Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Klaar voor de start? Eerst testen en oefenen!

Wendy van der Meulen | woensdag 22 juli 2020
Wendy

December 2020 rijden de trams van de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25) door de stad. Voordat het zover is, start er voor het personeel van GVB eerst nog een periode van Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO). Ronald van der Meer, implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB, praat ons bij.

Wat houdt deze test- en oefenfase in?

“Voordat de nieuwe 15G-trams met reizigers kunnen rijden, is het belangrijk dat we onze trambestuurders vertrouwd laten raken met de nieuwe lijn 25. Daarom gaan we vanaf oktober zo’n tweeëneenhalve maand aan de slag met OTO. In acht weken leiden we bijna 300 man op. De bestuurders krijgen in kleine groepjes theorie- en praktijkles, onder intensieve begeleiding van onze instructeurs. Kijk: tramrijden kunnen onze trambestuurders natuurlijk, ze zijn vakbekwaam. Maar een nieuwe lijn vraagt om een aanvullende lesmodule. Na het opleiden, begint het oefengedeelte.”

Wat wordt er zoal geoefend?

“Na de opleiding ben je als bestuurder bevoegd voor de Amstelveenlijn, maar bij het oefenen gaan we ook zorgen dat de hele GVB-organisatie de lijn in de vingers krijgt. Door te oefenen worden we als organisatie bekwaam en vaardig. We gaan bijvoorbeeld een echte verstoring oefenen, denk aan een defect voertuig dat op de trambaan stilstaat. Bij zulke verstoringen zijn heel veel partijen betrokken: naast de trambestuurders, komen dan ook de verkeersleiding, monteurs en het servicepersoneel in beeld. Iedereen moet samenwerken om de verstoring zo goed mogelijk te verhelpen. Bij een incident wil je dat ook alle reisinformatie klopt. Tijdens deze oefening checken we dit voor alle communicatiekanalen: van informatieborden bij de haltes tot de apps. Zo zijn we optimaal voorbereid.”

 

"Kijk: tramrijden kunnen onze trambestuurders natuurlijk, ze zijn vakbekwaam. Maar een nieuwe lijn vraagt om een aanvullende lesmodule. Na het opleiden, begint het oefengedeelte."
Ronald van der Meer
Ronald van der Meer

Waarom duurt de test- en oefenperiode 2,5 maand?

“Ik kan me voorstellen dat dit misschien best lang lijkt. Eigenlijk zie je bij de oplevering van nieuwe infrastructuur in Nederland tegenwoordig altijd dat er een periode is van testen en oefenen. Na werkzaamheden aan bestaand spoor, zoals in de zomer van 2019, hoeft dat meestal niet, omdat er dan in de uitvoering feitelijk niets is gewijzigd.

De lengte van deze test- en oefenperiode is uiteraard afhankelijk van de complexiteit van de wijziging én van het aantal mensen dat een opleiding moet krijgen. De complexiteit bij de Amstelveenlijn is niet heel hoog, maar bijvoorbeeld een nieuw opstelterrein vraagt toch echt wel om een goede instructie naar onze bestuurders. Denk bijvoorbeeld aan: waar zet je een defecte tram neer? Welke tram rijdt als eerste het terrein af ‘s ochtends? Ook het gekoppeld rijden is nieuw, dus zo zijn er best een aantal technische en logistieke onderdelen van lijn 25 die vragen om een opleidingsmodule en tijd om te oefenen.

Wat lezers zich wellicht niet beseffen is hoe groot het trambedrijf van GVB is. Totaal werken er bijna 1.500 mannen en vrouwen. En dat is nog exclusief de klantenservice, verkeersleiding, facilitaire zaken en de onderdelen van GVB die zorgen voor het onderhoud aan de voertuigen en het onderhoud van de infrastructuur. Oftewel: dat we deze tijd nodig hebben komt ook omdat er heel veel collega’s betrokken zijn bij de dagelijkse uitvoering van lijn 25.”

Wat merken Amstelveners van deze fase?

“Ze ervaren er geen hinder van. Als bewoner zie je straks wel lege trams door de stad rijden. Bedenk dan: GVB is aan het trainen en oefenen om straks een optimale en comfortabele reiservaring te kunnen bieden. Overigens blijven in die test- en oefenfase buslijn 55 en tram 6 gewoon rijden, totdat lijn 25 eind dit jaar van start gaat.”

Gaan jullie tijdens het oefenen ook reizigers betrekken?

“Nou, daar denken we zeker over na! We hebben dit bij de Noord/Zuidlijn ook gedaan en dat was een groot succes. We merken heel erg dat Amstelveners meeleven en hebben tot nu toe al veel positieve reacties ontvangen op de komst van de nieuwe Amstelveenlijn. We gaan daarom echt kijken of we de laatste testritten wellicht samen met bewoners kunnen doen, zo tegen het einde van het jaar. Houd vooral deze website in de gaten om op de hoogte te blijven.”

Ronald van der Meer, implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB.
Foto: Davien Fotografie

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

6 september 2020 | 14:16

Noori

De metro 51 rijt net als vroeger?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
7 september 2020 | 08:22

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Noori: Lijn 51 komt niet meer terug in Buitenveldert en Amstelveen. Deze rijdt nu als metro tussen CS en Isolatorweg. Vanaf 13 december gaat Lijn 25 rijden tussen Station Zuid en Westwijk, deze lijn is ter vervanging van de oude 51. De route van Lijn 25 vindt u onderaan de homepage.

Schrijf een reactie
+1
30 juli 2020 | 13:48

A Visser

Vanaf 27 Juli (vroeg) is de overgang Scherpenhof geheel afgesloten voor voetgangers en fietsers. Maar tot op heden zijn er nog geen werkzaamheden geweest. Wat is dit voor onzin?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
30 juli 2020 | 14:38

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@A Visser: de overgang is afgesloten tot 15 augustus vanwege werkzaamheden aan de verkeerslichten. Er wordt op meerdere plekken bij Middenhoven gewerkt aan de verkeerslichten en niet continue op 1 locatie.

Schrijf een reactie
+1
30 juli 2020 | 15:15

a Visser

Begrijp ik, ik ben helemaal op de hoogte maar tot op heden zijn er nog geen werkzaamheden geweest (nog geen seconde) op deze overgang. Dus haal die staketsels weg of voer die werkzaamheden uit. Dus dit antwoord is niet voldoende.

Schrijf een reactie
0
+1
30 juli 2020 | 17:56

Nico

@Danielle wat A Visser was opgevallen is ook mijn waarneming.
Deze oversteekplaats word veel gebruikt door bewoners van de Middenhof allemaal oudere die met hun rollator een korte en veilige weg naar het winkelcentrum Middenhoven hebben, die staat dan drie dagen afgesloten terwijl er geen kip aan het werk is.
Bij de Brink word hij afgesloten als dat nodig is, waarom kan dat bij Scherpenhof niet?

Schrijf een reactie
0
+1
30 juli 2020 | 19:03

A Visser

Ik ben bang dat Danielle het niet zo begrepen heeft of geen contact heeft met haar achterban. Want een duidelijke reactie blijf voor als nog uit.

Schrijf een reactie
0
+1
31 juli 2020 | 15:27

A Visser

De oudjes hebben het probleem nu schijnbaar zelf opgelost, ha,ha. Maar ik blijf het een rare zaak vinden en vooral ook als je niet serieus genomen wordt. Dus bedankt voor de medewerking.

Schrijf een reactie
0
+1
3 augustus 2020 | 15:10

A Visser

De werkzaamheden op de overgang Scherpenhof is nu begonnen, dus waarom is die overgang vanaf 27 Juli afgesloten geweest? Hoe is het mogelijk dat er nu nog kabels in de grond gelegd moeten worden ? Al het egaliseerwerk en het inzaaien van gras voor niets, is er soms iets niet goed gegaan met de planning?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
3 augustus 2020 | 17:13

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@A Visser: de werkzaamheden bij de overgang Scherpenhof zijn inderdaad vandaag begonnen. Ik begreep van VITAL dat de kabels nog niet eerder zijn aangebracht omdat op een later moment duidelijk is geworden wat de precieze werkzaamheden aan deze verkeerslichten zijn.

Schrijf een reactie
+1
4 augustus 2020 | 08:07

A Visser

Nou als het eindresultaat dan maar goed is en dat wij als het zover is met plezier gebruik kunnen maken van de Amstelveenlijn. Bedankt voor de beantwoording.

Schrijf een reactie
0
+1
30 juli 2020 | 11:33

AJMk15A

Bij het opheffen van buslijn 67 werd gegarandeerd dat er een rechtstreekse verbinding zonder overstap zou blijven bestaan tussen Amstelveen en Amsterdam Centraal Station.
Waar is deze garantie gebleven?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
30 juli 2020 | 13:12

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@AJk15A: U kunt deze vraag het beste stellen aan de Vervoerregio Amsterdam via wijnemenjemee.nl.

Schrijf een reactie
+1
24 juli 2020 | 10:05

Joop

Het is best nog een end lopen tussen de tramhalte Strawinskylaan (voorlopige eindhalte lijn 25) en Station Zuid, zeker bij slecht weer of als je slecht ter been bent. Een rolpad (zoals op Schiphol) met daarboven een luifel zou niet verkeerd zijn. Als dit een te wild idee is, dan alleen een luifel. Voorbeeld van een luifel boven een wandelroute: tussen Hotel CitizenM en SchipholPlaza.

Schrijf een reactie
0
+1
24 juli 2020 | 11:51

Anoniem

Zeker weten Joop, voor de trein is het ideaal om bij de Parnassusweg uit te stappen en anders om ook maar helaas is daar alleen een trap. Om bij de metro of bus te komen blijft het voorlopig afzien om bij de Strawinskylaan uit te stappen of via de perrons van de NS naar de stationshal te komen. Ook apart dat de Parnassusweg voor lijn 25 tijdelijk is ingelast. Anders zou dat de enige halte zijn geweest waar lijn 5 alleen zou stoppen. Hopelijk gaat er echt en gauw iets gebeuren aan het Zuidas dok zodat over enige jaren eindelijk het tramstation aan het Schönenbergein kan worden gebruikt.

Schrijf een reactie
0
+1
25 juli 2020 | 11:45

Amsterdammer

Joop, waarom horen we dit dan nooit over het Centraal Station? Daar hoor je mensen die minder goed ter been zijn ook niet klagen of vragen om een rolpad tussen Damrak en CS … of heb ik dat misschien gemist?

Schrijf een reactie
0
+1
25 juli 2020 | 14:37

Anoniem

Als Amsterdammer zoals jij je voordoet moet je toch wel weten dat er tussen het CS en Damrak maar liefst 4 tramlijnen rijden en tussen de Strawinskylaan en de stationshal van Zuid helemaal niks. Dit forum is ondertussen iets geworden om elkaar lekker af te zeuren. Gebeurt dat ook als mensen elkaar in het echt ontmoeten dan ook? Dan ben je een held!

Schrijf een reactie
0
+1
26 juli 2020 | 14:53

Amsterdammer

over held gesproken … waar heb je het over kleuter?

Schrijf een reactie
0
+1
26 juli 2020 | 15:02

Amsterdammer

en nog iets Anoniem, voor mensen die slecht ter been zijn (jij noemt de tram van Damrak naar CS als verschil met Zuid) bestaat AOV, Aanvullend Openbaar Vervoer van deur tot deur … en dat weet ik als Amsterdammer ja …

Schrijf een reactie
0
+1
26 juli 2020 | 19:30

Henk

Amsterdammer (Als je dat echt bent), Je zegt het allemaal zo goed te weten toch? Dan moet je dat tegen Joop zeggen dat er AOV is in plaats van te beginnen over rol paden die er bij het CS niet zijn en de mensen daar ook niet klagen. Vervolgens maak je mensen met opmerkingen als kleuter uit en ook nog eens je zelf belachelijk. Typisch arrogant, betweterig, eigenwijs Amsterdams en volgens mij zit jij je gewoon giga te vervelen door mensen af te zeiken. Doe je dat ook recht voor zijn raap in iemands gezicht? Daar bedoeld anoniem mee dat je daar mee dan een held zou zijn (maar niet heus). Joop is vast iemand die die geen weg kent met het OV dus dat moet je respecteren. Volgens mij ben je niet echt een vriendenmaker en als jij iets niet weet dan waardeer je ook als iemand je help of niet? O, nee! Stom! Je bent Amsterdammer dus je weet alles!

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 15:15

Hans

Wanneer je binnen CS overstapt van lijn 51/43/54 op de 52 loop je ook naar een ander deel van het station. Maar dit is overdekt en comfortabel. Zeker bij slecht weer is de overstap van Strwawinskylaan naar staton Zuid. niet echt prettig…

Schrijf een reactie
0
+1
23 juli 2020 | 00:02

anoniem

Is er een latere mogelijkheid tot een lijn 25-halte bij Amstelveen Centrum? Nu moeten reizigers uit Amstelveen Zuid hoe dan ook overstappen op Oranjebaan of een groot stuk lopen. Toch een gek idee dat een halte bij het centrum van de stad vervalt.

Schrijf een reactie
0
+1
23 juli 2020 | 12:04

I.S

er is al zoveel discussie over geweest en het zal niet gebeuren
ik vind het net zoals zoveel Amstelveners een schande dat ze die halte eruit hebben gehaald voor het verkorten van de reistijd van 1 minuut en och het GVB heeft vanaf Amsterdam gekeken en ja dan wordt daar minder uitgestapt. wij mensen uit Amstelveen tellen voor Amsterdam en het GVB niet mee

Schrijf een reactie
0
+1
23 juli 2020 | 12:51

anoniem

Denk dat ook veel amstelveeners uit zuid blij zijn dat deze halte weg is en de reistijd verkort is. Was nog wel even lopen van amstelveen centrum- stadshart en er rijden ook veel bussen tussen ouderkerkerlaan (of ergens anders van zuid) en stadshart.

Als de behoefde hiervoor blijft stijgen komt er misschien nog een extra lijn tussen uithoorn en stadshart (er is hier een spoor voor). Bij opening uithoornlijn vervallen nog een paar buslijnen, dus dan is zo een lijn wel handig. Ik zou zo een lijn bij vervoersregio aanvragen als ik u was, als veel mensen dit doen gaat er misschien over nagedacht worden.

Schrijf een reactie
0
+1
22 juli 2020 | 18:47

anoniem

Complimenten voor het uitvoeren van de werkzaamheden. zo ver ik weet niet (ver) over budget gekomen en de testritten kunnen op tijd beginnen. kan niet wachten tot deze lijn weer rijd

Ik vindt het wel een beetje jammer dat bus 55 weg gaat, deze rijd route door amstelveen die nog niet door andere bussen wordt gereden en ook een fijne alternatieve route voor bij een storing van tram 25 (en 5). Ik zou het fijn hebben gevonden als deze bus in een lage frequentie blijft rijden als lijn 25 af is.

Schrijf een reactie
0
+1
22 juli 2020 | 21:22

anoniem

De route van lijn 55 zal vanaf het moment dat lijn 25 gaat rijden (weer) worden overgenomen door lijn 199. Die zal per 13-12-2020 vanaf de halte Praam (weer) worden verlengd. De laatst genoemde lijn zal dan tussen de haltes Zagerij en de Ouderkerkerlaan via Groenhof en het Ziekenhuis alle haltes aandoen dus ook onder andere de halte Punter wat lijn 55 niet doet. Lijn 55 slaat na het Ziekenhuis rechtsaf richting de Burgemeester Boersweg. De lijnen 199 en de al bestaande lijn 174 daar in tegen linksaf richting de Ouderkerkerlaan naar het Busstation. En inderdaad rijden deze lijnen bij elkaar dan wel minder als lijn 55. Die blijft bij calamiteiten op lijn 25 wel rijden heeft Wendy vandaag aangegeven.

Schrijf een reactie
0
+1
22 juli 2020 | 22:22

anoniem

Ik bedoelde meer groenhof-langerhuize-oranjebaan, dat stuk werd redelijk vaak door mensen gebruikt zover ik kon zien.

Mij was al bekent dat 199 terug komt, net als 149. Er komen dus wel weer best wat bussen bij (eigenlijk terug) voor een deel van lijn 55. Bedoeld u (met de laatste zin) dat lijn 55 tijdelijk wordt ingezet bij calamiteiten van lijn 25 (dus bij storing)?

Schrijf een reactie
0
+1
22 juli 2020 | 23:20

anoniem

Het stuk Groenhof-Langerhuize-Oranjebaan zal na 13-12-2020 wel weer rustiger gaan worden. Dit omdat reizen dan weer vanaf de Ouderkerkerlaan kan. Wendy van het projectteam vertelde vandaag dat lijn 55 vanaf 13-12-2020 als inval lijn in gebruikt blijft als de lijnen 5 en 55 bijvoorbeeld door een storing niet kunnen rijden. Dat zal ook voor het traject naar Uithoorn vanaf 2024 zo zijn. Echter dus dan als inval lijn! Lijn 149 keert ook weer terug. Deze zal dan wel weer via Langs De Akker net als heel vroeger gaan rijden inplaats van Waardhuizen. Hopelijk gaat die laatst genoemde lijn ook net als vroeger (jaren 80-90) weer via de wijk Bankras-Kostverlorenhof rijden.

Schrijf een reactie
0
+1
27 juli 2020 | 22:10

Anoniem

Op het traject Groenhof-Langerhuize-Oranjebaan komt De rechtstreekse verbinding Groenhof met de halte Bankrashof en de aanleunwoningen Klaasje Zevenster daar inderdaad te vervallen. Veel bewoners van Klaasje Zevenster (Oude Brentano) doen graag boodschappen op Groenhof dus dat zal behoorlijk tegen vallen. Lijn 55 zat tussen De haltes Groenhof, Bankrashof en Oranjebaan goed vol. Voor zelfstandige ouderen rest dus lopen naar de haltes Sportlaan en Oranjebaan.

Schrijf een reactie
0
+1
22 juli 2020 | 11:53

anoniem

“Overigens blijven in die test- en oefenfase buslijn 55 en tram 6 gewoon rijden, totdat lijn 25 eind dit jaar van start gaat”
En tram 5?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
22 juli 2020 | 12:05

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Tram 5 is een vast onderdeel van het OV-net en blijft gewoon rijden.

Schrijf een reactie
+1
22 juli 2020 | 10:29

anoniem

Lachen zo’n kijkje achter de schermen. Is het GVB nog een beetje gelukt om genoeg nieuwe trambestuurders te ronselen? Ze hadden er een stuk of honderd nodig; stond eerder dit jaar in Het Parool. Was wel nét voor de coronacrisis.

Schrijf een reactie
0
+1
30 juli 2020 | 11:17

AJMk15A

Bij het opheffen van buslijn 67 werd gegarandeerd dat er een rechtstreekse verbinding zonder overstap zou blijven bestaan tussen Amstelveen en Amsterdam Centraal Station.
Waar is deze garantie gebleven?

Deze vraag had ik hier al eerder gesteld, waarom werd dit verwijderd.

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 03:11

Jaap

Uw vraag staat er nog en het antwoord erop ook.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?