Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Laatste ontwikkelingen over het OV-netwerk in 2018

Wendy van der Meulen | donderdag 13 oktober 2016
Wendy

Het was even stil rondom de plannenmakerij voor het OV-netwerk in 2018, maar achter de schermen waren alle vervoerders druk bezig met het maken van hun vervoersplannen hiervoor. Inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen en worden de plannen steeds duidelijker, ook wat lijn 5 betreft.

Hoe zat het ook al weer? De komst van de Noord/Zuidlijn (vanaf 22 juli 2018) is een belangrijke aanleiding voor de vernieuwing van het hele OV-netwerk in Amsterdam en omstreken. De Stadsregio Amsterdam heeft hiervoor een visie ontwikkeld, waarbij het metronet als het ware de ruggengraat van het openbaar vervoer vormt, zoals Gerard Hellburg (Stadsregio) en Annelien zur Lage (GVB) in een eerder interview toelichtten.

Stappen zetten

In de afgelopen periode hebben de verschillende vervoerders – GVB, EBS en Connexxion – conceptvervoerplannen voor 2018 ontwikkeld. Daarvoor hebben ze de mening gepeild van reizigers, gemeenten en andere betrokken partijen. Op 12 oktober hebben zij deze conceptplannen voor het eerst ingediend bij de Stadsregio. Het dagelijks bestuur van de Stadsregio gaat in de komende periode het lijnennet definitief vaststellen, nadat de volgende stappen zijn doorlopen (zie ook de infographic proces besluitvorming onderaan deze pagina):

  • Vervoerplannen ingeleverd bij Stadsregio – 12 oktober 2016
  • Beoordeling van de vervoerplannen door de Stadsregio – najaar 2016
  • Peiling onder reizigers door de Stadsregio – 13 t/m 31 oktober 2016
  • Bespreking vervoerplannen in de Regioraad – 10 november
  • Vaststelling vervoerplannen door dagelijks bestuur van de Stadsregio – 15 december 2016

Samenhangend lijnennet

Het basisidee van de nieuwe visie is om te profiteren van de komst van de Noord/Zuidlijn waarbij een groot deel van het overige OV in Amsterdam zich daarop aanpast. Met het nieuwe lijnennet zijn veel reizigers sneller op hun werk, school of thuis. De belangrijkste onderdelen van het nieuwe lijnennet zijn:

  • Metronetwerk: de basis van het openbaar vervoer. Momenteel rijden veel bus- en tramlijnen met het Centraal Station als uitgangspunt. Straks vormt het metronetwerk de basis, waardoor veel reizigers eerder op de plek van bestemming aankomen en sneller naar meer bestemmingen in de regio kunnen reizen.
  • Bus en tram sluiten aan op het metronetwerk. De huidige routes van bus en tram worden aangepast om optimaal aan te sluiten op de metroverbindingen.
  • Zes OV-knooppunten verspreid over de stad. Naast het Centraal Station worden station Amstel, station Noord, station Zuid en station Sloterdijk belangrijke OV knooppunten om zo de drukte op en rond het Centraal Station te spreiden. Reizigers zijn sneller op plaats van bestemming met een reis via deze knooppunten.
1 Infographic - Metronetwerk_De basis van het openbaar vervoer

Infographic metronetwerk: de basis van het openbaar vervoer.

Nieuwe route lijn 5?

Eerder in de media verschenen berichten over een mogelijke andere route voor tramlijn 5. Uit het conceptvervoerplan van GVB blijkt dat lijn 5 de bestaande route blijft rijden via station Zuid, Museumplein naar het Leidseplein, maar dan vervolgens afbuigt via de Marnixstraat naar Westerpark. Lijn 5 krijgt daarmee dus een nieuwe route. Andere tramlijnen nemen de route door de Leidsestraat richting CS over. Meer uitleg hierover vindt u in het conceptvervoerplan van GVB (pagina 62 t/m 67).

Geef uw mening

Nu de conceptplannen zijn ingediend gaat de Stadsregio onder reizigers in stad en regio peilen wat de impact van het nieuwe vervoerplan is en hoe de ideale ov-reis eruit ziet. U kunt hier uw mening geven, tot 31 oktober 2016. Het dagelijks bestuur van de Stadsregio neemt de reacties uit deze peiling mee in haar besluitvorming over de vervoerplannen. Na de vaststelling van het vervoerplan gaan de vervoerders aan de slag met de uitwerking van het vervoerplan in de dienstregelingen van 2018.

Meer lezen?

Dat kan op de site van de Stadsregio. Ook op de site van Connexxion, de site van EBS en de site van GVB vindt u meer informatie.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
30 oktober 2016 | 20:52

Frans

De informatica is zeer misleidend V.w.b. Amstelveenlijn: deze is ingetekend als deel van het metronet, en doorloopt via oost naar CS, terwijl deze lijn afgewaardeerd wordt tot simpele tram die op zuid doodloopt.

Schrijf een reactie
+1
31 oktober 2016 | 13:24

Wendy van der Meulen

@Frans: Op de projectkaart kunt u de huidige en de situatie in 2020 zien. Bij ‘het netwerk in 2020’ zit er kleurverschil in de lijnen om aan te geven dat de vernieuwde Amstelveenlijn geen doorgaande verbinding meer is. Zodra er overigens nieuwe besluiten zijn over het OV-netwerk van 2018 en het metronetwerk van 2019 passen wij de informatie op onze site daar op aan.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?