Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Op de fiets of te voet door Amstelveen

Danielle Opdam | donderdag 5 maart 2020
Danielle

Het projectteam Amstelveenlijn krijgt regelmatig vragen over fietsen en lopen door Amstelveen. En dan vooral vanwege de omleidingsroutes door de bouw van de Amstelveenlijn. Twee projectteamleden zijn zelf op de fiets gesprongen en hebben de omleidingsroute voor fietsers van zuid naar noord getest. Lees hieronder meer over de bevindingen.

Met name het deel bij de Sportlaan, Alpen Rondweg en Watercirkel kan voor fietsers een verbetering gebruiken. Bij Watercirkel bijvoorbeeld ontbreekt hier en daar een omleidingsbord om fietsers de juiste omleidingsroute te laten volgen. Ook staan sommige omleidingsborden met de pijl de verkeerde kant op. En sommige omleidingsborden kunnen weggehaald worden omdat dit tijdelijke omleidingen voor fietsers betrof. Wij hebben dit met VITAL besproken en zij zijn hiermee aan de slag gegaan en hebben de meeste aanpassingen gedaan.

Waarom omleidingen voor fietsers?

Bij de uitvoering van een project zoals de vernieuwing van de Amstelveenlijn is veiligheid van onder andere weggebruikers van belang. Om het werk uit te voeren zijn delen van de fietspaden langs de Beneluxbaan afgesloten voor fietsers. Samen met de gemeente Amstelveen doen we er alles aan om fietsers zich zo prettig en veilig mogelijk te voelen. Dat betekent dat de voorkeur wordt gegeven aan omleidingen over vrij liggende fietspaden, een weg met fietsstroken of een weg door een woonwijk. Het is niet wenselijk en veilig om bijvoorbeeld al het autoverkeer door de woonwijken te laten rijden.

Tot de zomer nog omrijden

Voor fietsers in Amstelveen is het tot de zomer nog omrijden waar het de omleidingsroutes voor de Amstelveenlijn betreft. In mei en juni worden de fietspaden langs de Beneluxbaan bij Kronenburg en Zonnestein hersteld. Pas daarna zijn de fietsomleidingsroutes hier niet meer nodig. Voor Sportlaan is dit eind juli. Zo heffen we in etappes de fietsomleidingsroutes weer op.

De pijl wijst hier de verkeerde kant op. Inmiddels is dit aangepast en staat het bord met de pijl de goede kant op.

Dit bord is niet meer van toepassing en is inmiddels door VITAL weggehaald.

Dit omleidingsbord is inmiddels weggehaald en aan de kant van Oranjebaan om Beneluxbaan op te gaan is een schrikhek (rood/wit) geplaatst. Het fietspad is hier niet toegankelijk.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

10 maart 2020 | 07:06

Bert

Op de Maarten Lutherweg bij de J. Calvijnlaan staan twee omleidingsborden richting Amsterdam kort na elkaar. Het eerste bord wijst naar rechts (naar het fietspad langs de Beneluxbaan dat is afgesloten) en de andere naar links naar de J. Calvijnlaan. Kan dat ook worden aangepast?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 maart 2020 | 12:23

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Bert: hartelijk dank voor het doorgeven. We gaan daar naar kijken.

Schrijf een reactie
+1
7 maart 2020 | 11:15

Mark

Ik snap werkelijk niet waarom dit zo lang heeft moeten duren. Er zijn al ruim een jaar hele duidelijke klachten over de omleidingsroutes en de borden. Hoe is het mogelijk dat er pas na een jaar iemand op de fiets stapt om te kijken of er iets van klopt?

En dan zo’n artikel schrijven… “Kan een verbetering gebruiken”, “Sommige borden”. “doen we er alles aan om fietsers zich zo prettig en veilig mogelijk te voelen”… Kun je het falen van deze organisatie nog verder bagatelliseren? Gaat moeilijk worden denk ik.

Een significant deel van de borden waren fout. Zo simpel is het. Op een omleidingsroute is één fout of ontbrekend bord genoeg om mensen te laten verdwalen. En in dit geval waren het er heel wat meer dan 1. Je wilt niet weten hoe vaak ik mensen al zoekend in rond heb zien fietsen.

Schrijf een reactie
0
+1
9 maart 2020 | 08:21

Yvonne

Helemaal met Mark eens. Dit heeft veel te lang geduurd. Als je van speurtochten houdt dan was je hier aan het goede adres.
Het zou van transparantie getuigen als werd toegegeven dat jullie gefaald hebben als het gaat om de omleiding voor fietsers.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 maart 2020 | 14:54

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Yvonne en Mark: Dit rondje op de fiets hebben we als concrete actie ondernomen naar aanleiding van de tevredenheidsmeting eind vorig jaar. Het klopt inderdaad dat sommige borden niet goed stonden en dat spijt ons. Aangezien de fietsomleidingen rondom de Sportlaan tot en met de zomer nog nodig zijn wilden we toch nog -waar mogelijk- de omleidingen verbeteren. Omdat de omleidingsbordjes ook wel eens door derden verdraaid worden, blijven we het graag horen als er iets niet klopt.

Schrijf een reactie
+1
11 maart 2020 | 07:25

Mark

@Wendy, dat is simpelweg niet hoe het werkt. Dankzij diffusion of responsibility / bystander effect gaat vrijwel niemand het melden.

En als er dan een melding komt, zoals onder tig artikelen hier op deze site, doen jullie alsnog niets.

Dit is jullie verantwoordelijkheid, jullie (letterlijke) puinhoop. Neem die verantwoordelijkheid dan ook en ga het regelmatig na.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
12 maart 2020 | 08:32

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Mark: We checken regelmatig of omleidingsroutes nog kloppen, maar doen dit nu vaker naar aanleiding van de vele feedback.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?