Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Vervoerplannen 2018 regio Amsterdam definitief

Wendy van der Meulen | vrijdag 16 december 2016
Wendy

Op 15 december heeft het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam de vervoerplannen voor het nieuwe Openbaar Vervoer Lijnennet vastgesteld. Het gaat om de vervoerplannen van GVB voor Amsterdam, Connexxion voor de Zaanstreek en EBS voor Waterland. Dit nieuwe OV Lijnennet gaat van start op 22 juli 2018 op het moment dat de Noord/Zuidlijn gaat rijden.

De vaststelling van deze plannen betekent ook dat tramlijn 5 definitief een andere route krijgt. Lijn 5 zal net als nu van Binnenhof Amstelveen via station Zuid, Museumplein naar het Leidseplein rijden, maar vervolgens afbuigen via de Marnixstraat naar Westerpark. Meer uitleg hierover vindt u in het vervoerplan van GVB (pagina 62 t/m 67), onderaan dit artikel.

Historische verandering

Pieter Litjens, portefeuillehouder Openbaar Vervoer bij de Stadsregio Amsterdam: “Dit is een historische verandering voor het openbaar vervoer in de stadsregio. Het is mooi dat de plannen nu definitief zijn en de vervoerders verder aan de slag kunnen, zodat de regio Amsterdam op 22 juli 2018 klaar is voor een nieuw hoofdstuk op het gebied van openbaar vervoer. Er komen meer vervoersmogelijkheden, kortere reistijden en snellere verbindingen tussen de regio en de stad. We gaan er met z’n allen voor zorgen dat deze grote verandering soepel gaat verlopen.”

Route naar dit besluit

Het besluit is genomen op basis van de concept-vervoerplannen, diverse informatiebijeenkomsten, de adviezen van de Reizigers Advies Raad, de adviezen van de gemeenteraden via de adviescommissies en een reizigersraadpleging door de Stadsregio Amsterdam. Het dagelijks bestuur heeft de vervoerplannen vervolgens getoetst aan de kaders van de OV Lijnennetvisie en de Programma’s van Eisen van de OV-concessies.

Start implementatie

De vaststelling van de vervoerplannen is het startsein voor de Stadsregio, de vervoerders en de gemeentelijke wegbeheerders om de infrastructurele aanpassingen uit te voeren die het nieuwe OV Lijnennet mogelijk maken. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het aanpassen van verkeerslichten, wissels en het verleggen van tramrails. De Stadsregio zal hierbij extra aandacht geven aan het bevorderen van de toegankelijkheid van en overstapgemak bij drukke haltes.

Van vervoerplan naar dienstregeling

De laatste stap voor de vervoerders is de oplevering van de nieuwe dienstregeling. De dienstregelingen van 2017 worden in de eerste helft van 2018 voortgezet totdat de dienstregeling voor het nieuwe OV Lijnennet van start gaat op 22 juli. De vervoerders en de Stadsregio werken nauw samen om reizigers in de aanloop naar de start van het nieuwe OV Lijnennet zo goed mogelijk over de wijzigingen te informeren. Zij zullen zich hierbij extra inspannen om ouderen en gehandicapten wegwijs te maken in het nieuwe OV Lijnennet.

Meer informatie over dit onderwerp vindt u op de website van de Stadsregio.

De stukken van de regioraad staan hier (bij onderdeel B.7).

Vervoerplannen bekijken

Eerdere artikelen over dit onderwerp

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
18 januari 2017 | 13:04

F.P.M.Garnier

Waarom is het vervoerplan conexxion/amstelland nog niet beschikbaar? wat gebeurt er met de 170 bundel. Ik vrees een grote verslechtering voor randwijck-west.

Schrijf een reactie
+1
18 januari 2017 | 16:04

Wendy van der Meulen

@F.P.M.Garnier: Voor het busvervoer in dit concessiegebied liep een aanbesteding. In december 2016 is Connexxion als winnaar uit de bus gekomen. De uitgangspunten van de Lijnennetvisie van de Vervoerregio Amsterdam (voorheen Stadsregio Amsterdam) zijn in hun aanbieding meegenomen. Zo zal van de huidige ‘170-bundel’ circa 50% van de bussen niet meer naar het centrum van Amsterdam rijden, maar een eindpunt bij Station Zuid krijgen, waar kan worden overgestapt op de Noord/Zuidlijn of andere tram-, bus- en metrolijnen of de trein. De bussen die nog wel naar het centrum van Amsterdam rijden, krijgen hun eindpunt bij busstation Elandsgracht en rijden niet meer door tot Amsterdam Centraal. De huidige lijn 197 van Schiphol naar de omgeving Leidseplein blijft ongewijzigd.

De komende periode start Connexxion met de implementatie van de concessie. Samen met de Vervoerregio zullen de veranderingen van het OV-aanbod tijdens een aantal bijeenkomsten in de regio aan gemeenten en de ReizigersAdviesRaad worden toegelicht. Het uiteindelijke vervoerplan voor 2018 wordt naar verwachting na de zomer van 2017 vastgesteld. Meer hierover op de website van de Vervoerregio.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?