Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Nieuwe tramlijn 6 versterkt lijn 5 in Amstelveen

Wendy van der Meulen | maandag 20 mei 2019
Wendy

Vanaf maandag 27 mei zet GVB tijdelijk een extra tramlijn in ter ondersteuning van lijn 5. De nieuwe lijn 6 zal rijden op het traject tussen halte Amstelveen Stadshart (ook wel Binnenhof genoemd) en halte Station Zuid en wordt alleen in de ochtend- en middagspits ingezet. GVB verhoogt tussen 7.00 – 9.30 uur en 15.30 – 18.00 uur de frequentie op dit traject omdat uit metingen is gebleken dat het op die momenten erg druk is in tramlijn 5.

In de spits 16 keer per uur een tram

Lijn 5 reed voorheen 12 keer per uur in de spits. In de nieuwe dienstregeling zal lijn 5 tijdens de spits acht keer per uur zijn oorspronkelijke route rijden, van halte Amstelveen Stadshart naar de halte Van Hallstraat in Westerpark. De nieuwe tramlijn 6 gaat ook acht keer per uur rijden en pendelt heen en weer tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart. Samen zullen lijn 5 en 6 dus in de spits 16 keer per uur rijden tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart.

Meer informatie over de trams en bussen op de Amstelveenlijn vindt u op GVB.nl/amstelveenlijn. 

Bron: GVB

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
18 oktober 2019 | 07:53

anoniem

hoe kom ik bij café boulevard op cruquiusweg 3 en van welk treinstation?

Schrijf een reactie
+1
18 oktober 2019 | 08:02

Danielle Opdam

@anoniem: waar komt u vandaan? Is nu lastig aan te geven hoe u daar komt.

Schrijf een reactie
+1
16 oktober 2019 | 22:00

anoniem

We have tried to express this multiple times on this forum. Apparently it’s becoming very difficult for us to express this in a convincing manner.
The accessibility of bus services in westwijk is extremely limited and inconvenient. Closest bus stops with good bus service are at least 15 to 20 minutes walking distance. I can say this from daily experience. Buses 199 and 551 are too infrequent and and 551 is also very inconvenient (9292 never shows any connection that involves 551, thus journey is never plannable). Please let us know if there is any way to request either of
– extension of bus 55 to westwijk or
– increase frequency of bus 551 (which is now 40 minutes) with possibilities shown on 9292 or
– increase frequency of 199 (which is now 30 minutes) or
– Have some more busses connect to stops BV Suttnerlaan or hammjarkodsingel at greater frequency

As an example – To travel to direction Utrecht the trade off is either to take 199 (in reverse direction for 30 minutes) to Schiphol and then take a train from there OR take a 15/20 minute walk to bustops and change multiple busses to go to bijlmer station and take train from there. Entire journey taking excess of 80 minutes each way just to reach Utrecht central, thereafter taking another vehicle or walk to final destination.

Hoping this explains the despicable situation well enough.

Schrijf een reactie
+1
16 oktober 2019 | 02:25

Bob Benouwd

Wie is er zo dom geweest om niet de reizigers aantallen te tellen in de spits op de oude 51?? Want die zou geweten hebben dat er meer ruimte en capaciteit nodig was en niet minder door een boemel trammetje in een nieuw jasje in te zetten.

Mooie nieuwe tram die op dag 1 al niet gaat voldoen aan het aantal reizigers. Nu nog meer bekrompen dan voorheen in een tram geduwd moeten worden? Lekker, lijkt Japan wel. Hoe is het mogelijk dat achteruitgang als vooruitgang word verkocht?

Schrijf een reactie
+1
16 oktober 2019 | 08:24

anoniem

Bob, dat is al lang bekend bij het GVB en de Vervoersgregio Groot-Amsterdam. ben naar een avond geweest in de Stopera over dit probleem . er is geteld hoeveel reizigers in en uit stappen bij de verschillende haltes. lijkt nergens op maar ja die Noord-Zuid lijn moest er komen. en ze denken bij het GVB alleen aan Amsterdam en niet aan inwoners van Amstelveen want die gaan toch niet met de tram , maar het zal niet anderen want ze hebben die plannen allang uitgedacht en nooit inspraak willen krijgen van de gebruikers van sneltram 51

Schrijf een reactie
+1
21 oktober 2019 | 12:56

anoniem

@anoniem en Bob Benouwd GVB rijdt alleen maar, die bouwt geen lijnen, dus zij hebben er weinig mee te maken. Daar komt bij dat Amstelveen zichzelf in de voet heeft geschoten omdat een metro hoe dan ook ondergronds moest. Een goedkopere oplossing op een viaduct was geen optie. Lang verhaal kort: € 800 miljoen voor een ondergrondse metro vond iedereen – Amstelveen inclusief – te duur, dus is het € 300 miljoen geworden voor ombouw naar reguliere stadstram.

Het klopt in ieder geval dat er minder mensen in een tram gaan. Daarom wordt er straks op de 25 gekoppeld gereden en gaat de frequentie omhoog. Daar is dus echt wel over nagedacht.

Schrijf een reactie
+1
15 oktober 2019 | 17:00

Pascal

Dit project is zo onnodig. 300 miljoen om van een sneltram naar een tram om te bouwen. En de capaciteit van 480personen naar 360. Wat gedaan had moeten worden is de s1/s2 sneltram van westwijk tot zuid laten rijden. Geen ombouwen op wtc dus geen storingen en 40% meer lijn 51 verkeer door aveen. Zo makkelijk. De s1/s2 modellen moeten nog 11jaar mee kunnen. Voor de nieuwe route van de 51 hadden m5 metros besteld moeten worden. Zoveel dure foute beslissingen zijn er gemaakt. Tijdens de bouw van lijn51 ging het al fout om de 3de rail te gebruiken uit 1970 ipv meteen een veilige bovenleiding door oosttunnel te leggen. Dezelfde fout werd weer gemaakt door dit niet in de lijn52 tunnel te doen zodat deze naar aveen doorgetrokken kon worden. En de oude lijn 51 route te verleggen zoals deze nu is. Dan meteen een 2de lijn te maken van
Noord naar zuid ivm met de drukte op deze lijn op zondag ect. Wat ook vreemd is dat voor storingen op lijn 51 mbt ombouwen op zuid 29 jaren steeds op dezelfde manier gerepareerd wordt ipv hier een betrouwbare oplossing voor te vinden zoals in noorwegen waar dezelfde omklap techniek gebruikt wordt zonder problemen. Er is dus een leverancier voor. (Geen ontwikkelingskosten dus goedkoop) wat betreft het ongelijkvloers maken van trambaan en de autoweg. Dat is achterstallig onderhoud Tijdens de bouw van lijn 51 in 1989. Maar ook nu het 29 jaar te laat gebouwd wordt gaat het weer fout. Er zijn enkele rijstroken bij de ongelijkvloerse kruisingen. Ook het busstation met 30 bushaltes op amsterdam cs is net gebouwd en vervolgens stoppen er maar 5bussen nu de noord zuid lijn open is. Zoveel geld wordt er weggegooid. Wat betreft de klaptreden aan de lijn 51 die soms blijven hangen. Dan slijp je bjj alle haltes in aveen gewoon 12cm van alle perrons af in een nacht. Probleem opgelost. Ook het de oude rails en bovenleiding door amstelveen kun je snachts stukje voor stukje vervangen net als het tram en metronetwerk in amsterdam. Nu ligt 2jaar het tramverkeer plat en de hele Beneluxbaan open. Ook de manier hoe gebouwd wordt. De 3 ongelijkvloerse kruisingen een voor een afbouwen ipv 2jaar lang alle 3 overhoop. Of in 2 delen bouwen het hele project. Ouderkerkerlaan tot westwijk eerst. Omkeerpunt ligt bij halte aveen centrum en bij oranjebaan kun je goed overstappen van pendelbus op lijn 51. Dan heeft de helft van amstelveen een jaar minden last van dit project. Ik kan nog uren doorgaan. Maar in ieder geval is er iemand heel blij met dit project. De aannemer want die gaat ze hier verdienen !

Schrijf een reactie
+1
16 oktober 2019 | 02:14

Wilson

Super goede punten Pascal.
Het is inderdaad belachelijk dat de capaciteit naar beneden gaat inplaats van naar boven en dat niemand praktisch denkt.

Hoe is het mogelijk dat niemand voorzag dat tram 5 en buss 55 het volume ook al niet aan konden?? Als een gek er een tram 6 tussen goeien?? Jouw punt dus – men doet maar wat.

Ook die 55 – gaat voor geen meter. Zodra hij was ingezet, blijkt dat hij vast loopt bij Maant, waar men zo slim de weg blokkeert met constructie en een richting verkeer instellen met een stoplicht. Dommer kan dus eigenlijk niet.

Schrijf een reactie
+1
10 oktober 2019 | 19:43

Christa Schuiten

Wat is de laatste rit van tram 5 vanavond

Schrijf een reactie
+1
11 oktober 2019 | 07:45

Els de Canniere

@Christa Schuiten: De laatste rit van tram 5 vertrekt elke dag om 0:00 vanaf halte Binnenhof en komt dan aan om 0:37 bij halte Van Hallstraat.

Schrijf een reactie
+1
9 oktober 2019 | 12:41

D. Van der Goot

Welke lijn moet ik nemen van station zuid A.dam naar het concertgebouw ?

Schrijf een reactie
+1
10 oktober 2019 | 06:58

Els de Canniere

@D. Van der Goot: U kunt tram 5 nemen vanaf station Amsterdam Zuid. De tram stopt bij het Museumplein (Van Baerlestraat).

Schrijf een reactie
+1
24 augustus 2019 | 20:34

anoniem

Tram vanaf Centraal station naar Amstelveen?

Schrijf een reactie
+1
26 augustus 2019 | 08:37

Els de Canniere

De tram rijdt niet meer vanaf CS Amsterdam naar Amstelveen. De snelste route is om bij CS Amsterdam de metrolijn 52 te nemen naar station Amsterdam Zuid en daar over te stappen op tram 5 en 6 richting Amstelveen Stadshart. Is uw bestemming Amstelveen Zuid? Dan kunt u tot eind 2020 bij station Zuid overstappen op bus 55. Deze bus heeft als eindstation Amstelveen Sacharovlaan. Alle OV-informatie vindt u op http://www.gvb.nl/amstelveenlijn.

Schrijf een reactie
+1
31 juli 2019 | 13:04

Anoniem

Hoe moet ik reizen van amstelveen naar centraalstation?

Schrijf een reactie
+1
31 juli 2019 | 17:38

Wendy van der Meulen

@Anoniem: U kunt hiervoor het beste even http://www.9292.nl raadplegen.

Schrijf een reactie
+1
21 juni 2019 | 09:11

anoniem

hoe moet ik reizen van amstelstation naar binnenhof amstelveen?

Schrijf een reactie
+1
21 juni 2019 | 09:24

anoniem

Beginnen met een reis in te plannen via https://9292.nl/ is een goed begin.

Schrijf een reactie
+1
21 juni 2019 | 10:38

Els de Canniere

Vanaf het Amstelstation kun je metro 51 nemen richting Isolatorweg en bij station Amsterdam Zuid overstappen op tram 5 en 6 die rijden naar het Binnenhof in Amstelveen. Vanaf 14 juli rijden tram 5 en 6 niet. In deze periode kun je bij station Amsterdam Zuid overstappen op bus 45 die ook rijdt naar het Busstation Amstelveen.

Schrijf een reactie
+1
6 juni 2019 | 13:56

anoniem

het worden ongelijkvloerse kruisingen, lees ik in de updates, maar mij is nog steeds niet duidelijk of de trams straks over een viaduct gaan (dus boven de verkeersweg) of eronderdoor.

Schrijf een reactie
+1
6 juni 2019 | 14:51

Danielle Opdam

@anoniem: de trams gaan er straks onderdoor. Zie bijgaande link voor een impressie. https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2016/beeldkwaliteitsplan-uw-reacties-en-hoe-nu-verder/

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?