Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Foto van werkzaamheden

Wat kunt u in 2020 verwachten?

Wendy van der Meulen | dinsdag 26 november 2019
Wendy

Eind 2019 komt in zicht en daarmee zijn we nog een jaar verwijderd van de oplevering van de vernieuwde Amstelveenlijn. Kunt u het zich voorstellen? Geen bus 55 meer maar een spiksplinternieuwe tramlijn 25! Voor aftellen is het nog wat vroeg want er wordt nog volop gewerkt, ook in 2020. Dit betekent helaas ook dat u nog flink wat hinder kunt verwachten.  We nemen u  graag alvast mee naar 2020.

tijdlijn
De tijdlijn tot en met eind 2020. Onderaan het artikel kunt u deze downloaden en op groter formaat bekijken. Ook is er een versie gekoppeld aan het traject zodat u snel kunt zien wat de planning van 'uw' halte is.

Kronenburg en Zonnestein open in voorjaar 2020

Waar VITAL nu nog aan het afbouwen is, starten ze eind januari bij Kronenburg met de ombouw van de verkeerssituatie: het aansluiten van de nieuwe wegen op de bestaande wegen. In maart 2020 gaat kruispunt Kronenburg dan helemaal open voor al het verkeer en kunnen OV-reizigers gebruikmaken van de nieuwe halte Kronenburg. Zodra Kronenburg open gaat worden de fiets- en voetgangersoversteek bij Biesbosch en de tijdelijke halte Biesbosch opgeheven. Kruispunt/halte Zonnestein gaat vervolgens in mei 2020 open in plaats van in maart.

Om de gevolgen voor het verkeer beheersbaar te houden is het niet mogelijk om de verkeerssituaties bij Kronenburg en Zonnestein tegelijkertijd om te bouwen. Het ombouwen gaat gepaard met veel wisselende verkeerssituaties en helaas veel hinder voor het verkeer. We communiceren hier nog aanvullend over. Alvast voor in uw agenda: op donderdag 23 januari is er een inloopavond in Amstelveen InZicht.

Op donderdag 23 januari van 18.30 tot 21.00 uur is er een inloopavond in bezoekerscentrum Amstelveen InZicht over de werkzaamheden en hinder bij Kronenburg en Zonnestein in het eerste en tweede kwartaal van 2020.
Foto: Gé Dubbelman

Werkzaamheden zuidelijke haltes t/m april 2020

De ruwbouw van de haltes Meent, Brink, Poortwachter, Sacharovlaan en Westwijk is gereed. Zo zijn de nieuwe perrons zichtbaar en staan er op diverse haltes ook al nieuwe abri’s. De afbouw van de haltes, zoals het plaatsen van kaartverkoopautomaten, camera’s, SOS-zuilen en dergelijke, hebben we echter verschoven naar voorjaar 2020 vanwege het risico op vandalisme. De planning is nu dat deze haltes in april 2020 gereed zijn. Dit is ruim op tijd voor de start van de test- en oefenperiode later in 2020. Ook halte Ouderkerkerlaan is naar verwachting in april 2020 gereed. De planning van deze halte is naar achteren verschoven vanwege de start van het project Aanpassing Knooppunt Ouderkerkerlaan (in verband met verbreding A9).

Zomer 2020 is het opstelterrein klaar

De werkzaamheden die op de locatie van het opstelterrein nog op stapel staan zijn onder andere de definitieve inrichting van het terrein met 26 opstelplekken voor de trams en een dienstgebouw voor het GVB-personeel, het doortrekken van het spoor vanaf halte Westwijk en het aanleggen van een overweg op de J.C. van Hattumweg. Naar verwachting is het opstelterrein in de zomer van 2020 gereed.

Kruispunt Sportlaan halverwege 2020 open

Bij de Sportlaan is de verdiepte bak inmiddels goed zichtbaar en zijn de eerste werkzaamheden voor de betonfundering gestart. Het duurde helaas langer voordat VITAL met het afgraven van de bak kon beginnen. Dit kwam omdat het erg lastig was om voldoende  retourbemalingsbronnen ingericht te krijgen. En zelfs nu er voldoende retourbemalingsbronnen waren voor de graafwerkzaamheden bleek het in de praktijk niet genoeg om de waterkelder, die nog bijna 5 meter dieper ligt, droog te krijgen. De waterkelder wordt nu met behulp van damwanden en onderwaterbeton aangelegd. Ook moeten er nog extra funderingsankers in de bak worden aangebracht. Al met al zorgt dit ervoor dat het ongelijkvloerse kruispunt van de Sportlaan in juli 2020 open gaat voor het verkeer.

VITAL is al bezig met het aanbrengen van de extra funderingsankers in de bak van de Sportlaan.
Foto: Gé Dubbelman

Twee weekenden dat trams 5 en 6 niet rijden

Oorspronkelijk stond er in 2020 één weekend in de planning waarop trams 5 en 6 niet zouden rijden en dat is het weekend van 25 en 26 juli. In dit weekend staan de laatste sloopwerkzaamheden gepland bij de haltes De Boelelaan/VU en de A.J. Ernststraat. De nieuwe halte A.J. Ernststraat gaat in de maand juli dan ook open. Vanwege de nieuw aangelegde dubbele boog bij Stadshart is er nog één extra tramvrij-weekend nodig en dat is het weekend van 14 en 15 maart. In dit weekend wordt onder meer de bovenleiding aangepast op de nieuwe situatie en ook elders langs de lijn gewerkt. Tijdens deze twee weekenden rijdt bus 45 weer ter vervanging van trams 5 en 6.

Overige werkzaamheden

Naast alle bovengenoemde werkzaamheden vinden er in 2020 nog tal van andere werkzaamheden langs de lijn plaats, onder meer:

  • Verwijderen van de retourbemalingsinstallaties bij Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan.
  • Afwerking van de tunneltjes van Onderuit, Amstelveen Centrum, Marne en Meent.
  • Bij de overwegen Touwslagerij en Bovenkerkerweg komen nieuwe slagbomen.
  • De fietspaden langs de Beneluxbaan moeten in ere worden hersteld.
  • De tijdelijke Beneluxbaan ter hoogte van Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan wordt  verwijderd.
  • De diverse werk- en opslagterreinen worden opgeruimd en het maaiveld wordt waar nodig in oude staat hersteld.
  • De gemeente Amstelveen gaat aan de slag met het groenplan voor die locaties waar groen verwijderd is om de vernieuwing van de Amstelveenlijn te kunnen realiseren. Het groen wordt aangelegd naar Amstelveense maatstaven.

Testen en oefenen als laatste stap voor de start

Voordat de trams van lijn 25 eind 2020 met reizigers kunnen rijden, is er eerst een test- en oefenperiode. Al het nieuwe wordt getest en het personeel van GVB gaat aan de slag met opleiden, trainen en oefenen. Zo worden de trambestuurders vertrouwd gemaakt met de nieuwe lijn 25. Deze test- en oefenfase duurt circa vier maanden en staat gepland in het 3e en 4e kwartaal 2020. Er rijden dan veel lege trams rond. Buslijn 55 en 551 en tram 6 blijven rijden totdat lijn 25 van start gaat.

Net als aan het eind van de grote zomeroperatie zal al het vernieuwde flink getest moeten worden. Ook wordt in het derde en vierde kwartaal van 2020 het personeel van GVB opgeleid voor de nieuwe lijn 25.
Foto: Gé Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

5 december 2019 | 13:32

Hans

Wanneer zijn deze heren aanspreekbaar.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
6 december 2019 | 10:08

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Hans: Ik ga ervan uit dat u Jos en Rick bedoelt. Wat zou u aan ze willen vragen?

Schrijf een reactie
+1
29 november 2019 | 09:30

Clarien Uitzinger

Hoe komen de voetgangers in de toekomst bij de nieuwe tramhaltes Kronenburg en Zonnestein? Met een zebra poad en stoplichten of met een tunneltje?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
29 november 2019 | 15:41

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@clarien: Op het huidige maaiveldniveau komt een rotonde met een autorijbaan en fiets- en voetpaden. Er zijn dan geen verkeerslichten meer en voetgangers en fietsers hebben voorrang op het autoverkeer. Om bij de verdiepte liggende halte te komen kunt u gebruik maken van de trap of lift.

Schrijf een reactie
+1
1 december 2019 | 16:32

anoniem

Beste Danielle en Wendy,

Op het ogenblik wordt er tussen de voormalige halte Gondel en de halte Poortwachter een trambaan heraangelegd in een geluid dempende grasbedding. Petje af voor deze techniek die daar voor wordt gebruikt. Wel is mijn vraag van waarom deze manier van aanleg niet is gebruikt nabij de eindhalte van lijn 5 in Amstelveen? Verder zie ik wel het nadeel van een grasbedding dat er gauw gebruik gemaakt zal worden voor honden en hun uitlaters daar van. Er worden dan wel omheiningen neer gezet. Toch zie ik het gaan gebeuren dat de toegang naar de grasbaan via de overwegen gaat voorkomen. Een kiezelbed is minder uitnodigend en slechter te belopen. Ook zal het zeker voor gaan komen dat mensen bij de halte Brink van het ene perron naar het ander perron gaan oversteken via de grasbaan. Dit gebeurd overigens al zeer geregeld bij het eindpunt van lijn 5 waar asfalt ligt. Bij het eindpunt van lijn 5 in Amstelveen begrijp ik overigens ook de veiligheidssituatie niet. Tussen de fietsenrekken bij de eindhalte en de trambaan daar staat geen afscheiding zoals bijvoorbeeld een hek. Elders is dat langs het gehele traject wel het geval. Kijk maar naar bijvoorbeeld de halte Sacharovlaan. Verder zijn er op de halte Amstelveen Stadshart (lijn 5) R-net bordjes waar te nemen. Lijn 5 gaat zoals bekend is niet behoren tot het R-net. Verder zie ik niemand van jullie reageren op de reactie over het verdwijnen van de halte Biesbos in maart 2020. Het winkelcentrum Kostverlorenhof wordt dan nog moeilijker te bereiken.

Graag ontvangen ik een veel andere mensen uitgebreid reacties hier over als dat kan?

Vriendelijke groet!

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2019 | 19:32

anoniem

Ik zou me niet te druk maken over R-net en de toepassing daarvan. Het handboek met regels is namelijk een lange tijd geleden al uit het raam gegooid. Iedere regio doet z’n eigen ding terwijl dat nou net niet de bedoeling is. Er zijn gewoon neutrale grijze klokken beschikbaar voor halte Stadshart maar die zijn niet toegepast.

Schrijf een reactie
0
+1
29 november 2019 | 09:22

anoniem

De situatie rond station Zuid is momenteel erg vervelend en vaak zelfs ronduit gevaarlijk. In de spits moeten grote aantallen mensen daar overstappen van metro naar tram 5/6 en andersom. Daarvoor moeten ze over veel te smalle perrons en trappen, over een meestal ondergelopen plein, en een drukke weg. Kan daar snel wat aan gedaan worden, voor er ongelukken gebeuren?

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2019 | 07:21

anoniem

Inderdaad, gevaarlijke situatie bij Zuid. Een wonder dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd. Wie verzint het om de rijbaan tussen de trap en het perron aan te leggen. Welmoed

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
2 december 2019 | 12:36

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: We geven uw melding door aan de Vervoerregio Amsterdam. Zij zijn op dit moment bezig met een onderzoek naar maatregelen om een robuuste en hoogwaardige aanlanding van de Amstelveenlijn te kunnen waarborgen op Station Amsterdam Zuid i.v.m. de huidige onzekerheid over wanneer het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan opgeleverd zal worden. Doorstroming en veiligheid horen daar ook bij.

Schrijf een reactie
+1
29 november 2019 | 08:43

Martin

Blijft lijn 5 in gebruik na de ingebruikname van lijn 25 en behoudt lijn 5 eindbestemming Westergasfabriek? Krijgt lijn 5 dezelfde verlengde trams als bij lijn 25?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
2 december 2019 | 11:19

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Martin: Tram 5 blijft (inclusief eindbestemming Westergasfabriek), ook als tram 25 in gebruik gaat. Tram 6 houdt dan wel op met rijden, want dat is een tijdelijke maatregel ter ondersteuning van tram 5 gedurende de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn. Tram 5 gaat niet gekoppeld rijden, want de past niet op de route in de binnenstad van Amsterdam.

Schrijf een reactie
+1
29 november 2019 | 04:29

Tim Sekac

Allemaal leuk en aardig, maar dan nog wel even 2 vragen:

1. Waarom zetten ze niet bij alle andere overige gelijkvloerse kruisingen zoals bij de Boelelaan, A.J Ernststraat, Van Boshuizenstraat, Marne en in Westwijk nog slagbomen en belsignalen neer, om het 100% veilig te maken, zodat ongelukken tussen auto’s, fietsers, voetgangers en de tram volledig verleden tijd zijn?

2. Waarom beginnen jullie volgend jaar wel met het nieuwe opstelterrein naar de Legmeerpolder, maar niet gelijkertijd ook met het verlengen van de lijn naar Uithoorn? Want des te sneller dat klaar is, des te beter toch?!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
2 december 2019 | 11:14

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Tim Sekac: Voor een tramlijn zijn wettelijke veiligheidseisen opgesteld en daar voldoet de nieuwe Amstelveenlijn straks aan. Standaard slagbomen en belsignalen bij elk kruispunten zijn daarbij geen vereiste. Standaard wordt er op een tram net als bij een bus ‘op zicht gereden’. De trambestuurder is daarmee verantwoordelijk voor de veiligheid. Overigens bij treinen waar wel slagbomen en belsignalen staan biedt zelfs dat geen 100% veiligheid. Wie per se over wil steken of niet op let kan alsnog iets overkomen. Dan de Uithoornlijn. Dat is een apart project met een eigen financiering, eigen aanbesteding en planning. Wettelijk mogen we niet zomaar even dit project ook door VITAL laten uitvoeren.

Schrijf een reactie
+1
28 november 2019 | 08:09

anoniem

Wanneer worden de rails/wissels in de Beneluxbaan gelegd vanaf Stadshart richting Sportlaan? Zie ik niet in de werkplanning.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
28 november 2019 | 17:45

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: In de weekenden van 15 en 16 februari en 14 en 15 maart gaat VITAL daar met het spoor aan de slag.

Schrijf een reactie
+1
29 november 2019 | 08:04

anoniem

Dank!

Schrijf een reactie
0
+1
27 november 2019 | 18:05

Martijn Roos

De belangrijkste werkzaamheden zijn:

Weekend 1 en 2 febr 2020: Beneluxbaan in beide richtingen afgesloten tussen Kronenburg en Uilenstede. Lijn 55 ingekort tot Amstelveen busstation en niet naar Amsterdam Zuid. Extra hele weekend inzet tram 6. Nachtlijn N84 via Van Nijenrodeweg – Amstelveenseweg – Keizer Karelweg – Rembrandtlaan v.v.

15 t/m 23 febr 2020: Beneluxbaan één rijstrook per richting thv Kronenburg; 2 minuten extra rijtijd voor lijn 55

9 maart 2020: Openstelling Kronenburg voor tram en bus; definitieve sluiting Biesbosch voor tram en bus

Weekend 14 en 15 maart 2020: Trambaan Beneluxbaan volledig afgesloten. Tram 5 ingekort tot station Zuid en niet naar A’veen Stadshart. Inzet pendelbus 45 tussen Zuid en Amstelveen busstation v.v.

Weekend 4 en 5 april 2020: Beneluxbaan in beide richtingen afgesloten tussen Zonnestein en Oranjebaan. Lijn 55 ingekort tot Amstelveen busstation en niet naar Amsterdam Zuid. Extra hele weekend inzet tram 6. Nachtlijn N84 via Zonnestein – Van Heuven Goedhartlaan v.v.

25 april t/m 3 mei 2020: Beneluxbaan één rijstrook per richting thv Zonnestein; 2 minuten extra rijtijd voor lijn 55

4 mei 2020: Openstelling Zonnestein

Weekend 25 en 26 juli 2020: Trambaan Beneluxbaan volledig afgesloten. Tram 5 ingekort tot station Zuid en niet naar A’veen Stadshart. Inzet pendelbus 45 tussen Zuid en Amstelveen busstation v.v.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
27 november 2019 | 19:50

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Martijn Roos: Jouw informatie komt van intern GVB en is bedoeld voor de voorbereiding van de verdere reizigerscommunicatie in 2020. Dit is nog niet het complete overzicht met wat het betekent voor het verkeer, de omgeving en de OV-reiziger. Vanuit het project zijn wij bezig met het uitwerken van het volledige verhaal. Begin januari communiceren we hierover en op 23 januari staat er een inloopavond gepland.

Schrijf een reactie
+1
27 november 2019 | 18:04

Martijn Roos

Misschien nog nuttige aanvullende info:
De belangrijkste werkzaamheden zijn:

Weekend 1 en 2 febr 2020: Beneluxbaan in beide richtingen afgesloten tussen Kronenburg en Uilenstede. Lijn 55 ingekort tot Amstelveen busstation en niet naar Amsterdam Zuid. Extra hele weekend inzet tram 6. Nachtlijn N84 via Van Nijenrodeweg – Amstelveenseweg – Keizer Karelweg – Rembrandtlaan v.v.

15 t/m 23 febr 2020: Beneluxbaan één rijstrook per richting thv Kronenburg; 2 minuten extra rijtijd voor lijn 55

9 maart 2020: Openstelling Kronenburg voor tram en bus; definitieve sluiting Biesbosch voor tram en bus

Weekend 14 en 15 maart 2020: Trambaan Beneluxbaan volledig afgesloten. Tram 5 ingekort tot station Zuid en niet naar A’veen Stadshart. Inzet pendelbus 45 tussen Zuid en Amstelveen busstation v.v.

Weekend 4 en 5 april 2020: Beneluxbaan in beide richtingen afgesloten tussen Zonnestein en Oranjebaan. Lijn 55 ingekort tot Amstelveen busstation en niet naar Amsterdam Zuid. Extra hele weekend inzet tram 6. Nachtlijn N84 via Zonnestein – Van Heuven Goedhartlaan v.v.

25 april t/m 3 mei 2020: Beneluxbaan één rijstrook per richting thv Zonnestein; 2 minuten extra rijtijd voor lijn 55

4 mei 2020: Openstelling Zonnestein

Weekend 25 en 26 juli 2020: Trambaan Beneluxbaan volledig afgesloten. Tram 5 ingekort tot station Zuid en niet naar A’veen Stadshart. Inzet pendelbus 45 tussen Zuid en Amstelveen busstation v.v.

Schrijf een reactie
0
+1
30 november 2019 | 02:41

Xxandr Kaspers

Naar aanleiding van onderstaande planning vraag ik mij af hoe bezoekers in deze periode van twee maanden makkelijk bij Winkelcentrum Kostverlorenhof kunnen komen als halte Biesbosch opgeheven wordt voordat halte Zonnestein klaar is.
Je kunt niet verwachten dat men helemaal van halte Kronenburg of halte Onderuit en weer terug gaan lopen met hun boodschappen. Momenteel ondervinden wij als winkeliers op Kostverlorenhof een sterke terugloop van klandizie vanwege slechte bereikbaarheid door de werkzaamhedenen met name van klanten die aan de andere kant van de Beneluxbaan wonen. Met het vroegtijdig opheffen van halte Biesbosch zal dit alleen maar erger worden. Hoe denkt u dit op te lossen?
—————————————
9 maart 2020: Openstelling Kronenburg voor tram en bus; definitieve sluiting Biesbosch voor tram en bus
4 mei 2020: Openstelling Zonnestein
—————————————

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
4 december 2019 | 12:14

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Xxandr Kaspers: Ter hoogte van Biesbosch moeten er ook nog werkzaamheden plaatsvinden. De tijdelijke halte wordt verwijderd en de inrichting langs het spoor en de weg wordt hersteld om de aansluiting op Zonnestein goed te kunnen maken. Deze werkzaamheden kunnen niet worden uitgevoerd als daar nog een halte en oversteek ligt. Reizigers kunnen vanaf 9 maart gebruikmaken van halte Kronenburg of halte Onderuit. Fietsers kunnen via het kruispunt Kronenburg of het tunneltje Onderuit de Beneluxbaan oversteken. Voor voetgangers zijn we nog aan het kijken voor een alternatief ter hoogte van Zonnestein.

Schrijf een reactie
+1
26 november 2019 | 17:58

n-evo

Wat gaat er met de halte Parnassusweg gebeuren zolang het nieuwe tramstation nog niet gerealiseerd is?

Schrijf een reactie
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
27 november 2019 | 12:41

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@n-evo: De tramhalte blijft daar, want daar stopt nu tram 5 en dat blijft zolang het nieuwe tramstation er nog niet is.

Schrijf een reactie
+1
27 november 2019 | 14:29

n-evo

@Wendy van der Meulen Bedankt voor het antwoord. Halte Parnassusweg staat namelijk op geen één meer vermeld. Zal de 25 er ook te stoppen zolang het nieuwe tramstation er niet is of enkel de 5?

Schrijf een reactie
0
+1
27 november 2019 | 14:30

n-evo

*Halte Parnassusweg staat namelijk op geen één kaartje hier meer vermeld.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
27 november 2019 | 14:43

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@n-evo: De halte staat wel op het kaartje van het tijdelijk OV, maar meer ook niet. Maar zoals gezegd de halte blijft voor tram 5 in gebruik (niet voor tram 25).

Schrijf een reactie
+1
28 november 2019 | 11:00

n-evo

Wellicht handig om hier wat duidelijker in te zijn qua communicatie want nu is het net alsof de halte vanaf eind 2020 volledig verdwijnt.

Schrijf een reactie
0
+1
26 november 2019 | 15:32

Aidan

Gaat Er een GVB Amstelveenlijn Tram 25 naar Westwijk en wanneer Komt de Nieuwe amstelveenlijn Tram 25

Schrijf een reactie
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
26 november 2019 | 17:23

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Aidan: GVB tramlijn 25 rijdt eind 2020 naar Westwijk. Dat is dan de vernieuwde Amstelveenlijn.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?