Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
donderdag 19 september 2019

Nieuwe 15G tram nu ook overdag te zien op tramnetwerk

Wendy van der Meulen

Sinds eind mei wordt volop getest met de nieuwe 15G tram. Gebeurden de ritten met de testtram(s) eerst nog in de nachtelijke uren op een leeg tramnetwerk, vanaf donderdag 19 september kunt u het voertuig ook overdag zien rijden. Dan rijdt de testtram tussen het normale tramverkeer van GVB in. De start van deze laatste testfase voor fabrikant CAF en GVB, en de proefritten die daarin gedaan worden, zijn een mooie aanleiding om Esther Tolner, projectmanager 15G bij GVB, weer om een update te vragen.

Bron: GVB

Hoe kijk je terug op de afgelopen maanden?

“Ze waren druk en intensief. De nachten gebruikten we om te testen en ervaringen op te doen. Overdag hadden we de kans die te bekijken en om eventueel zaken bij te sturen. Omdat zowel het CAF-testteam als ons eigen GVB-testteam dus zowel in de nacht als overdag werkte, vroeg dat om veel en uitgekiende coördinatie. Je kunt natuurlijk niet in de ochtend overleggen, want dan ligt de nachtploeg te slapen. En tegen vijf uur in de middag wil veel kantoorpersoneel weer naar huis. Door zeer gedreven teamleden is het allemaal toch goed gelukt! Daar ben ik heel trots op. De testen zijn vrijwel allemaal in één keer goed gegaan, dus we hebben weinig testen hoeven overdoen. Het voor ons slechte weer, regen en wind, hebben slechts twee of drie keer geleid tot het afblazen van een test. Je kunt bijvoorbeeld het maximale geluid niet goed meten als het regent.”

“Ik ben blij dat we in de Piet Hein Tunnel goed hebben kunnen testen hoe het aanzet- en remgedrag van de tram is, maar we hebben bijvoorbeeld ook geluidstesten en EMC (Elektromagnetische Compatibiliteit) testen gedaan op de Lelylaan. En natuurlijk zijn we elk stukje spoor in de stad over geweest om het profiel van vrije ruimte (PVR) te testen. Over de testresultaten zijn we tevreden. Ook over de testen die gedaan zijn in Spanje en in de klimaatkamer in Duitsland. Natuurlijk kwamen er zaken naar boven die aangepast moesten worden. Denk bijvoorbeeld aan het moment van zandstrooien en andere kleine finetune zaken. Maar echt grote aanpassingen bleken niet nodig.”

Hoe vaak gaat de 15G tram proefritten maken overdag?

“Dat wisselt per dag omdat we ook de werkplaatsen in de remises moeten testen als de overige trams rijden. Want het voertuig gaat in deze fase ook langs de zandvulinstallatie, de wasstraat en de kuilwielendraaibank, om zo maar eens wat voorbeelden te noemen. Op de momenten dat de 15G tram dus niet zichtbaar is in de stad, zijn we wel druk aan het beproeven. Ons doel is om overal op het tramnetwerk minstens één keer te rijden. En dat dus tussen de normale dienstregeling in. Maar wel nog zonder passagiers omdat we nog steeds in het testprotocol zitten en we dus ook nog geen vergunning hebben voor vervoer met reizigers. Natuurlijk is het proces rond dit zogenoemde ‘Indienstellingsbesluit’ wel al in gang. Je zult overigens soms wel mensen zien in de tram. Dat zijn dan vrijwel uitsluitend onze eigen GVB-collega’s die proberen of al onze processen goed werken.”

Foto bij
De 15G tram in R-net stijl ten tijde van de mock up presentatie in 2017. Afgelopen tijd reed de tram al nachtelijke testritten op het tramnetwerk.

Wat gaat er nog meer beproefd worden?

“De tram moet in elk geval een 1500 kilometer duurtest afleggen. Dat betekent 1500 kilometer rijden onder de omstandigheden alsof de tram in de normale dienstregeling rijdt, zónder belangrijke storingen. Dus zonder storingen die effect hebben op de veiligheid en bedrijfszekerheid, denk aan een defecte rem of een deur die niet goed meer opent en sluit. We rijden dan op alle lijnen in dienstregelingstempo, waarbij we op elke halte stoppen, omroepen, deuren openen en sluiten, en weer wegrijden. Daarbij kijken we ook of bijvoorbeeld het in- en uitchecken goed werkt en of de lijnaanduiding werkt. Ook de rolstoelplank beproeven we uitgebreid. Is deze in de huidige Combino trams nog uitklapbaar, in de nieuwe 15G tram is het weer een slag moderner en is deze uitschuifbaar. De bestuurder kan daarvoor een knop in de cabine indrukken. Reizigers in een rolstoel of scootmobiel kunnen dankzij de uitschuifbare rolstoelplank beter en comfortabeler de tram in en uit. Feitelijk checken we dus of al onze normale procedures ook werken voor de 15G tram. In theorie is dat allemaal zo, maar we willen zeker weten dat al ons personeel net zo goed kan rijden met de 15G als met de bestaande trams. Als de trams net zo passen, maakt het voor hen namelijk niet uit, en dat is precies de veilige en betrouwbare situatie die we willen.”

Hoeveel van de 63 trams die druppelsgewijs naar Nederland komen, krijgen een R-net kleurstelling voor inzet op de nieuwe Amstelveenlijn (lijn 25) en wanneer komen de blauw-witte 15G’s?

“Er worden 25 trams uitgevoerd in de R-net kleurstelling voor inzet op lijn 25 naar Amstelveen Westwijk straks, en dus 38 in blauw-wit. De eerste blauw-witte tram zal ergens in september 2020 van GVB worden. Overigens is de testtram die je ziet rijden, nu nog niet voorzien van alle officiële R-net en GVB-stickers en bijvoorbeeld de rode omlijsting bij de deuren. Daarvan zijn we nu bezig met de laatste details. De buitenkant zal compleet zijn tegen de tijd dat de testen voorbij zijn en het moment aangebroken is dat de eigenaarssleutel van de tram overgaat van CAF naar GVB. Dat moment komt ook steeds dichterbij en daar kijken we erg naar uit!”

Waar kunt u de nieuwe 15G tram spotten?

  • Donderdag 19 september: Lijn 19 (ochtend) en lijn 3 (middag)
  • Vrijdag 20 september: Lijn 1 (ochtend) en lijn 14 en lijn 7 (middag)
  • Maandag 23 september: Lijn 5 (ochtend)
  • Overige dagen en lijnen nog te bepalen. Genoemde is altijd onder voorbehoud. Bij actualiteiten/verstoringen in de normale dienstregeling past GVB de planning aan.

Eerder verschenen artikelen en andere relevante info over de 15G tram vindt u op: gvb.nl/nieuwetram.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

19 september 2019 | 13:05

nico

Wordt het interieur ook op manoeuvreer ruimte voor de scootmobiel/rolstoel getest.
staan er geen palen in de weg? is er genoeg ruimte om met rolstoel / scootmobiel de plaats te bereiken?

reageer op nico
20 september 2019 | 12:39

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Nico en @anoniem: Tijdens de mock-up fase van de 15G (een deel van de nieuwe tram als model op ware grootte) heeft GVB alles uitgebreid getest, bijvoorbeeld met de Reizigersadviesraad. Uiteraard is ook de toegankelijkheid van de tram voor reizigers met een mobiliteitsbeperking (fysiek) getest. De nieuwe tram heeft een vloer en doorlopen die zo breed, laag en vlak als mogelijk zijn, en heeft een uitschuifbare rolstoelplank die nog beter dan de huidige tram aansluit en zorgt voor het comfortabel de tram in- en uit komen. De rolstoelruimte voldoet aan de laatste richtlijnen op dat gebied. De ruimtes zijn dus goed bereikbaar voor rolstoelen – en scootmobielen die voldoen aan de afmetingseisen waarbinnen zij volgens de voorwaarden die gelden voor stad- en streekvervoer mee kunnen in de tram. Meer informatie over toegankelijk OV staat op de website van GVB: https://www.gvb.nl/klantenservice/toegankelijk-ov.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
19 september 2019 | 20:55

anoniem

volgens mij zou de nieuwe Amstelveenlijn (25) niet meer toegankelijk worden voor een scootmobiel ., wel voor en rolstoel of rollator

reageer op anoniem
Wil u dit artikel delen?