Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

3 maart stopt sneltram 51: informatieavonden op 6 en 7 febr. (also English info)

Wendy van der Meulen | woensdag 23 januari 2019
Wendy

Als sneltram 51 op 3 maart in zijn huidige vorm stopt met rijden  start VITAL met werkzaamheden langs het gehele traject van Westwijk t/m de halte De Boelelaan/VU. Ook is 3 maart het startsein voor het tijdelijk OV met buslijnen 55 en 551 en zijn er in maart, april en juni nog vier weekendbuitendienststellingen van tram 5. Genoeg onderwerpen dus voor nieuwe informatieavonden op 6 en 7 februari aanstaande.

Om u bij te praten over alle werkzaamheden tot de zomer van 2019, de verdere planning van het project en de tijdelijke veranderingen in het openbaar vervoer nodigen we u van harte uit op onze informatieavonden:

  • Woensdagavond 6 februari van 18.30 tot 21.00 uur in Wijkontmoetingscentrum Buitenveldert, gebouw MFC Binnenhof, A.J. Ernststraat 112 in Amsterdam.
  • Donderdagavond 7 februari van 18.30 tot 21.00 uur in belevingscentrum Amstelveen InZicht, Stadsplein 103 (2e etage boven bibliotheek) in Amstelveen.

Het zijn inloopavonden met korte presentaties om 18.30, 19.30 en 20.30 uur. Aanmelden is niet nodig, u kunt gewoon langskomen wanneer het u het beste uitkomt.

Na afloop van de informatiebijeenkomsten is alle informatie te vinden in Amstelveen InZicht en komt het ook op onze website. Omwonenden ontvangen binnenkort onderstaande uitnodiging per post.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
8 februari 2019 | 06:44

Wendy van der Meulen

Update over het OV per 3 maart: De nieuwe dienstregeling zit in de OV-reisplanner. Raadpleeg bijv. http://www.9292.nl voor uw reisadvies vanaf 3 maart. Mocht u daarover nog vragen hebben neem dan contact op met GVB Klantenservice.

Schrijf een reactie
+1
7 februari 2019 | 17:32

anoniem

haltes bus 55

Schrijf een reactie
+1
11 februari 2019 | 14:11

Els de Canniere

Beste, dit zijn de haltes waar bus 55 gaat stoppen: station Zuid, De Boelelaan/VU, Oranjebaan, Langerhuize, Ziekenhuis, Groenhof, Seine, Logger, Praam, Middenhoven/Brink, De Eindhoeve, Zagerij en Sacharovlaan. Hier vind je de kaart van het tijdelijk OV Amstelveen vanaf 3 maart: https://amstelveenlijn.nl/over-het-project/?block=tijdelijk-openbaar-vervoer-tijdens-werkzaamheden.

Schrijf een reactie
+1
7 februari 2019 | 16:07

anoniem

Hoevaak per uur rijd tram 5 vanaf 3 maart?
De hoeveelheid mensen die bijvoorbeeld tijdens spits bij uilenstede staan heb je minstens 3 trams voor nodig in de tijd dat er 1 metro nu rijd. Dat komt neer op 2 a 3 minuten tussen elke tram. En dan vraag ik me nog steeds af of tram 5 die drukte aan kan.

Schrijf een reactie
+1
11 februari 2019 | 14:16

Els de Canniere

Beste, vanaf 3 maart gaat tram 5 minimum 6x per uur en maximaal 12x per uur in de ochtendspits rijden. Nu is dit 4x tot 8x per uur in de spits. De frequentie van tram 5 gaat dus omhoog.

Schrijf een reactie
+1
4 februari 2019 | 20:48

anoniem

I think this decision is quite good for next 10 – 20 years for daily commuters point of view but certainly wonderful for expats who are looking for low cost and affordable homes and apartments from Orangebaan to Westwijk. I am sure that from this month or next month starting expat people can see the difference in RENT rate of 1 BHK / 2 BHK / 3BHK.
Not sure but I am expecting 1200-1400 for 2 BHK.

Schrijf een reactie
+1
2 februari 2019 | 08:39

Namens alle mensen die geen auto hebben

Een duidelijke uitleg van waar de Halte’s zijn? Want nu lijkt het maar dat Bus 55 maar 2 a 3 Halte’s heeft. En de tussen Halte’s dan. Alle mensen die geen vervoer hebben die worden wel voor ‘n blok gezet. Degene die dit bedenken zitten achter het bureau , en zeggen dan zo moet het. En dat is toch makkelijk gezegd , als je zelf een auto hebt. En weinig met het vervoer doet. Wanneer denkt men ook eens aan andere.!!!!n

Schrijf een reactie
+1
5 februari 2019 | 16:34

Ben

Het komt er op neer dat jegewoon de auto in gejaagd wordt

Schrijf een reactie
+1
6 februari 2019 | 12:18

Els de Canniere

Bus 55 rijdt vanaf 3 maart tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Sacharovlaan. Omdat tram 5 tijdens de werkzaamheden blijft rijden een hogere frequentie, stopt bus 55 niet bij de haltes gelegen tussen de halte De Boelelaan/VU en Oranjebaan. Hier zal bus 55 wel stoppen: station Zuid, De Boelelaan/VU, Oranjebaan, Langerhuize, Ziekenhuis, Groenhof, Seine, Logger, Praam, Middenhoven/Brink, De Eindhoeve, Zagerij en Sacharovlaan. De dienstregeling van bus 55 is nu via de OV-app beschikbaar.

Schrijf een reactie
+1
2 februari 2019 | 07:12

Terry

Waarom geven jullie 3 miljoen euro uit aan een tramlijn terwijl amstelveen en Uithoord alleen maar groeien? Hoe wil je het groeiende aantal reizigers over 5 jaar vervoeren? (Voorbeeld: tram 26 die zit nu constant vol)

Schrijf een reactie
+1
1 februari 2019 | 13:12

Cees Mulder

Geachte LS,
Waarom zijn bij halte onderuit geen afslag gemaakt voor fietsers.?
Bijde richtingen van Benleluxlbaan zijn vrij voor de fietsers geen werkzaammheden.
Bij van heuvengoehartlaan een opritmaken richting zuid,
Aan de overkant richting noord een afslag naar het westelijk halfrond langs de werkzaamheden.?
Zo blijft het voor fietsers een makkelijkeen snelle doorgang, nu moet je door de wijk heen slingeren en niet ongevaarlijk.

Groet , Cees

Schrijf een reactie
+1
1 februari 2019 | 08:11

Ed Roodbeen

Hoe moeten inwoners van Amstelveen (in het bijzonder van Westwijk) die al jaar in jaar uit elke dag met metro 51 ‘s ochtends vroeg naar Amsterdam Centraal reizen om daar verder te reizen naar hun werk de komende drie jaar op hun werk komen? Ik begrijp best dat het management van de Amstelveenlijn nooit ‘s ochtends vroeg in metro 51 zit, maar geloof mij de metro zit in de stipsuren vol. En nu gaat u zonder blikken of blozen metro 51 uit de dienstregeling nemen. Hoe moeten hardwerkende mensen die aangewezen zijn op het openbaar vervoer naar hun werk? Met de bus? Duizenden mensen in de spitsuren in 1 bus? Wie heeft dat bedacht. Wie haalt het in zijn hoofd op metro 51 en straks in het weekeinde ook tram 5 niet meer te laten rijden? En in de toekomst gaat metro 51 niet verder dan Station Zuid. Niet meer naar het Centraal Station. Moeten we ineens gaan overstappen op Station Zuid in de hoop dat de metro rijdt. Ik begrijp dat u tientallen miljoenen uitgeeft aan voorlichting, public relations, canvassing, maar u had dat geld beter kunnen besteden door de komende drie jaar het metrolijntje even om te leggen zodat de bewoners gewoon naar hun werk zouden hebben kunnen gaan. Maar nee, u kiest ervoor om tienduizenden reizigers te duperen. Heeft daar nou echt helemaal niemand over nagedacht? Hebben de reizigers bij u echt helemaal geen enkele prioriteit? Waar komt die minachting van de reiziger vandaan? Waarom hebben we eigenlijk een gemeenteraad met volksvertegenwoordigers?

Schrijf een reactie
+1
1 februari 2019 | 12:28

Voorstander Amstelveellijn

Beste Ed, wij snappen allemaal dat het opzeggen van Metro 51 vervelend is voor alle mensen die jarenlang hebben genoten van de bijzonder goede verbinding tussen Westwijk en Amsterdam Centraal. Maar we weten ook allemaal dat, voor de toekomst van het OV van en naar Amstelveen, een nieuwere en veiligere sneltram nodig was. Als dat nu niet gebeurd, wanneer dan wel? U kunt ook wel zien aan de werkzaamheden en chaos nu bij Kronenburg/Zonnestein dat het “even omleggen van de metrolijn” gewoonweg onmogelijk, of anders onnodig duur en ook nog eens tijdverspilling zou zijn. Alle redeneringen voor de keuzes die zijn gemaakt voor deze lijn kunt u gewoon vinden op deze website. Bijvoorbeeld: U spreekt van 1 bus in de spits?? Er zullen meer dan genoeg bussen van lijn 55 rijden om dezelfde capaciteit aan te kunnen als de metro nu, daarnaast zal deze bus ook nog eens alle haltes overslaan tussen Amstelveen Centrum en Zuid, waardoor u mogelijk sneller (!) op Zuid bent dan nu. Ja, u moet overstappen op zuid, maar met de nieuwe Noord-Zuid lijn die elke 6 minuten rijdt bent u sneller en in een minder drukke metro op Centraal station dan wanneer u nu blijft zitten in de 51 van Zuid naar CS. Daarnaast zal de nieuwe sneltram van 2021 ook niet verder rijden dan Zuid, u zult hier jammer genoeg aan moeten wennen.

Schrijf een reactie
+1
2 februari 2019 | 07:06

Terry

Ze hadden de sneltram 51 moeten upgraden naar een volwaardige metro. Vanaf station zuid tot en met westwijk onder de grond. Het kost je wel een paar miljoen extra maar zo kan je wel weer 10 of zelfs meer jaren vooruit. Nu krijgen we een tramlijn en ik kan je vertellen over 2 jaar zit die tram constant prop en prop vol.

Schrijf een reactie
+1
3 februari 2019 | 16:17

anoniem

hear hear Ed Roodbeen, niet te behappen dit besluit inderdaad.

Schrijf een reactie
+1
7 februari 2019 | 09:22

Ivonne

‘Even een metrolijntje omleggen?’ Lijkt mij een hele hoop geldverspilling en 2 x een bouwput? Ikzelf reis ook altijd vanaf Amstelveen naar A’dam-centrum en gebruik de Noord/Zuidlijn. Ideaal ; elke 6 minuten en je bent in 8 minuten van Zuid op het CS! Veel sneller dan de 51 ; een aanrader!!

Schrijf een reactie
+1
31 januari 2019 | 16:21

Wendy van der Meulen

Update over onze informatieavonden: We hebben wat tegenslag gehad in het geregeld krijgen van de verspreiding van de bewonersbrieven. Hierdoor worden de brieven helaas later bezorgd dan we gewild hadden.

Schrijf een reactie
+1
30 januari 2019 | 08:31

Anoniem

Vanaf halte Onderuit en of Oranjebaan naar Zuid, of Centraal wat gaat er gebeuren met 5 en 51? En welke alternatieve buslijn kan ik verwachten? En waar is mijn halte?

Schrijf een reactie
+1
31 januari 2019 | 12:28

Wendy van der Meulen

@Anoniem: De antwoorden op uw vragen vindt u hier.

Schrijf een reactie
+1
29 januari 2019 | 16:40

anoniem

Wanneer gaan de fietspaden langs de beneluxbaan weer open? Nergens is aangegeven dat die zouden worden afgesloten. En is ook volstrekt onnodig.

Schrijf een reactie
+1
31 januari 2019 | 12:33

Wendy van der Meulen

@Anoniem: De afsluitingen tussen Uilenstede en Oranjebaan duren tot eind 1e kwartaal 2020. Hetzelfde geldt voor de fietspaden ten noorden van Sportlaan tot aan fietsdoorsteken Mont Blanc en Johannes Calvijnlaan. Deze afsluitingen zijn noodzakelijk vanwege de tijdelijke verlegging van de Beneluxbaan.

Schrijf een reactie
+1
25 januari 2019 | 23:06

Martijs Hoefakker

Is het abonnement GVB Only geldig op de buslijn 55 en551?

Schrijf een reactie
+1
27 januari 2019 | 08:49

anoniem

In deze tijdelijke service bussen vindt geen controle plaats; u heeft dus geen plaatsbewijs nodig.

Schrijf een reactie
+1
27 januari 2019 | 09:11

realGVB

Voor deze tijdelijke buslijnen heeft u een apart vervoerbewijs nodig.

Schrijf een reactie
+1
29 januari 2019 | 15:36

Henk

Als compensatie voor de wanprestaties van lijn 51 van het gvb is door de vervoersregio een boete van 3.3 miljoen euro uitgereikt aan het gvb. Hier hebben de gedupeerde reizigers niets aan. Die moeten nu ook nog een apart vervoersbewijs aanschaffen. Het houdt niet op. Ik heb gelukkig een auto.

Schrijf een reactie
+1
29 januari 2019 | 15:45

anoniem

Tuurlijk Martijs is ook GVB

Schrijf een reactie
+1
31 januari 2019 | 11:33

Wendy van der Meulen

@Martijs Hoefakker: Bus 55 is een gewone GVB bus dus alle GVB tickets zijn ook geldig in deze bus.

Schrijf een reactie
+1
31 januari 2019 | 12:38

Wendy van der Meulen

@realGVB: We vinden het altijd fijn als men elkaar op weg helpt op dit forum. Uw antwoord op Martijs Hoefakker is echter onjuist. In bus 55 kunnen de GVB-vervoerbewijzen gebruikt worden, maar niet in pendelbus 551 want die is van Connexxion.

Schrijf een reactie
+1
24 januari 2019 | 08:48

MA Gereke de Calonne

Van Turfschip naar Asd C hoe moet uk daar komen

Schrijf een reactie
+1
31 januari 2019 | 17:12

Wendy van der Meulen

@MA Gereke de Calonne: Vanaf 3 maart kunt u bus 55 nemen vanaf halte Seine en op station Zuid overstappen op metro 51 of 52 naar CS.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?