Verkeerskundigen Jos en Rick: “Alle puzzelstukjes op hun plek”
De Amstelveenlijn is nog in volle uitvoering tot eind 2020, het knooppunt aan de Ouderkerkerlaan wordt verbreed en de voorbereidingen voor de verbreding van de A9 zijn gestart. Geen gemakkelijke klus om Amstelveen bereikbaar te houden. Voor de verkeerskundigen Jos en Rick van de gemeente Amstelveen is het een dagelijkse bezigheid. Een interview met beide heren voor onze allerlaatste ‘Langs de lijn’.
Ervaren duo
Jos van der Graaf met zijn wiskunde knobbel zet zijn tanden graag in verkeersmodellen en berekeningen van het verkeer. Na 32 jaar voor de gemeente Haarlemmermeer te hebben gewerkt, werkt hij sinds tien jaar bij de gemeente Amstelveen. Rick Schulz is de bereikbaarheid specialist. Hij werkt net als Jos in het speciale bereikbaarheidsteam dat door de gemeente onder leiding van de bereikbaarheidsregisseur is opgericht. Rick bekijkt dagelijks alle aanvragen voor tijdelijke verkeersmaatregelen en bepaalt welke omleidingsroutes voor de verschillende weggebruikers het beste gaan passen. Rick werkt alweer twaalf jaar voor de gemeente Amstelveen.
Omleidingsroutes langs scholen vermijden
“Ons doel is maximale bereikbaarheid met minimale overlast”, begint Rick. “En veiligheid en leefbaarheid staan centraal”, vult Jos direct aan. “We houden zoveel mogelijk rekening met de belangen van iedereen”, benadrukt Rick, “we proberen omleidingsroutes langs scholen te vermijden en waar we kunnen de pijn over verschillende wegen te verdelen. En we laten bijvoorbeeld in de periode rond Sinterklaas en Kerstmis zo min mogelijk afsluitingen van wegen naar winkelcentra toe. Dat dient het belang van de ondernemers. Rick gebruikt het liefst de metafoor van de puzzel. In Amstelveen zijn de randen voor dit komende jaar bekend: de Amstelveenlijn, de verbreding A9, A10 Zuidas en het knooppunt Ouderkerkerlaan. Maar de puzzel bestaat uit veel meer stukjes. Neem bijvoorbeeld het onderhoud aan de wegen, extra verkeer door evenementen, werkzaamheden van nutsbedrijven.” “En ons werk stopt niet bij de gemeente grenzen”, voegt Jos toe,“we maken deel uit van de regio en moeten dus ook daar rekening mee houden.” “Allemaal puzzelstukjes met verschillende belangen, waarvoor we op het juiste moment een plek zoeken. Het is aan ons om te zorgen dat de puzzel klopt”, besluit Rick.
Gezamenlijk afstemmen
Hoe houden zij het overzicht? Rick: “Alle afsluitingen en omleidingen kunnen wij in één oogopslag zien in een digitaal systeem. Op basis daarvan maken we overzichten. Waar we knelpunten zien, gaan we in gesprek met de projectverantwoordelijken om samen te komen tot goede verkeersmaatregelen. Om de regie te houden, moeten we dus veel afstemmen met alle partijen die aan het werk zijn. Met VITAL hadden we afgelopen zomer elke dag contact over de belijning, omleidingsborden en het inhijsen van de liften. Het is allemaal gelukt. Een mijlpaal waar we met elkaar naartoe hebben gewerkt. Regie betekent voor ons ook om verschillende partijen bij elkaar te brengen. Bij de halte Ouderkerkerlaan is VITAL aan de slag voor de Amstelveenlijn en BAM voor de aanpassing van het knooppunt Ouderkerkerlaan. Door ons gezamenlijk te buigen over de tijdelijke verkeerssituatie, combineren we verkeersmaatregelen. Een mooie samenwerking tussen gemeente, opdrachtgevers en aannemers en het dient het belang van iedereen.”
anoniem
ik lees alles met belangstelling en er wordt veel geregeld voor auto’s en zelfs fietsers!! maar aan de voetgangers en mensen die slecht ter been zijn wordt er weinig tot geen aandacht gegeven. niet hier in dit artikel en ook niet in alle opleidingen. het is een crime om op bepaalde plekken in Amstelveen te komen. en de winkelcentra zijn soms wel met een auto te bereiken maar ook weer niet lopend . maar ja Amstelveen is een autostad met weinig kijk op de gewone bewoner
Schrijf een reactieanoniem
De tram gaat in 2021 pas rijden voor passagiers toch? In 2020 alleen testritten. Wellicht handig om te corrigeren.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: De vernieuwde Amstelveenlijn wordt eind 2020 in gebruik genomen en gaat dan dus ook rijden met reizigers.
Schrijf een reactie