Nieuw tramstation bij Amsterdam Zuid: ook voor Amstelveenlijn
In de komende tien jaar wordt het project Zuidasdok uitgevoerd. Een belangrijk onderdeel ervan is een nieuw tramstation op Amsterdam Zuid. Hier krijgt ook de Amstelveenlijn zijn begin-/eindhalte.
Zuidasdok: A10 op de schop…
Het project Zuidasdok zorgt voor enorme veranderingen op en rond de A10 in zuidelijk Amsterdam. De weg krijgt hier twaalf rijstroken, zes per rijrichting waarvan vier voor doorgaand verkeer en twee voor bestemmingsverkeer. En op een lengte van ongeveer 1,2 kilometer wordt hij aan weerszijden van de treinsporen ondergronds gebracht, in twee tunnels.
… én station Amsterdam Zuid
Door het ondergronds brengen van een deel van de weg ontstaat ruimte om station Amsterdam Zuid te vernieuwen. Het wordt groter en overzichtelijker: een gebouw waar alle vormen van openbaar vervoer – en bijbehorende voorzieningen – op een logische manier samenkomen.
Bredere passage, extra passage, extra entree
Het vernieuwde Amsterdam Zuid wordt een station waar u snel en gemakkelijk uw weg kunt vinden. Hiertoe wordt de bestaande Minervapassage verbreed en worden een tweede entree en passage gebouwd, in het verlengde van de Benjamin Brittenstraat: de Brittenpassage.
Nieuw tramstation
Direct naast die nieuwe Brittenpassage komt aan de Arnold Schönberglaan een nieuw tramstation. Hier komen haltes voor de lijnen 5 en 24, en de begin- en eindhalte van de vernieuwde Amstelveenlijn. De haltes Parnassusweg en Strawinskylaan vervallen. Het is nog niet bekend wanneer precies het nieuwe tramstation in gebruik gaat. Mocht de Amstelveenlijn eerder klaar zijn dan het nieuwe tramstation, dan wordt de halte Strawinskylaan tijdelijk gebruikt als begin- en eindhalte van de vernieuwde Amstelveenlijn.
Lees meer: Overstappen op station Zuid: waarom en hoe? en Herinrichting Strawinskylaan.
Stefan
Hello,
Two questions and a comment.
1. Is there any map available to show us the new bicycle tracks ? For instance from Biesbosch to Gondel.
2. What will happen to the detour car lanes that were built at the expense of green space and trees ? The trees cutting in Amstelveen was barbaric. This cannot ever be recovered. Is it worth it just for a tram line ?
Comment : from all explanations it seems that this fat construction contract of 300MMEur is mostly done to bring a new fast tram line to Amstelveen. Was it ever explained how this will improve travel time to CS Amsterdam or other main points ? Why do we do it ? Why not simply take out 51, leave 5 till Zuid or put a new tram instead and that is it guys…no more 300MM spend.
Schrijf een reactieJMT
Hi, i cannot answer your questions, but about your comment: The “hardware” is relatively quite “old”, the first tram over this railway was already in 1990, so i guess you can understand that the railways, electricity-cables and some more ‘attributes’ just need replacing…
Schrijf een reactieClaudi
vroeger ging ik met metro 51 westwijk naar de oranjebaan Amstelveen*vanaf het CS)hoe moet ik daar nu komen?
Schrijf een reactieJMT
Vanaf CS naar Oranjebaan kun je op station Zuid overstappen op zowel bus 55 (sneller(?)) als op tram 5.
Schrijf een reactieEls de Canniere
Vanaf CS kun je metro 51 nemen richting Isolatorweg en uitstappen bij station Zuid. Bij station Zuid (aan de noordzijde) kun je dan bus 55 nemen richting Amstelveen en uitstappen bij halte Oranjebaan.
Schrijf een reactien-evo
*Westerpark bedoel ik
Schrijf een reactien-evo
@J.A. van Dam op de lijn Uithoorn/Westwijk – Zuid gaan gekoppelde trams rijden (2x 30 meter = 60 meter). Op de lijn Binnenhof – Westermarkt gaan enkele trams rijden (1x 30 meter).
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@n-evo: Dankjewel voor je correcte reactie aan J.A. van Dam.
Schrijf een reactieJ.A. van Dam
Het nieuwe wisselspoor bij de Strawinskylaan doet vermoeden dat er slechts enkele tramstellen op de nieuwe Amstelveenlijn kunnen rijden in plaats van gekoppelde. Dat zou wel povertjes zijn in vergelijking met de huidige lijn 51. Of heb ik dat verkeerd ingeschat en gaan er wel gekoppelde stellen rijden?
Schrijf een reactieJ.A. van Dam
Wordt lijn 24 vanaf De boelelaan VU doorgetrokken naar Zuid?
Schrijf een reactieHoe wordt de nieuwe route dan?
mvg
J.A. van Dam
Wendy van der Meulen
@J.A. van Dam: Navraag bij de Vervoerregio levert het volgende antwoord op uw vraag op. Zodra het dak van de zuidelijke A10 tunnel gereed is kan de keerlus voor trams worden gerealiseerd. Deze komt tussen de A10 en het AFC sportcomplex. De huidige keerlus voor tram 24 bij de VU zal op termijn plaatsmaken voor een bouwprogramma. Tram 24 rijdt dan vanaf de Boelelaan linksaf over de kruising en via de trambaan op de Buitenveldertselaan door naar het tramstation op de Schönberglaan. De tram keert vervolgens bij de nieuwe keerlus ten oosten van de Beethovenstraat.
Schrijf een reactieR. van der Sluis
Gewoon een nieuwe tramlijn 15 mag ook van mij!
Schrijf een reactieDaan
@Han Schomakers
Maar zelfs dan gaat dit de dienstregeling op de AVL ernstig in de war gooien op het traject Zuid-Westwijk.
Schrijf een reactieHan Schomakers
@ Daan
volgens mij ben je niet helemaal goed geïnformeerd. De nieuwe Amstelveenlijn rijdt straks met tweerichting-trams die wat langer zijn dan de huidige Combino. Metrostellen van 6 wagons rijden alleen op de huidige lijnen 50, 53 en 54 van het metronet van Amsterdam. En straks op lijn 52, de Noord/Zuidlijn.
Schrijf een reactieDaan
@R. van der Sluis
Nee, volgens mij niet. De Amstelveenlijn wordt straks behoorlijk betrouwbaar, met nauwelijks of geen kruisingen met ander OV. Dat is nodig om een hoge frequentie aan te kunnen bieden. Als je hem vervolgens de stad in leidt, met alle vertragingen, stoplichten, etc. die daarbij horen, dan breng je de kwaliteit meteen weer enorm omlaag. In een theoretisch scenario waarin je hem op de ringlijn laat rijden, is het probleem omgekeerd: dan gaat de matige voorspelbaarheid van de Amstelveenlijn juist de dienstregeling van de metro in gevaar brengen.
Bovendien kun je niet met metrostellen van zes wagons lang de stad in rijden, omdat de tramhaltes veel te kort zijn daarvoor.
Schrijf een reactieR. van der Sluis
Geachte Heer/ Mevrouw,
Schrijf een reactiealhoewel ik eigenlijk bespeur , dat er NOOIT geluisterd wordt naar wat de klant van het openbaar vervoer nu eigenlijk graag wil, doe ik toch een poging.
Zou het niet veel beter zijn ,om de Uithoornlijn NIET bij Station Zuid te laten eindigen, maar DOOR TE TREKKEN naar Station Sloterdijk. Voordelen: wordt eindelijk de drukke buslijn 15 een tramverbinding en voor velen een overstap minder!
Vriendelijke groet R. van der Sluis.
Wendy van der Meulen
@R.van der Sluis: De Amstelveenlijn wordt inderdaad zoals Daan heeft aangegeven een tramverbinding tussen station Zuid en Westwijk en in de toekomst tussen station Zuid en Uithoorn. De trams die daar komen te rijden gaan heen en weer pendelen. Dat betekent een extra overstap op station Zuid (tram 5 blijft wel overigens gewoon doorrijden naar de binnenstad van Amsterdam), maar ook een betrouwbare en robuuste verbinding. Zodra in maart 2019 sneltram 51 stopt met rijden, gaat het hele metronetwerk op de schop.
Schrijf een reactie