Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Nieuwe 15G tram vergunning om reizigers te vervoeren

Wendy van der Meulen | woensdag 15 juli 2020
Wendy

GVB heeft op maandag 13 juli 2020 de vergunning voor de ingebruikname van de nieuwe 15G trams ontvangen. Deze zogenoemde Indienststellingsvergunning is verleend door de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam. Een mooie mijlpaal na alle uitvoerige testen die het afgelopen jaar gedaan zijn met een aantal van deze nieuwe trams.

Bron: GVB

Bij de testfase waren ook veiligheidsadviseurs van de gemeente, en bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) betrokken. Het gaat hier om de vergunning voor niet-gekoppeld rijden met de 15G tram. De vergunningaanvraag voor gekoppeld rijden (twee trams aan elkaar gekoppeld) loopt nog. Dit is een apart traject. De nieuwe 15G trams komen van de Spaanse fabrikant CAF. De aankoop gebeurt met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam.

Vergunning

De vergunning die is verleend, is een type-vergunning. Dit betekent dat op basis van de veiligheidsbewijsvoering van het eerste voertuig van dit type, een vergunning is verleend. Voor de overige voertuigen van dit type worden daarna – op basis van een conformiteitsverklaring, die aantoont dat ze hetzelfde zijn als het eerste voertuig, vergunningen verleend. Het voertuig voldoet aan alle wettelijke toelatingseisen zoals die gesteld worden in de Wet lokaal spoor. Nu deze Indienststellingsvergunning verleend is, staat de weg dus vrij voor GVB om reizigers te gaan vervoeren met de nieuwe 15G tram.

Lijn 25

De nieuwe 15G trams gaan in elk geval vanaf eind 2020 met reizigers de dienstregeling in op de vernieuwde Amstelveenlijn, lijn 25. Voor die tijd wordt er nog uitvoerig getest op de Amstelveenlijn zelf. Dat gebeurt door het indienstellingsteam van de Amstelveenlijn, tijdens de ‘test- en oefenperiode’. Het is mogelijk dat GVB voor die tijd ook een aantal nieuwe 15G trams op een andere, bestaande lijn(en) in de stad inzet. Mocht dat het geval zijn, dan melden ze dat zoveel mogelijk op hun website en social media kanalen.

@GVBnieuws

Inmiddels zijn er 11 nieuwe 15G trams in Nederland. Op 2 juli rolde grootwagennummer 3011 van het transport op het inzetspoor in Diemen. Op 9 juli volgde grootwagennummer 3022. Tram 3001 is nog in Spanje voor wat aanpassingen, maar komt uiteraard ook weer terug naar Nederland. De 15G trams blijven de komende periode druppelsgewijs binnenkomen. Telkens als een nieuwe tram aankomt vanuit Spanje, meldt GVB dat op hun @GVBnieuws twitteraccount.

Van links naar rechts:
Erik Bouma, Hoofd Vergunningen, Toezicht en Handhaving bij Metro en Tram, gemeente Amsterdam.
Esther Tolner, Projectmanager 15G, GVB
Vincent de Graaff, manager GVB Activa

Foto: GVB

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
31 oktober 2020 | 17:11

Anoniem

Worden de (nieuwe) trams van lijn 5 ook op het nieuwe opstelterrein geplaatst? Als ja heb ik het voorstel. Als deze trams van stadshard naar het opstelterrein reiden, doe dit dan met passagiers. Hierdoor kunnen ook mensen uit amstelveen zuid met de laatste lijn 5 nog naar huis komen (en ook nog eens rechtstreeks). dus: dan komt een tram tijdens zijn laatste rit aan op stadshart en rijd vanaf daarna met passagiers naar westwijk. en dan door naar opstelterein.

Schrijf een reactie
0
+1
3 november 2020 | 12:04

Danielle Opdam

@anoniem: Dank voor de suggestie. GVB denkt er zeker over na, want het opstelterrein heeft capaciteit die goed benut kan worden. De wens is ook bekend. We sturen uw suggestie door naar GVB en zorgen dat het bij de juiste afdeling terechtkomt. Toekomstige vragen hierover, kun u het beste stellen direct aan GVB als vervoerder en gebruiker van het terrein, via de Klantenservice (https://www.gvb.nl/klantenservice).

Schrijf een reactie
+1
28 oktober 2020 | 15:12

Jeff

Hoe zit het met deze nieuwe trams eigenlijk. Zijn deze meer geautomatiseerd dan de oude en kunnen deze in theorie automatisch reiden? Ben best wel benieuwd of er plannen zijn om trams en metro’s op bepaalde routes automatisch te laten rijden (gebeurd al op veel plaatsen), vooral omdat deze route weinig kruisingen heeft.

Schrijf een reactie
0
+1
29 oktober 2020 | 16:24

Danielle Opdam

@Jeff: Nee, de nieuwe 15G trams zijn niet voorzien voor automatisch rijden. Er is ook geen sprake van (of plannen voor) om automatisch te rijden.
Mocht u hierover in de toekomst vragen hebben, dan kunt u die stellen aan GVB.

Schrijf een reactie
+1
30 oktober 2020 | 12:11

Anoniem

Het mooiste zou zijn geweest om gewoon blauw met witte trams te laten rijden met aan één kant een bestuurderscabine een aan weerszijden van de lijn een keerlus. Het R-net is maar een politieke afspraak wat enkele zin heeft. Kijk maar in Haarlem waar R-net en groen/witte bussen van Connexxion gewoon in mengelmoes per lijn rijden. Met blauw-witte trams konden de trams efficiënter ingezet worden en eventueel een in ere herstelde en doorgetrokken lijn 25 door de Rivierenbuurt naar het Centraal Station rijden of bijvoorbeeld om station zuid heen een ronde rijden. Verder blijf ik er wel bij dat het een zeer mooi project is!😃 Succes nog hier mee!👍🏻

Schrijf een reactie
0
+1
30 oktober 2020 | 15:23

Danielle Opdam

@Anoniem: dank voor uw suggesties en complimenten.

Schrijf een reactie
+1
30 oktober 2020 | 16:24

Anoniem

Het is zonde dat de grijze trams helemaal onder geplakt zijn met logo’s. Het lijken wel reclametrams.

Schrijf een reactie
0
+1
31 oktober 2020 | 00:02

I Love Underground to Amstelveen/Uithoorn

Inderdaad en wat ik al aangaf. Die grijze kleurstelling met R-Net logo’s hebben geen zin en nut. Wellicht gaat het gebeuren dat als er trams voor lijn 5 te kort zijn of in reparatie, er dan trams van lijn 25 die over zijn dan op lijn 5 belanden. Anders om kan dat ook zo zijn. Een eenduidig en geheel Blauw-Wit GVB netwerk is gewoon beter en efficiënter. Technisch is het sinds kort ook mogelijk om (dubbele bestuurderscabine) combino’s te koppelen. Zie lijn 26. Het zal ook geen verrassing zijn als een 12G tram en/of (gekoppelde) combino met aan beide kanten een bestuurderscabine tram van lijn 5 op lijn 25 beland. Het GVB is immers van plan ook trams van lijn 5 in de Legmeerpolder te stallen. Wat is overigens de reden dat lijn 5 niet doorgetrokken is naar Westwijk/Uithoorn? Om en om zou deze (met ander lijnnummer) vanaf de Jordaan kunnen rijden tot het stadshart/Westwijk maar dan met enkele trams vanwege het in de stad rijden.

Schrijf een reactie
0
+1
31 oktober 2020 | 17:03

Jeff

@I Love Underground to Amstelveen/Uithoorn, Ik vindt het ook een beetje jammer dat Amstelveen nog steeds aparte tramstellen nodig heeft en dat er niet andere trams kunnen rijden (op 3 na zijn alle perrons linker zijde). Hoop dat er nu wel genoeg trams zijn zodat er niet bij uitval van een tram meteen problemen ontstaan (zoals bij m51).

Als ik het goed heb begrepen gaat de lijn van westwijk/uithoorn niet verder dan zuid omdat dit vertragend zou werken. lijn 5 eindigt op stadshard zodat mensen uit amsterdam (en amstelveen noord) stadshart makkelijk kunnen bereiken

Schrijf een reactie
0
+1
1 november 2020 | 18:34

Nick

15G: 18 GVB of R-net-logo’s per tram
M5: 52 GVB of R-net-logo’s per metro

Ik vind al die voertuigen met logo’s volbehangen van weinig smaak getuigen. Ik vraag me ook af waar het voor nodig is. Het ziet er vooral schreeuwerig en druk uit.

@Jeff GVB heeft straks beschikking over minimaal 72 tweerichtings 15G-trams. Dat méér dan genoeg om tram 5 en 25 mee te exploiteren. Een tekort aan reservesneltrams waar lijn 51 mee kampte hoort als het goed is tot het verleden.

Schrijf een reactie
0
+1
16 juli 2020 | 00:03

Rob

Ziet lekker uit met de nummer 25! Ik kan niet wachten de hele lijntje te rijden in de achtertramdeel, wat een aparte ding!

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?