Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Eindhalte lijn 25 op Station Zuid: stapsgewijs naar definitieve situatie

Danielle Opdam | donderdag 10 december 2020
Danielle

Op zondag 13 december gaat de Amsteltram, lijn 25, rijden. Dat is best bijzonder zo’n groot project: de Amstelveenlijn is op tijd afgebouwd – zonder uitstel. Daarnaast bleef het hele project binnen budget en verloopt ook het oefen- en opleidingstraject volgens planning. Maar tóch zal de lijn niet helemaal optimaal van start gaan: dat komt doordat de definitieve begin-/eindhalte aan de Schönberglaan bij Station Zuid niet klaar is op 13 december.

De definitieve halte van de Amstelveenlijn aan de Schönberglaan – aan de zuidkant van Station Zuid – is onderdeel van Zuidasdok. Dit project omvat de uitbreiding van Station Zuid en het ondergronds brengen van de A10. Ambtelijk opdrachtgever van de Amsteltram Jean-Philippe de Lannoy: ‘Het is al langer bekend dat Zuidasdok vertraging heeft. En al zou het project wél op schema liggen, ook dan zou de uiteindelijke tramhalte aan de Schönberglaan pas in 2024 opgeleverd worden. Als ie eenmaal klaar is, dan is het wel een ideale halte: reizigers stappen dan pal voor de deur van Station Zuid uit.’

Ook Ronald van der Meer, implementatiemanager van lijn 25 bij GVB kan al naar die situatie uitkijken: ‘De Schönberghalte wordt erg mooi en ook voor GVB wordt dit een goed en net eindpunt. We krijgen hier allerlei voorzieningen, waaronder een eindhuisje waar ook trambestuurders even kunnen zitten als ze pauze hebben.’ Als de definitieve infrastructuur er ligt, kan GVB ook goed bijsturen in het geval van calamiteiten, zegt Ronald. ‘Verstoringen of vertragingen kunnen we daar goed oplossen; er is alle ruimte voor. Er kunnen meerdere trams naast elkaar staan. Als die halte er is, dan is de Amsteltram echt klaar.’

Helaas duurt het nog jaren voordat het zover is…

Voorlopig eerst in- en uitstappen op de Strawinskylaan

Op 13 december stappen lijn 25 reizigers in en uit bij de voorlopige halte op de Strawinskylaan. Dat is geen ideale situatie, stelt Jean-Philippe. ‘De huidige infrastructuur op de Strawinskylaan is de zwakke plek van de Amsteltram. Het is nu al heel druk op en rond de halte – zowel met bussen en trams als met de reizigersstromen van en naar Station Zuid. De verwachting is dat het met de komst van de Amsteltram alleen maar drukker wordt. Er komen trams bij en er zullen nog meer reizigers op de krappe halte te vinden zijn. Daarbij komt naast de capaciteit soms ook de verkeersveiligheid in het geding.’ Ook GVB heeft geen mogelijkheden om bij calamiteiten bij te sturen, zegt Jean-Philippe. ‘Een kleine verstoring zorgt al snel voor hinder op de lijnen 5 en 25.’

Halte Strawinskylaan
Halte Strawinskylaan

Kleine verbeteringen aangebracht

Onlangs hebben we de halte Parnassusweg verlengd zodat ook lijn 25 er kan stoppen en reizigers makkelijker op de trein kunnen overstappen. Er zijn ook aanpassingen aan de halte Strawinskylaan gedaan. Jean-Philippe: ‘We hebben de zebra’s uitgebreid en obstakels op de looproutes weggehaald. Maar reizigers moeten nog steeds ongeveer 400 meter lopen naar het station. Er is geen overkapping op het Zuidplein en dat is niet fijn bij nat weer. We hebben gekeken naar de aanleg van een overkapping, maar de locatie is er eigenlijk te krap voor.’

Tijdelijke eindhalte ten noorden van de A10

De Vervoerregio heeft onderzoek laten doen naar een andere oplossing, waarmee de acht tot tien jaar overbrugd kan worden voordat de Schönberglaan halte klaar is. Dit alternatief ligt nu op tafel. Jean-Philippe de Lannoy: ‘We zouden een nieuwe (tijdelijke) eindhalte willen aanleggen net ten noorden van de A10 en aan de noordkant van Station Zuid. Die halte is daar te bouwen. Je hebt er de ruimte en er is ook een stukje weg dat gebruikt kan worden voor bouwlogistiek. Als je daar bouwt, kan dat zonder al te veel hinder. Ook kunnen reizigers van lijn 25 daar direct overstappen op Station Zuid. Er ontstaat zo een vergelijkbare situatie als bij de definitieve halte aan de Schönberglaan, alleen dan aan de andere kant van de A10.’ ‘We weten wat het kost en hoe lang het gaat duren: binnen een jaar zouden we die halte kunnen laten bouwen.’

Ook voor GVB verbetert dit de situatie: er komen weer meer mogelijkheden om bij te sturen in geval van calamiteiten.

De locatie voor de nieuwe tijdelijke eindhalte ten noorden van de A10.
De locatie voor de nieuwe tijdelijke eindhalte ten noorden van de A10.

Alles hangt met elkaar samen

Er is echter wel een probleem: De mogelijke locatie ten noorden van de A10 ligt bovenop de toekomstige A10-tunnel. ‘Als Zuidasdok daar gaat bouwen, ligt de tramhalte in de weg. Wij gaan daarom samen met  projectorganisatie van Zuidasdok opzoek naar een oplossing. We brengen in kaart wat de gevolgen voor de bouw van de A10-tunnel zijn als wij daar toch een halte aan zouden leggen.  Dit vraagt om een zorgvuldige afweging van alle aspecten, zowel voor de Amstelveenlijn als voor Zuidasdok.’

De Lannoy ziet er veel voordelen in: ‘Het is beter voor de doorstroming en voor de veiligheid als de tijdelijke eindhalte de komende jaren verhuist.’

Vervoerregio en project Zuidasdok gaan nu samen verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. In het voorjaar van 2021 verwachten we een besluit over de mogelijke aanleg van de halte.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
13 december 2020 | 18:02

Albert

Amstelveen zijn destijds knollen voor citroenen verkocht wat betreft het eindpunt. De lijn zou eindigen met een “hoogwaardige overstap”. Nou is een overstap toch al nooit hoogwaardig, maar ik vraag me af of Amstelveen ooit met deze vorm had ingestemd als men had geweten dat de lijn nog een jaar of 10 zou eindigen met de laagstwaardige overstap die je kunt bedenken, namelijk een drukke, nauwe, gevaarlijke, onoverzichtelijke en niet-overdekte hindernisbaan van 400 meter naar het station.

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 18:39

OVR-25

Mijn grote felicitaties aan iedereen die hier aan gewerkt heeft! Ik ben ook voorstander voor verbeteringen en heb liever een Metro naar Amstelveen en Uithoorn. In de rechtstreeks uitzending kwam naar voren dat er meer mensen positief zijn dan negatief. Zoals gezegd kwamen mensen op 25 jullie 2019 spontaan ijs brengen naar de bouwers bij 40 graden. Hier over is mag ook wel wat meer geschreven worden op dit forum. Oké, kritiek mag gegeven worden wat alleen maar goed is voor de oplettendheid waardoor er ook verbeteringen zichtbaar werden. Soms gingen mensen echt ver en inderdaad zijn de fietspaden lang de Beneluxbaan op de langste stukken nog steeds een gigantische aanfluiting en geeft de gemeente Amstelveen nauwelijks gehoor hier aan. Het beste is dan ook om massaal hun te mailen met veel foto’s er bij. Laten we nou eens even alles vergeten en het van de andere kant gaan bekijken. De situatie bij station zuid is niet ideaal maar er word naar gekeken en bij de Strawinskylaan is echter een lift aanwezig. Kort om, niet het beste en dat hadden ze van te voren inderdaad beter kunnen bedenken om het tijdelijke eindpunt meteen aan de noordkant van de A10 te bouwen. Dit staat vooralsnog in de planning dus hopen!

Schrijf een reactie
0
+1
12 december 2020 | 19:33

J.A.Groenewegen

ov geeft niet aan hoe nu verder de stad in te gaan bv leidseplein !!

Schrijf een reactie
0
+1
12 december 2020 | 20:33

Aron

Hoezo “ov geeft niet aan”. Wie of wat in het OV zou dat aan moeten geven? Apps? Kaarten? Daar is dat gewoon zichtbaar hoe dat moet. Je denkt dat ze op elk station A4tjes op gaan hangen met elke mogelijke eindbestemming? Klagen over onduidelijkheid maar dan met zo’n onduidelijke opmerking komen, man man man.

Schrijf een reactie
0
+1
12 december 2020 | 21:43

M51

#doeslief Aron!

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 11:40

Rob

Pak gewoon de tram 25 vanaf Amstelveen Zuid naar Oranjebaan. Vanaf daar overstappen naar tram 5 en neem gerust mee naar Leidseplein. Alternatieve route: overstappen van tram 25 op bus 347 op halte Poortwachter (alleen geldig als je vanaf Westwijk komt).

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 18:43

Mario

Albert is een luie lootje die elke stap te veel vindt. Maar er is een oplossing tegenwoordig verkopen ze ook rolstoelen misschien past dat beter bij jou dan lijn 25……

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 19:24

@Ronald

Het kan natuurlijk ook zijn dat er veel dezelfde mensen op dit forum telkens weer en ook een andere naam gebruiken en maar wat typen. Een betere indicatie om aan dit forum mee te doen had beter op zijn plaats geweest. Verder heeft “Albert” Inderdaad een beetje gelijk maar overdrijven gebeurt al gauw genoeg door veel mensen. Zoals OVR-25 al aangaf, word er aan gewerkt om te bekijken of er direct ten noorden van de A10 een tijdelijk eind/begin tramhalte voor lijn 25 aangelegd kan worden en dat hadden ze inderdaad eerder kunnen bedenken. Met de verbreding van de A10 zijn dat grote twijfels maar ik had ergens gelezen dat eerst het zuidelijke deel gedaan gaat worden en dan het noordelijke deel. Dan kan het definitieve tramstation aangelegd worden als de zuidelijke rijbanen en de verdiepte A10 daar klaar zijn. Ook kan de aanleg van de Brittenpassage het tijdelijke tramstation aan de noordzijde van de A10 dat nog tegenhouden. Een rondje Parnassusweg – Stadionweg – Beethovenstraat – Strawinskylaan of andersom is ook helemaal geen slechte optie maar daar lijkt niet over nagedacht te worden. Lijn 26 rijdt zou bij normale situaties ook het centrum in moeten met de gekoppelde trams om het open havenfront heen bij het Centraal Station dus waarom in de omgeving van station Zuid niet?

Schrijf een reactie
0
+1
12 december 2020 | 18:30

Robin

Zal Lijn 25 morgen gratis zijn voor passagiers om uit te proberen of niet?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
13 december 2020 | 12:08

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Robin: Nee, een geldig vervoerbewijs is verplicht (evenals het dragen van een mondkapje).

Schrijf een reactie
+1
13 december 2020 | 12:24

L_5

Bij de opening van de lijnen 5 en 51 in 1990 mocht er in dat weekend gratis mee worden gereisd. Niet echt sympathiek dus nu dit weekeinde of is er vanwege de COVID-19 er bewust voor gekozen ?

Schrijf een reactie
0
+1
12 december 2020 | 10:09

omalygia@yahoo.com

Kan de tijdelijke halte niet aan de schonberglaan komen?
Als de bouw zo lang op zich laat wachten, kan daar niet het tijdelijke station op die plek komen?
Kan er een (tijdelijke) lift komen bij de halte Parnassusweg?
Scheelt erg veel als je op tram 51 of 52 moet overstappen vanaf tram 5 of 25.

Schrijf een reactie
0
+1
12 december 2020 | 00:02

L_OV

Is station zuid tijdens de ombouw altijd bereikbaar of gaat deze voor een tijd afgesloten zijn voor trein en/of metro?

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 14:31

Rishi

Het zou mooi zijn als men rekening houdt om lijn 25 langs de zuidkant van de A10 door te trekken naar de eindhalte van lijn 4 (Drentepark). Wat het nut daarvan is? Je kunt dan doorrijden naar Station Amstel. En wie weet nog verder naar Science Park, als er een (snel-)trambaan wordt aangelegd op dat laatste stukje.

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 17:44

L_OV

Ben grote voorstander om de tram naar Amstel te laten rijden. Denk alleen als dit via RAI wordt gedaan dan gaat deze alleen maar voor rode stoplichten staat met die drukte daar (heeft wel eigen baan en zijn al lange perrons).

Het spoor aanleggen lijkt me immers niet verkeerd, is maar een kort stuk en opent veel mogelijkheden voor het OV netwerk. Lijn 25 door naar amstel laten rijden in de spits lijkt me dan handig, ontlast lijn 51 dan namelijk (studenten VU rechtstreeks met tram) en zuid wordt minder druk bij ombouw.

hier een artikel over tram Amstel: https://www.ovmagazine.nl/2013/04/trek-tramlijn-door-van-station-zuid-naar-amstel-2229/

naar science park waren al een paar keer ideeën voor een tram. Zou handig zijn een rechtstreekse lijn VU-science park.

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 18:23

@Ronald

Lijn 25 zou dan tussen de sportvelden en de A10 kunnen worden doorgetrokken naar het eindpunt van lijn 4 bij de RAI en daar verder. Of hun daar blij mee zijn voor wat betreft de sportvelden en het het hotel betwijfel ik maar qua bereik is het super. Ook de inpasbaarheid is natuurlijk de vraag. Anders zou het na de Strawinskylaan of Schönenberglaan rechtsaf de route Beethovenstraat – De Boelelaan – Europaboulevard moeten worden wat de rijtijden behoorlijk beïnvloed. Na de halte Ernststraat rechtsaf de Boelelaan op lijkt mij niet handig omdat anders station Zuid niet aangedaan wordt en de loopafstanden nog groter worden. Verder is het eindpunt van lijn 24 volgens de app kaarten en Google Maps een metrostation op het ogenblik.

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 12:27

Joop

Nog even over de eindhalte bij Station Zuid:
*laat tram 5 zijn huidige route rijden (dus met halte aan noordzijde van A10). Tram 5 moet sowieso ergens de A10 kruizen.
*Tram 25 en lijn 24 heenweg door Debussylaan. Halte op Gustav Mahlerplein en terug over Mahlerlaan. Debussylaan is niet te smal, aangezien er daar enkelspoor komt.
Voordeel: A10 wordt niet gepasseerd geen omweg voordat je bij Station Zuid arriveert.

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 12:46

Anoniem

Dit forum gaat het echt niet voor elkaar krijgen om dat allemaal te realiseren. Voor meer kans is de site https://vervoerregio.nl/ misschien beter maar reacties hier van uit krijgen is met een ambtenaars instellingen echter de vraag.

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 12:06

Joop

De aanleg van een tunnel gaat jarenlang enorme verkeersstagnatie veroorzaken, ook op de Parnassusweg, dus ook voor de tram. Waarom niet de tram door de Debussylaan (of heen door de Debussylaan en terug door de Mahlerlaan)?

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 11:37

Jeff

Is het misschien een idee eerst de zuidelijke snelweg ondergronds te maken. Tot die tijd stopt lijn 25 op de nieuw aangegeven locatie (in het artikel). Als Die kant af is kan het nieuwe tramstation gerealiseerd worden en kan de noordelijke snelweg gedaan worden.

Andere oplossing had kunnen zijn lijn 25 bij lijn 52 te laten stoppen (in zuid). Helaas is de metrotunnel al weg dus is dit geen optie meer.

Hoop dat er een goede oplossing komt omdat de huidige situatie niet fijn is. deze oplossing moet voor vele jaren werken, dus een goedkope noodoplossing is geen optie!

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 10:23

Mark

Trage reactie, maar dat is nou eenmaal hoe dit werkt. En de tijdelijke oplossing klinkt goed. Maar de tekst “Als ie eenmaal klaar is, dan is het wel een ideale halte” is natuurlijk onzin. Er was een directe overstap belooft. We hoefden enkel het perron over te steken. Dat is waar Amstelveen destijds mee akkoord is gegaan in ruil voor de directe verbinding met Amsterdam CS. Dat was de ideale halte.

In de vorige bezuinigingsronde is die halte uit het zuidasdok gehaald. Vervolgens is het zuidasdok enorm vertraagd. Enz. enz. Wat er allemaal gebeurt is snap ik, maar laten we voorzichtig zijn met het woord ‘ideaal’, want ideaal is dit alles niet.

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 00:04

Reiziger

“tijdelijk” betekent hier 16 jaar. Want pas in 2036 zou de zuidasdok klaar zijn….wat ik me wel afvraag waarom men NU pas vlak voor de officiele start van Lijn 25 hiermee komt?!

Dit wist men toch al heel lang dat het heel lang zou duren voor de schonenberghalte er kan zijn!?

Snap sowieso niet goed hoe het nu gaat mbt tram 25 en doorgaande tram 5. Als tram 25 op station zuid strawinskylaan eindhalte heeft en tram 5 moet doorrijden, hoe werkt dat zonder dat tram 25 tram 5 in de weg zit!?

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 14:32

Rishi

Volgens mij is er iets van een keerspoor daar. Lijn 6 had nl het zelfde “probleem”.

Schrijf een reactie
0
+1
10 december 2020 | 13:26

Reiziger

Een tijdelijke eindhalte aanleggen zou zeker ideaal zijn. Hopelijk komen alle partijen tot een overeenkomst.

Schrijf een reactie
0
+1
10 december 2020 | 13:09

Steph

Leuke informatie. Project zuidasdok is Iets wat we niet kunnen missen. Dank voor informatie.

Schrijf een reactie
0
+1
15 december 2020 | 09:55

Trijntje

Compliment voor het op tijd en binnen de financiële grenzen klaar zijn met dit mega project. Respect voor alle werkers ( zeker met deze warme zomer). Echter Lijn 25 is wel nieuw en geruisloos maar brengt me op station Zuid waar mee het verschil met de Tram 5 nemen op hetzelfde verhaal uitkomt. Een eind lopen om over te stappen om in Amsterdam uit te komen… Dan had dit project ook jaren later uitgevoerd kunnen worden, en had ik nog in 1 rit naar de RAI gekund ( of verder de stad in)….

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?