Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Verkeerskundigen Jos en Rick: “Alle puzzelstukjes op hun plek”

Wendy van der Meulen | woensdag 4 december 2019
Wendy

De Amstelveenlijn is nog in volle uitvoering tot eind 2020, het knooppunt aan de Ouderkerkerlaan wordt verbreed en de voorbereidingen voor de verbreding van de A9 zijn gestart. Geen gemakkelijke klus om Amstelveen bereikbaar te houden. Voor de verkeerskundigen Jos en Rick van de gemeente Amstelveen is het een dagelijkse bezigheid. Een interview met beide heren voor onze allerlaatste ‘Langs de lijn’.

Ervaren duo

Jos van der Graaf met zijn wiskunde knobbel zet zijn tanden graag in verkeersmodellen en berekeningen van het verkeer. Na 32 jaar voor de gemeente Haarlemmermeer te hebben gewerkt, werkt hij sinds tien jaar bij de gemeente Amstelveen. Rick Schulz is de bereikbaarheid specialist. Hij werkt net als Jos in het speciale bereikbaarheidsteam dat door de gemeente onder leiding van de bereikbaarheidsregisseur is opgericht. Rick bekijkt dagelijks alle aanvragen voor tijdelijke verkeersmaatregelen en bepaalt welke omleidingsroutes voor de verschillende weggebruikers het beste gaan passen. Rick werkt alweer twaalf jaar voor de gemeente Amstelveen.

Omleidingsroutes langs scholen vermijden

“Ons doel is maximale bereikbaarheid met minimale overlast”, begint Rick. “En veiligheid en leefbaarheid staan centraal”, vult Jos direct aan. “We houden zoveel mogelijk rekening met de belangen van iedereen”, benadrukt Rick, “we proberen omleidingsroutes langs scholen te vermijden en waar we kunnen de pijn over verschillende wegen te verdelen. En we laten bijvoorbeeld in de periode rond Sinterklaas en Kerstmis zo min mogelijk afsluitingen van wegen naar winkelcentra toe. Dat dient het belang van de ondernemers. Rick gebruikt het liefst de metafoor van de puzzel. In Amstelveen zijn de randen voor dit komende jaar bekend: de Amstelveenlijn, de verbreding A9, A10 Zuidas en het knooppunt Ouderkerkerlaan. Maar de puzzel bestaat uit veel meer stukjes. Neem bijvoorbeeld het onderhoud aan de wegen, extra verkeer door evenementen, werkzaamheden van nutsbedrijven.” “En ons werk stopt niet bij de gemeente grenzen”, voegt Jos toe,“we maken deel uit van de regio en moeten dus ook daar rekening mee houden.” “Allemaal puzzelstukjes met verschillende belangen, waarvoor we op het juiste moment een plek zoeken. Het is aan ons om te zorgen dat de puzzel klopt”, besluit Rick.

Gezamenlijk afstemmen

Hoe houden zij het overzicht? Rick: “Alle afsluitingen en omleidingen kunnen wij in één oogopslag zien in een digitaal systeem. Op basis daarvan maken we overzichten. Waar we knelpunten zien, gaan we in gesprek met de projectverantwoordelijken om samen te komen tot goede verkeersmaatregelen. Om de regie te houden, moeten we dus veel afstemmen met alle partijen die aan het werk zijn. Met VITAL hadden we afgelopen zomer elke dag contact over de belijning, omleidingsborden en het inhijsen van de liften. Het is allemaal gelukt. Een mijlpaal waar we met elkaar naartoe hebben gewerkt. Regie betekent voor ons ook om verschillende partijen bij elkaar te brengen. Bij de halte Ouderkerkerlaan is VITAL aan de slag voor de Amstelveenlijn en BAM voor de aanpassing van het knooppunt Ouderkerkerlaan. Door ons gezamenlijk te buigen over de tijdelijke verkeerssituatie, combineren we verkeersmaatregelen. Een mooie samenwerking tussen gemeente, opdrachtgevers en aannemers en het dient het belang van iedereen.”

Een screenshot van het digitale systeem waar de gemeente Amstelveen mee werkt. In één oogopslag zijn alle afsluitingen en omleidingen te zien.

Resultaat van meer dan twintig varianten

Voor de uitvoering van de Amstelveenlijn en ook de verbreding van de A9 is Jos al zeven jaar geleden gestart met de voorbereidingen. Jos: “Samen met de partners hebben we onderzoeken uitgevoerd, verkeersmodellen onderzocht en per fase berekeningen gemaakt van de verwachte verkeersstromen. Daarbij houden we ook rekening met de eisen van het Rijk en de Vervoerregio Amsterdam. De verkeersoplossingen die nu in Amstelveen ingericht zijn, zijn het uiteindelijke resultaat van meer dan twintig verkeersvarianten. Deze oplossingen houden rekening met economische groei, milieu en sociale factoren.”

Al het begin is even wennen

Begin 2020 start VITAL met de ombouw van de kruispunten van de haltes Kronenburg en Zonnestein. Om te komen tot de definitieve eindsituatie, zijn er eerst nog verschillende verkeersfaseringen nodig. Jos en Rick verwachten wel hinder voor het verkeer, maar geen grote verrassingen. De opgedane kennis en ervaring met de Amstelveenlijn dit jaar, hebben ze al verwerkt in de aanpak voor komend jaar. “En, mensen moeten even kunnen wennen”, stelt Rick, “je ziet het vaak in de eerste week van een tijdelijke verkeersmaatregel. Iedereen is letterlijk ontregeld, moet ritme en route aanpassen. Daarom is het essentieel dat mensen vooraf goede informatie krijgen. Hierdoor kan iemand bijvoorbeeld van tevoren een andere route kiezen of op een ander tijdstip vertrekken. Veranderingen vinden veel mensen vervelend, zeker als het hun dagelijkse gewoonten betreft. Daarom is het zaak dat je de weggebruikers altijd even de tijd geeft om te wennen. Natuurlijk passen we maatregelen aan, als het noodzakelijk is. Dat bepalen we in evaluaties. Maar we wachten eigenlijk altijd eerst de eerste week af.

Fietsers moeten zich veilig voelen

Voor fietsers in Amstelveen is het tot volgende zomer nog omrijden. Jos en Rick zoeken altijd naar de beste oplossingen. “En dan komen we helaas niet altijd op de snelste route uit, licht Jos toe, “we houden namelijk ook met veel andere factoren rekening. Essentiele voorwaarde is natuurlijk de veiligheid voor fietsers. Maar we willen er ook alles aan doen dat fietsers zich zo prettig en veilig mogelijk voelen. Dat betekent dat we voorkeur geven aan omleidingen over vrij liggende fietspaden, een weg met fietsstroken of een weg door een woonwijk. Langs het zuidelijk tracé van de Amstelveenlijn is het voor ons een uitdaging om de fietsers goed om te leiden. Maar we blijven tijdens alle verschillende faseringen puzzelen, totdat we de meest optimale route voor fietsers vinden.”

Ouderkerkerlaan: een locatie waar twee projecten bezig zijn. Waar mogelijk worden verkeersmaatregelen gecombineerd om de hinder te beperken.

Foto: Gé Dubbelman

Spannend en belangrijk jaar

In 2020 gaat de vernieuwde Amstelveenlijn rijden en is het viaduct Ouderkerkerlaan verbreed. Een belangrijk jaar waarin opgebouwd wordt naar, zoals ze dat in verkeerstermen noemen, de permanente verkeerssituatie. Alle Amstelveners kunnen dan gebruik gaan maken van een heel nieuw Amstelveenlijn traject. Hiermee krijgen de gebruikers de infrastructuur weer ‘terug’ en verdwijnen de omleidingsroutes en borden beetje bij beetje.

Nieuwe puzzelstukjes blijven komen

Hoe krijgen deze twee heren wat rust in hun hoofd in hun vrije tijd? “Als ik met mijn zoontje van twee naar de vliegtuigen ga kijken!”, antwoordt Rick spontaan. Jos ontspant nu door te klussen bij zijn zoons thuis. Hij werkt tot volgende zomer en hoopt daarna wat meer rust te vinden als zijn pensioen van start gaat. Rick puzzelt de komende jaren met plezier door. Want de bereikbaarheidspuzzel in Amstelveen wordt steeds vernieuwd en is nooit af!

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
7 december 2019 | 13:48

anoniem

ik lees alles met belangstelling en er wordt veel geregeld voor auto’s en zelfs fietsers!! maar aan de voetgangers en mensen die slecht ter been zijn wordt er weinig tot geen aandacht gegeven. niet hier in dit artikel en ook niet in alle opleidingen. het is een crime om op bepaalde plekken in Amstelveen te komen. en de winkelcentra zijn soms wel met een auto te bereiken maar ook weer niet lopend . maar ja Amstelveen is een autostad met weinig kijk op de gewone bewoner

Schrijf een reactie
0
+1
7 december 2019 | 00:18

anoniem

De tram gaat in 2021 pas rijden voor passagiers toch? In 2020 alleen testritten. Wellicht handig om te corrigeren.

Schrijf een reactie
0
+1
9 december 2019 | 08:05

Wendy van der Meulen

@Anoniem: De vernieuwde Amstelveenlijn wordt eind 2020 in gebruik genomen en gaat dan dus ook rijden met reizigers.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?