Laatste ontwikkelingen over het OV-netwerk in 2018
Het was even stil rondom de plannenmakerij voor het OV-netwerk in 2018, maar achter de schermen waren alle vervoerders druk bezig met het maken van hun vervoersplannen hiervoor. Inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen en worden de plannen steeds duidelijker, ook wat lijn 5 betreft.
Hoe zat het ook al weer? De komst van de Noord/Zuidlijn (vanaf 22 juli 2018) is een belangrijke aanleiding voor de vernieuwing van het hele OV-netwerk in Amsterdam en omstreken. De Stadsregio Amsterdam heeft hiervoor een visie ontwikkeld, waarbij het metronet als het ware de ruggengraat van het openbaar vervoer vormt, zoals Gerard Hellburg (Stadsregio) en Annelien zur Lage (GVB) in een eerder interview toelichtten.
Stappen zetten
In de afgelopen periode hebben de verschillende vervoerders – GVB, EBS en Connexxion – conceptvervoerplannen voor 2018 ontwikkeld. Daarvoor hebben ze de mening gepeild van reizigers, gemeenten en andere betrokken partijen. Op 12 oktober hebben zij deze conceptplannen voor het eerst ingediend bij de Stadsregio. Het dagelijks bestuur van de Stadsregio gaat in de komende periode het lijnennet definitief vaststellen, nadat de volgende stappen zijn doorlopen (zie ook de infographic proces besluitvorming onderaan deze pagina):
- Vervoerplannen ingeleverd bij Stadsregio – 12 oktober 2016
- Beoordeling van de vervoerplannen door de Stadsregio – najaar 2016
- Peiling onder reizigers door de Stadsregio – 13 t/m 31 oktober 2016
- Bespreking vervoerplannen in de Regioraad – 10 november
- Vaststelling vervoerplannen door dagelijks bestuur van de Stadsregio – 15 december 2016
Samenhangend lijnennet
Het basisidee van de nieuwe visie is om te profiteren van de komst van de Noord/Zuidlijn waarbij een groot deel van het overige OV in Amsterdam zich daarop aanpast. Met het nieuwe lijnennet zijn veel reizigers sneller op hun werk, school of thuis. De belangrijkste onderdelen van het nieuwe lijnennet zijn:
- Metronetwerk: de basis van het openbaar vervoer. Momenteel rijden veel bus- en tramlijnen met het Centraal Station als uitgangspunt. Straks vormt het metronetwerk de basis, waardoor veel reizigers eerder op de plek van bestemming aankomen en sneller naar meer bestemmingen in de regio kunnen reizen.
- Bus en tram sluiten aan op het metronetwerk. De huidige routes van bus en tram worden aangepast om optimaal aan te sluiten op de metroverbindingen.
- Zes OV-knooppunten verspreid over de stad. Naast het Centraal Station worden station Amstel, station Noord, station Zuid en station Sloterdijk belangrijke OV knooppunten om zo de drukte op en rond het Centraal Station te spreiden. Reizigers zijn sneller op plaats van bestemming met een reis via deze knooppunten.
Frans
De informatica is zeer misleidend V.w.b. Amstelveenlijn: deze is ingetekend als deel van het metronet, en doorloopt via oost naar CS, terwijl deze lijn afgewaardeerd wordt tot simpele tram die op zuid doodloopt.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Frans: Op de projectkaart kunt u de huidige en de situatie in 2020 zien. Bij ‘het netwerk in 2020’ zit er kleurverschil in de lijnen om aan te geven dat de vernieuwde Amstelveenlijn geen doorgaande verbinding meer is. Zodra er overigens nieuwe besluiten zijn over het OV-netwerk van 2018 en het metronetwerk van 2019 passen wij de informatie op onze site daar op aan.
Schrijf een reactie