Opening Zonnestein op 25 mei (also English info)
Extra afsluiting rijstrook doorgaand verkeer richting Uithoorn via verdiepte bakken Kronenburg en Zonnestein
Op donderdag 14 mei om 19.00 uur t/m vrijdag 15 mei 6.00 uur is de rijstrook voor het doorgaande verkeer op de Beneluxbaan richting Uithoorn via de verdiepte bakken van Kronenburg en Zonnestein dicht vanwege herstelwerkzaamheden aan de waterput in de bak van Zonnestein. Het verkeer en ook bus 55 en bus N84 worden via de rotonde Kronenburg omgeleid over de Van Heuven Goedhartlaan.Verwijderen verlichting verdiepte bak bij Kronenburg en Zonnestein
Dit weekend verwijdert VITAL de lichtlijn in de verdiepte bak (richting Amsterdam) bij Kronenburg en Zonnestein. In het weekend van 22 mei verwijdert VITAL de lichtlijn in de verdiepte bak (richting Uithoorn) bij Kronenburg en Zonnestein. Er wordt eventueel tijdelijke verlichting geplaatst. De planning voor het terugplaatsen van de lichtlijnen is nog niet bekend. Zodra daar meer bekend over is, laten we dat op de website weten.Vanwege de opgedane leerervaringen tijdens het ombouwen van de verkeerssituatie bij Kronenburg hebben wij besloten meer tijd te nemen voor de ombouw bij Zonnestein. Dit betekent dat halte Zonnestein en de definitieve verkeerssituatie op maandag 25 mei in gebruik worden genomen in plaats van op maandag 4 mei.
Een belangrijke kanttekening in het geheel is de situatie rondom het coronavirus. Op dit moment kan VITAL met aanvullende maatregelen nog doorwerken. Wij kunnen niet voorzien welke extra belemmeringen in de komende tijd eventueel nog naar voren komen. We doen onze uiterste best om deze nieuwe planning waar te maken.
Het ombouwen gaat gepaard met veel wisselende verkeerssituaties en helaas veel hinder voor het verkeer. Welke verkeerssituaties kunt u verwachten? We lichten ze hieronder toe.
anoniem
Ik zie net jullie filmpje op Twitter. Eén ding dat opvalt: de 15G-tram lijkt totaal niet aan te sluiten op de haltes. Check dit hoogteverschil tussen de deuren en het perron:
https://i.postimg.cc/C1CmNgkq/Deuren.jpg
De hoogte van de instap bij zo’n tram is toch gewoon bekend? Ik kan me haast niet voorstellen dat vol met passagiers het voertuig nog zo’n stuk naar beneden zakt.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: Door speling in het samenspel van rails en trams (rails en wielen kunnen beide 2 cm slijten en de tram veert bij een volle bezetting nog eens 1 cm in) ligt de minimale instaphoogte tussen de 0,5 en 1,5 cm. Een lagere instap is niet mogelijk omdat anders de deuren van de tram de halte (kunnen) raken bij het opengaan.
Schrijf een reactieanoniem
The new zonnestein roundabout looks very beautiful and nicely planned but would just like to bring to notice that on the pavements there are certain stretches which have used small black coloured square blocks/tiles however they do look nice so far as colour combination is concerned. but these small blocks are uneven and have quite a gap between each block the same situation is at kronenburg so can there be an alternative to use some other blocks of same coulour which would be tightly interlocked which would rule out the uneveness which would enhance the beautiful look of the pavements and roundabout.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: we are aware of the gaps and we are in contact with VITAL regarding this.
Schrijf een reactieanoniem
Ander vraagje: mogen we weer gewoon parkeren bij de flat Zonnestein 101-129 ?
De borden en witte verbodsstrepen staan er nog, maar de bus is verdwenen! Dank
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: u kunt gewoon weer parkeren bij de flat Zonnestein 101-129. De borden en witte verbodsstrepen worden nog verwijderd.
Schrijf een reactieanoniem
Het is 25 mei. Zie inderdaad de fietsers weer rijden. Vanaf wanneer gaat het nu voor de auto weer open?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: De auto’s kunnen ook weer gebruik maken van de weg en nieuwe rotonde bij Zonnestein.
Schrijf een reactieanoniem
Vraag: lukt het ECHT om Zonnestein op 25 mei te openen?
Schrijf een reactieIS alles nog op schema?
Zal het dan voor fietsers ook mogelijk zijn om van Zonnestein naar Kostverloren te fietsen? dank en ben beniuwd!
Danielle Opdam
@anoniem: de planning is nog steeds gericht op opening Zonnestein op 25 mei. Alles loopt nog op schema. Het is voor fietsers vanaf 25 mei mogelijk om van Zonnestein naar Kostverlorenhof te fietsen over de rotonde.
Schrijf een reactieanoniem
Dank voor het snelle antwoord. Zal mooi zijn als het weer kan! Kan zowat een jaar en een kwart niet meer, zijn we na al die tijd ook met de fiets weer echt verbonden met elkaar, en zonder stoplichten dit keer 😉
Schrijf een reactieDV
Het ziet er tot nu toe erg mooi uit. Ik vroeg me alleen nog af: gaat de “bult” tussen Kronenburg en Zonnestein, waar eerst halte Biesbosch lag, nog weggehaald worden? Het lijkt me zo nutteloos als de tram een keer extra omhoog moet zo vlak na de eerste halte, om meteen daarna weer te zakken.
Schrijf een reactieIk dacht eigenlijk altijd dat het hele stuk rails en weg daar op dezelfde diepte als de stations zou komen te liggen, maar het ziet er nu al zo voltooid uit. Ben benieuwd hoe dit gaat worden, en als de “bult” blijft bestaan, waarom daar dan voor gekozen is. Bij voorbaat dank!
anoniem
Dat blijft zo en het heeft simpelweg met kosten te maken.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem en @DV: De “bult” blijft inderdaad. Dit is in het verleden besloten vanwege kosten.
Schrijf een reactieDV
Dank voor de reacties. Jammer om te horen, want je zou je kunnen afvragen wat dat nou zou schelen op de totale kosten van het project, en hoeveel extra energie dat iedere keer kost als de trams zich vanuit stilstand weer die heuvel op moeten trekken…
Schrijf een reactieanoniem
Dat opstel plan van mij gisteren was een iedee. Inderdaad zou de N/Z lijn ook tot Amstelveen centrum kunnen rijden en lijn 5 daar boven. Dan ontstaat er een soort Ferdinand Bolstraat effect. Alleen worden ongelijkvloerse kruisingen dan erg moeilijk te realiseren. De kosten vallen dan giga veel minder uit dan dat leuke zuidasprojectje. Met hun kantorenpark en hun tienbaans ondertunneling.
Schrijf een reactieanoniem
Bij een variant als die van een metro (3e rail) tot Amstelveen Centrum en lijn 5 tot aan het stadshart zouden de stations in etages boven elkaar moeten worden gebouwd. Of wel twee sporen maar dan iedere lijn zijn eigen stroomvoorziening. Anders krijg je weer dat omschakel gedoe bij station zuid. Daar wilde ze juist ook vanaf omdat een metro op een spoor gewoon niet samen gaat.
Schrijf een reactieAlain
Het geld vloeit kennelijk nog rijkelijk bij onze anonymici 😉
Ik was bij de introductie van het tramplan ook erg kritisch over het oplossend vermogen ervan. Inmiddels ben ik waar wat genuanceerder over geworden (of ‘softer’, zo je wilt – het kan het klimmen der jaren zijn). Ja, het is suboptimaal ten opzichte van een metro, dat staat buiten kijf. Of de vervoersvraag uit Amstelveen een metrolijn rechtvaardigt blijft echter de vraag. Men heeft in het tijdperk dat tot deze tramlijn werd besloten gemeend van niet – ook niet voor de toekomst.
Het huidige plan is op zichzelf ook suboptimaal natuurlijk, met vooral de gelijkvloerse kruisingen in het Amsterdamse deel en de aanlanding bij station Zuid, die nog jarenlang problematisch zal blijven (maar daar kan het project Amstelveenlijn eigenlijk niet op aangegeken worden).
Tegelijk herstelt het een weeffout die met de oorspronkelijke sneltram werd geïntroduceerd en die nooit goed heeft gewerkt. Sinds het stopzetten van de voormalige lijn 51 is deze storende factor voor het metronet komen te vervallen. Er is direct meer capaciteit op de (toen nog) overvolle ringlijn ontstaan. Ook deze nieuwe tram zal ongetwijfeld een stuk betrouwbaarder gaan opereren dan de sneltram, want simpeler en zich baserend op bewezen technologie.
En in de toekomst zou deze baan natuurlijk verder ge-upgraded kunnen worden. Een ongelijkvloerse oplossing in Buitenveldert is nog steeds denkbaar. Kan een verdiepte ligging worden, een tunnel of een viaduct. Daarmee zou zowat de hele baan tussen Zuid en Amstelveen Centrum op een vrije baan liggen, waarop met hoge frequentie en met lange voertuigen gereden kan worden zonder het overige verkeer te hinderen of in gevaar te brengen.
Het is en blijft allemaal wat minder dan een echte metro, maar dit was en is gegeven de omstandigheden het hoogst haalbare voor nu. De Amsteltram zal ook zonder bovenstaande upgrades waarschijnlijk beter gaan functioneren dan de sneltram. En er blijft dus nog ruimte voor upgrades.
Schrijf een reactieanoniem
@anoniem, helemaal mee eens. Alleen vindt ik als je al die grote ombouw doet had het dan meteen VU en Buitenveldert ongelijkvloers gemaakt. Het lijkt mij niets om over een paar jaar de lijn weer een tijdje buitenwerking te hebben om die upgrades nog uit te voeren. voelt een beetje alsof ze dezelfde fout maken als bij 51. Als je nou meteen volwaardige metro had gebouwd of een paar van de kruisingen ongelijkvloers had gemaakt had deze waarschijnlijk nooit zo veel problemen gegeven (en veel minder ongelukken).
Toch denk ik dat deze tram ook veel positiefs met zich meebrengt (hoge frequentie is niet lang op perron wachten).
Schrijf een reactieanoniem
Helemaal mee eens Alain en Anoniem van 20:27!
Die maatregelen in Buitenveldert gaan er sowieso komen. Had dan nu even wat meer geïnvesteerd inplaats van over een paar jaar spijt te krijgen en achteraf de boel weer op de schop te moeten gooien. Geeft dat dan geen financiële gevolgen voor de omgeving? Een metro blijft bij mij op nummer 1 staan maar ik zie als mooie en wat goedkopere optie om lijn 5 tussen de Westergasfabriek en Uithoorn te laten rijden met kortere trams en hoge frequenties. In de Beethovenstraat zal deze dan de grond in gaan om vervolgens bij Amstelveen stadshart/Centrum naar boven te komen. Enkel de kruising bij Gondel/Beneluxbaan kan nog ongelijkvloers gemaakt worden. Naar het stadshart kunnen dan een aantal ritten eindigen/beginnen met eventueel een ander lijnnummer. Het dicht maken van de geulen tussen station zuid en Amstelveen Centrum met een dak hoeft eigenlijk niet als er maar ongelijkvloerse kruisingen ontstaan zonder die heuvels waar de trams steeds weer voor naar boven moeten. Zo ontstaat er een soort pre’ metro net als in Brussel. Dit idee ligt zelfs al klaar met de Oost-West lijn. Bij deze lijn is het de bedoeling om de oost/west tram lijnen te laten kunnen bestaan met door het centrum enkele haltes ondergrond. Zo hoeft dus niet alles jaren op de schop om een dure en volwaardige metro moeten hebben. Uit veel ervaringen bevalt dat heel veel mensen prima in Brussel. Helaas zullen de ideeën die wij op dit brengen, via dit forum niets gaan opleveren!
Schrijf een reactieanoniem
Ik probeer info te vinden over wanneer de fietswegen weer open gaan maar vind allen info over autoverkeer of fragmenten van infos over fietswegen in reacties op artikelen. Hebben jullie een overzicht/planning? Dat gedeelte is namelijk totaal onduidelijk voor mij nog.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: In de periode 25 mei t/m 23 juni herstellen we onder andere de fietspaden langs de Beneluxbaan en graven we de sloten.
Schrijf een reactieanoniem
@danielleopdam, bedankt voor de reactie!
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: graag gedaan!
Schrijf een reactieanoniem
Now we see the ipening for Zonnestein is 25 May, we were expecting even earlier than 4 May as there is less traffic on road 🙁
Schrijf een reactieanoniem
I think its due to the new work timings the work timing have changed therefore must be taking more time
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: Based on our experience with the changes at Kronenburg, we have decided to allow more time for the
Schrijf een reactiework at Zonnestein.
anoniem
Bij dit soort speciale tramhaltes die ongelijkvloers en volledig aan het oog onttrokken zijn (vergelijkbaar met een metrostation) mis ik eigenlijk een mooie tegenhanger van de metrokubus. Zou het geen aardig idee zijn om een goed zichtbare marker te plaatsen in de vorm van een blauwe kubus met trampictogram of tekst ‘Tram’?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: hartelijk dank voor deze suggestie. Ik heb dit doorgegeven aan Vervoerregio Amsterdam.
Schrijf een reactieanoniem
Bedankt. In dit geval lijkt het me geen overbodige luxe omdat de tramhalte vrijwel onzichtbaar is. Van en afstand is er vrijwel geen indicatie dat er een tramhalte onder het verkeersplein ligt. De palen met vertrektijden en R-net-klok zijn te klein en vallen niet op.
Schrijf een reactieDiana Liesdek-van der Sanden
Mijn vraag is wanneer jullie klaar zijn in middenhoven
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Diana Liesdek-van der Sanden: De aanleg van de groene trambaan tussen Poortwachter en Scherpenhof en het vernieuwen van de spooroverweg bij Scherpenhof zijn naar verwachting begin juni afgerond. De werkzaamheden aan de haltes zijn eind deze maand grotendeels wel gereed, waarna de nieuwe haltes getest zullen worden. Halte Brink wordt vanaf 1 mei getest, halte Poortwachter vanaf 15 mei en halte Meent vanaf 1 juni.
Schrijf een reactieMartijn
Beste project medewerkers van de Amstelveenlijn,
Ik heb (aansluitend) een vraag/reactie over de voltooing van dit gedeelte van de Amstelveenlijn. Waarom zijn de spoorweg overgangen die onder anderen bij de halte Brink liggen van asfalt voorzien inplaats van klinkers? Klinkers geven een veel mooier aanzicht van het straatbeeld. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Dam in Amsterdam waar de rails wel mooi tussen (de grijze granieten) stenen liggen.
Vriendelijke groet,
Martijn
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: in het verleden lagen hier betonnen platen. Dat is nu vervangen door asfalt. De rest van de trambaan wordt een grasbaan, alleen bij de delen van de spoorwegovergangen komt asfalt. Om bij de spoorwegovergangen straatstenen te leggen is misschien wel mooier. Dit vraagt veel onderhoud en kan leiden tot losliggende stenen, met mogelijk gevaarlijke situaties tot gevolg.
Schrijf een reactie