Verwijderen haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat (non-stop werkzaamheden)
In het weekend van 25 en 26 juli rijdt er geen tram 5 en sloopt VITAL onder andere de lage perrons bij haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat. Het werk start op zaterdag 25 juli om 1.00 uur en gaat vervolgens non-stop door tot maandag 27 juli 5.00 uur.
Wat betekent dit voor het verkeer?
- Vanaf vrijdagavond 24 juli 20.00 uur tot en met maandag 27 juli 5.00 uur is er sprake van verschillende rijstrookafsluitingen in beide richtingen op de Buitenveldertselaan. U kunt echter altijd van noord naar zuid en vice versa rijden. Er worden ter plaatse alternatieve omleidingsroutes aangegeven.
- U kunt gedurende het hele weekend vanaf de Buitenveldertselaan bij de kruising A.J. Ernststraat niet linksaf slaan. U wordt ter plaatse omgeleid.
- De zuidelijke fiets- en voetgangersoversteken over de Buitenveldertselaan van de kruispunten bij De Boelelaan en A.J. Ernststraat zijn ook afgesloten. Er zijn verkeersregelaars aanwezig om fietsers en voetgangers bij de kruispunten te begeleiden bij het oversteken.
- In dit weekend wordt er van de halte De Boelelaan/VU tot en met het Stadshart in Amstelveen langs het spoor gewerkt (lees meer), waardoor er ook op diverse locaties op de Beneluxbaan in beide richtingen een rijstrook is afgezet.
Wat betekent dit voor het OV?
Zaterdag 25 en zondag 26 juli rijdt tram 5 tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart niet. Pendelbus 45 verzorgt dan de verbinding tussen Station Zuid en Busstation Amstelveen. De bushaltes liggen nabij de tramhaltes. Op maandagochtend 27 juli om 5.35 uur rijdt de tram weer conform dienstregeling. Check kort voor uw vertrek een reisplanner zoals bijvoorbeeld 9292.nl.
Hinder is helaas onvermijdelijk
Alle bovenstaande werkzaamheden zorgen helaas (en onvermijdelijk) voor overlast, ook ‘s nachts. Dit zal vooral het geval zijn tijdens slijp- en sloopwerkzaamheden, tijdens werken in donkere uren (het bouwterrein moet worden aangelicht) en tijdens de aan- en afvoer van bouwafval/-materialen (vrachtwagens). Ook voor het verkeer en de OV-reiziger is er hinder.
Geluid
De nachtelijke slijp- en sloopwerkzaamheden en het inladen en afvoeren van het bouwafval zorgt onvermijdelijk voor geluidshinder.
Aan- en afvoer van materiaal vindt deels ook plaats via het spoor. In de vier nachten voor en na het weekend van 25 en 26 juli is er ook sprake van aan- en afvoer van materiaal en eventuele herstelwerkzaamheden aan het spoor.
Licht
Door het uitvoeren van werkzaamheden in de avonduren en ’s nachts is er extra verlichting nodig. Hiervoor worden maatregelen genomen deze alleen richting de bouwplaats op te stellen. Hierdoor wordt er geen specifieke hinder n.a.v. licht verwacht.
anoniem
Aangaande de fietspaden vanaf Zonnestein naar Kronenburg. Ik zie daar weinig tot geen beweging. Het fietspad aan de westkant is af maar afgesloten en daar gebeurd verder weinig dan af en toe wat grondwerken aan het slootje.
Aan de andere kant eindeloze grondwerken maar niet echt vorderingen dat je denkt daar is snel een opening van een fietspad.
Gaat dit allemaal lukken nog zoals beloofd voor 30 juni?
Schrijf een reactieOf wordt dit allemaal op de langere baan geschoven?
Danielle Opdam
@anoniem: De planning is dat het fietspad aan de westkant en tussen Zonnestein en Oranjebaan eind juni weer open is.
Schrijf een reactieVITAL werkt op dit moment nog aan het herstellen van de waterpartij aan de oostkant ter hoogte van Eleanor Rooseveltlaan. Hierdoor gaat het oostelijk deel van het fietspad half juli open.
anoniem
Waarom zijn de planningen nooit echt?!
Fietspad aan westkant kan vandaag al open. Kwestie van weghalen hekken en afsluitingen.
Schrijf een reactieanoniem
Ik vroeg om de opening van Zonnestein-Kronenburg qua fietspad aan de westkant. U antwoordt met de opening van Oranjebaan-kronenburg.
Wanneer opent Zonnestein-Kronenburg fietspad?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: De westkant van het fietspad tussen Zonnestein en Kronenburg is eind juni weer open. De oostkant gaat half juli open.
Schrijf een reactieanoniem
Nooit gehoord van een Centrale Verkeerscommissie, maar dat is een of ander ambtelijk overlegorgaan? Wie zitten daar in?
Waar slaat dat op dat er NOG een verkeerslicht geplaatst wordt op de Buitenveldertselaan tbv oversteken? Elders gebeurt dit ook niet.
Er is bewust door de Vervoerregio Amsterdam gekozen voor die haltes VU en AJ Ernststraat samen te voegen, waarom daar dan een oversteek moet komen ontgaat me; studenten kunnen toch ook omlopen?
Amstelveen heeft ervoor gekozen – behoudens Handelsweg – alles met ongelijkvloerse kruisingen te doen.
Er staan enorm veel stoplichten op de Buitenveldertselaan voor dat korte stukje van Uilenstede tot Olympiaplein.
Of past dit bij het tot zowat crimineel verklaren van auto’s en autobezitters en het hun zo moeilijk mogelijk maken door de Gemeente Amsterdam/Groenlinks? (en dus op termijn een de facto verbod)
Schrijf een reactieanoniem
Ik zie een toekomst met nog veel meer chaos in de zuidas waar Buitenveldert aan toegevoegd gaat worden. Zeker omdat er vanaf december 48x per uur (dat is in beide richtingen mee gerekend) trams gaan passeren. Nu de zuidas tussen 16:00 en 18:00 uur al muur en muur vast zit, gaat het alleen maar erger worden. Zeker met de projecten A9 en zuidas. En omdat de onderdoorgangen Zonnestein en Kronenburg zijn teruggebracht van 2×2 naar 2×1 rijstroken gaan deze functioneren als flessenhalsen.
Gezellig!!!
Schrijf een reactieRob
Dat extra verkeerslicht bij de nieuwe halte A.J. Ernststraat zal geheid voor ongelukken gaan zorgen, immers auto’s die bij de kruising A.J. Ernstraat (richting zuidas) net groen licht hadden moeten honderd meter verderop gegarandeerd weer wachten, dat wordt gevaarlijk rijden door oranje/rood. Waarom niet eenzelfde situatie als bij de van Boshuizenlaan, daar is ook een oversteek zonder verkeerslichten en je weet als voetganger onderhand wel dat je toch moet wachten op het auto en fietsverkeer. Een verkeerslicht op die plek is schijnveiligheid!
Schrijf een reactieanoniem
Waarom niet? Omdat Groenlinks aan het roer zit met haar linkse vrienden in Amsterdam met een anti-auto beleid!
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: De Centrale Verkeerscommissie is een adviescommissie binnen de gemeente Amsterdam, waar o.a. verkeerspolitie, ontwerpers en gebiedsbeheerders deel van uitmaken. Gezien het verwachte aantal reizigers en dan met name vanuit en naar de VU-campus, adviseren zij verkeerslichten toe te passen als belangrijk middel om de oversteek veilig te maken.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Rob: Vanwege het grote aantal reizigers dat hier wordt verwacht (vanwege de VU-campus) is gekozen voor verkeerslichten.
Schrijf een reactieanoniem
Men had ook ervoor kunnen kiezen GEEN oversteek te doen aan de kant van die extra verkeerslichten en met hekken afschermen als men dat gevaarlijk had geacht. Aan de zuidkant van de huidige halte VU zijn geen verkeerslichten trouwens.
Het is een ADVIEScommissie, maar geen besliscommissie als ik het goed begrijp. En die ADVIEScommissie geeft advies aan bestuuders al dan niet op (gekleurde) vragen van die bestuurders?
Is de ADVIEScommissie ook gevraagd of het een optie was alleen een uitgang van de halte te hebben (bij de stoplichten van) de nieuwe halte AJ Ernststraat?!
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: Al bij de start van het project is uit loopstromenonderzoek gebleken dat een noordelijke ontsluiting van de nieuwe tramhalte nodig is om de reizigers goed en veilig van en naar hun bestemmingen te geleiden.
Schrijf een reactie