aanzienlijk gedimd.

Haltes Kronenburg en Zonnestein openen in het voorjaar van 2020. Om dat te realiseren, start VITAL eind januari met het ombouwen van de verkeerssituatie: het aansluiten van de nieuwe wegen op de bestaande wegen. Eerst bij Kronenburg, daarna bij Zonnestein. Wat houden deze werkzaamheden in en wat merkt u ervan?

Waar VITAL nu nog aan het afbouwen is, starten ze in de nacht van zondag 26 op maandag 27 januari bij Kronenburg met het ombouwen van de verkeerssituatie. Op 9 maart 2020 gaat kruispunt Kronenburg dan helemaal open voor al het verkeer en kunnen OV-reizigers gebruikmaken van de nieuwe halte Kronenburg. Zodra Kronenburg open gaat worden de fiets- en voetgangersoversteek bij Biesbosch en de tijdelijke halte Biesbosch opgeheven. Kruispunt/halte Zonnestein gaat vervolgens op 4 mei 2020 open.

Om de gevolgen voor het verkeer beheersbaar te houden is het niet mogelijk om de verkeerssituaties bij Kronenburg en Zonnestein tegelijkertijd om te bouwen. Het ombouwen gaat gepaard met veel wisselende verkeerssituaties en helaas veel hinder voor het verkeer. Welke verkeerssituaties kunt u verwachten? We lichten ze hieronder allemaal toe. Alle kaartjes staan ook in een makkelijk af te drukken bijlage helemaal onderaan dit artikel. English information is also at the bottom of this article.

26 januari t/m 31 januari: Kruisingsvlak Kronenburg dicht, verkeer kan omrijden via Zonnestein
In deze week worden onder andere de zijkanten van de brugdekken afgewerkt door het plaatsen van randelementen en gaasramen en passen we de infrastructuur aan ter voorbereiding op de volgende verkeerssituaties.

 

Legenda horende bij de kaartjes.

1 en 2 februari: Hele Beneluxbaan dicht tussen Uilenstede en Kronenburg
In dit weekend sluiten we de nieuwe Beneluxbaan aan op de bestaande, ten noorden van de tankstations. Ook maken we ter hoogte van de oversteek bij Biesbosch tijdelijke aansluitingen voor de volgende verkeerssituaties. Gevolgen:

  • Van vrijdagavond 31 jan. 20.00 uur t/m maandag ochtend 3 feb. 5.00 uur is de Beneluxbaan in beide richtingen afgesloten tussen Uilenstede en Kronenburg. Lokaal verkeer wordt ter plaatse omgeleid, doorgaand verkeer via Amstelveenseweg – Keizer Karelweg.
  • Ook is er vanaf vrijdag 31 januari 20.00 uur in beide richtingen tussen Kronenburg en Zonnestein één rijstrook op de Beneluxbaan dicht.
  • De tankstations zijn gedurende dit weekend niet bereikbaar.
  • Bus 55 rijdt vanaf vrijdagavond 20.00 uur ingekort tot Amstelveen busstation en niet naar station Zuid. Ter ondersteuning van tram 5 wordt tram 6 ingezet.
  • Nachtbus N84 rijdt om via Van Nijenrodeweg – Amstelveenseweg – Keizer Karelweg – Laan van Walcheren – Rembrandtweg en vice versa.
  • Verkeersregelaars bij de oversteek Biesbosch.

3 t/m 14 februari: Saskia van Uylenburgweg tussen Beneluxbaan en Eleanor Rooseveltlaan dicht
In deze twee weken sluiten we de Saskia van Uylenburgweg aan op de nieuwe rotonde en wordt er aan de brugdekken gewerkt. Verkeer van of naar bedrijventerrein Kronenburg wordt via Zonnestein omgeleid. Het doorgaande verkeer rijdt voor het eerst door de verdiepte bak van Kronenburg. Op straatniveau (maaiveld) blijft er een rijstrook voor het lokale verkeer.

15 en 16 februari: Diverse afsluitingen bij Kronenburg oostzijde
In dit weekend sluiten we de rotonde aan de kant van de Saskia van Uylenburgweg aan op de nieuwe Beneluxbaan. Ook wordt er gewerkt aan de brugdekken. Van zaterdag 15 februari 1.00 uur t/m maandag 17 februari 5.00 uur is bij Kronenburg het kruisingsvlak dicht, is de Saskia van Uylenburgweg tussen Beneluxbaan en Eleanor Rooseveltlaan nog dicht en is alleen de rijstrook voor doorgaand verkeer richting Amsterdam via de bak van Kronenburg open. Het tankstation is hierdoor niet bereikbaar. Na dit weekend is deze kant van de rotonde gereed voor autoverkeer.

17 t/m 21 februari: Diverse afsluitingen bij Kronenburg westzijde
In deze week sluiten we de rotonde aan de kant van de Rembrandtweg aan op de nieuwe Beneluxbaan, daarom is de
Rembrandtweg tussen Beneluxbaan en Van Heuven Goedhartlaan dicht en de rijbaan van de Beneluxbaan op maaiveld. Ook is het kruisingvlak Kronenburg dicht. Lokaal verkeer wordt omgeleid via Zonnestein. Al het verkeer op de Beneluxbaan richting het zuiden gaat door de verdiepte bak van Kronenburg. Het tankstation is hierdoor niet bereikbaar.

22 februari t/m 9 maart: Rembrandtweg tussen Beneluxbaan en Van Heuven Goedhartlaan dicht
In deze twee weken leggen we de laatste hand aan de rotonde Kronenburg voor autoverkeer, fietsers en voetgangers. Zo sluiten we de Rembrandtweg aan op de rotonde en komt er onder de Rembrandtweg nog een nieuwe duiker om de sloten met elkaar te verbinden. Lokaal verkeer wordt omgeleid via Zonnestein (op dit kaartje in de gedrukte bijlage van de bewonersbrief ontbreekt de rode markering van de stremming op de Rembrandtweg). Op 9 maart gaat kruispunt Kronenburg dan helemaal open voor al het verkeer en kunnen OV-reizigers gebruikmaken van de nieuwe halte Kronenburg. Ook de (nacht)bushalte is verplaatst naar Kronenburg.

De tijdelijke halte/oversteek Biesbosch gaat dicht op deze datum. Fietsers kunnen gebruikmaken van de oversteek bij Kronenburg of Onderuit. Voor voetgangers komt er bij Zonnestein een tijdelijk pendelbusje tussen Zonnestein en winkelcentrum Kostverlorenhof.

14 en 15 maart: Geen tram 5 maar bus 45, kruisingsvlak Zonnestein dicht
Zaterdag 14 en zondag 15 maart wordt tram 5 vervangen door bus 45. In dit weekend verwijderen we onder andere halte Biesbosch en slopen we bij Kronenburg de tijdelijke Beneluxbaan. Bij Zonnestein wordt er aan de brugdekken gewerkt en hangen we de randelementen op. Lokaal verkeer richting Kostverlorenhof wordt omgeleid via Kronenburg.

4 en 5 april: Hele Beneluxbaan dicht tussen Zonnestein en Oranjebaan
In dit weekend sluiten we de nieuwe Beneluxbaan ten zuiden van Zonnestein aan op de bestaande. Gevolgen:

  • Van vrijdag 3 april 20.00 uur t/m maandag 6 april 5.00 uur is de  Beneluxbaan in beide richtingen afgesloten tussen Zonnestein en Oranjebaan. Verkeer wordt ter plaatse omgeleid.
  • Ook is er vanaf vrijdag 3 april 20.00 uur in beide richtingen tussen Kronenburg en Zonnestein één rijstrook op de Beneluxbaan dicht.
  • Bus 55 rijdt vanaf vrijdagavond 20.00 uur ingekort tot Amstelveen busstation en niet naar station Zuid. Ter ondersteuning van tram 5 wordt tram 6 ingezet.
  • Nachtbus N84 rijdt om via Zonnestein – Van Heuven Goedhartlaan en vice versa.

6 t/m 17 april: Straat van Messina tussen Beneluxbaan en Eleanor Rooseveltlaan dicht
In deze twee weken sluiten we de Straat van Messina aan op de nieuwe rotonde en wordt er aan de brugdekken gewerkt. Verkeer van of naar Kostverlorenhof wordt ter plaatse omgeleid via Kronenburg. Het doorgaande verkeer rijdt voor het eerst door de verdiepte bak van Zonnestein. Op straatniveau blijft er een rijstrook voor het lokale verkeer.

18 t/m 20 april: Diverse afsluitingen bij Zonnestein oostzijde
In dit weekend sluiten we de rotonde aan de kant van de Straat van Messina aan op de nieuwe Beneluxbaan. Ook wordt er gewerkt aan de brugdekken. Van zaterdag 18 april 1.00 uur t/m maandag 20 april 5.00 uur is bij Zonnestein het kruisingsvlak dicht, is de Straat van Messina tussen Beneluxbaan en Eleanor Rooseveltlaan nog dicht en is alleen de rijstrook voor doorgaand verkeer richting Amsterdam via de verdiepte bakken van Zonnestein en Kronenburg open. Na dit weekend is deze kant van de rotonde gereed voor autoverkeer.

20 t/m 24 april: Diverse afsluitingen bij Zonnestein westzijde
In deze week sluiten we de rotonde aan de kant van Zonnestein aan op de nieuwe Beneluxbaan, daarom is Zonnestein tussen Beneluxbaan en Van Heuven Goedhartlaan dicht en is ook het kruisingsvlak Zonnestein dicht. Lokaal verkeer wordt omgeleid via Kronenburg.

25 april t/m 4 mei: Zonnestein tussen Beneluxbaan en Van Heuven Goedhartlaan dicht
In deze periode leggen we de laatste hand aan de rotonde Zonnestein voor autoverkeer, fietsers en voetgangers. We sluiten Zonnestein aan op de rotonde en richten de brugdekken definitief in. Hierdoor is Zonnestein tussen Beneluxbaan en Van Heuven Goedhartlaan nog dicht evenals één rijstrook van de Beneluxbaan. Lokaal verkeer wordt omgeleid via Kronenburg. Op 4 mei gaat kruispunt Zonnestein dan helemaal open voor al het verkeer en kunnen OV-reizigers gebruikmaken van de nieuwe halte Zonnestein.

In de periode 4 mei t/m 23 juni worden tot slot de tijdelijke Beneluxbaan ter hoogte van Zonnestein gesloopt, herstellen we de fietspaden langs de Beneluxbaan en graven we de sloten.

Tijdelijk pendelbusje voor voetgangers bij Zonnestein

Als op 9 maart halte Kronenburg open gaat, vervalt halte Biesbosch evenals de bijbehorende fiets- en voetgangersoversteek. Totdat halte Zonnestein op 4 mei open gaat kunnen OV-reizigers terecht bij de haltes Kronenburg en Onderuit. Fietsers kunnen gebruikmaken van de oversteek bij Kronenburg of het fietstunneltje bij Onderuit. Voor voetgangers komt er bij Zonnestein een tijdelijk pendelbusje. Dit busje zal rijden tussen Zonnestein en winkelcentrum Kostverlorenhof. Meer informatie binnenkort op onze site.

Wat gaat u er verder van merken?

  • Er wordt gewerkt op reguliere uren, van maandag t/m zaterdag van 7.00 – 19.00 uur met uitzondering van onderstaande dagen. Dan wordt er ook ’s nachts gewerkt:
  • Bij Kronenburg
    • Maandag 20 t/m zaterdag 25 januari
    • Zondag 26 januari t/m maandag 3 februari
    • Zaterdag 15 t/m maandag 17 februari
    • Zaterdag 14 t/m maandag 16 maart
  • Bij Zonnestein
    • Zaterdag 14 t/m maandag 16 maart
    • Zaterdag 4 t/m maandag 6 april
    • Zaterdag 18 t/m maandag 20 april
  • Er is sprake van geluidshinder gedurende de werkzaamheden, met name tijdens het transport van prefab onderdelen, frezen van asfalt, het verdichten van grond en wegfunderingen, het aanbrengen van asfalt en vanwege de grote hoeveelheid bouwverkeer.
  • Er is verkeershinder (ook voor bus 55) vanwege de vele wisselende verkeerssituaties en mogelijk ook door bouwverkeer. Waar nodig zet VITAL verkeersregelaars in.
  • Tijdens de vroege ochtenduren en in de namiddag/vooravond kan er extra verlichting nodig zijn.
  • We verwachten geen specifieke hinder wat stof en vuil betreft. Mocht dit toch voorkomen, dan neemt VITAL maatregelen om de weg schoon te houden.
  • Nood- en hulpdiensten kunnen altijd langs het werk.

Informatieavond donderdag 23 januari

Veel informatie vindt u ook niet? We nodigen u dan ook van harte uit op onze informatieavond om bovenstaande toe te lichten. Waar en wanneer? Op donderdagavond 23 januari van 18.30 tot 21.00 uur in belevingscentrum Amstelveen InZicht, Stadsplein 103 (2e etage boven bibliotheek). Het is een inloopavond met een korte presentatie om 19.00, 19.30, 20.00 en 20.30 uur. Aanmelden is niet nodig.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 februari 2020 | 15:38

Rudie

Prachtige foto’s weer van Gé, afgelopen weekend.
Maar op de achtergrond is vaak een grote tent te zien.
Wat gebeurde daar?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
18 februari 2020 | 10:49

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Rudie: Dank voor het compliment! In die tent zijn ze bezig met het tegelwerk van de trap en het bordes.

Schrijf een reactie
+1
29 januari 2020 | 23:01

Robert

Ik begrijp het nut van het pendelbusje tussen Zonnestein en winkelcentrum Kostverlorenhof niet. Die afstand is heel klein.

Bewoners die Zonnestein als ov-halte hebben moeten tijdens de sluiting van Biesbosch & Zonnestein in maart en april (2 maanden!) heel ver lopen naar de dichtsbijzijnde haltes Onderuit of Kronenburg. Kan het pendelbusje niet beter rijden tussen Zonnestein en Kronenburg?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
31 januari 2020 | 09:57

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Robert: Als halte Biesbosch op 9 maart opgeheven wordt en halte Kronenburg opent komt er een tijdelijk pendelbusje bij Zonnestein. De precieze details worden momenteel uitgewerkt. Het wordt in ieder geval: een busje voor 8 personen, die dagelijks – waarschijnlijk van 9.oo tot 21.00 uur – zal rijden in de periode maandag 9 maart t/m zondag 3 mei tussen Zonnestein en winkelcentrum Kostverlorenhof. Een stop nabij halte Kronenburg wordt nog onderzocht. Zodra de details bekend zijn communiceren we dit op onze site, social media kanalen en op de gemeentepagina in het Amstelveens Nieuwsblad. Op 4 mei opent kruispunt/halte Zonnestein, dan stopt het pendelbusje weer met rijden.

Schrijf een reactie
+1
23 januari 2020 | 09:35

anoniem

als op 1 en 2 feb de beneluxbaan tussen Uilenstede en Kronenburg dicht is, is de oprit bij Uilenstede ook dicht? tot waar is die blokkade?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
23 januari 2020 | 13:18

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Lokaal verkeer richting Amsterdam wordt bij Kronenburg omgeleid over de Professor J.H. Bavincklaan naar Uilenstede. Die oprit is dus open. Verkeer richting Uithoorn krijgt op de Buitenveldertselaan ter hoogte van De Cuserstraat te maken met de wegafzetting.

Schrijf een reactie
+1
23 januari 2020 | 08:19

Peter Breurken

Kunt u aangeven wanneer de herinrichting qua bomen en struiken gaat plaatsvinden tussen Kronenburg en Zonnestein? Ik woon op Biesbosch waar het zeer kaal, door het verwijderen van vele bomen en struiken, is geworden nadat de bouwwerkzaamheden waren begonnen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
23 januari 2020 | 13:24

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Peter Breurken: Wanneer de gemeente Amstelveen daar precies mee start is nog niet bekend. Wel kan dat pas nadat VITAL er klaar is met de werkzaamheden. Naar verwachting is dat eind juni als ook de tijdelijke Beneluxbaan verwijderd is, de fietspaden langs de Beneluxbaan aangelegd zijn en de sloten gegraven.

Schrijf een reactie
+1
24 januari 2020 | 09:57

Bart v H.

Ik had dezelfde vraag. Bedankt voor de info. Het is een regelrechte troep geworden tussen ons flatgebouw en tijdelijke halte Biesbosch. Hoop dat ALLES in ere hersteld wordt! Dus ook jullie tijdelijke opslagterrein tegenover ons flatgebouw.

Schrijf een reactie
0
+1
19 januari 2020 | 18:53

anoniem

hoe wordt de halte ouderkerkerlaan aangelegd? naast het viaduct zoals het bij de metro was was of eronder (zodat je van beide kanten de halte op het perron kan)? mij lijkt het handig om het eronder te doen omdat mensen dan niet moeten oversteken als ze van de bus op de tram willen overstappen (gaan mensen ook niet door rood rennen om de tram nog te halen). Iedereen staat ook droog bij regen als het perron onder het viaduct ligt

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 januari 2020 | 14:13

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: De halte Ouderkerkerlaan komt aan de zuidkant van het viaduct. Er komt aan beide zijden van de halte een trap. Aan de zuidkant komt naast de trap ook een lift.

Schrijf een reactie
+1
16 januari 2020 | 11:38

anoniem

Kan er wat aan de afstemming van de oversteek verkeerslichten bij de halte Biesbos gedaan worden? Als ik met de auto aan kom rijden, dan staat of springt deze zeer nutteloos op rood. 9 van de tien keren staan er geen voetgangers. Ook bij de kruising op de Beneluxbaan met de Sportlaan staan de verkeerslichten nagenoeg en langdurig vaak op rood als er weinig tot geen verkeer is. Verder zie ik maar weinig foto’s over de stand van zaken op de Ouderkerkerlaan terwijl dit een van de grootste projecten is. Het is erg interessant om hier meer over te kunnen zien!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
16 januari 2020 | 13:46

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Ik snap uw frustratie over de afstelling van de verkeerslichten maar daar kunnen wij niets aan veranderen. Die bij Biesbosch zal vanaf 9 maart in ieder geval verleden tijd zijn. De grootschalige werkzaamheden bij knoop Ouderkerkerlaan worden uitgevoerd door BAM Infra in opdracht van de gemeente Amstelveen (valt dus niet onder het project Amstelveenlijn). Voor een update over deze werkzaamheden verwijs ik u naar de BAM Infra Projecten app, te downloaden in de Google/ Apple playstore.

Schrijf een reactie
+1
16 januari 2020 | 23:07

Henk

Wendy, november was per abuis in de tekst gekomen. Ik bedoelde inderdaad de bijeenkomst van 20 juni 2019.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 januari 2020 | 10:53

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Henk: Jammer dat deze bijeenkomst niet aan uw verwachtingen voldeed, ondanks dat er altijd diverse deskundigen aanwezig zijn die inhoudelijk goed op de hoogte zijn van het project en de werkzaamheden.

Schrijf een reactie
+1
14 januari 2020 | 13:47

David J

Ik zie geen info als het gaat om de haltes Ouderkerkerlaan en winkelcentrum Amstelveen? Ze zijn daar al heel lang bezig met een weg versmalling die echt heel vervelend is in de ochtendspits.
Wat gaat daar precies gebeuren?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
16 januari 2020 | 09:33

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@David: de wegversmalling op de Beneluxbaan bij halte Ouderkerkerlaan en winkelcentrum Amstelveen heeft te maken met de werkzaamheden knoop Ouderkerkerlaan van de gemeente Amstelveen. Dit wordt uitgevoerd door BAM Infra. De planning is dat dit in september 2020 gerealiseerd is. Voor een update over deze werkzaamheden verwijs ik u naar de BAM Infra Projecten app te downloaden in de Google/ Apple playstore.

Schrijf een reactie
+1
16 januari 2020 | 11:25

anoniem

Inderdaad Marc, een groot kaal plein! Verder merk ik maar weinig op wat betreft reacties van het project team. Ingrid, ik heb De afgelopen tijd ook geregeld berichten via deze site e-mails ingezonden maar zo goed als weinig respons. In november bij een bijeenkomst op het Stadshart in Amstelveen bleken de bezoekers zelfs meer te weten over het project.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
16 januari 2020 | 13:41

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Mocht u ons gemaild hebben en tot op heden nog geen reactie van ons hebben ontvangen, dan spijt u ons dat en ontvangen we uw e-mails graag alsnog op info@amstelveenlijn.nl. U ontvangt dan zo spoedig mogelijk een antwoord. Welke informatiebijeenkomst in november u bedoelt is ons niet bekend. Onze laatste informatiebijeenkomst in Amstelveen was op 20 juni 2019.

Schrijf een reactie
+1
16 januari 2020 | 18:11

anoniem

Marc, Ik blijf het met jou reactie roerend eens. Zo net de reactie gelezen van een medewerker die over het project gaat en mij antwoord gaf over de compensatie van het groen. In het midden van de rotondes zijn behoorlijk grote nutteloze gele vlakken te zien. Hier zal nagenoeg geen mens komen omdat er geen enkele oversteekplaats of een toegang naar de tram toe is. Wat is er nou nog minder mooi dan een geel kaal plein? Oké, er was in het verleden op deze plekken ook geen groen omdat het de overgangen van de trambaan betrof. Nu deze onder het maaiveld ligt kan dit voortaan toch beter met groen benut worden? De compensatie van het groen is erg fijn maar extra groen is nooit weggelegd. Zoals al aangegeven worden deze gele en kale middenterreinen niet gebruikt. Erg zonde van de ruimte!

Schrijf een reactie
0
+1
16 januari 2020 | 23:04

Henk

Gemeentes en overheden van gelukkig veel landen (lang nog niet genoeg) dringen burgers, bedrijven, et cetera er op aan om de klimaatverandering tegen te gaan. Dat gaat nog steeds niet gemakkelijk en vanzelf dus moet dit door bijvoorbeeld tegels in tuinen te vervangen voor groen om grote hoeveelheden water af te voeren. En wat gebeurt er bij deze rotondes? Het tegen over gestelde pffff!!!

Schrijf een reactie
0
+1
31 januari 2020 | 13:56

DavidJ

Beste Danielle,
Misschien vreemd maar dit heeft toch ook met de Amstelveenlijn te maken. De heren parkeren alleen maar heel oha dig hun auto terwijl dat ook op andere plekken kan. Daar heb je geen wegversmalling voor nodig!
Zal eens kijken wat BAM zegt.

Schrijf een reactie
0
+1
13 januari 2020 | 21:06

Marc

Ik zie op het beeld bovenaan dit artikel heel veel gele stenen, waar ook groen zou kunnen zijn. Wordt het echt zo een steen- en asfalt woestijn of wordt er nog gedacht aan wat groen ter vervanging van al die gesneuvelde bomen?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
16 januari 2020 | 13:31

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Marc: Deze invulling is tot stand gekomen in afstemming met gemeente Amstelveen. Op de rotonde zelf komt gele natuurstenen bestrating en geen groen. Het herstel van het groen vindt plaats rondom de rotonde. Dat is ook de plek waar het meeste groen weggehaald is. De gemeente Amstelveen zal het groen herstellen.

Schrijf een reactie
+1
16 januari 2020 | 18:58

Marc

“Herstellen” is wel wat optimistisch, gezien de grootte van de bomen die weggehaald zijn. Ik geloof helemaal niet dat zulke mooie bomen weer teruggeplaatst kunnen worden. Natuurverlies.

Ook jammer dat die rotonde zo een steenwoestijn wordt. Een gemiste kans, zeker in deze tijd.

Schrijf een reactie
0
+1
16 januari 2020 | 22:28

anoniem

Inderdaad Marc!

Schrijf een reactie
0
+1
31 januari 2020 | 14:05

DavidJ

Beste Danielle,
Op de site van de Bam vind ik niks over het project bovenkerkerlaan/sportlaan????
Nogmaals de heren parkeren alleen hun auto daar, dit kan ook ergens anders. Hoe zit dit nu?? Graag info!!!

Schrijf een reactie
0
+1
13 januari 2020 | 17:50

Daphna

Wat ik mis in het bovenstaande verhaal is wanneer de kruising Sportlaan aan de beurt is?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
14 januari 2020 | 11:36

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Daphna: Het kruispunt Sportlaan gaat naar verwachting in juli open voor het verkeer. Als te zijner tijd ook daar het ombouwen van de verkeerssituatie duidelijk is communiceren we daar op soortgelijke wijze over als nu bij Kronenburg en Zonnestein. Meer informatie over wat u in 2020 kunt verwachten leest u hier https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/wat-kunt-u-in-2020-verwachten/

Schrijf een reactie
+1
8 februari 2020 | 22:14

anoniem

Soortgelijke wijze? Praktisch niet dus. Goed om te weten.

Schrijf een reactie
0
+1
13 februari 2020 | 15:44

Aron

@anoniem. Je hebt de pagina hierboven gemist?

Je kan toch niet verwachten dat ze elke dag met een omroepkar door de buurten rijden en elke dag een paar duizend flyers uit gaan delen van de actuele situatie? De afsluitingen zijn van dag tot dag online gepubliceerd en staan ook in de weekbladen.

Schrijf een reactie
0
+1
13 januari 2020 | 13:18

Michael

Het zou wel netjes zijn om ook te melden wat de consequenties voor fietsers zijn.

Van alle verkeersgebruikers worden fietsers het zwaarst getroffen – fietspaden die opgeofferd worden om de automobilist ongehinderd door te laten rijden (wat eigenlijk andersom zou moeten) – en het vaakst genegeerd in de communicatie.

Schrijf een reactie
0
+1
13 januari 2020 | 13:37

Ingrid

MIchael.
klopt helemaal en ik heb het ook al meerdere keren aangekaart maar er wordt door niemand op geantwoord .of een nietszeggend antwoord dat ze erop terugkomen maar dat gebeurt dan niet
Amstelveen is nu eenmaal een autostad en VVD regeert hier en kijkt niet naar wie er minder is en geen auto heeft of gebruikt in Amstelveen,
i

Schrijf een reactie
0
+1
13 januari 2020 | 21:19

Marc

Inderdaad, als fietser heb je omleidingen van de omleidingen en extra stoplichten te verduren. Als er al een fietspad over is.

Oplossing van de gemeente was in eerste instantie fruit uitdelen… pas in tweede (derde?) instantie werd een verkeerslicht wat bijgesteld.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen, en vooral ook scholieren, er door de onveilige situaties gestopt zijn met fietsen. We zouden fietsen moeten aanmoedigen, maar nu wordt het tegenovergesteld gedaan.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
14 januari 2020 | 11:41

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Michael: Er verandert gedurende de ombouw van de verkeerssituatie bij Kronenburg en Zonnestein nog niet zo heel veel voor de fietsers. Zoals aangegeven in het artikel gaat de fiets- en voetgangersoversteek bij Biesbosch er op 9 maart uit en kunnen fietsers vanaf dan via Kronenburg of Onderuit de Beneluxbaan oversteken. Vanaf 4 mei als Zonnestein dan ook opent hoeven fietsers niet meer via Onderuit om te fietsen. In de periode 4 mei t/m 23 juni worden de fietspaden langs de Beneluxbaan herstelt. Pas daarna zijn de omleidingsroutes voor fietsers bij deze twee kruispunten niet meer nodig.

Schrijf een reactie
+1
14 februari 2020 | 20:25

Marc

Is er ook een kaartje waar alle fietspaden op staan? En dan ook langs gehele lijn. Ik heb op deze site tot nu toe alleen maar kaartjes gevonden waar de autowegen of de tramlijn op staan.

Schrijf een reactie
0
+1
15 februari 2020 | 07:12

anoniem

zoals altijd hangen de fietsers er een beetje bij in Amstelveen en eigenlijk ook in Amstelveen Zuid waar de rijken van ons denken te wonen en toch een dikke auto hebben en geen fiets nodig hebben.
maar wij hebben gewone mensen hebben nog een fiets en willen ook weten waar de nieuwe fietspaden komen en dat laten zien op de info kaarten die wel voor auto’s en tram zijn.
zou daar door de mensen die over de Amstelveenlijn gaan een over na willen denken en ze bijvoegen bij de nieuwe overzichten

Schrijf een reactie
0
+1
15 februari 2020 | 13:30

Jan

Ik rijd inderdaad niet meer met de fiets naar school (dochter 5 jaar) omwille van de onveilige situatie voor fietsen, gecombineerd met de verkeerslichten die na lange tijd slechts enkele seconden de fietsers/voetgangers doorlaten.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 februari 2020 | 19:03

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Alleen het fietspad tussen Handelsweg en Beneluxbaan wordt definitief opgeheven, verder veranderen wij niets aan de Amstelveense fietsroutes. We hebben dan ook geen kaartje van de toekomstige fietssituatie, die wordt grotendeels weer zoals het was. De fietspaden langs de Beneluxbaan die afgesloten zijn gaan gefaseerd dit jaar weer open, als eerste bij Kronenburg en Zonnestein. Op de rotondes van de ongelijkvloerse kruispunten komen tweerichtings fietspaden en fietsers hebben daar voorrang op het autoverkeer (dat is nieuw ten opzichte van de oude kruispunten met verkeerslichten).

Schrijf een reactie
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 februari 2020 | 19:06

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Marc: Zoals aangegeven in een andere reactie van u onder een ander artikel hebben wij geen kaartje waar alle fietspaden op staan. U kunt de fietspaden bijvoorbeeld zien in Googlemaps.

Schrijf een reactie
+1
20 februari 2020 | 20:48

anoniem

Beste medewerkers van het project Amstelveenlijn (Wendy Vermeulen),

In het fietspad achter het werkterrein nabij de Sportlaan zijn gevaarlijke verzakkingen ontstaan. Het gevolg daarvan is dat ik hier door al verschillende malen gevaarlijke verkeerssituaties heb mee gemaakt en gezien. Voorbeelden zijn onder anderen spoedig en uitwijkend tegemoet komend verkeer door de sleuven die dwars door het fietspad zijn ontstaan. Ook schuiven de tegels steeds verder uit elkaar. Een goede voorbereiding tot aanleg van ook een tijdelijke fietspad zou wel op zijn plaats zijn geweest.

Ons fietsers die het niet opgeven om door deze ellende te worstelen van noord naar zuid zitten er maar mooi mee!

Verder heb ik op 6, 16 en 20 januari via het mailadres info@amstelveenlijn.nl en die van verschillende projectmedewerkers diversen vragen gesteld en reacties gegeven over het project en de bouw van de Amstelveenlijn.

Tot op heden zijn reacties uitgebleven.

Hopelijk kunnen die alsnog worden gegeven?

Vriendelijke groet!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
21 februari 2020 | 14:45

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: wij hebben uw melding over de verzakking bij Sportlaan doorgegeven aan VITAL. En reacties op uw e-mails zijn verstuurd.

Schrijf een reactie
+1
21 februari 2020 | 17:02

anoniem

Beste Daniëlle,

Bedankt voor uw reactie. Via de e-mail heeft een collega van u mij zojuist en eindelijk uitgebreid antwoord gegeven op mijn vragen, reacties, et cetera die ik medio januari heb gestuurd. Uit de mail van vandaag kan ik alleen maar mijn waardering en begrip er voor tonen dat het wat langer heeft geduurd. Vriendelijke bedankt! Wel jammer dat niemand de verzakkingen in het fietspad achter het werkterrein bij de Sportlaan al eerder heeft opgemerkt en er niet eerder al iets aan gedaan is. Wel fijn om te lezen dat dit nu wel opgepakt is. Vriendelijke groet!

Schrijf een reactie
0
+1
10 januari 2020 | 12:08

Th. Wessels

Vooral de tekeningen maken het visueel zeer duidelijk.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?