Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Test- en oefenperiode start half augustus

Wendy van der Meulen | woensdag 10 juni 2020
Wendy

Geleidelijk werken we toe naar de ingebruikname van de vernieuwde Amstelveenlijn eind dit jaar. Daarvoor hebben we een indienststellingsteam gevormd, met medewerkers van de Amstelveenlijn, GVB, de Vervoerregio Amsterdam en Metro en Tram. Deze zomer moet vrijwel al het bouwwerk klaar zijn, zodat we half augustus kunnen starten met de test- en oefenperiode. Wat houdt deze fase in en wat merkt u ervan?

Voordat de trams van lijn 25 in december 2020 met reizigers kunnen rijden, is er eerst een test- en oefenperiode. Alle  nieuwe traminfrastructuur wordt getest en het personeel van GVB gaat aan de slag met OTO: opleiden, trainen en oefenen. Zo worden de trambestuurders vertrouwd gemaakt met de nieuwe lijn 25. Deze test- en oefenfase duurt circa vier maanden en start half augustus.

Op hoofdlijnen ziet de test- en oefenperiode er zo uit. Stap 1 is het mobiliseren van 'de boel'. In circa 2 weken tijd brengen alle betrokken partijen alles in gereedheid. Stap 2 is het testen van de technische infrasystemen begin september. In oktober start GVB met het opleiden van de trambestuurders en het testen en oefenen in de praktijk met de 15G trams. In december 2020 wordt tram 25 dan in gebruik genomen.
Op hoofdlijnen ziet de test- en oefenperiode er zo uit. Stap 1 is het mobiliseren van 'de boel'. In circa 2 weken tijd brengen alle betrokken partijen alles in gereedheid. Stap 2 is het testen van de technische infrasystemen begin september. In oktober start GVB met het opleiden van de trambestuurders en het testen en oefenen in de praktijk met de 15G trams. In december 2020 wordt tram 25 dan in gebruik genomen.

Opleiden, trainen en oefenen

Eerst zijn de beheerders aan de beurt: de beheerders van het opstelterrein, de haltes, de traminfrastructuur en overige techniek krijgen de gelegenheid om te oefenen en te zorgen dat ze klaar zijn om het dagelijks beheer op zich te nemen. Vanaf oktober start GVB met het opleiden van bijna 300 trambestuurders. Dan wordt onder andere geoefend met het gekoppeld rijden van een 15G-tram (twee trams die aan elkaar gekoppeld zijn), leren ze het nieuwe traject kennen, waaronder een nieuw opstelterrein. Tot slot wordt ook geoefend met ‘echte’ verstoringen. U ziet in deze periode veel lege testtrams door de stad rijden, maar verder merkt u er weinig van.

Een vliegende start

Deze uitgebreide test- en oefenperiode moet ervoor zorgen dat tram 25 in december een vliegende start kan maken. Totdat tram 25 van start gaat blijven buslijn 55 en 551 en tram 6 rijden. Binnenkort meer over ‘OTO’ op onze website met een interview met Ronald van der Meer, implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 juli 2020 | 19:51

M.B.

Ik heb met veel plezier gereden op de toenmalige Amstelveenlijn, maar ik ben blij dat ik ben overgestapt naar tram en op deze lijn mijn ritten alsnog mag gaan rijden. Maar nog even geduld. Eerst zal de baan vanaf half Augustus uitvoerig getest worden. Als het goed is gaan wij als bestuurders vanaf October testen. Gelukkig heb ik al 3 jaar voorsprong op deze lijn 😉

Schrijf een reactie
0
+1
22 juli 2020 | 21:04

anoniem

Succes er mee! Mooi vooruitzicht??

Schrijf een reactie
0
+1
15 juli 2020 | 17:09

Nico

GESPOT! Op de halte Ouderkerkerlaan staat een gekoppelde 15 G tram klaar (met Bewaking) om naar verluid vannacht, 15/16 Juli te gaan testen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
15 juli 2020 | 17:55

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Nico: Hij rijdt op dit moment stapvoets richting Westwijk! De Sportlaan is ie in ieder geval al voorbij. Bovenleiding en haltes op het zuidelijk deel van de Amstelveenlijn worden voor het eerst getest.

Schrijf een reactie
+1
17 juli 2020 | 17:27

anoniem

Helaas is deze tram al weer beklad wat ook in de nieuwe fietstunnel bij de Ouderkerkerlaan te zien is. De Gemeente en het projectteam doen niks na meldingen. Een invoering van handen amputatie bij deze vandalen is nog steeds een groot gemis! Zie: https://www.amstelveenz.nl/index.html

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 juli 2020 | 09:59

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Wij vinden het ook ronduit betreurenswaardig dat dit is gebeurd. Er was al beveiliging, naar aanleiding hiervan is dat opgeschroefd.

Schrijf een reactie
+1
20 juli 2020 | 10:27

anoniem

Tja, dat krijg je nou eenmaal als je trams in de buitenlucht stalt.

Schrijf een reactie
0
+1
1 juli 2020 | 16:20

Bas de Jong

Gefeliciteerd team Amsteltram!! Fantastisch dat de mijlpaal gehaald wordt!! Succes de komende periode en ik kom snel weer even langs! Bas de Jong

Schrijf een reactie
0
+1
1 juli 2020 | 08:03

Anomiem

Mag de fiets mee in de tram? En wanneer haat hij door naar uithoorn?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 juli 2020 | 09:46

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: de fiets mag niet mee in de tram. U mag wel een vouwfiets meenemen. En de planning is dat de tram in de zomer van 2024 doorrijdt naar Uithoorn.

Schrijf een reactie
+1
22 juni 2020 | 21:28

ReindeR Rustema

Is dit een project dat binnen budget en planning wordt afgerond? Er staat me niets bij van nieuws over overschrijdingen van de €225 miljoen waarover in 2015 een besluit is genomen.

Schrijf een reactie
0
+1
22 juni 2020 | 23:07

anoniem

Het is dan ook de heraanleg van een bestaande tramverbinding. Geen hele nieuwe tramverbinding.

Schrijf een reactie
0
+1
17 juni 2020 | 23:42

anoniem

Zullen deze testen ook consequenties hebben voor de reguliere dienstregeling van Tram 5?

OF zullen de testen vooral tussen Ouderkerkerlaan en Westwijk plaats vinden?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
18 juni 2020 | 09:29

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: deze testen hebben geen consequenties voor de reguliere dienstregeling van tram 5. De testen vinden plaats op het hele traject van Amsterdam Zuid tot Amstelveen Westwijk.

Schrijf een reactie
+1
11 juni 2020 | 17:17

anoniem

Van waar naar waar rijdt de 25?

Schrijf een reactie
0
+1
11 juni 2020 | 22:54

anoniem

Van Station Zuid naar Westwijk

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
12 juni 2020 | 07:48

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: de 25 rijdt straks inderdaad van Station Amsterdam Zuid naar Amstelveen Westwijk en stopt op de volgende haltes: Strawinskylaan, A.J. Ernststraat, Van Boshuizenstraat, Uilenstede, Kronenburg, Zonnestein, Onderuit, Oranjebaan, Ouderkerkerlaan, Sportlaan, Meent, Brink, Poortwachter, Sacharovlaan en Westwijk.

Schrijf een reactie
+1
14 juni 2020 | 07:25

anoniem

Blijft bus 55 rijden op het moment dat lijn 25 echt rijdt? Er zijn namelijk een aantal haltes (gondel/marne) in amstelveen zuid die weg zijn gehaald.
Zo niet komt er vervangend vervoer?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
15 juni 2020 | 07:38

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Als lijn 25 rijdt dan stopt bus 55 met rijden en voor de tramhaltes die zijn weggehaald komt geen vervangend openbaar vervoer.

Schrijf een reactie
+1
24 juni 2020 | 16:17

anoniem

Klopt het dan dat dit gedeelte dus een blinde vlek zal worden?

Schrijf een reactie
0
+1
24 juni 2020 | 17:22

anoniem

De alternatieven per halte hier opgenoemd. Halte Gondel: De bushalte Logger met buslijn 174 (en nu ook nog) 55. Geopperd is om lijn 199 ook weer hier langs te laten rijden. Ten noorden van de halte Meent komt een toegang naar deze halte volgens horen zeggen. Halte Marne: de halte Sportlaan is wat naar het zuiden opgeschoven en vanuit die kant beter toegankelijk gemaakt. Amstelveen Centrum: de eind/begin halte van lijn 5. We moeten het met deze uitkleding doen. De autoriteiten beweren dat het met goede doorstroming en sneller ov te maken heeft. Echter gaat het uiteindelijk maar om 3 minuten. De mensen die de haltes Marne, Gondel en Amstelveen Centrum hard nodig hebben zijn zonder pardon aangewezen op langer lopen, een bus die veel minder gaat en ook om rijdt. Meer overstappen en wachten komt daar ook nog eens bij. Dit soort verhalen zijn al vele keren voorgelegd aan de autoriteiten maar het helpt daar van achter die bureautjes daar niets! Het is gewoon geld besparen om dat beschikbaar te krijgen voor projecten als de Zuidas en de A9. De auto krijgt nog steeds te veel recht. Uiteindelijk heeft de reiziger voorzichtig maar gelijk gekregen. Lijn 149 blijkt per half december aanstaande met een andere en oude route weer terug te keren en ook de regeling van lijn 199 voor december 2017 lijkt weer terug te komen. Zie: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=vervoerregio&id=c6162f8c-a9f7-4cd1-b723-238f04b3ec56 Het is maar een karig plan en een pleister op de wonden zoals ik het zie.

Schrijf een reactie
0
+1
25 juni 2020 | 16:58

Michael

Nou, ik ben wel blij als lijn 199 hier weer terugkomt (ik woon t.h.v. halte Punter).
Verder is het openbaar vervoer hier inderdaad nogal uitgekleed, zeker als bus 55 ophoudt met rijden.
Het is van de zotte dat de *twee* dichtstbijzijnde tramhaltes zijn opgeheven. Goed, misschien kregen ze beiden te weinig passagiers, maar als je er één opheft, gaat een deel van de passagiers naar de andere. (Haltes Meent en Sportlaan zijn beiden te ver om comfortabel lopend te bereiken. Ze liggen ook maar liefst 1,2 km uit elkaar, veel meer dan bij welke andere halte dan ook.
Tenslotte is er ook heel wat nieuwbouw gepland (en al deels gebouwd) op de Middenwaard. Ook die zouden in het verleden 2 haltes, en nu nul, beschikbaar gehad hebben.
(Extra zuur is dat we juist hier 15 maanden lang overmatig overlast gehad hebben van het werkterrein op 50 meter onder mijn slaapkamerraam en balkon, voor een project dat de sneltram juist onbruikbaar voor ons maakt.)

Wat busdiensten betreft, tot een paar jaar geleden hadden we hier 6 of meer bussen per uur, op 3 lijnen in verschillende richtingen. Daar is er nu nog maar eentje van over, een dom pendellijntje Uithoorn-Amstelveen, dat ‘s avonds en in het weekend maar 1 keer per uur rijdt.
Als de Schipholbus weer terug komt, ben ik daar in elk geval blij mee. Niet alleen voor het makkelijker reizen van en naar Schiphol, maar ook voor de hogere frequentie van en naar het Busstation bij het Stadshart.

Schrijf een reactie
0
+1
25 juni 2020 | 23:00

anoniem

Inderdaad, De twee haltes Gondel en Marne zijn weggehaald en de Middenwaard zal nog meer bebouwd gaan worden. Met het weg halen van de lijnen 66, 199, 146, 149 en de nachtbus destijds, blijft er een karige overgebleven lijn 174 over. Hoe dom kan de VRA Amsterdam zijn. Allemaal de auto dus weer in en op de fiets in barre omstandigheden. We kunnen blijven klagen wat terecht is maar ze luisteren toch niet. Lijn 149 door Waardhuizen zat altijd nagenoeg propvol maar in 2017 toch weggehaald die lijn.

Schrijf een reactie
0
+1
6 juli 2020 | 12:02

Deborah

Bewoners zonder auto in Amstelveen zijn onbelangrijk, heb ik al langer gemerkt. Ze hebben op de rotondes bij kronenburg en zonnestein palen midden op het voetpad gezet. Ouders met kinderwagen, rollator en boodschappenwagen moeten hierdoor op het fietspad lopen om over de rotonde te kunnen lopen. Het is daar gewoon wachten op het eerste ongeluk.

Schrijf een reactie
0
+1
6 juli 2020 | 19:42

anoniem

@Deborah, het is nog steeds een een grote vooruitgang in vergelijking met de oude haltes. Hier had je heel vaak dat mensen zonder te kijken (door rood) de weg en het spoor over renden om hun tram/metro te pakken. Nu rijden er op de plaats waar de mensen oversteken minder auto’s (recht doorgaand verkeer eronderdoor) en mensen hoeven niet over het spoor te lopen.

Wat ik van u hoor klinkt inderdaad wel heel hinderlijk en het auto verkeer dat van de beneluxbaan komt kan fietsers en voetgangers van rechts niet goed zien (vroeger of later gaat daar iemand aangereden worden). Moet dus nog wel wat werk gedaan worden om deze rotondes echt veilig te krijgen.

Schrijf een reactie
0
+1
10 juni 2020 | 21:25

anoniem

Gaan er ook testritten met reizigers plaatsvinden zoals met metro 52? Zo ja, wanneer?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
11 juni 2020 | 07:21

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Dat is op dit moment nog niet bekend. Maar mocht dat zo zijn dan melden we dat uiteraard op onze site!

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?