Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Weekendwerkzaamheden in februari en maart vlakbij Amstelveen Stadshart

Danielle Opdam | dinsdag 4 februari 2020
Danielle

Half februari start hoofdaannemer VITAL met het maken van de zuidelijke spoorboog dichtbij halte Amstelveen Stadshart en gaan ze in de weekenden van 15 en 16 februari en 14 en 15 maart non-stop aan het werk. Tram 5 rijdt in het weekend van 14 en 15 maart niet tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart. Pendelbus 45 verzorgt dan de verbinding tussen Station Zuid en Busstation Amstelveen. Wat houden deze werkzaamheden in en wat merkt u ervan?

Vrijdag 14 februari 19.00 uur tot dinsdag 18 februari 19.00 uur (non-stop werkzaamheden)

VITAL gebruikt dit weekend om de zuidelijke spoorboog te maken. Hiervoor verwijderen ze een deel van de Handelsweg/Beneluxbaan. Daar storten ze een nieuwe betonnen onderlaag waar het spoor op wordt gelegd. Vervolgens worden een tweede betonlaag en asfalt aangebracht. Geluidsoverlast, ook in de nacht, is helaas niet te vermijden.

Gevolgen en hinder van deze werkzaamheden:

  • De Beneluxbaan richting Uithoorn is ter hoogte van de Handelsweg dicht. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via Oranjebaan – Burgemeester Boersweg – Laan van Langerhuize. De afslag richting Handelsweg (rechtsaf) is wel open.
  • Op de Beneluxbaan richting Amsterdam is alleen de afslag richting Handelsweg (linksaf) afgesloten. Verkeer richting Stadshart wordt omgeleid via Oranjebaan – Van Heuven Goedhartlaan.
  • In overleg met de gemeente Amstelveen wordt het fietspad tussen Handelsweg en Beneluxbaan definitief opgeheven. U kunt nu gebruik maken van de huidige omleidingsroute. En straks als het fietspad onder het viaduct Ouderkerkerlaan open is, fietst u onder andere via de Keerpuntweg.
  • Er wordt gebruikt gemaakt van het opslagterrein bij de Beneluxbaan/Gondel.

Zaterdag 14 maart 1.00 uur tot maandag 16 maart 5.00 uur (non-stop werkzaamheden)

In dit weekend legt VITAL de bovenleiding van de dubbele boog aan en maken ze het spoor af. Het werk start op zaterdag 14 maart om 1.00 uur en gaat vervolgens non-stop door tot maandag 16 maart 5.00 uur. Deze werkzaamheden veroorzaken geluidsoverlast, ook in de nacht.

Gevolgen en hinder van deze werkzaamheden:

  • Op zaterdag 14 en zondag 15 maart rijdt tram 5 tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart niet. Pendelbus 45 verzorgt dan de verbinding tussen Station Zuid en Busstation Amstelveen. Op maandagochtend 16 maart om 5.35 uur rijden trams 5 en 6 weer conform dienstregeling.
  • De Beneluxbaan richting Uithoorn is tussen de afrit Oranjebaan en de toerit bij Ouderkerkerlaan afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via Oranjebaan – Burgermeester Boersweg – Laan van Langerhuize.
  • Op de Beneluxbaan richting Amsterdam wordt één rijstrook afgezet en is linksaf slaan richting Handelsweg niet mogelijk. Verkeer richting Stadshart wordt omgeleid via Oranjebaan – Van Heuven Goedhartlaan.
  • De Handelsweg is in beide richtingen afgesloten. Verkeer richting de Beneluxbaan wordt omgeleid via Van Heuven Goedhartlaan – Oranjebaan – Burgemeester Boersweg- Laan van Langerhuize.
  • In dit weekend wordt er ook van Stadshart tot en met De Boelelaan/VU langs het spoor gewerkt, waardoor er op diverse locaties op de Beneluxbaan in beide richtingen een rijstrook is afgezet.

Wat gaat u er verder van merken?

  • Aan- en afvoer vanuit het opslagterrein bij Beneluxbaan/Gondel vindt ook buiten reguliere uren plaats. Dit is tijdens de hierboven genoemde weekenden en in de nachten voor en na het weekend in maart.
  • Aan- en afvoer van materiaal vindt deels ook plaats via het spoor. In de vier nachten voor en na het weekend in maart is er ook sprake van aan- en afvoer van materiaal.
  • Bouwverkeer kan voor geluids- en verkeershinder zorgen.
  • Geluidshinder door de werkzaamheden, ook in de nacht tijdens de twee weekenden.
  • Waar nodig zet VITAL verkeersregelaars in.
  • We verwachten geen specifieke hinder wat stof en vuil betreft. Mocht dit toch voorkomen, dan neemt VITAL maatregelen om de weg schoon te houden.
  • Tijdens de avonduren en ‘s nachts is er extra verlichting nodig. VITAL stelt deze alleen richting de bouwplaats op.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
13 februari 2020 | 14:59

Jan

Als die zuidelijke spoorboog er toch komt, waarom stopt de toekomstige Amstelveenlijn dan niet in … Amstelveen Stadshart?

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2020 | 19:11

Wendy van der Meulen

@Jan: Amstelveen Stadshart is begin- en eindpunt van tram 5 en dat blijft zo. De Amstelveenlijn/tram 25 gaat straks rijden tussen Westwijk en station Zuid en zal niet een bocht maken bij Stadshart om deze halte aan te doen. De nieuwe spoorboog richting het zuiden van Amstelveen is voor GVB handig om de dienstregeling van tram 5 makkelijker op te kunnen starten vanaf het nieuwe opstelterrein. Ook kan bij een calamiteit op het noordelijke traject tram 25 tijdelijk rijden tussen Westwijk en Stadshart.

Schrijf een reactie
+1
19 maart 2020 | 17:31

Rudie

Ik heb onthouden dat lijn 25 met gekoppelde treinstellen zou gaan rijden (net las lijn 51 vroeger).
Is daar dan e.v. voldoende plaats voor op het stadshart?
Trouwens, is er bij de Stravinskylaan wel voldoende ruimte voor die lengte??

Schrijf een reactie
0
+1
19 maart 2020 | 20:39

anoniem

@Rudie Wat denk je zelf?

Schrijf een reactie
0
+1
20 maart 2020 | 09:00

Jan

@Rudie : de Amstelveenlijn stopt niet in Amstelveen Stadshart

Schrijf een reactie
0
+1
20 maart 2020 | 13:29

Danielle Opdam

@Rudie: lijn 25 gaat inderdaad met gekoppeld rijden. Lijn 25 stopt niet bij Stadshart zoals @Jan ook aangeeft. Tram 5 stopt bij Stadshart. Als het nodig is kan bij Stadshart ook een gekoppelde tram staan. Bij Strawinskylaan is er voldoende ruimte.

Schrijf een reactie
+1
26 maart 2020 | 15:27

anoniem

Het valt op dat bijvoorbeeld rond om onder anderen de middenperronhaltes (kopse kanten) als de Ouderkerkelaan tussen de rails hier en daar wat struiken en bomen staan. Bij de verwijderde halte Marne is het nu een grote kale vlakte met nieuw gestort steengruis. De rails liggen hier zo ver uit elkaar dat groen tussen de rails in beide richtingen geen kwaad kan en een mooier aanzicht geeft. Grote kale en stenen vlaktes trekken hitte aan waardoor ook de rails heet kan worden, gaat uitzetten en de temperatuur in Amstelveen stijgt. Afgesproken was dat groen zou terug keren na oplevering. Een grote vergissing!

Schrijf een reactie
0
+1
31 maart 2020 | 14:19

Danielle Opdam

@anoniem: hartelijk dank voor uw suggestie. Langs de Beneluxbaan, met name bij de ongelijkvloerse kruisingen, komt groen terug. De gemeente Amstelveen werkt dit verder uit. Het is helaas niet mogelijk om bij Marne groen te leggen. Vanwege regulier onderhoud aan de sporen is daar geen groen voorzien.

Schrijf een reactie
+1
13 februari 2020 | 12:40

Axel

Wanneer begint men met de aanleg van het spoor tussen Poortwachter en Scherpenhof?

Schrijf een reactie
0
+1
14 februari 2020 | 08:43

Danielle Opdam

@Axel: naar verwachting wordt half maart gestart met deze werkzaamheden.

Schrijf een reactie
+1
5 februari 2020 | 14:27

anoniem

Zoals gewoonlijk worden auto’s omgeleid en fietspaden gesloten. at voorspelbaar!

Schrijf een reactie
0
+1
14 februari 2020 | 20:15

Marc

Fietspaden die voorgoed opgeheven worden. Is er een kaartje met de nieuwe fietssituatie of mogen we straks als verrassing voor altijd omleidingen van de omleidingen blijven volgen?

Het ontlasten van autoverkeer ten koste van het fietsverkeer is wel iets wat opvalt bij dit hele project,

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2020 | 19:01

Wendy van der Meulen

@Marc: Alleen het fietspad tussen Handelsweg en Beneluxbaan wordt definitief opgeheven, verder veranderen wij niets aan de fietsroutes. We hebben dan ook geen kaartje van de toekomstige fietssituatie, die wordt grotendeels zoals het was. De fietspaden langs de Beneluxbaan die afgesloten zijn gaan gefaseerd dit jaar weer open, als eerste bij Kronenburg en Zonnestein. Op de rotondes van de ongelijkvloerse kruispunten komen tweerichtings fietspaden en fietsers hebben daar voorrang op het autoverkeer (dat is wel anders dan bij de kruispunten met verkeerslichten). De Amstelveenlijn ligt midden in de verkeersader van Amstelveen: de Beneluxbaan. Het verkeersaanbod is hier groot, te groot om langdurige omleidingsroutes voor auto’s door wijken in te stellen. Vandaar dat de Beneluxbaan bij Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan tijdelijk is verlegd. Met inderdaad als gevolg langdurige omleidingen voor fietsers. Dat kon helaas niet anders.

Schrijf een reactie
+1
21 februari 2020 | 17:26

Freek

Wat is de reden dat het fietspad langs de Handelsweg nabij het SVB kantoor en de sporen van lijn 5 (definitief) zal worden verwijderd? Weer een stukje fietspad wat gaat sneuvelen! Wat komt er dan (groen) op deze plaats voor terug? En wat gaat de Max snelheid worden tussen de kruising Gondel/Beneluxbaan en de kruising Sportlaan/Beneluxbaan? Nu de kruising met de Sportlaan ongelijkvloers aan het worden is en hier de Beneluxbaan wel 4 blijft, denk ik dat 70km per uur nu wel kan (wat bijna iedereen overigens toch al doet).

Schrijf een reactie
0
+1
10 maart 2020 | 11:47

Danielle Opdam

@Freek: dit deel van het fietspad was nodig om de zuidelijke spoorboog aan te leggen. De sporen van lijn 5 worden niet verwijderd. We zijn in overleg met de gemeente Amstelveen over het terugplaatsen van groen op deze locatie.
In de basis vinden er als gevolg van het project geen aanpassingen plaats aan de snelheidslimieten. Bij de Sportlaan is er wel sprake van een kleine verschuiving van de grens vanaf waar 70 km/u gereden wordt. De grens van 70 km/u geldt straks vanaf de plek waar u de bak uitkomt als u naar het noorden rijdt en tot aan de bak als u naar het zuiden rijdt. In de verdiepte bak is het 50 km/u.

Schrijf een reactie
+1
26 maart 2020 | 16:11

Freek

Beste Daniëlle,

Bedankt voor de reactie!

Ik bedoelde het fietspad dat lag tussen het SVB gebouw en de sporen van lijn 5 in. U was verondersteld dat ik dacht de sporen van lijn 5 zouden worden verwijderd. Excuus dat het dan niet duidelijk was. Verder ziet het er afgeraffeld uit voor wat betreft de plaatsing van de bovenleidigsmast op het kruispunt Beneluxbaan/Handelsweg. Begrijpelijk dat de kabels stevig moeten worden opgehangen maar kan dit niet mooier worden afgewerkt met een vluchtheuvel en betere marketing er om heen? Nu licht er een troosteloze vlakte van asfalt er om heen dat niet bereden zal worden. Een vluchtheuvel en markering er om heen is ook veiliger om niet tegen deze mast aan te kunnen botsen. Verder zie ik net een anonieme reactie binnen komen over grote stenen vlaktes rond om de oude halte Marne. Ik ben het roerend eens met die reactie!

Kunnen hier uitgebreid reacties op worden gegeven?

Vriendelijke groet,

Freek

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 16:53

anoniem

Zie: https://burgerbelangen-amstelveen.nl/?s=fietspaden en https://www.fietsersbond.nl/lokale-afdelingen/provincie-noord-holland/

Deze pleiten voor zeer veel verbeteringen van de fietspaden in Amstelveen waaronder de niet gerenoveerde stukken langs de Beneluxbaan. Misschien wel goed om hier alle klachten over daar neer te leggen omdat het projectteam hier weinig mee kan.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?