Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Wat gebeurt er allemaal bij de Ouderkerkerlaan?

Danielle Opdam | maandag 17 februari 2020
Danielle

De aannemers BAM en VITAL zijn hard aan het werk bij het viaduct Ouderkerkerlaan. VITAL bouwt daar de nieuwe halte Ouderkerkerlaan en BAM verbreedt onder andere het viaduct. De aannemers stemmen onderling de werkzaamheden en wegomleidingen af. VITAL heeft in 2019 de halte al gesloopt en zo plaats gemaakt voor BAM om de verbreding van het viaduct te realiseren. Wat doen ze daar allemaal en wat kunt u de komende maanden verwachten?

VITAL is begin februari gestart met de bouw van een nieuwe halte Ouderkerkerlaan. Deze werkzaamheden duren tot en met half mei 2020. Hiervoor blijft in beide richtingen op de Beneluxbaan een rijstrookafzetting naast halte Ouderkerkerlaan van kracht.

Zo ziet de lift bij Ouderkerkerlaan eruit.

Foto: Gé Dubbelman

Planning bouw halte Ouderkerkerlaan en gevolgen

Knoop Ouderkerkerlaan

De verbreding van het viaduct bij knoop Ouderkerkerlaan is één van de projecten die vooruitlopen op de werkzaamheden aan de A9. Hiermee vergroot de gemeente Amstelveen de capaciteit van het gemeentelijk wegennet en zorgt voor een betere bereikbaarheid en doorstroming. De werkzaamheden duren tot en met oktober 2020.

Ook heeft BAM in opdracht van de gemeente ten zuidoosten van het viaduct een fietstunnel geplaatst. Dit is voor een betere veiligheid van de fietsers. In het weekend van 22 tot en met 24 november 2019 is de nieuwe fietstunnel bij knoop Ouderkerkerlaan op zijn plek gehesen. Check hier het filmpje!

Planning knoop Ouderkerkerlaan en gevolgen

Gevolgen voor het verkeer:

Updates over de werkzaamheden van BAM zijn ook te volgen via de BAM Infra Projecten app, te downloaden in de Google/ Apple playstore.

Een impressie van het viaduct bij de Ouderkerkerlaan

Zo komt de fietstunnel eruit te zien.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
6 maart 2020 | 10:18

René van Elst

Is er ook zo’n mooie vogelvluchttekening van het knooppunt Ouderkerkerlaan, zoals te zien zijn van Zonnestein en Kronenburg? Komen de bushaltes terug op het viaduct?

Schrijf een reactie
0
+1
10 maart 2020 | 11:55

Danielle Opdam

@René van Elst: De grootschalige werkzaamheden bij knoop Ouderkerkerlaan worden uitgevoerd door BAM Infra in opdracht van de gemeente Amstelveen (valt dus niet onder het project Amstelveenlijn). Voor een update over deze werkzaamheden verwijs ik u naar de BAM Infra Projecten app, te downloaden in de Google/ Apple playstore. Meer informatie is ook te vinden op de gemeentepagina https://www.amstelveen.nl/wonen-leven/wegwerkzaamheden/werkzaamheden-viaduct-ouderkerkerlaan

Schrijf een reactie
+1
1 maart 2020 | 09:58

Jose

fietstunnel… oók voor bromfietsen???

Schrijf een reactie
0
+1
2 maart 2020 | 12:44

Danielle Opdam

@Jose: de fietstunnel is ook voor bromfietsen.

Schrijf een reactie
+1
19 februari 2020 | 19:42

anoniem

Ik ben van plan naar Amstelveen te verhuizen, maar ik zou meer duidelijkheid willen over de verbinding naar Amsterdam.
Ik heb alles doorgenomen op de diverse websites,
Ik begrijp dat er een tramlijn komt? Hoe snel gaat dit tijdsduur naar
Amsterdam. Waar is een goede aansluiting met de metro? Hoor graag van U. Vr.gr.

Schrijf een reactie
0
+1
19 februari 2020 | 19:52

Aron

Eind dit jaar zou de nieuwe tram 25 moeten gaan rijden. Die gaat van Amstelveen Westwijk naar Amsterdam Zuid. Tram 5 rijdt dan ook nog steeds, van Amstelveen Stadshart via Amsterdam Zuid (dus deels parallel) en vervolgens door naar Leidseplein en Westergasfabriek.

Op Zuid kan er overgestapt worden op trein, bus en metro. De uiteindelijke tramhalte dichter bij de sporen wordt pas over enkele jaren gebouwd. Voorlopig zal de tramhalte op de Strawinskylaan blijven.

Tussen 2024-2026 zal de Uithoornlijn operationeel zijn. Dit is een verlenging van tram 25 (de Amstelveenlijn) vanaf Westwijk met drie extra haltes in Uithoorn. Beide projecten samen heet Amsteltram.

Waar er opgestapt wordt is natuurlijk van invloed op de reistijd. De reistijd ten opzichte van de voormalige sneltram 51 richting Zuid (en Centraal) zal sneller zijn aangezien er enkele haltes zijn opgeheven en kruisingen ongelijksvloers zijn gemaakt. Ze zeggen dat het 20 minuten vanaf Westwijk naar Zuid zal zijn.

Schrijf een reactie
0
+1
19 februari 2020 | 20:09

anoniem

Vooralsnog staat de opening van het stuk naar Uithoorn gewoon gepland voor zomer 2024.

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2020 | 18:25

Wendy van der Meulen

@Aron: Dank voor uw uitgebreide en juiste antwoord aan @anoniem. Formeel wordt er gerekend met een reistijd van 21 minuten voor het stuk Westwijk – station Zuid, maar het zal straks af en toe vast ook wel in 20 minuten gereden worden.

Schrijf een reactie
+1
17 februari 2020 | 19:35

Steph

Sorry adit, ik wens dat de gemiddelde snelheid omhoog gaat natuurlijk

Schrijf een reactie
0
+1
17 februari 2020 | 15:20

Steph

Is er een kans dat lijn 5, vanaf station zuid, ondergronds gaat rijden naar het centraal station?

Schrijf een reactie
0
+1
17 februari 2020 | 15:37

Jan

Lijn 5 is een tram, die gaat niet over de Noord-Zuid metrolijn waar jij het mogelijk over hebt.

Schrijf een reactie
0
+1
17 februari 2020 | 19:34

Steph

Nee, daar heb ik het niet over, gewoon de route die de 5 nu rijdt, maar dan ondergronds. Net zoals de Oost westlijn hopelijk deels ondergronds gaat rijden. Dit vraag ik omdat ik ook wens dat gemiddelde snelheid van de trams nu nog te laag is in amsterdam

Schrijf een reactie
0
+1
18 februari 2020 | 09:31

Wendy van der Meulen

@Steph: Voor zover bij ons bekend zijn daar geen plannen voor.

Schrijf een reactie
+1
18 februari 2020 | 10:17

Steph

Oké, zie dit eigenlijk wel gebeuren in de toekomst. Meer ruimte op straat voor mensen en sneller ov 🙂

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?