Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
maandag 22 mei 2017

Nieuw tramstation bij Amsterdam Zuid: ook voor Amstelveenlijn

Wendy van der Meulen

In de komende tien jaar wordt het project Zuidasdok uitgevoerd. Een belangrijk onderdeel ervan is een nieuw tramstation op Amsterdam Zuid. Hier krijgt ook de Amstelveenlijn zijn begin-/eindhalte.

Zuidasdok: A10 op de schop…

Het project Zuidasdok zorgt voor enorme veranderingen op en rond de A10 in zuidelijk Amsterdam. De weg krijgt hier twaalf rijstroken, zes per rijrichting waarvan vier voor doorgaand verkeer en twee voor bestemmingsverkeer. En op een lengte van ongeveer 1,2 kilometer wordt hij aan weerszijden van de treinsporen ondergronds gebracht, in twee tunnels.

… én station Amsterdam Zuid

Door het ondergronds brengen van een deel van de weg ontstaat ruimte om station Amsterdam Zuid te vernieuwen. Het wordt groter en overzichtelijker: een gebouw waar alle vormen van openbaar vervoer – en bijbehorende voorzieningen – op een logische manier samenkomen.

Bredere passage, extra passage, extra entree

Het vernieuwde Amsterdam Zuid wordt een station waar u snel en gemakkelijk uw weg kunt vinden. Hiertoe wordt de bestaande Minervapassage verbreed en worden een tweede entree en passage gebouwd, in het verlengde van de Benjamin Brittenstraat: de Brittenpassage.

Nieuw tramstation

Direct naast die nieuwe Brittenpassage komt aan de Arnold Schönberglaan een nieuw tramstation. Hier komen haltes voor de lijnen 5 en 24, en de begin- en eindhalte van de vernieuwde Amstelveenlijn. De haltes Parnassusweg en Strawinskylaan vervallen. Het is nog niet bekend wanneer precies het nieuwe tramstation in gebruik gaat. Mocht de Amstelveenlijn eerder klaar zijn dan het nieuwe tramstation, dan wordt de halte Strawinskylaan tijdelijk gebruikt als begin- en eindhalte van de vernieuwde Amstelveenlijn.

Lees meer: Overstappen op station Zuid: waarom en hoe? en Herinrichting Strawinskylaan.

Foto bij
De trambaan naar Amstelveen komt direct naast het station, op het tunneldak van de A10.
Foto bij
De ingang aan het Gustav Mahlerplein, aan de zuidkant van het station, wordt prominenter.

Zuidasdok

  • Het project Zuidasdok omvat de verbreding en ondertunneling van de A10 Zuid in Amsterdam en de uitbreiding en modernisering van station Amsterdam Zuid.
  • Het uitwerken van het ontwerp en de voorbereidende werkzaamheden zijn gestart en duren nog tot 2019.
  • De bouwwerkzaamheden vinden plaats tussen 2019 en 2028.
  • Zuidasdok wordt ontworpen en uitgevoerd door ZuidPlus, een combinatie van de bouwbedrijven Fluor, Heijmans en HOCHTIEF.
  • Meer informatie: www.amsterdam.nl/zuidas.
Foto bij
Foto bij

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 maart 2019 | 21:42

Stefan

Hello,

Two questions and a comment.

1. Is there any map available to show us the new bicycle tracks ? For instance from Biesbosch to Gondel.
2. What will happen to the detour car lanes that were built at the expense of green space and trees ? The trees cutting in Amstelveen was barbaric. This cannot ever be recovered. Is it worth it just for a tram line ?

Comment : from all explanations it seems that this fat construction contract of 300MMEur is mostly done to bring a new fast tram line to Amstelveen. Was it ever explained how this will improve travel time to CS Amsterdam or other main points ? Why do we do it ? Why not simply take out 51, leave 5 till Zuid or put a new tram instead and that is it guys…no more 300MM spend.

reageer op Stefan
23 maart 2019 | 18:09

JMT

Hi, i cannot answer your questions, but about your comment: The “hardware” is relatively quite “old”, the first tram over this railway was already in 1990, so i guess you can understand that the railways, electricity-cables and some more ‘attributes’ just need replacing…

reageer op JMT
22 maart 2019 | 16:35

Claudi

vroeger ging ik met metro 51 westwijk naar de oranjebaan Amstelveen*vanaf het CS)hoe moet ik daar nu komen?

reageer op Claudi
28 maart 2019 | 10:44

Els | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

Vanaf CS kun je metro 51 nemen richting Isolatorweg en uitstappen bij station Zuid. Bij station Zuid (aan de noordzijde) kun je dan bus 55 nemen richting Amstelveen en uitstappen bij halte Oranjebaan.

reageer op Els | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
23 maart 2019 | 18:00

JMT

Vanaf CS naar Oranjebaan kun je op station Zuid overstappen op zowel bus 55 (sneller(?)) als op tram 5.

reageer op JMT
31 mei 2017 | 11:03

n-evo

*Westerpark bedoel ik

reageer op n-evo
31 mei 2017 | 11:03

n-evo

@J.A. van Dam op de lijn Uithoorn/Westwijk – Zuid gaan gekoppelde trams rijden (2x 30 meter = 60 meter). Op de lijn Binnenhof – Westermarkt gaan enkele trams rijden (1x 30 meter).

reageer op n-evo
31 mei 2017 | 14:42

Wendy

@n-evo: Dankjewel voor je correcte reactie aan J.A. van Dam.

reageer op Wendy
30 mei 2017 | 13:14

J.A. van Dam

Het nieuwe wisselspoor bij de Strawinskylaan doet vermoeden dat er slechts enkele tramstellen op de nieuwe Amstelveenlijn kunnen rijden in plaats van gekoppelde. Dat zou wel povertjes zijn in vergelijking met de huidige lijn 51. Of heb ik dat verkeerd ingeschat en gaan er wel gekoppelde stellen rijden?

reageer op J.A. van Dam
29 mei 2017 | 12:19

J.A. van Dam

Wordt lijn 24 vanaf De boelelaan VU doorgetrokken naar Zuid?
Hoe wordt de nieuwe route dan?
mvg
J.A. van Dam

reageer op J.A. van Dam
21 juni 2017 | 06:25

Wendy

@J.A. van Dam: Navraag bij de Vervoerregio levert het volgende antwoord op uw vraag op. Zodra het dak van de zuidelijke A10 tunnel gereed is kan de keerlus voor trams worden gerealiseerd. Deze komt tussen de A10 en het AFC sportcomplex. De huidige keerlus voor tram 24 bij de VU zal op termijn plaatsmaken voor een bouwprogramma. Tram 24 rijdt dan vanaf de Boelelaan linksaf over de kruising en via de trambaan op de Buitenveldertselaan door naar het tramstation op de Schönberglaan. De tram keert vervolgens bij de nieuwe keerlus ten oosten van de Beethovenstraat.

reageer op Wendy
26 mei 2017 | 11:40

R. van der Sluis

Gewoon een nieuwe tramlijn 15 mag ook van mij!

reageer op R. van der Sluis
26 mei 2017 | 08:05

Daan

@Han Schomakers

Maar zelfs dan gaat dit de dienstregeling op de AVL ernstig in de war gooien op het traject Zuid-Westwijk.

reageer op Daan
25 mei 2017 | 09:44

Han Schomakers

@ Daan

volgens mij ben je niet helemaal goed geïnformeerd. De nieuwe Amstelveenlijn rijdt straks met tweerichting-trams die wat langer zijn dan de huidige Combino. Metrostellen van 6 wagons rijden alleen op de huidige lijnen 50, 53 en 54 van het metronet van Amsterdam. En straks op lijn 52, de Noord/Zuidlijn.

reageer op Han Schomakers
23 mei 2017 | 08:05

Daan

@R. van der Sluis

Nee, volgens mij niet. De Amstelveenlijn wordt straks behoorlijk betrouwbaar, met nauwelijks of geen kruisingen met ander OV. Dat is nodig om een hoge frequentie aan te kunnen bieden. Als je hem vervolgens de stad in leidt, met alle vertragingen, stoplichten, etc. die daarbij horen, dan breng je de kwaliteit meteen weer enorm omlaag. In een theoretisch scenario waarin je hem op de ringlijn laat rijden, is het probleem omgekeerd: dan gaat de matige voorspelbaarheid van de Amstelveenlijn juist de dienstregeling van de metro in gevaar brengen.

Bovendien kun je niet met metrostellen van zes wagons lang de stad in rijden, omdat de tramhaltes veel te kort zijn daarvoor.

reageer op Daan
22 mei 2017 | 14:27

R. van der Sluis

Geachte Heer/ Mevrouw,
alhoewel ik eigenlijk bespeur , dat er NOOIT geluisterd wordt naar wat de klant van het openbaar vervoer nu eigenlijk graag wil, doe ik toch een poging.
Zou het niet veel beter zijn ,om de Uithoornlijn NIET bij Station Zuid te laten eindigen, maar DOOR TE TREKKEN naar Station Sloterdijk. Voordelen: wordt eindelijk de drukke buslijn 15 een tramverbinding en voor velen een overstap minder!
Vriendelijke groet R. van der Sluis.

reageer op R. van der Sluis
26 mei 2017 | 13:42

Wendy

@R.van der Sluis: De Amstelveenlijn wordt inderdaad zoals Daan heeft aangegeven een tramverbinding tussen station Zuid en Westwijk en in de toekomst tussen station Zuid en Uithoorn. De trams die daar komen te rijden gaan heen en weer pendelen. Dat betekent een extra overstap op station Zuid (tram 5 blijft wel overigens gewoon doorrijden naar de binnenstad van Amsterdam), maar ook een betrouwbare en robuuste verbinding. Zodra in maart 2019 sneltram 51 stopt met rijden, gaat het hele metronetwerk op de schop.

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?