Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Nieuwe 15G tram gespot in Amstelveen

Danielle Opdam | donderdag 26 september 2019
Danielle

Op maandagochtend 23 september heeft de nieuwe 15G tram haar eerste ritje gemaakt op een deel van de vernieuwde Amstelveenlijn. De rit ging van Amsterdam Zuid tot aan Amstelveen Stadshart en weer terug. Het is een testrit: alsof de tram de normale dienstregeling rijdt, maar dan zonder reizigers.

Ook is de testtram nu nog niet voorzien van alle officiële R-net en GVB-stickers en bijvoorbeeld de rode omlijsting bij de deuren. GVB is bezig met die laatste details.

Waarom testen?

Wat er allemaal getest wordt en waarom, daarover geeft Esther Tolner (projectmanager 15G van GVB) graag een update.

En daar is ie dan de nieuwe 15G tram bij de halte.

Foto: Gé Dubbelman

Even stoppen bij halte Oranjebaan en de deuren openen. Dat werkt allemaal!

Foto: Gé Dubbelman

En uit de bak omhoog rijden gaat ook goed.

Foto: Gé Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
1 mei 2020 | 09:47

Fred de Wit

Betreft 2 abri,s op de halte poortwachter, er staat 1 abri op deze halte, navraag bij R.Gordijn zouden het er 2 moeten zijn en heeft de tekening van de halte meegestuurd en inderdaad 2 abri,s, dus het antwoord om er toch bij de bestaande abri en nog een bij te plaatsen is overbodig, men moet voldoen aan tekening en bestek.
Dit is het antwoord, gemeente, op de vraag over 2 abri,s op de halte.

Schrijf een reactie
0
+1
27 oktober 2019 | 17:02

anoniem

sorry mijn vraag betreffende verlichting is al beantwoord.

Schrijf een reactie
+1
25 april 2020 | 20:36

Sander

Beste medewerker van het Project Amstelveenlijn en VITAL,

Vandaag ving ik op dat rondom Kronenburg en de Esso tanklocatie alles er heel fraai en af uitziet. Echter merk ik op dat er geen lichtmasten langs de fietspaden (met vooral achter de tankstations) zijn geplaatst. Het zal beter zijn als dat nog gedaan kan worden?

Schrijf een reactie
0
+1
28 april 2020 | 14:55

Danielle Opdam

@Sander: Bedankt voor uw compliment. Ik vraag voor u na hoe het zit met de verlichting langs de fietspaden.

Schrijf een reactie
+1
29 april 2020 | 12:02

Sander

Bedankt Daniëlle!

Verder zijn op het traject Zonnestein Oranjebaan v.v al een zeer geruime tijd de lichtmasten langs de Beneluxbaan uitgeschakeld. Dan is het echt niet aangenaam rijden daar. Verder mis ik de snelheidsborden en tekens op de weg bij onder anderen het uitrijden van de onderdoorgang Zonnestein de zuidelijke rijrichting. Zonder al deze aanwijzing moeten VITAl en de betrokken partijen dit eigenlijk zelf waarnemen en controleren niet waar? Opmerkelijk worden de vele fouten er helaas tussen al het goeds pas hersteld als het gemeld wordt door onder ander schrijvers op dit forum.

Vriendelijke groet,

Sander

Schrijf een reactie
0
+1
1 mei 2020 | 14:45

Danielle Opdam

@Sander: Dank voor de melding over de verlichting. Dat pakken we op. En voor wat betreft het missen van de snelheidsboden en tekens bij onderdoorgang Zonnestein. Dit is een tijdelijke situatie door de werkzaamheden aan de ombouw van de verkeerssituatie bij Zonnestein. Dit duurt tot 25 mei.

Schrijf een reactie
+1
27 oktober 2019 | 17:01

anoniem

Krijgen de haltes in Amstelveen Zuid verlichting en camera’s?
Ik zie daar nog niets van (ook niets wat als voorbereiding opgevat kan worden)

Schrijf een reactie
+1
27 oktober 2019 | 11:15

Rob

@Els, de halte van Boshuizenstraat ziet er prima uit zo met dat nieuwe materiaal, helaas zie ik dat er maar één Abri is geplaatst, waarom maar één Abri plaatsen terwijl de halte lang genoeg is?. Je ziet nu al dat deze Abri helemaal vol staat als er een school uitgaat. Ter vergelijk; op de oude haltes hadden we 2 Abri’s voor de sneltram en 1 voor lijn 5! En die “hangplekken” zijn echt een lachertje daar gaat niemand in de regen tegen aan staan.

Schrijf een reactie
+1
4 november 2019 | 10:22

Wendy van der Meulen

@Rob: Bij het vernieuwen van de haltes hanteren we in afstemming met betrokken partijen een standaard aanpak met één abri per zijperron en twee bij een halte met een middenperron. Er is overigens wel rekening gehouden met eventuele uitbreiding, want er is in het ontwerp ruimte gereserveerd voor een tweede abri. Mocht een tweede abri op basis van reizigersaantallen binnen en buiten de spits nodig blijken dan zal dat pas gebeuren na oplevering van de vernieuwde Amstelveenlijn.

Schrijf een reactie
+1
1 december 2019 | 22:33

Nico

Ik zie op de halte’s Poortwachter, Sacharovlaan en Westwijk (Midden halte’s) maar een Abri en wel in richting Amstelveen centrum.
Blijft dat zo?
Zo ja, is dat wel erg zuinig, bij lijn 51 hadden we in beide richtingen twee geschakelde Abri’s.

Schrijf een reactie
0
+1
2 december 2019 | 13:25

Danielle Opdam

@Nico: we zijn in overleg met de leverancier van de abri’s om op deze haltes een extra abri te plaatsen.

Schrijf een reactie
+1
25 april 2020 | 07:47

Nico

Het blijft kennelijk bij een ABRI op de haltes vanaf Poortwachter tot en met de Westwijk, men gaat er kennelijk vanuit dat er geen reizigers vanuit deze haltes naar Westwijk zullen opstappen zolang er niet naar Uithoorn word gereden.
Maar het is wel handig als de wind uit de verkeerde richting waait, kun je in de ander schuilen op deze twee richtingen haltes.

Schrijf een reactie
0
+1
28 april 2020 | 12:58

Wendy van der Meulen

@Nico: We zijn achter de schermen nog steeds bezig om op die haltes twee abri’s geplaatst te krijgen. Zodra hier meer bekend over is laten we het u weten.

Schrijf een reactie
+1
25 oktober 2019 | 12:33

anoniem

De nieuwe haltes in Amstelveen Noord hebben fraaie verlichtingsarmaturen, mooi strak vormgegeven.
Maar hoe wordt de verlichting bij de haltes in Amstelveen Zuid. Deze haltes zijn zo goed als klaar, maar ik zie geen verlichting.

Schrijf een reactie
+1
25 oktober 2019 | 13:15

Danielle Opdam

@anoniem: de haltes in Amstelveen Zuid krijgen dezelfde uitstraling als de haltes in Amstelveen Noord. De inrichting van de haltes in Amstelveen Zuid vindt op een later moment plaats. Vanaf maandag worden op de haltes Westwijk, Sacharovlaan, Poortwachter en Meent de abri’s geplaatst.

Schrijf een reactie
+1
17 oktober 2019 | 03:42

Pascal

De trams worden wel gekoppeld. Maar dan nog is de capaciteit lager. De bedenkers hebben helaas weer de fout gemaakt dat er maar 2 trams gekoppeld kunnen worden ipv 3. Capaciteit gaat van 480 naar 360. Maar rijden vaker. Als er een uitvalt dan wordt dat weer lopen

Schrijf een reactie
+1
29 september 2019 | 11:41

Cees

Ik verwacht veel opspattend waternevel met regenachtig weer zodat je in de ondergrondse haltes Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan, contant in de nevel staat te wachten op de tram. Die (te kleine) haltehokjes zijn niet voldoende om je of iedereen te beschermen. De haltes staan met de openkant gericht op het spoor, en aldus ook op het deel waar de auto’s langs racen.

Schrijf een reactie
+1
3 oktober 2019 | 08:53

Els de Canniere

Dag Cees. Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan zijn haltes met een middenperron. Hierdoor staan de haltehokjes met open zijde gericht naar het spoor. De rijbanen liggen op een dermate afstand van het perron dat wij geen opspattende waternevel verwachten. Op alle haltes van de Amstelveenlijn worden twee haltehokjes geplaatst. Dit heeft te maken met de systeemeisen die gelden per halte. Voor haltes met een dergelijke lengte kunnen maximaal twee hokjes geplaatst worden.

Schrijf een reactie
+1
3 oktober 2019 | 19:54

Cees

Dag Els.
Ben benieuwd hoe het in de praktijk aan water nevel of overlast gaat lopen. Is er ook gedacht aan het voorkomen van waterdruppels en of waterstromen die her en der naar beneden kunnen vallen op de perrons vanaf de randen en ovotonde bruggen boven de haltes?

Schrijf een reactie
+1
28 september 2019 | 15:11

n-evo

Terechte opmerking van Aron. Het valt mij ook al tijden op dat metrostations (zie Noord/Zuidlijn bijvoorbeeld) en tramhaltes in Amsterdam slecht aansluiten op de metro’s en trams. Ik ben ermee bekend dat haltes gedeeld door bus én tram een geval apart zijn, maar dat probleem zou niet moeten spelen bij stations/haltes waar alleen metro of tram stopt. In Luxemburg en veel Franse tramsteden is er amper hoogteverschil tussen halte en tram. Waarom lukt dat hier niet?

Zie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Luxtram_2018_05.jpg

Schrijf een reactie
+1
3 oktober 2019 | 11:45

n-evo

Is ook antwoord mogelijk op deze vraag?

Schrijf een reactie
+1
7 oktober 2019 | 09:01

Els de Canniere

@n-evo: Het is bij ons bekend dat de vloer nog niet helemaal gelijkvloers aansluit op de tramhalte. Dit heeft de aannemer ook vastgesteld tijdens de zomeroperatie. Om de trams 5 en 6 op 26 augustus weer te kunnen laten rijden, is er met VITAL besloten de zomerwerkzaamheden volgens planning af te ronden. Wel wordt het hoogteverschil bij de haltes later dit jaar nog aangepast.

Schrijf een reactie
+1
7 oktober 2019 | 09:02

Els de Canniere

@n-evo: Het is bij ons bekend dat de vloer nog niet helemaal gelijkvloers aansluit op de tramhalte. Dit heeft de aannemer ook vastgesteld tijdens de zomeroperatie. Om de trams 5 en 6 op 26 augustus weer te kunnen laten rijden, is er met VITAL besloten de zomerwerkzaamheden volgens planning af te ronden. Wel wordt het hoogteverschil bij de haltes later dit jaar nog aangepast.

Schrijf een reactie
+1
7 oktober 2019 | 09:56

n-evo

@Els Mooi dat het in ieder geval hier nog wordt aangepakt. Voor de duidelijkheid: dit probleem speelt op aardig wat punten in de stad. Er lijkt haast systematisch gewerkt te worden met verkeerde hoogtes, want ook op bijvoorbeeld Station Sloterdijk is er een vrij fors hoogteverschil aanwezig tussen de halte en tram. Zo op het oog rond de 10 cm.

Schrijf een reactie
+1
27 september 2019 | 05:47

Sacha

Mooi hoor! Maar is deze tram niet wat kort? Als vervanging van de 51? Of gaan er toestellen gekoppeld worden?

Schrijf een reactie
+1
27 september 2019 | 07:00

Danielle Opdam

@anoniem: de trams gaan gekoppeld rijden.

Schrijf een reactie
+1
27 september 2019 | 18:23

Rudie

Is daar aan de halte Strawinskylaan ruimte voor die gekoppelde trams op het opstelspoortje?

Schrijf een reactie
+1
2 oktober 2019 | 21:44

LR

Oh jee ja. Dit geeft me een beetje angst. Het ziet er echt uit als een trammetje. De 51 Was een hobbelige ramp en ik zie dit er niet beter op worden. Gaat deze echt harder met al die onderdoorweggetje en kan dit de heuvel over? Passen alle mensen hier in? Misschien is het tijd om terug naar mijn dorp in de Zaanstreek te gaan want het slechte vervoer in deze ‘stad (lol) komt me de strot uit als dit geen verbetering wordt….Ik wacht nog af…Maar oei.

Schrijf een reactie
+1
17 oktober 2019 | 03:38

Pascal

De trams worden wel gekoppeld. Maar dan nog is de capaciteit lager. De bedenkers hebben helaas weer de fput gemaakt dat er 2 trams geloppeld kunnen worden iv 3. Capaciteit gaat van 480 naar 360. Maar rijden vaker. Als er uitlvalt dan wordt dat weer lopen

Schrijf een reactie
+1
26 september 2019 | 12:04

Aron

En nog steeds sluit de vloer niet helemaal gelijksvloers aan op de tramhalte zoals dat in het buitenland wel mogelijk is. Fantastisch gedaan weer.

Schrijf een reactie
+1
7 oktober 2019 | 08:59

Els de Canniere

@Aron: Het is bij ons bekend dat de vloer nog niet helemaal gelijkvloers aansluit op de tramhalte. Dit heeft de aannemer ook vastgesteld tijdens de zomeroperatie. Om de trams 5 en 6 op 26 augustus weer te kunnen laten rijden, is er met VITAL besloten de zomerwerkzaamheden volgens planning af te ronden. Wel wordt het hoogteverschil bij de haltes later dit jaar nog aangepast.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?