Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

“Zo’n nieuwe lijn en nieuwe trams… dat zijn de krenten in de pap”

Danielle Opdam | maandag 9 november 2020
Danielle

Vernieuwde lijn, nieuwe trams: het is bijna zover in Amstelveen. Ook het Communicatiecentrum Vervoer van GVB, ofwel de verkeersleiding, is aan het aftellen. Het houdt vanaf 13 december lijn 25 en de 15G trams draaiend, veilig en punctueel. Teammanager René Hondeveld vertelt wat daar zoal bij komt kijken.

Bussen, trams, metro’s, veren… het Communicatiecentrum Vervoer van GVB verliest ze geen moment uit het oog. “Voor de bussen en de trams, waar ik als teammanager werk, hebben we 23 verkeersleiders”, vertelt René.

Hij zoomt meteen in op lijn 25: “De oude Amstelveenlijn was een metro. Hij viel toen bij ons dus onder de Verkeersleiding Metro. Maar nu is het een hoogwaardige tramverbinding geworden. Dat betekent een compleet nieuwe lijn voor dát verkeersleidersteam. Met ook nog eens gloednieuwe 15G trams erop.”

De nieuwe lijn 25, 15G tram

De nieuwe lijn 25, 15G tram

Foto: Gé Dubbelman

Soms opschalen

De kerntaak van de GVB-verkeersleiders is ervoor te zorgen dat bussen, trams, metro’s en veren veilig en punctueel zijn, en zich zonder problemen een weg banen door stad en regio.

“De verkeersleiders doen het meeste werk zelfstandig. Als er een storing is, kunnen ze die meestal zelf prima oplossen. Maar soms moeten we opschalen. Bijvoorbeeld bij een ongeval of een grote storing. Als teammanager schakel ik dan mijn helikopterblik in: wat is er aan de hand, wie moeten we informeren, is de veiligheid in het geding, is het mediagevoelig?”

Leidseplein

Elke tramlijn is anders. En als er iets niet goed gaat, hangt de oplossing vaak af van de plek des onheils, zegt René.

“Stel, een tram gaat kapot op het Leidseplein. Daar zijn diverse trams en bussen waar onze reizigers op kunnen overstappen. Maar lijn 25 is heel anders. Als je op een halte staat te wachten en er komt geen tram aan, dan heb je vaak geen alternatief. Daar moeten wij dus op een manier, die het meest geschikt is voor lijn 25, snel en efficiënt op inspelen.”

Tijdelijk inkorten

De vernieuwing van de Amstelveenlijn heeft voor René en zijn collega’s drie hoofdstukken: de lijn zelf, de nieuwe trams en het nieuwe opstelterrein. “Het belangrijkste nieuwtje op de lijn is de manier waarop we gaan handelen als er onverhoopt een storing is. Dan gaan we de lijn tijdelijk inkorten, ofwel op Stadshart, ofwel bij de A.J. Ernststraat, en in een later stadium ook bij Brink/Poortwachter. De trams rijden dan een tijdje tot aan dat punt, zolang we bezig zijn met het verhelpen van de storing.”

Over de nieuwe trams: “Daar moeten we álles over weten. We gebruiken het lesboek voor bestuurders, doen lessen via de computer en brengen het hele storingsproces in kaart. We hebben hier een ‘storingsboom’. Daarin staan voor bussen en trams alle mogelijke storingen, de oplossing ervan, wie we moeten informeren, enzovoort.”

En wat betreft het opstelterrein: “Dat is prachtig nieuw en grotendeels geautomatiseerd. Maar ook dat kan haperen. Het heeft bijvoorbeeld een groot hek waar de trams uitrijden. Als dat niet open gaat en de trams niet op pad kunnen, dan hebben we een stevig probleem. Daarom is ook daar nagedacht over een plan B, om de dienstregeling niet lang te hinderen.”

De lestrams staan opgesteld @opstelterrein

De lestrams staan opgesteld @opstelterrein

Foto: Gé Dubbelman

Leuke testrit

René en zijn collega’s rijden allemaal mee met een testrit op lijn 25. “Ik heb hem zelf net achter de rug. Hartstikke leuk. Van Westwijk naar Zuid en weer terug. Maar vooral ook nuttig. Het zijn mooie trams, maar het belangrijkste is dat ze goed rijden. Hoe gedragen ze zich? En ik geef mijn ogen goed de kost. Hoe gedragen de mensen zich, in de buurt van de trams en de haltes? Zitten daar dingen in die nuttig zijn om te onthouden, voor ons werk als verkeersleiders?”

Drukke dagen dus. Maar ook leuk? Absoluut, zegt René. “Zo’n nieuwe lijn en nieuwe trams, dat zijn in mijn werk de krenten in de pap. Dat maak je niet elke dag mee. En als iets niet meteen goed gaat, dan denk ik altijd aan wat een collega ooit tegen me zei: ‘Geniet van je teleurstellingen, daar leer je het meeste van’.”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
9 december 2020 | 15:36

Jan Westerhof

Gefeliciteerd! en nu snel de lijn doortrekken naar Uithoorn met een grote P&R parkeerplaats direct bereikbaar vanaf de N 201

Jan

Schrijf een reactie
0
+1
9 december 2020 | 16:08

Katja Torbijn

Op dit moment werken we hard aan het ontwerp van de Uithoornlijn, zodat we volgend jaar met de bouw kunnen starten. In ongeveer 2,5 jaar leggen we dan een compleet nieuwe tramlijn met drie haltes aan, gevolgd door een testperiode van ongeveer een jaar.

Het bedrijventerrein Amstelveen Zuid (nabij de N201) wordt de komende jaren ontwikkeld. De vulling van het bedrijventerrein zal geleidelijk aan plaatsvinden en er is nog niet bekend welke gebieden als eerst ontwikkeld worden. In het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein wordt een reservering opgenomen voor een halte langs de Amsteltram. Naast de reservering is onderzoek nodig naar de nut en noodzaak en de mogelijke inpassing van een mogelijke halte. Deze halte kan mogelijk gerealiseerd worden op het moment dat de vraag naar openbaar vervoer van en naar het bedrijventerrein een zodanige omvang heeft dat het rendabel is om de tram te laten halteren op het bedrijventerrein. Of en wanneer dit gaat plaatsvinden is nog niet bekend en wordt in overleg tussen de gemeente Amstelveen en Vervoerregio Amsterdam bepaald. Deze eventuele halte is geen onderdeel van de Uithoornlijn.

Schrijf een reactie
+1
12 november 2020 | 13:26

Nico

Wendy
Dank voor je antwoord!

Schrijf een reactie
0
+1
11 november 2020 | 10:35

Nick

Vanaf Westwijk
Op zondag 13 december vertrekt de eerste tram op lijn 25 om 7:07 uur en komt volgens planning om 7:29 uur aan op Station Zuid. De laatste tram vertrekt om 23:50 uur en komt volgens planning om 0:12 uur aan op Station Zuid.

Op maandag 14 december vertrekt de eerste tram op lijn 25 om 5:37 uur en komt volgens planning om 5:59 uur aan op Station Zuid. De laatste tram vertrekt om 0:05 uur en komt volgens planning om 0:27 uur aan op Station Zuid.

Vanaf Station Zuid
Op zondag 13 december vertrekt de eerste tram op lijn 25 om 7:35 uur en komt volgens planning om 7:56 uur aan in Westwijk. De laatste tram vertrekt om 00:33 uur en komt volgens planning om 0:54 uur aan in Westwijk.

Op maandag 14 december vertrekt de eerste tram op lijn 25 om 6:05 uur en komt volgens planning om 6:27 uur aan in Westwijk. De laatste tram vertrekt om 0:33 uur en komt volgens planning om 0:54 uur aan in Westwijk.

Deze data staat tenminste in bepaalde OV-apps.

Schrijf een reactie
0
+1
11 november 2020 | 10:38

Nick

*Foutje. Ook op zondag 13 december vertrekt de laatste tram om 0:05 vanaf Westwijk. Komt om 0:27 aan op Station Zuid.

Schrijf een reactie
0
+1
11 november 2020 | 10:25

Nico

Wendy dit was mijn vraag!

“Dan gaan we de lijn tijdelijk inkorten, ofwel op Stadshart, ofwel bij de A.J. Ernststraat, en in een later stadium ook bij Brink/Poortwachter. ”

Er zit een wissel voor de halte Poortwachter maar die is mechanisch vastgezet en er zitten geen motors op en zo te zien is er wel wisselverwarming aanwezig.
Waarom is dit niet bedienbaar op dit moment?

Met die andere zaken van jou antwoorden waar mijn naam staat komt niet van mij.

Schrijf een reactie
0
+1
11 november 2020 | 14:23

Wendy van der Meulen

@Nico: Op deze vraag komen we nog even terug.

Schrijf een reactie
+1
12 november 2020 | 11:12

Danielle Opdam

@Nico: De wisselverbinding tussen Brink en Poortwachter wordt alleen gebruikt bij calamiteitensituaties, vergelijkbaar met de wissels nabij de haltes A.J. Ernststraat en halte Ouderkerkerlaan/Stadshart. Deze hebben ook alleen mechanische wisselstellers.
Het bijzondere van de wisselverbinding bij Brink/Poortwachter is dat deze volgens GVB functioneel pas voornamelijk gebruikt gaat worden bij de in gebruik name van de Amstellijn naar Uithoorn. Zo kan er deelexploitatie plaatsvinden op het traject Uithoorn – Poortwachter, met een overstap van tram naar bus op Poortwachter. Zolang de exploitatie naar Uithoorn niet plaats vindt, blijft genoemde wissel geklemd in rechtstand liggen.
Daarom staat bij Brink/Poortwachter de toevoeging ‘in een later stadium’. Dit betekent ook dat pas een verder aanpassing plaats vindt in het kader van het project Uithoorn.

Schrijf een reactie
+1
10 november 2020 | 16:22

Jeff

Ik zie in het artikel op deze site een frequentie in de spits van een tram om de 7,5 minuut. Dat is 8x per uur en dus dezelfde frequentie als lijn 51 (en die zat al vol met grotere wagons). Ik had begrepen dat de frequentie 10x per uur wordt in de spits (om de 6 minuten). Hoezo is de frequentie nu toch lager? Is dit tijdelijk (door de pandemie) of wordt er gedacht dat minder mensen de tram gaan gebruiken dan vroeger met lijn 51?

Schrijf een reactie
0
+1
11 november 2020 | 10:22

Wendy van der Meulen

@Jeff: De frequentie is lager vanwege minder reizigers door de coronasituatie.

Schrijf een reactie
+1
10 november 2020 | 09:11

Nico

“Dan gaan we de lijn tijdelijk inkorten, ofwel op Stadshart, ofwel bij de A.J. Ernststraat, en in een later stadium ook bij Brink/Poortwachter. ”
Er zit een wissel voor de halte Poortwachter maar die is mechanisch vastgezet en er zitten geen motors op en zo te zien is er wel wisselverwarming aanwezig.
Waarom is dit niet bedienbaar op dit moment?

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 16:18

Onzekere reiziger(s)

Nico, wat bedoeld u met: “dan gaan we de lijn tijdelijk inkorten”? Wel las ik gisteren iets over het door de weeks pas vanaf 07:00 en in het weekeinde pas vanaf 09:00 uur starten. Medewerkers van het projectteam, het is te hopen dat het GVB en de VRA dit vanwege de COVID-19 tijdelijk doen? Ondanks dat er minder gereisd en gewerkt wordt, zijn er nog altijd reizigers die via de lijnen 25 en 300 naar Schiphol moeten. Bijvoorbeeld Curaçao is in deze tijd een populaire vakantiebestemming en de enkele groepen reizigers die er nog wel zijn moeten dan toch op Schiphol zien te komen om daar te werken en/of verder te reizen. Met de auto gebracht worden lijkt mij nu niet zo handig met de regels die er nu zijn van de regering omdat je dan dicht bij elkaar gepropt zit en het contact met wegbrengers/halers nou juist afgeraden wordt. Vanaf 13 december is dus de wijk Waardhuizen in de ochtend alleen aangewezen op lijn 199 richting Schiphol met overstap op Schiphol Noord en een zeer beperkte lijn 174 richting het Stadshart om dan daar weer over te stappen op lijn 300. Dit omdat lijn 55 vanaf 13 december dan vervalt. Vanaf 3 januari gaat lijn 199 pas doorrijden naar het Busstation in Amstelveen. Ja, heel veel is uitgesteld naar 3 januari behalve lijn 25. Die gaat wel vanaf 13 december rijden maar dan is er een goede halve maand geen afstemmingen. Ik begrijp dat het GVB meer weet maar kan hier meer over worden uitgelegd?

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 16:59

Nico

@….
Lees de laatste bijdrage met de titel
“Zo’n nieuwe lijn en nieuwe trams… dat zijn de krenten in de pap”

Die opmerking aan het begin staat tussen aanhalingstekens.

“Dan gaan we de lijn tijdelijk inkorten, ofwel op Stadshart, ofwel bij de A.J. Ernststraat, en in een later stadium ook bij Brink/Poortwachter. ”

Dus een citaat!

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 17:23

Anoniem

Inderdaad Nico, Onzekere reiziger(s) heeft blijkbaar nog meer verkeerd begrepen. Deze heeft het over dat er tussen 13 december en 3 januari vanuit Waardhuizen in Amstelveen een slechte afstemming komt voor wat betreft de verschillende datums van het ingaan van dienstregelingen. Echter kan per 13 december gewoon met lijn 25 naar de Oranjebaan worden gereisd en dan verder met lijn 300. Deze heeft wel het punt hoe dat doordeweeks tot 07:00 uur en in de weekeinden tot 09:00 uur moet. Vanaf Waardhuizen vervalt per 13 december lijn 55 en pas vanaf 3 januari gaat lijn 199 doorrijden naar het busstation in Amstelveen. Tussen 13 december en 3 januari moet het dan gedaan worden met lijn 199 naar Schiphol via een overstap op Schiphol Noord en een zeer beperkte lijn 174 naar het busstation in Amstelveen om dan daar op lijn 300 in verdere richtingen te stappen. Vanaf 3 januari is dat vanuit Westwijk en Middenhoven met een overstap op het busstation is dat dan ook verder beperkt omdat de lijnen 347, N47, 357 en N57, 348 en 358 ook een forse verlaging van de dienstregeling krijgen.

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 21:38

Rob

De 25 begint zijn dienst op 07.08 s’morgens op een zondag in Westwijk, dat weten wij al, dus in ieder geval komt er een verbinding met Oranjebaan tussen 07:08 en 07:18 in de weekend. Daar kan je gewoon de 300 pakken. Daadwerkelijk gaat de 25 nog vroeger beginnen maandag t/m vrijdag.

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 23:32

Anoniem

Rob, via de link die ik nu noem staat als er naar beneden gescrold wordt een tabel met lijnkaart. In de tabel maak is echter op te maken dat lijn 25 in de weekenden vanaf 09:00 start. https://amstelveenlijn.nl/lijn25iser/

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 23:39

Anoniem

Ter toevoeging zeg ik er nog wel bij dat 07:08 uur een tijdje geleden inderdaad aangegeven is maar wellicht is de COVID de oorzaak.

Schrijf een reactie
0
+1
11 november 2020 | 08:59

Rob

De tabel impliceert geen starttijd volgens mij; alleen dat de tram minder vaak rijdt voor 07:00 in de week en 09:00 in de weekend. Dat kan je zien in de rechterkolom: tussen de start en 07:00 is het aangegeven dat de 25 elke 15 minuten rijdt (niet dat hij helemaal niet rijdt). Geen andere vervoersmiddel krijgt een eenzijdige latere starttijd door corona; alleen de frequentie is aangepast (meestal tijdelijk). In ieder geval kan je in de week vroeger dan 07:00 en in de weekend vroeger dan 09:00 gebruik maken van de tram.

Schrijf een reactie
0
+1
11 november 2020 | 10:02

Wendy van der Meulen

@Rob: De tabel geeft inderdaad geen starttijden weer, maar om de hoeveel minuten een tram in dat tijdsblok per uur rijdt (per richting). In de spits rijdt lijn 25 dus 8 keer per uur per richting. De frequentie is lager vanwege de coronasituatie.

Schrijf een reactie
+1
11 november 2020 | 10:11

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Het woord ‘start’ in de tabel geeft aan dat GVB voor 9.00 uur start. Er wordt dus al voor 9 uur gereden, dan rijdt er iedere vijftien minuten een tram.

Schrijf een reactie
+1
11 november 2020 | 10:32

Wendy van der Meulen

@Onzekere reiziger(s): In geval van een storing of calamiteit op een bepaald deel van de lijn is er de mogelijkheid om de lijn tijdelijk in te korten tot een bepaalde halte. Zo kan lijn 25 blijven rijden, in plaats van dat de hele lijn er uit ligt. Lijn 25 start op doordeweekse dagen voor 7.00 uur en in het weekend voor 9.00 uur. Voor vragen over de nieuwe dienstregeling 2021 kunt u terecht bij GVB Klantenservice.

Schrijf een reactie
+1
11 november 2020 | 11:56

@Probeert duidelijkheid te geven

Start – 07:00 uur betekend: tussen begin dienstregeling en 07:00 uur. Start – 09:00 uur betekend dus: tussen begin dienstregeling en 09:00 uur. Er zijn wel een hoop verwarringmakers op het ogenblik op dit forum eerlijk gezegd. Mensen zoals Rob, Nico en Nick, Wendy en Daniëlle zijn proberen juist iedereen duidelijk te maken hoe het allemaal in zijn werk gaat. Door de onzekerheden zijn zelfs verwarringen ontstaan tussen Nico en Wendy. Jammer!

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 07:28

Marieke van Otterloo

Kun je je fiets in lijn 25 meenemen?

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 08:25

Danielle Opdam

@Marieke van Otterloo: er mag geen fiets mee in de tram. Een vouwfiets is wel toegestaan.

Schrijf een reactie
+1
12 november 2020 | 19:03

Anoniem

Beste Daniëlle, Wendy,

Weten jullie of iemand anders hoe het komt dat op 13 december de dienstregeling van lijn 25 in gaat en de rest op 3 januari?

Schrijf een reactie
0
+1
9 november 2020 | 19:39

Dm Liesdek van der Sanden.

Gaat lijn 25 op halte van lijn 51 rijden in Amsterdam zuid, of gaat hij rijden waar tram 5 rijdt in Amsterdam zuid?

Groetjes van Diana Liesdek van der Sanden.

Schrijf een reactie
0
+1
9 november 2020 | 20:15

Ceyhun Ak

Halte van lijn 5 niet lijn 51 dus lijn 25 eindpunt bij Station Zuid bij bussen en tram 5

Schrijf een reactie
0
+1
9 november 2020 | 20:30

Anoniem

Lijn 25 is een echter tram dus deze gaat op station zuid bij lijn 5 en de bussen beginnen/eindigen. Lijn 51 is nu een echte volwaardige metro en kan zoals vroeger wel zo was niet meer samen de sporen delen. Dit ook vanwege de verschillende elektra systemen en veiligheids eisen. Helaas is dat voor iedereen ook een nadeel vanwege de grote overstap afstand die er nu ontstaat. Als je van trap lopen houdt dan kan dat ook via de halte Parnassusweg en de perrons van de NS naar de de stationshal. Dan is dat wel (kostenloos) in checken bij de NS, via de trappen en perrons van de NS om vervolgens weer uit te checken bij de NS in de stationshal. Begin jaren 90 halteerde de lijnen 51 en 5 bij station zuid wel op een perron in de richting van Amstelveen. Met de komst van lijn 52 moest dat sinds de bouw van deze lijn al wijken. Tja!!!

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 00:53

Anoniem

Ookal vindt ik lijn 52 heel nuttig. Denk wel dat door deze lijn metro 51 is weggehaald. Ook is deze lijn verantwoordelijk voor het verdwijnen van elke rechtstreekse bus/tram van Amstelveen naar centraal. Uiteindelijk zijn veel Amstelveners door lijn 52 dus achteruit gegaan.

Het is naar mijn mening jammer dat lijn 25 op zuid eindigt, wand nu moet je voor bijna elke rit naar amsterdam centrum overstappen (vooral als je in amstelveen zuid woont). Hopelijk wordt deze nog verlengt (bijvoorbeeld naar Amstel, of naar centrum) zodat er uiteindelijk toch meer rechtreekse bestemmingen bijkomen

Schrijf een reactie
0
+1
10 november 2020 | 08:24

Danielle Opdam

@DM Liesdek van der Sanden: lijn 25 gaat rijden waar tram 5 rijdt in Amsterdam Zuid.

Schrijf een reactie
+1
13 november 2020 | 23:22

Anoniem

En zo gaat lijn 52 uiteindelijk (zoals het er naar uit ziet) dan toch naar Schiphol/Hoofddorp rijden en gaat de lijn 50/51 de ring sluiten. Dat kan allemaal wel maar Amstelveen is ze te veel.

Schrijf een reactie
0
+1
14 november 2020 | 02:05

Anoniem

@anoniem, daar komt het wel een beetje op neer ja. Denk wel dat het besluit over de vervanging van lijn 51 anders geweest was als deze later plaats gevonden had (dus tegelijk met dat van nz lijn naar Schiphol). Dan was het ook waarschijnlijk een metro geworden voor ‘een deel van’ of ‘het hele’ traject. waarschijnlijk had de nz-lijn dan naar schiphol gereden via amstelveen (slaat af bij Marne).

maarja, helaas nooit meer metro voor de deur in Amstelveen. Vindt het persoonlijk heel zonde dat de politiek dit heeft laten gebeuren. Is een kleine troost dat mijn halte niet is weggehaald en ik dus 2 minuten eerder op zuid ben

Schrijf een reactie
0
+1
24 november 2020 | 14:24

HansNH

@Anoniem13nov

Het ligt iets genuanceerder. Los van andere overwegingen was ook de ondertunneling van de A10 zuid een hindernis om lijn 52 naar AMstelveen door te trekken..

Of je gaat er heel hoog over heen of je gaat er heel diep onderdoor. Daavoor was geen meerderheid te vinden. Naar Schiphol volgt de metro (deels) de bestaande A10Zuid en de huidige metro 50/51 naar Isolatorweg. Na Halte Amstelveenseweg krijg je een aftakking. Valt dus allemaal “beter in te passen”.

Schrijf een reactie
0
+1
24 november 2020 | 16:31

@anoniem

HansNH, De lijn 52 had ook ter hoogte van boven de halte Parnassusweg een wissel kunnen krijgen zodat deze over een afbuigend viaduct naar Amstelveen kon rijden. In Amsterdam-Zuid Oost is dat over zowel de gehele lengte. Bij Uilenstede had dit viaduct dan kunnen eindigen, Maar aangezien het metrostation van station zuid zo goed als aan de westkant van de Parnassusweg komt te liggen, is dat wellicht ook een reden geweest dat het niet doorgaat. Waarvoor moeten de huidige perrons overigens verplaatst worden? De breedte van spoordijk blijft even groot.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?