Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Vervoerplan Noord/Zuidlijn: wat dit voor u kan betekenen

Wendy van der Meulen | maandag 1 augustus 2016
Wendy

Het openbaar vervoer in en rond Amsterdam verandert de komende jaren flink. De belangrijkste aanjager daarvan is de Noord/Zuidlijn. Als alles volgens plan verloopt, gaat de nieuwe metroverbinding op 22 juli 2018 in gebruik. GVB is daarom, in opdracht van Stadsregio Amsterdam, al druk bezig met het maken van het ‘Vervoerplan Noord/Zuidlijn’. Daarin wordt beschreven hoe het Amsterdamse OV-netwerk eruit ziet vanaf het moment dat de nieuwe metro’s rijden. Ook als u woont of werkt in Amstelveen is dit van belang. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de toekomst van tramlijn 5. Annelien zur Lage (GVB) en Gerard Hellburg (Stadsregio) lichten toe.

Startpunt voor Vervoerplan Noord/Zuidlijn is OV Lijnennetvisie 2018

Gerard: “In de OV Lijnennetvisie 2018 hebben we als Stadsregio Amsterdam vastgelegd welke keuzes vanaf 2018 worden gemaakt in het stads- en streekvervoer en het metronetwerk (inclusief Noord/Zuidlijn), en hoe het lokale en regionale openbaar vervoer zich zal ontwikkelen. Zo krijgt station Amsterdam Zuid een belangrijke rol als vertrek-, aankomst- en overstaphalte en wordt een verdubbeling van het aantal metroreizigers verwacht.”

Vervoerplan Noord/Zuidlijn: gehele netwerk onder de loep

Annelien: “Voor het Vervoerplan Noord/Zuidlijn neemt GVB, samen met de Stadsregio, het hele netwerk onder de loep. Want de komst van de Noord/Zuidlijn heeft grote invloed. We gaan bijvoorbeeld bekijken of er dubbele routes ontstaan, waar de Noord/Zuidlijn ondergronds rijdt en een tram- of buslijn bovengronds.

“Een andere belangrijke verandering, die het Vervoerplan zal beïnvloeden, is vernieuwing van het Leidseplein. Op het plein komen veel trams en bussen samen. Een onderdeel van de lopende vernieuwing van het plein is een herinrichting van de trambanen en haltes. Er komt een ‘molenwiek’, die het mogelijk maakt om andere routes te rijden. In de huidige situatie kan een tram vanuit het zuiden niets anders dan de Leidsestraat inrijden na de halte Leidseplein. Na de herinrichting zijn andere routes wel mogelijk. En voor de Leidsestraat is er de ambitie om deze prettiger en minder druk te maken. De continue file van trams, die bij de bruggen over de grachten vaak op elkaar moeten wachten, is daarbij een aandachtspunt.”

(Lees verder onder de foto)

vervoersvisie-1000x707

Vervoerkundige uitgangspunten OV Lijnennetvisie 2018 Stadsregio Amsterdam

Mogelijke nieuwe route voor tramlijn 5

Annelien: “Een van de mogelijke veranderingen in het Amsterdamse openbaar vervoer wordt een deels andere route voor tramlijn 5: net als nu van Binnenhof naar Leidseplein, maar vanaf daar niet langer naar Centraal Station, maar via de Marnixstraat richting Westerpark. Dit omdat de Noord/Zuidlijn en tramlijn 5 in het centrum van Amsterdam deels een parallelle route rijden. Een reis van Station Zuid naar Centraal Station duurt met de Noord/Zuidlijn straks 12 minuten, in plaats van de 25 à 30 minuten die tramlijn 5 erover doet. Ook voor reizigers uit Amstelveen en Buitenveldert wordt reizen met de Noord/Zuidlijn veel sneller, zelfs met de overstap op Station Zuid.”

Informatie over tramlijn 5 op deze website kan dus nog veranderen

Annelien: “Op dit moment staat de huidige route van tramlijn 5, tussen Binnenhof en Centraal Station, vermeld op deze website. Dit kan dus nog veranderen, afhankelijk van hoe het Vervoerplan Noord/Zuidlijn eruit gaat zien.”

Mening van belanghebbenden

Annelien: “Afgelopen periode heeft GVB aan zoveel mogelijk belanghebbenden hun reactie gevraagd op het Vervoerplan Noord/Zuidlijn – zoals reizigers, omwonenden, overige vervoerders, de Reizigersadviesraad en vertegenwoordigers van de stadsdelen en van de gemeentelijke afdeling Verkeer en Openbare Ruimte. Zo hebben 1700 reizigers, GVB-medewerkers en belanghebbenden via een online onderzoek meegedacht over de mogelijkheden. Maar ook hebben we bijvoorbeeld workshops voor het brede publiek georganiseerd in mei. Met al die input voltooien we het concept-Vervoerplan Noord/Zuidlijn. Dit najaar gaat het ter vaststelling naar de Stadsregio Amsterdam. Gerard vervolgt: “En de Stadsregio zal het vervoerplan van GVB vervolgens toetsen aan de vastgestelde kaders, zoals het Programma van Eisen, het Concessiebesluit en de Lijnennetvisie. Naar verwachting is het Vervoerplan begin 2017 definitief.”

Via over.gvb.nl komt u bij meer informatie over het OV-netwerk en (tip!) het netwerkspel.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
21 juli 2018 | 19:51

C.Bakker -Pennekamp

K heb geen lijnenplan van het gvb ontvangen
Veel Amstelveners hebben die wel in hun brievenbus gekregen
Kan ik die alsnog ontvangen?
Hoop op een spoedige verzending.aan mw. C. Bakker-Pennekamp
De Pauwentuin 13
1181 MP Amstelveen

Bij voorbaat dank. vr. gr. Mw. Bakker

Bij voorbaat dank

Schrijf een reactie
+1
23 juli 2018 | 14:21

Wendy van der Meulen

@C. Bakker-Pennekamp: Wij sturen er morgen eentje per post naar u toe.

Schrijf een reactie
+1
2 februari 2017 | 07:25

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Dank voor je moeite, het verbaast me van de zijde van GVB helaas niets.

Schrijf een reactie
+1
9 januari 2017 | 08:40

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Top, dankjewel. Ik ben benieuwd, misschien dat GVB toch nog wat nieuws weet te melden.

Schrijf een reactie
+1
1 februari 2017 | 14:15

Wendy van der Meulen

@Alain: Ik krijg verder geen sjoege, dus ik vrees dat je het -via deze weg- moet doen met de uitleg die gegeven staat in het vervoerplan.

Schrijf een reactie
+1
6 januari 2017 | 09:01

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Ik wacht nog steeds op de reactie van GVB. Daarnaast is in het DB van de Stadsregio vorige maand groen licht gegeven aan het vervoerplan 2018, en daarmee dus de nieuwe route van lijn 5. De informatie op deze site over de toekomstige route van tram 5 is dus achterhaald. Wanneer gaan jullie dit bijwerken?

Schrijf een reactie
+1
9 januari 2017 | 07:31

Wendy van der Meulen

@Alain: Ik zal GVB nogmaals vragen of ze nog een aanvullende reactie willen geven, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet meer informatie dan wat er in het vervoerplan staat. In hun laatste reactie aan mij verwezen ze namelijk daar naar, maar vervolgens gingen jij en n-evo al op het vervoerplan in, dus dan voegt een verwijzing niet zoveel meer toe. Maar ik ga het nog een keer proberen. Verder hebben we de nieuwe route van lijn 5 al op de site verwerkt, zo is op de projectkaart bij de situatie van 2020 te zien dat lijn 5 naar Westerpark rijdt. Er is nog wel een tabel die aangepast moet worden, maar daar staat een voetnoot bij.

Schrijf een reactie
+1
2 januari 2017 | 16:40

Mathijs Janssen

wat houdt dit in voor het traject Amsterdam Zuid – Amsterdam Amstel?

Blijft die metro ook rijden of rijd die een andere route na 2019?

Schrijf een reactie
+1
3 januari 2017 | 15:35

Wendy van der Meulen

@Mathijs Janssen: Uit de ‘Metronet 2019 studie’ van de Vervoerregio Amsterdam (voorheen Stadsregio Amsterdam) blijkt dat er vanaf 2019 tot 2030 een metroverbinding blijft tussen Zuid en CS via Amstel. Dit zou dan een metrolijn worden die van Isolatorweg naar CS rijdt via Zuid en Amstel. Ik ben bezig met een artikel over dit onderwerp en verwacht dat een dezer weken te kunnen publiceren.

Schrijf een reactie
+1
6 december 2016 | 12:35

n-evo

@energy Waarom blijven mensen toch denken dat via de Haarlemmer Houttuinen rijden een voor de reiziger aantrekkelijk alternatief is? Zoals ik onderaan ook al schreef is die route een verdubbeling t.o.v. via de Leidsestraat.

Schrijf een reactie
+1
4 december 2016 | 12:05

energy

@Alain lijn 5 via Leidseplein – Marnixstraat – Haarlemmerhouttuinen naar CS, daarmee een extra nieuwe verbinding met CS Leidseplein, Verdelen.

Schrijf een reactie
+1
1 december 2016 | 09:46

Alain

@n-evo
Nee hoor. Gewoon uitzonderlijk toeval.

Schrijf een reactie
+1
1 december 2016 | 08:32

n-evo

@Alain Goh consensus. Is dit een teken dat de wereld binnen 14 dagen vergaat?

Schrijf een reactie
+1
30 november 2016 | 17:20

Alain

@n-evo
Uiteindelijk kan ook ik niet tot een andere conclusie komen.

Schrijf een reactie
+1
30 november 2016 | 16:55

n-evo

@Alain Waarschijnlijk komt het gewoon neer op een ordinair gevalletje concurrentie uit de weg ruimen. Door tram 5 van het traject Leidseplein – CS te halen dwing je alle reizigers uit Buitenveldert en Amstelveen met bestemming Kalverstraat/Nieuwendijk e.o. de metro te pakken. Laten ze de 5 z’n oude route rijden hebben ze nog wel eens de kans dat die eigengereide reizigers gewoon lekkâh in de tram blijven zitten. 😉

Schrijf een reactie
+1
30 november 2016 | 11:19

Alain

@n-evo
Ik heb nog eens even zitten spitten in dat vervoerplan en…ik wordt er niet veel wijzer van. De vermeende effecten van het door de Leidsestraat blijven rijden lijken elkaar zelfs tegen te spreken – of in het beste geval in ieder geval op te heffen. Zo wordt er gesteld dat enerzijds reizigers uit de tram verdwijnen omdat de route naar CS via de Noord/Zuidlijn sneller is, en anderzijds dat er juist reizigers bijkomen vanwege de toename van de vervoersvraag door toeristen in de Leidsestraat…

Als er enerzijds minder reizigers van de tram gebruik maken en anderzijds meer, dan zou ik een wederzijds opheffend effect verwachten. Het argument dat lijn 5 dan ‘te druk’ wordt en er dus meer trams nodig zijn dan beschikbaar (tweerichtingmaterieel) gaat dan ook niet meer op.

Nou ja, we wachten de reactie van GVB maar even af.

Schrijf een reactie
+1
30 november 2016 | 09:22

n-evo

@Alain Dan weet ik ook niet meer waarom lijn 5 per se van z’n huidige route moet wijken. Verschil in frequentie was het enige wat ik kon bedenken.

Schrijf een reactie
+1
29 november 2016 | 15:05

Alain

@n-evo
Het grappige is dat tram 12 (of ‘3C’) per saldo juist vaker gaat rijden dan tram 5 (of ‘5A’) – althans volgens de voorgestelde frequentietabellen die ik in het vervoerplan heb zien staan. Dus ‘tram 12 heeft een lagere frequentie en past daarmee beter in de Leidsestraat’ kan het argument al niet zijn…

Maar ik heb nog wel een voorstel: lijn 12 na Leidseplein laten doorrijden naar Westergasfabriek. Lijn 5 na Roelof Hartplein naar het oosten sturen en via de route van lijn 24 naar het CS sturen. Lijn 24 na Roelof Hartplein de huidige route van lijn 5 laten volgen.

Schrijf een reactie
+1
29 november 2016 | 14:32

n-evo

@Alain Wordt er niet gewoon bedoeld dat maar een X-aantal alternatieve eindpunten zijn om tram 5 naartoe te sturen gezien de hoeveelheid beschikbare trams tot medio 2019 als je dezelfde frequentie als nu wilt handhaven? Je kan de route van de 5 niet veel langer maken (bijvoorbeeld door een hypothetische route via de Haarlemmer Houttuinen) zonder extra beschikbare trams. Je moet dan kiezen: of die route met lagere frequentie uitvoeren of helemaal niet.
En waarom “tram 12” straks wel naar CS kan rijden en tram 5 niet meer zal wel met het verschil in frequentie te maken hebben. Als ze de hoeveelheid trams naar CS willen vederminderen en “tram 12” biedt die mogelijkheid is de keuze snel gemaakt.

Althans zo begrijp ik ‘m nu.

Schrijf een reactie
+1
29 november 2016 | 09:26

Alain

@n-evo
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar die constatering is voor nu helaas mosterd na de maaltijd. Ik zou vooral nog willen weten waarom tram 5 nu nog wel naar CS kan, en vanaf 2018 vanwege ‘minder opties’ opeens niet meer. Ook het waarom achter de redenatie dat een langere tramlijn een hogere frequentie nodig heeft zou ik nog wel te weten willen komen. Ik zie in het huidige tramnet in ieder geval geen correlatie tussen de lengte van de lijn en de frequentie waarmee deze rijdt.

Schrijf een reactie
+1
28 november 2016 | 14:05

n-evo

@Wendy Met alle respect, maar dat gebrek aan flexibiliteit tussen 2018 en 2020 hebben de betrokken partijen compleet aan zichzelf te danken. Dat er tweerichtingsmaterieel nodig is voor Amstelveen Binnenhof is niks nieuws. De trams op lijn 5 zijn al jaren véél te krap voor de drukte op die lijn en hebben op 4 extra Combino’s na nooit versterking gekregen. Ook is al tig jaar bekend dat met de opening van de N/Z-lijn (een opening die niet zomaar uit de lucht komt vallen) het hele net op de schop gaat. GVB en de SRA hebben letterlijk alle tijd van de wereld gehad om voorbereidingen te treffen en tijdig extra materieel bij te bestellen, maar nee: GVB komt 10 voor middernacht met een nieuw vervoersplan en de SRA wacht pas met de uitbesteding en uitrol van nieuw materieel tot het oude materieel écht niet langer mee kan.

Schrijf een reactie
+1
25 november 2016 | 11:38

n-evo

Ik hoop dat GVB het zelf nog snapt.

Schrijf een reactie
+1
25 november 2016 | 11:29

Alain

@n-evo
Ook dat nog. Nu ben ik helemaal benieuwd naar de reactie van GVB.

Schrijf een reactie
+1
25 november 2016 | 11:05

n-evo

@Wendy Je schijft nu:
” Lijn 5 heeft minder opties doordat er ander (dubbelkops)materieel rijdt”

Terwijl in het artikel over het 15G-materieel door je geschreven wordt:

” De 15G wordt besteld om op het gehele Amsterdamse tramnetwerk ingezet te kunnen worden. Het tweerichtingsmaterieel geeft dan meer flexibiliteit voor wat betreft de inzet ervan.”

Volgens mij staat het een haaks op het ander.

Schrijf een reactie
+1
28 november 2016 | 11:58

Wendy van der Meulen

@n-evo: Het nieuwe materieel laat nog even op zich wachten en is er niet vanaf 22 juli 2018. Voor het vervoerplan 2018 moet GVB het doen met het materieel dat er nu is en dat geeft beperkingen. Op lijn 5 kan alleen met materieel gereden worden dat aan de voor- en achterkant een cabine voor de bestuurder heeft, omdat er bij Stadshart geen ‘keerlus’ is. Die flexibiliteit is dus vooral iets voor de toekomst.

Schrijf een reactie
+1
25 november 2016 | 09:51

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Met alle respect, maar ik vind het maar een warrig verhaal dat GVB terugkoppelt. Als ik het voorgestelde vervoerplan bekijk, had lijn 5 heel eenvoudig naar CS kunnen blijven doorrijden als men lijn 12 naar de Westergasfabriek had gestuurd en lijn 5 naar CS. Je had dan aangesloten op de lijnennetvisie (het aantal tramlijnen blijft per saldo hetzelfde). En ‘afwijkend materieel’ rijdt al jaren rond op lijn. Ik snap niet waarom dat na 22 juli 2018 een onoverkomelijk probleem is?

Ik ben benieuwd wat GVB hierop te zeggen heeft.

Schrijf een reactie
+1
28 november 2016 | 11:48

Wendy van der Meulen

@Alain: Zodra ik weet wat GVB daar op te zeggen heeft, laat ik het je weten.

Schrijf een reactie
+1
25 november 2016 | 09:25

n-evo

@Wendy Leuk! Ik hou mij aanbevolen. Heb in ieder geval een studie in de juiste richting gedaan. Haha 😉

Schrijf een reactie
+1
24 november 2016 | 08:54

n-evo

@Bastiaan Via de Haarlemmer Houttuinen rijden is vanaf het Leidseplein bijna het dubbele aan afstand t.o.v. via de Leidsestraat. Dat biedt voor de reiziger totaal geen meerwaarde omdat een overstap op zo’n beetje iedere andere lijn naar het CS veel sneller zal zijn dan in de 5 blijven zitten en die hele omweg maken.

Schrijf een reactie
+1
24 november 2016 | 13:37

Wendy van der Meulen

@n-evo: Dank voor je antwoord. Ik moet jou in de toekomst maar toevoegen aan het team voor publiekscontacten ;-).
@Bastiaan: Ik heb je vraag ook neergelegd bij GVB/Stadsregio Amsterdam. Mocht ik daar meer van horen dan laat ik het je weten.

Schrijf een reactie
+1
23 november 2016 | 14:28

Bastiaan

Waarom trekt men lijn 5 vanaf Leidseplein niet door via de Marnixstraat naar Haarlemmerplein en vanaf daar via Haarlemmer Houttuinen naar Centraal Station. Daarmee komt er een nieuwe snelle verbinding Leidseplein – CS, lijn 5 komt toch nog op CS en Leidsestraat wordt daarmee ontzien zoals men wil

Schrijf een reactie
+1
25 november 2016 | 08:48

Wendy van der Meulen

@Bastiaan: Bij deze de reactie van het GVB. GVB heeft verschillende routes onderzocht om lijn 5 via een andere route naar CS te laten rijden. De lijnennetvisie schrijft echter voor dat minder tramlijnen het Centraal Station als eindpunt mogen hebben, er moeten dus keuzes worden gemaakt. Lijn 5 heeft minder opties doordat er ander (dubbelkops)materieel rijdt. Door een routewijziging wordt de lijn langer en dan is er een hogere frequentie nodig. Die frequentie kan niet worden behaald omdat er niet meer materieel beschikbaar is. Daarom is gekozen lijn 5 een nieuw eindpunt te geven. Daarnaast ligt er op dit moment –en ook niet op 22 juli 2018- geen rails bij de Haarlemmer Houttuinen, waardoor het niet mogelijk is om hier te rijden. Het Vervoerplan gaat uit van de bestaande infrastructuur.

Schrijf een reactie
+1
12 oktober 2016 | 17:44

Alain

Nou, als het aan GVB ligt, gaat het dus toch gebeuren. Van twee verbindingen met de binnenstad naar nul. Het kan verkeren.

Schrijf een reactie
+1
5 september 2016 | 09:47

Gea

Wat betekent dit voor het gebied dat tot voor kort bediend werd door tramlijn 24 en lijn 5. Tramlijn 24 is inmiddels al door het verwijderen van de afslag bij het Concertgebouw richting van Baerlestraat uit de dienstregeling gehaald. Aanvankelijk werd gesuggereerd dat dit tijdelijk zou zijn tot het najaar 2016. Nu de afslag verwijderd is, lijkt dit niet anders dan een definitieve opheffing te zijn. Als ook lijn 5 opgeheven wordt, heeft het hele gebied tussen Beatrixpark en Stadionplein geen enkele directe tramverbinding meer! De afstand tussen WTC en CS kan dan wel aanmerkelijk korter zijn, maar dat geldt alleen als je vlak bij WTC, RAI en Ferdinand Bolstraat woont. Voor alle andere passagiers wordt de reistijd waarschijnlijk stukken langer!

Schrijf een reactie
+1
6 september 2016 | 08:51

Wendy van der Meulen

@Gea: Het is de bedoeling dat lijn 24 weer terugkomt zodra het spoor in de Ferdinand Bolstraat er weer ligt. De tram kan dan zijn oorspronkelijke route weer rijden (zoals die was tot 2003) via de Ferdinand Bolstraat tussen de Ceintuurbaan en de Albert Cuypstraat. Over de rest van het lijnennet zijn de Stadsregio Amsterdam, GVB en de gemeente Amsterdam met elkaar in overleg. Naar verwachting zal er medio oktober meer duidelijk zijn hoe de lijnen zullen lopen in Amsterdam.

Schrijf een reactie
+1
30 augustus 2016 | 21:52

Frans Boom

Een metro rijdt sneller dan een tram, dat is zo klaar als een klontje. De Noord-Zuidlijn is dus sneller dan lijn 5. Maar dat gaat vaak niet op bij de vergelijking van een reis met de metro en die per tram. Door de grotere halteafstanden en de diepte van de stations kosten voor- en natransport bij de metro veel meer tijd dan bij de tram. En ook gelet op het opheffen van een paar haltes in Buitenveldert en Amstelveen wordt reizen met de Noord/Zuidlijn dus niet automatisch voor iedereen veel sneller, zoals in het stukje over de route van lijn 5 staat.

Schrijf een reactie
+1
31 augustus 2016 | 09:01

Wendy van der Meulen

@Frans Boom: Afhankelijk van waar men woont en naartoe moet, zal reizen met de Noord/Zuidlijn inderdaad niet standaard voor iedereen sneller zijn. Dat geldt trouwens ook voor de vernieuwde Amstelveenlijn. Ook daar gaat niet elke reiziger er op vooruit qua rijtijd. Dit is te zien in de tabel Rijtijden nu en straks (even op de pagina naar beneden scrollen). In deze tabel is voor de ‘straks situatie’ gerekend met 1) een overstap op de Noord/Zuidlijn of een overstap op de metro station Zuid – Amstel en 2) dat die overstap loopt via de definitieve, korte overstapsituatie op de Schönberglaan bij station Zuid.

Schrijf een reactie
+1
9 augustus 2016 | 00:41

JK

Zou mooi zijn als Lijn 5 vanaf Leidseplein via Marnixstraat naar Haarlemmerplein wordt geleid en vanaf daar via Haarlemmer Houttuinen (‘nieuwe’ tramsporen) naar Centraal Station.

Schrijf een reactie
+1
9 augustus 2016 | 11:39

Wendy van der Meulen

@JK: Het idee van GVB is om lijn 5 bij het Leidseplein niet meer te laten doorrijden naar Centraal Station, maar af te laten slaan naar het eindpunt bij de Westergasfabriek of de Zoutkeetsgracht (via de Marnixstraat). Beide haltes vormen nu de laatste stop van respectievelijk lijn 10 en lijn 3. Althans, zo stond het in de media begin mei. Het is echter afwachten wat uiteindelijk ook daadwerkelijk over lijn 5 in het vervoerplan Noord/Zuidlijn komt te staan en welk besluit daar vervolgens over genomen wordt.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?