Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Hoera! Kruispunt Sportlaan is open

Danielle Opdam | vrijdag 14 augustus 2020
Danielle
vrijdag 14 augustus 2020

Maarten Lutherweg toch nog niet open

Anders dan vanmiddag aangegeven gaat de Maarten Lutherweg vanavond helaas niet open. Het huidige bericht is dat VITAL het resterende werk morgen af maakt en de weg dan weer openstelt.

Na dik anderhalf jaar bouwen ging op vrijdag 7 augustus de rotonde van het vernieuwde kruispunt Sportlaan open voor het verkeer. En vanavond gaan ook alle omliggende fietspaden en de Maarten Lutherweg weer open. De Beneluxbaan in de verdiepte bak voor het doorgaande verkeer is al sinds 6 juli voor beide richtingen toegankelijk. Deze grootse klus hebben we samengevat in een filmpje van 2,5 minuut. Kijkt u met ons mee?

Fietsers maken alweer goed gebruik van de rotonde. Er waren helaas problemen met de levering van de natuurstenen bestrating, dus vandaar dat deze steentjes er nog niet overal in liggen.
Fietsers maken alweer goed gebruik van de rotonde. Er waren helaas problemen met de levering van de natuurstenen bestrating, dus vandaar dat deze steentjes er nog niet overal in liggen.
Foto: Gé Dubbelman
Werk in uitvoering aan de fietspaden langs de Beneluxbaan. We houden het spannend tot het laatst... Vanavond rond circa 22.00 uur gaan ze open.
Werk in uitvoering aan de fietspaden langs de Beneluxbaan. We houden het spannend tot het laatst... Vanavond rond circa 22.00 uur gaan ze open.
Foto: Gé Dubbelman
Net als bij Kronenburg en Zonnestein hebben ook hier de fietsers en voetgangers voorrang op het autoverkeer.
Net als bij Kronenburg en Zonnestein hebben ook hier de fietsers en voetgangers voorrang op het autoverkeer.
Foto: Gé Dubbelman

Wat ging er allemaal ook alweer aan vooraf?

  • 2018: Veel voorbereidende werkzaamheden zoals het verleggen van kabels en leidingen en verwijderen van groen.
  • Januari 2019: Start verleggen van de Beneluxbaan.
  • 3 maart 2019: Laatste rit sneltram 51. Halte Sportlaan buiten gebruik.
  • 25 maart 2019: Start funderingswerkzaamheden: inbrengen van damwanden, funderingspalen en ankers.
  • 8 juni 2020: Auto’s (richting Amsterdam) rijden voor het eerst door de verdiepte bak van Sportlaan.
  • 7 augustus 2020: Rotonde Sportlaan open.

Kleine attentie voor direct omwonenden

De direct omwonenden van kruispunt Sportlaan hebben deze week een kleine verrassing in de brievenbus ontvangen.

Is alles nu klaar bij Sportlaan?

Het resterende bestratingswerk wordt zo spoedig mogelijk nog door VITAL afgerond. Naar verwachting wordt het planten van bomen in het najaar/winter door de gemeente Amstelveen uitgevoerd. De halte Sportlaan gaat in december 2020 open voor reizigers.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 augustus 2020 | 00:39

70

Nu de bouwwerkzaamheden klaar zijn aan de beneluxbaan. Waneer mag er op de stukken waar dat normaal mocht weer 70 km/h worden gereden? staan nog steeds borden van 50.

Schrijf een reactie
0
+1
30 augustus 2020 | 13:06

Anoniem

In het verhaal via de onderstaande link, lijkt het er op dat ze overal en definitief 50km per uur en snelheidscontroles willen invoeren.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/flitspalen-langs-beneluxbaan-mogelijke-optie-om-snelheidsduivels-af-te-remmen.html

Schrijf een reactie
0
+1
30 augustus 2020 | 22:32

70

dat is wel raar, op de stukken waar 50 mag vindt ik dit al heel langzaam. zou eerder zeggen op meer delen 70 (of 60) en niet langzamer. vooral met het ongelijkvloers maken van de kruisingen kan er op stukken anders worden gereden.

In Duitsland zag ik iets wat mij voor de beneluxbaan ook handig lijkt. daar was een 70 weg, en langs de weg stonden er elektronische displays die aangaven hoe snel je moest rijden om een groen stoplicht te krijgen. zo iets is brandstof en tijdsbesparend. Kan de gemeente hierover niet nadenken.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 september 2020 | 17:00

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@70: u kunt deze vraag het beste aan de Gemeente Amstelveen. Zij zijn wegbeheerder en gaan hier over.

Schrijf een reactie
+1
20 augustus 2020 | 14:38

Joop

@Mark
Westerlijk of oosterlijk is geen correct Nederlands. Het moet zijn westelijk of oostelijk.

Schrijf een reactie
0
+1
20 augustus 2020 | 18:36

Anoniem

Joop heeft gelijk maar hier zitten nogal veel leeraar achtige personen lijkt wel!

Schrijf een reactie
0
+1
17 augustus 2020 | 22:24

Fietser

Zelfs vandaag is het westerlijke fietspad tussen Sportlaan en Ouderkerkerlaan nog steeds afgesloten. Volgens mij (en volgens dit bericht) zou je er gewoon overheen kunnen rijden, maar doe je dat vanaf de Sportlaan dan loop je aan het einde gewoon dood.

Opvallend is dat dit al een aantal dagen en in een aantal posts hier op de site genoemd is. Als dit een fout was, was het nu wel opgelost.

Het is duidelijk uw wens om mooi weer te spelen, zelfs als de waarheid anders is. Maar doe dat dan met minder duidelijke leugens.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
18 augustus 2020 | 14:20

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@fietser en Mark:ik heb het voor u nagevraagd en het westelijke fietspad onder de Ouderkerkerlaan is nog afgesloten tot eind augustus. Dit zijn werkzaamheden die BAM in opdracht van gemeente Amstelveen uitvoert. Daarnaast zijn er op de fietspaden in de buurt van de Amstelveenlijn nog wel wat werkzaamheden zoals het aanvullen van bermen (dat wordt begeleid door verkeersregelaars).

Schrijf een reactie
+1
19 augustus 2020 | 10:03

Mark

Blijkt maar weer hoe weinig inzicht er is in dit project.
U heeft dus een fietspad opengesteld vanaf kruising Sportlaan. Echter, er is geen enkele legale manier om ook weer van dat fietspad af te komen. De enige mogelijkheden zijn:
1. Door het gras om de borden heen aan het andere uiteinde.
2. Terugrijden en het fietspad weer bij Sportlaan verlaten.

Gelukkig zag ik gisteravond dat de afzetting al door andere fietsers opzij is geschoven. Gaan jullie daar nu van uit? Dat Amstelveners zelf jullie vele foute borden opruimen? Zo hangen er ook nog heel wat omleidingsborden die nergens op slaan. Een paar mooie: Op de Gondel staat nog altijd dat de Beneluxbaan is afgesloten En bij Kostverlorenhof gaat de omleiding voor tweewielers recht door de voordeur van een synagoge.

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 19:10

Anoniem

Mark, wat jij aangeeft is helemaal waar. Ik prijs het project als geslaagd en het is echt heel erg mooi geworden maar er zijn erg veel fouten gemaakt. Als dit forum er niet was geweest had ik erger verwacht. Het lijkt er tegenwoordig op dat de gewone burger meer ziet dan het (bouw) bedrijf zelf. Een over groot deel van fouten zijn door VITAL pas hersteld nadat het projectteam via dit forum op de hoogte is gebracht door melders. Het is altijd meegenomen dat mensen de fouten melden maar in het merendeel zou dat toch echter door het bouw bedrijf en een keurteam zelf moeten gebeuren lijkt mij niet waar? Vooral de fietspaden, de omleidingen en vooral de borden daarvan hebben het te doen gehad. Hoe denken Wendy en Daniëlle daar over aangezien jullie van het projectteam zijn?

Schrijf een reactie
0
+1
20 augustus 2020 | 12:42

Mark

Gefeliciteerd! Ik zag gisteravond dat de borden en blokkade op het westerlijke fietspad zijn aangepast. Je kunt nu daadwerkelijk het fietspad af!

Wel jammer dat vervolgens het oosterlijke fietspad nu weer helemaal afgesloten is. Onaangekondigd natuurlijk.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 augustus 2020 | 14:20

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Mark: Bedankt voor de melding over de omleidingsborden. VITAL is de komende weken nog bezig met het opruimen van deze borden.

Schrijf een reactie
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
21 augustus 2020 | 11:07

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: Vanuit het projectteam zijn wij blij met de input en betrokkenheid vanuit de omgeving en hierdoor hebben we samen de kwaliteit verhoogd. Er hebben veel mensen een grote inspanning geleverd vanuit de beste bedoeling met oog voor omgeving, kwaliteit, snelheid etc. Veel dingen zijn ook verholpen zonder dat dit al was opgemerkt door de omgeving, hetzij door VITAL zelf of op aangeven vanuit onze waarnemers. Soms zien ook wij dingen over het hoofd of is er een verschil van inzicht. Samen hebben we ervoor gezorgd dat het project er beter door geworden is.

Schrijf een reactie
+1
21 augustus 2020 | 11:32

anoniem

Fijn om dit te lezen Daniëlle! Het is inderdaad alleen maar fijn dat wij elkaar hier mee kunnen helpen en de waardering daardoor alleen maar groot is. Bedankt voor het antwoorden en een mooi weekeinde gewenst!🙂

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
21 augustus 2020 | 11:38

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: graag gedaan en ik wens u ook een mooi weekeinde.

Schrijf een reactie
+1
24 augustus 2020 | 21:06

anoniem

Over het hoofd gezien? Op de Gondol is 1 bord nu weg, maar staat een paar m verder het 2de foute bord nog.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
25 augustus 2020 | 14:47

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: dank voor het doorgeven. Ik geef het door aan VITAL.

Schrijf een reactie
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
27 augustus 2020 | 10:54

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: ik heb het voor u nagevraagd. En deze borden zijn niet van het project Amstelveenlijn. Dit is van een andere aannemer.

Schrijf een reactie
+1
31 augustus 2020 | 16:46

Sander

Beste Daniëlle, Welke aannemer zou dat dan moeten en kunnen zijn? Verder de vraag of er nog nieuwe foto’s komen op Flickr? Of gebeurt dat niet meer in verband met het naderende einde van het project? Tot slot sinds 27-08-2020 geen reacties van het projectteam meer gelezen van typers op dit forum.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
3 september 2020 | 10:41

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Sander: informatie over welke aannemer dit moet zijn heb ik niet. Zodra wij weer nieuwe foto’s hebben, zetten wij deze zeker op Flickr.

Schrijf een reactie
+1
16 augustus 2020 | 18:51

fietser

Over de fietspaden:
Komt het fietspad onder ouderkerkerkaan dat over de op- en afrit van de beneluxbaan gaat terug (oostelijke kant)? ziet er namelijk best definitief uit.

Ik vindt de fietspaden noordelijk van het kruispunt sprtlaan enorm slecht. Als er noordelijk wordt gefietst fiets je ineens over een fietspad met allemaal bobbels en een paar gevaarlijke kuilen (als het nieuw gelegde asfalt ophoud). waarom is dit niet meteen ook meegenomen toen het fietspad toch dicht was? Is een kwestie van tijd tot iemand met een (elektrische) fiets of scooter in die kuilen rijdt en daar hard door valt.

Ik vind het fijn dat (zoals ik eerder voorgesteld had) er een stopbord is geplaatst bij de oprit van de ovaal-rotondes (vanaf beneluxbaan). Als auto’s even stoppen kunnen ze de voetgangers, fietsers en scooters goed zien.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
18 augustus 2020 | 16:45

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@fietser: het fietspad onder Ouderkerkerlaan dat over op- en afrit van de Beneluxbaan ging, komt niet meer terug. Uw melding over de slechte kwaliteit van delen van het fietspad heb ik doorgegeven aan de gemeente Amstelveen.

Schrijf een reactie
+1
19 augustus 2020 | 19:16

Anoniem

Beste medewerkers van het projectteam Amstelveenlijn, Wat fijn dat @fietser hier ook mee komt. Deze is beslist niet de enige. Dit is geen nieuws maar het is te gek voor woorden dat de fietspaden tussen de haltes Sportlaan en Zonnestein niet door de gemeente Amstelveen is meegenomen. Ze weten donders goed dat deze fietspad beroerd slecht zijn. Veilig gaat voorop maar het zullen wel weer om financiële redenen zijn wat ontkent wordt. Daar is vooral de gemeente Amstelveen goed in!

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 19:28

Sandro

Beste Daniëlle, het is in ieder geval mij bekend dat de Ouderkerkerlaan vooral onder de BAM valt. Echter heb ik de vraag of het bekend is van waarom er aan de westkant van de Beneluxbaan geen fietstunnel is aangelegd? Voor de ombouw was dit een zelfde soort situatie als aan de Oostkant en er gebeurde aan de westkant ook veel (meer) ongelukken.

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 22:22

Anoniem

De fietspaden hadden echt gedaan moeten worden in die tijd dat ze dicht waren. hier rijden naast fietsers ook veel brom/snorfietsen, elektrische fietsen, speed pedelecs en gehadicapten voertuigen op. naast goed asvalt zouden deze ook op sommige plaatsen een beetje breder moeten zodat deze weggebruikers geen gevaar voor elkaar zijn door het snelheidsverschil.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 augustus 2020 | 10:51

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Sandro: ik heb het voor u nagevraagd bij de gemeente Amstelveen. In overleg met Vervoerregio Amsterdam is besloten om aan de oostkant een fietstunnel aan te leggen. Het heeft te maken met urgentie, prioriteiten en geld. Wellicht wordt er in de toekomst opnieuw prioriteit en geld toegekend om ook aan de westzijde Ouderkerkerlaan, Oranjebaan een tunnel aan te leggen.

Schrijf een reactie
+1
16 augustus 2020 | 10:16

Mark

Je kunt wel claimen dat een fietspad weer open is… Maar als aan de andere kant van datzelfde fietspad de blokkade nog gewoon staat kun je enkel omdraaien en weer terugfietsen. Open? Ja. Functioneel? Volstrekt niet. Had het fietspad beter afgesloten kunnen blijven. Maar dat was minder mooi nieuws geweest.

Schrijf een reactie
0
+1
17 augustus 2020 | 22:25

Fietser

Nog steeds dicht…

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?