Proefbedrijf in aantocht: generale repetitie voor lijn 25
Met de herlancering van de Amstelveenlijn in zicht is de OTO-fase in volle gang. Tijdens dit ‘Opleiden, Trainen en Oefenen’ leidt GVB de bestuurders op om op lijn 25 te kunnen werken – inclusief een laatste generale repetitie. Deze gaat van start op maandag 30 november.
Hoe is het om op de vernieuwde Amstelveenlijn te rijden, in nieuwe trams, de hele dag door? Dat gaan we straks allemaal beleven, vanaf 13 december. Voor het zover is, zet iedereen achter de schermen de laatste puntjes op de i. GVB startte in oktober met OTO, het opleiden van circa driehonderd bestuurders, en het trainen en oefenen in de praktijk met de spiksplinternieuwe 15G trams op de nieuwe lijn 25.
Generale repetitie
“Na OTO start een laatste testfase: het ‘proefbedrijf’. Hierin doen we een generale repetitie voor de exploitatie van lijn 25”, vertellen implementatiemanager Ronald van der Meer en testmanager Folco Verlinden van GVB. “We rijden voor het eerst met de nieuwe trams op de vernieuwde lijn: de hele dag door, met acht gekoppelde voertuigen, precies volgens de nieuwe dienstregeling, non-stop op en neer tussen Westwijk en Zuid. Met andere woorden: zoals het straks zal gaan in de dagelijkse praktijk, maar nog zonder reizigers.”
Achter de schermen
Vrijwel alle afdelingen van GVB zijn betrokken bij het proefbedrijf, vervolgen de heren. “Dat trambestuurders nodig zijn, zal voor iedereen helder zijn. Maar ook achter de schermen werken heel veel mensen mee. Bijvoorbeeld de verkeersleiding voor bijsturing als dat nodig is. Zo ook de storingsdienst van de voertuigen. En de storingsdienst van de infrastructuur, als er iets misgaat bij een wissel of een lift. En de collega’s van het facilitair bedrijf, om het opstelterrein te bewaken en ervoor te zorgen dat alles werkt – inclusief de koffie! – op de eindpunten. Andere zaken en afdelingen, die tijdens het proefbedrijf een cruciale rol spelen, zijn de dienstregeling als basis voor de reisinformatie, IT-ondersteuning bij storingen, de klantenservice en operationele processen zoals zandtanken en rangeren.”
Bjørn
Rdt er in de testperiode niet getest met “passagiers” zoals bij de Noord-Zuidlijn ?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Bjorn: We weten daar bijna meer over. Houd onze website of social media in de gaten.
Schrijf een reactieNico
Het proefbedrijf duurde nog geen dag met als sluiting een versporing bij station zuid (in korte tijd de zoveelste daar).
Schrijf een reactieEn vandaag geen tram gezien, als dit de voortekenen zijn van het beter functioneren dan de 51, dan hou ik mijn hart vast.
OVrVaak_reiziger
Beste projectleiders van de vernieuwing Amstelveenlijn,
Wat Nico aangeeft zijn er geregeld ontsporingen daar geweest en dus ook gisterenavond weer. Over de betrouwbaarheid wat Nico lijkt aan te geven, twijfelen ik en vast ook heel veel andere reizigers terecht hier over.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@OVrVaak_reiziger: Tijdens het proefbedrijf – de generale repetitie – worden zoveel mogelijk verstoringen en scenario’s getest. Gepland. Maar helaas soms ook ongepland, zoals gisteravond. De oorzaak wordt uiteraard goed onderzocht. Het heeft er wel voor gezorgd dat direct de scenario’s voor een dergelijke verstoring beproefd kon worden.”
Schrijf een reactieMartijn Roos
Allen, de vaste volgers, liefhebbers.. Nog 5 uurtjes te gaan, dan gaat Lijn 25 van start. Na een ombouw vernieuwing de Amstelveemlijn in 19 maanden tijd, komt de tram weer terug van Lijn 51 naar Lijn 25. waren het 19 maanden terug nog de S1-S2 en S3 Metro-Sneltramwagens, per nu nemen de gloednieuwe 15G Tramvoertuigen de lijn exploitatie over. Vanaf deze plaats dank, aan het projectteam vernieuwing Amstelveenlijn, aannemer VITAL, de VRA, Gemeente, Amsterdam, Amstelveen en GVB , alle 32 Personen vervoerders Tram die van start gaan om per vandaag , maandag 30 november 2020 Lijn 25 een mooi succes te gaan maken..
Schrijf een reactieEn tenslotte, is het vandaag, maandag 30 november 2020, precies 30 jaar terug, dat de oude Amstelveenlijn geopend werd op de halte Uilenstede, werd toen door de burgermeesters van Amsterdam en Amstelveen het sein op groen gezet. Van harte gefeliciteerd, met het 30 jarige jubileum Amstelveenlijn🎂
Wendy van der Meulen
@Martijn Roos: Kleine nuancering, het proefbedrijf van lijn 25 is vandaag gestart. Op zondag 13 december start lijn 25 officieel met rijden.
Schrijf een reactieNick
Tram 25 rijdt pas zondag 13 december voor reizigers.
Schrijf een reactieJeff
Heb regelmatig de laatste metro naar Amstelveen gepakt. De vertrektijd van de laatste bus 55 waren ook zo aangepast dat ik met de laatste metro nog thuis kwam. Dit lijkt helaas niet meer te kunnen met tram 25 wat ik wel jammer vindt. Met vertraging is de metro daarvoor al een probleem. Is dit tijdelijk met corona of gaat dit zo blijven. Als dit blijft kan er tenminste een alternatief in de late uren komen (vooral Waardhuizen omdat hier een paar jaar geleden de nachtbus ook al is weggehaald)?
Voorstellen:
Schrijf een reactiezoals al eerder gezegd laatste tram 5 met passagiers t/m westwijk en dan door naar opstelterrein
bus in late uren die traject van bus 55 volgt (evt. nachtbus). lijkt me niet verkeerd een nachtbus van zuid, vooral als zuid het nieuwe centraal moet worden.
Danielle Opdam
@Jeff: We geven uw opmerking door aan GVB. Zij zijn verantwoordelijk voor het vervoerplan. U kunt vanaf nu deze suggesties rechtstreeks doorgeven aan de GVB Klantenservice. Dan kunnen zijn het intern doorsturen naar de juiste afdelingen.
Schrijf een reactieKLAASVANDIJK
jastoptdetramookophetalmerestatsjon
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Klaasvandijk: de tram stopt niet op almere station. De tramlijn 25 rijdt van Amsterdam Zuid naar Amstelveen Westwijk en vice versa.
Schrijf een reactieA J
Gaaf die nieuwe trams en de lijn is ook erg mooi geworden vooral Sportlaan is schitterend met al die verlichting in de bak. Fijn dat de trams binnenkort echt gaan rijden, kan niet wachten. Veel succes met de laatste test loodjes !
Schrijf een reactieJoop
En wat zijn ze mooi die trams: mooi gestroomlijnd en mooi zilvergrijs met een subtiel rood accentje.
Schrijf een reactieMichiel
En als er passagiers mee mogen de bewoners uitnodigen die langs de route van de eerder opgeheven lijn 25 uitnodigen….
Schrijf een reactie