Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Amstelveenlijn toegankelijk voor iedereen

Projectteam | donderdag 5 maart 2015

De Amstelveenlijn moet, net als het overige openbaar vervoer, toegankelijk en vindbaar zijn voor mensen met een functiebeperking. De haltes krijgen daarom een lage instaphoogte die past bij de nieuwe trams.

Hellingbanen, liften en trappen

Haltes die op straatniveau liggen, krijgen een hellingbaan. Haltes die niet op straatniveau liggen (Uilenstede, Onderuit, Oranjebaan, Ouderkerkerlaan en Meent) behouden een lift en een trap. We renoveren de liften en maken ze transparant, met veel glas.

Verdiepte haltes krijgen lift

De haltes Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan, die nu op straatniveau liggen maar die u straks alleen verdiept kunt bereiken, krijgen naast trappen, een nieuwe, transparante lift.

Uitwerking conform de wet

De ontwerpen voor de haltes en hun omgeving werken we momenteel uit conform de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte. Hierin is sinds mei 2012 ook de toegankelijkheid van het openbaar vervoer geregeld.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
3 juli 2017 | 05:22

Ella

Mogen er ook scootmobielen in de nieuwe Amstelveenlijn?
In de trams van het GVB mag een scootmobiel niet naar binnen.
Iets wat ik overigens belachelijk vind. Een electrische rolstoel is vaak namelijk net zo groot en heeft een grotere draaicirkel.
Veel mensen gebruiken een scootmobiel als zij de transfer nog kunnen maken vanuit hun rolstoel naar hun scootmobiel. Het zelf moeten hoepelen met een rolstoel is namelijk best zwaar. Daarom dient e.e.a. toegankelijk te zijn voor mensen in een scootmobiel.

Schrijf een reactie
+1
3 juli 2017 | 12:01

Wendy van der Meulen

@Ella: Ik verwijs u graag naar dit artikel.

Schrijf een reactie
+1
9 juli 2016 | 12:11

Tilla

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Een aantal maanden geleden stelde ik op deze site de vraag of de trams op de toekomstige Amstelveenlijn ook toegankelijk zouden zijn voor scootmobielen. Toen kreeg ik als antwoord van u: ‘Hoewel in artikel 4.14 staat dat een scootmobiel die voldoet aan de gestelde eisen van de vervoerder in principe mee mag bij voldoende ruimte, zorgt artikel 4.16 er echter voor dat scootmobielen door conducteurs geweigerd worden, omdat ze in de huidige trams niet veilig passen.’

Ik was dan ook zeer verbaasd toen Wethouder Litjens in de regioraad vergadering op 5 juli j.l. tegen alle aanwezigen zei dat de trams in Amsterdam WEL toegankelijk zouden zijn voor scootmobielen.

Kunt u hem en de overige raadsleden van de regioraad, s.v.p. alsnog op de hoogte brengen van het feit, dat zelfs al voldoen de scootmobielen aan de zeer kleine voorgeschreven afmetingen (120x70x109 cm), zij alsnog geweigerd worden door de conducteurs.

Overigens worden scootmobielen met de meer gangbare afmetingen van ca. 150x70x109 cm wel toegelaten in de huidige sneltram 51 en de Amsterdamse metro.

Schrijf een reactie
+1
21 juli 2016 | 12:34

Wendy van der Meulen

@Tilla: Wij hebben uw reactie doorgegeven aan de Stadsregio Amsterdam. Zij gaven aan dit punt (het stelselmatig weigeren van scootmobielen, die aan de voorwaarden van de vervoerder voldoen, in trams op basis van het artikel 4.16) te zullen gaan bespreken met GVB. Uiteraard kunt u dit punt zelf ook kenbaar maken bij GVB via hun Klantenservice (0900-8011, 20 cent per gesprek plus de gebruikelijke belkosten).

Schrijf een reactie
+1
12 mei 2016 | 10:14

OLGA-Amsteland

Met metro 51 kan je met een scootmobiel reizen, kan dat ook bij de nieuwe Amstelveenlijn.
Worden de inspapplekken op het perron aangegeven?

Schrijf een reactie
+1
19 mei 2016 | 14:06

Wendy van der Meulen

@OLGA-Amstelland: In de huidige geldende algemene voorwaarden stads- en streekvervoer (2015) van GVB staat het volgende:

Rolstoelen, rollators, scootmobielen en andere elektrisch aangedreven voertuigen
4.14 U mag een rolstoel, rollator, scootmobiel of ander elektrisch aangedreven voertuig meenemen indien hiervoor de mogelijkheid en voldoende capaciteit beschikbaar is en deze aan de eisen van de vervoerder voldoet: maximaal 120 cm lang, 70 cm breed, 109 cm hoog.
4.15 In het vervoermiddel moet u de rolstoel, rollator, scootmobiel of ander elektrisch aangedreven voertuig op de rem zetten en moet u de aanwijzingen van de vervoerder opvolgen.
4.16 De vervoerder kan de rolstoel, rollator, scootmobiel of ander elektrisch aangedreven voertuig weigeren uit veiligheidsoverwegingen.
4.17 Scootmobielen en andere elektrisch aangedreven voertuigen mogen niet in de bus worden meegenomen.

Hoewel in artikel 4.14 staat dat een scootmobiel die voldoet aan de gestelde eisen van de vervoerder in principe mee mag bij voldoende ruimte, zorgt artikel 4.16 er echter in de praktijk voor dat scootmobielen meestentijds in de tram door conducteurs geweigerd worden, omdat ze in de huidige trams niet veilig passen. GVB heeft verder aangegeven dat de huidige voorwaarden in principe ieder jaar kunnen wijzigen, mede vanuit het wetgevings- en veiligheidskader. Wat dit jaar geldt is geen garantie voor volgend jaar, laat staan voor 2020. Hoe dit dus in de toekomst zal zijn, daarover valt nu helaas weinig concreets te vertellen en zijn ook geen toezeggingen over te doen.

Op het perron wordt de belangrijkste instapplek (“3e deur” bij Combino) aangegeven als onderdeel van de blindegeleidelijn. De exacte locatie hiervan wordt nog afgestemd met GVB op basis ook van het nieuwe trammaterieel.

Schrijf een reactie
+1
26 maart 2015 | 20:38

jan

Simpele vraag over toegankelijkheid hoeveel rolstoelen kunnen er mee met 1 en dezelfde rit als ik kijk nu naar lijn 5 praten we over 1 rolstoel per rit in de huidige metro is ruimte voor meerdere rolstoelen hoe is dat in de nieuwe tram

Schrijf een reactie
+1
26 maart 2015 | 23:15

@jan
Goede vraag. Ik zal het even navragen bij mijn collega’s hoe het zit met het aantal rolstoelen per tram.

Schrijf een reactie
+1
27 maart 2015 | 13:39

Wendy van der Meulen

@jan
Per tramvoertuig is minimaal een rolstoelplek voorzien.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?