Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Update werkzaamheden Sportlaan

Danielle Opdam | dinsdag 10 maart 2020
Danielle
donderdag 7 mei 2020

rijstrookafsluiting Beneluxbaan richting Amsterdam

Vanaf maandag 11 mei t/m vrijdag 5 juni is op de Beneluxbaan, na kruising Gondel tot en met de afslag Ouderkerkerlaan, richting Amsterdam 1 rijstrook afgesloten. Linksaf slaan naar Sportlaan is wel mogelijk. VITAL treft dan alvast voorbereidingen voor de definitieve verkeerssituatie bij Sportlaan.

Tot en met eind maart is VITAL bezig met de ruwbouw van de verdiepte halte Sportlaan. Onderdeel van deze werkzaamheden is het aanbrengen van hekwerk, randelementen en gaasramen op de bovenliggende brugdekken. Wat houden deze werkzaamheden in en wat merkt u ervan?

Afronden ruwbouw halte

Van maandag 16 t/m vrijdag 27 maart is het kruisingsvlak Sportlaan/ Beneluxbaan voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. Oost-west verkeer is hierdoor niet mogelijk. Rechts afslaan is wel mogelijk, evenals het doorgaande noord/ zuid verkeer op de Beneluxbaan. Het verkeer wordt ter plaatse omgeleid. Voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand kunnen de kruising wel oversteken.

Aanleg van het spoor in de bak

Vanaf maandag 6 april start VITAL met de aanleg van de spoorinfrastructuur in de verdiepte bak. De aanvoer van het materieel (zoals ballast, spoor en bovenleidingen) kan voor verkeershinder zorgen.

Verwijderen van de retourbemalingsbronnen

De vloer en waterkelder (voor de opvang van hemelwater) in de bak zijn inmiddels gebouwd. De komende maand wordt toegewerkt naar het uit kunnen schakelen van de retourbemaling. Daarna kunnen de installaties verwijderd worden.

Ombouwen verkeerssituatie kruispunt Sportlaan

Het kruispunt Sportlaan opent naar verwachting eind juli 2020. Om dat te realiseren, start VITAL in juni met het ombouwen van de verkeerssituatie: het aansluiten van de nieuwe wegen op de bestaande wegen. Het ombouwen gaat gepaard met een aantal wisselende verkeerssituaties en helaas veel hinder voor het verkeer. Informatie hierover volgt op een later moment.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
28 mei 2020 | 11:19

Trees Henricks

Is de oversteek per fiets nog mogelijk van de Sportlaan naar Groenelaan

Schrijf een reactie
0
+1
28 mei 2020 | 11:29

Danielle Opdam

@Trees Henkricks: u kunt met de fiets aan de hand oversteken van de Sportlaan naar de Groenelaan. Of u kunt gebruik maken van het tunneltje bij Marne.

Schrijf een reactie
+1
1 mei 2020 | 14:38

Martijn Roos

De webcam is al ruim 2 dagen uitgevallen, heb het ook via Facebook gemeld. De webcam defect? Hoop even te horen wat de oorzaak is.

Schrijf een reactie
0
+1
1 mei 2020 | 15:25

Danielle Opdam

@Martijn Roos: er was een technische storing. De webcam doet het weer.

Schrijf een reactie
+1
27 maart 2020 | 08:46

Rudie

Is er een probleem met het waterdicht krijgen van de bak bij de Sportlaan? Ik zie via de webcam elke dag weer plassen water?

Schrijf een reactie
0
+1
27 maart 2020 | 12:06

Danielle Opdam

@Rudie: Sinds deze week werkt VITAL aan het gefaseerd uitzetten van de retourbemaling bij Sportlaan. De onttrekkingsbronnen van de bemaling zaten nog in de vloer van de onderdoorgang. Deze zijn weggehaald waardoor er nu nog een gat in de vloer is waar water door heen komt. Nadat de bemaling helemaal is uitgezet, worden de gaten in de vloer dicht gemaakt. Er is dus geen probleem met het waterdicht krijgen van de bak.

Schrijf een reactie
+1
16 maart 2020 | 19:03

anoniem

Helaas als bewoner van de sportlaan vlakbij het kruispunt nog steeds en nooit bewonersbrief gehad. En de krant komt ook met mate .

Schrijf een reactie
0
+1
17 maart 2020 | 09:20

Danielle Opdam

@anoniem: wat vervelend dat u geen bewonersbrieven en sporadisch het Amstelveens Nieuwsblad ontvangt. Wilt u mij een e-mail sturen met uw adresgegevens. Het e-mail adres is info@amstelveenlijn.nl.

Schrijf een reactie
+1
26 maart 2020 | 19:47

anoniem

https://www.at5.nl/artikelen/200943/ondertunneling-a10-zuid-jaren-vertraagd-en-kost-honderden-miljoenen-extra

Zo! Nu komt de aap uit de mouw. Tot 2036 dus werken nog. Oftewel 16 (!) jaar aan de Zuidas.De Zuidas is de nieuwe N/Zlijn als projectdebacle met tot maximaal 1 miljard aan extra kosten (!).

De Amstelveenlijn wordt voor maar liefst 380 miljoen euro aan belastinggeld met instemming van de Amstelveense politiek. Wat krijgen ze daarvoor? Ongelijkvloerse kruisingen Sportlaan, Zonnestein en Kronenburg.

GEEN metroverbinding meer met Centraal Station. Uberhaupt GEEN echte stationverbinding meer. Uberhaupt geen rechtstreekse verbindingm eer met Centraal Station.

Met deze bekendmaking kunnen we nog misschien wel 16 (!) jaar wachten voordat de overstap op Station Zuid naar het station en ook de N/Z lijn zogenaam ‘compact’ zal worden.

Tot die tijd lekker dat lange stuk lopen, ook als je wat minder goed ter been bent en het hagelt, sneeuwt of heerlijk regent of simpelweg koud is.

Dank he dames en heren poltici hoe u mensen uit het OV jaagt!

Schrijf een reactie
0
+1
27 maart 2020 | 12:17

Danielle Opdam

@anoniem: Zolang het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan niet gerealiseerd is, wordt de halte Strawinskylaan als begin- en eindhalte gebruikt.
De huidige onzekerheid over wanneer het tramstation aan de Arnold Schönberglaan opgeleverd zal worden is echter voor de Vervoerregio Amsterdam aanleiding geweest om samen met de belanghebbenden in dat gebied een onderzoek te starten naar maatregelen om een robuuste en hoogwaardige aanlanding van de Amstelveenlijn te kunnen waarborgen op Station Amsterdam Zuid. Robuustheid voor meer betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de dienstregelingen van trams 5 en 25 en hoogwaardig qua toegankelijkheid, overstap en oversteekbaarheid van het gebied. Ook zal het onderzoek zich richten op de doorstroming van het OV (bus en tram) in dat gebied in relatie tot de andere verkeerstromen en activiteiten.

Schrijf een reactie
+1
27 maart 2020 | 13:03

anoniem

Dank voor de reactie.

Mooie woorden maar de heren en dames politici die tot het Amstelveenlijnproject besloten hadden zich TEVOREN zeker moeten stellen op bepaalde uitgangspunten waar ze te makkelijk aan voorbij gingen. U gaat nu onderzoek doen, nog even praten.. etc. Een halte aan de schoneberglaan komt er echter nog jaaaaarenlang niet, duurt nog wel een decennium of iets. Dit had iedereen al een hele tijd zien aankomen en toch worden er beslissingen ter verslechtering genomen.

Ondertussen is en blijft sinds maart 2019 de enige halte vanuit Amstelveen op de Strawinskylaan en is tezamen met het afschaffen van de rechtstreekse verbinding met Centraal Station de facto het OV verslechterd.

Kortom dit is een politieke fout waarbij met name de politici in Amsterdam lak hebben aan Amstelveen ( en eigenlijk ook buitenveldert). En de Amstelveense politici zich niet echt hard hebben gemaakt voor de Amstelveners.

Schrijf een reactie
0
+1
11 maart 2020 | 20:38

Mark

‘Klein’ foutje in de Engelse bewonersbrief geslopen?

“For this work, the Sportlaan/Beneluxbaan intersection will be closed to all motorised traffic between Monday 16 and Friday 27
March.”

Dat is toch heel wat anders dan enkel een afsluiting van het kruisingsvlak.

Schrijf een reactie
0
+1
27 maart 2020 | 08:44

Rudie

Is er een probleem met het waterdicht krijgen van de bak bij de Sportlaan?
Ik zie via de webcam elke dag weer plassen water?

Schrijf een reactie
0
+1
30 april 2020 | 12:56

Virella

Ik heb vanaf het begin niet de noodzaak van deze onzinnige ombouw gezien ( goh die 3minuten winst weegt echt niet op tegen het verliezen van een rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS). De zogenaamde verbetering van de veiligheid voor voetgangers en fietsers zou alleen nuttig zijn geweest als dit ook in Amsterdam, voornamelijk ter hoogte van de VU, sinds dit nu juist de plaats is waar de meeste ongevallen gebeuren. De verminderde toegang voor mindervaliden tot de trams in ook niet echt een verbetering. En na het bericht dat ik las van anoniem heb ik nog meer een face-Palm ?‍♀️ gevoel.
Aka veel geld uitgeven voor iets nutteloos.
Misschien was het überhaupt goedkoper geweest als jullie vanaf het begin van de hele bouw van de 51 de 51 route hadden gebouwd als een ondergrondse metro zoals dat oorspronkelijk de bedoeling was, dan was al deze puinhoop niet nodig geweest. ( goedkoop van toen is nu dus duurkoop geweest)

Schrijf een reactie
0
+1
30 april 2020 | 13:28

anoniem

Inderdaad Virella,

Lijn 51 en of 52 hadden bij de VU dan echt ondergronds kunnen gaan en aan gelsloten kunnen worden op de Noord/zuid lijn. Het halteren van deze lijnen hadden dan gewoon onder de Arnold Schoneberglaan kunnen plaatsvinden. De 51 had dan via de middenberm van de A10 naar boven kunnen komen om de huidige route te volgen naar het Centraal station. Bij de kruisingen tussen station zuid en Stadshart Amstelveen/Westwijk/Uithoorn de sporen over de kruisingen heen en lijn 5 laten keren bij station zuid. Veel goedkoper als die dure bakken en een golvend rijeffect bij Zonnestein en Kronenburg. Zo had een veel betere hoogwaardige en rechtstreeks netwerk naar Amsterdam ontstaan. Bijvoorbeld Lijn 52 dan tussen Stadshart en Noord en lijn 51 tussen Centraal en Uithoorn. Maar goed, dit forum zal het wel niet gaan veranderen en het is eigenlijk zinloos om dit te schrijven maar ik heb het in ieder geval dan ook gezegd niet waar?

Schrijf een reactie
0
+1
1 mei 2020 | 11:19

anoniem

@anoniem, De gelijkvloerse kruising bij het VU die we nu hebben lijkt me helemaal niet handig. 24x per uur een tram willen ze daar laten rijden (per richting). dan komt in beide richtingen daar 48 x per uur een tram. dat is bijna om de minuut een tram over een kruising die ook al zonder tram te druk is. naar mijn mening lopen we in een paar jaar achter de feiten aan dat de tram de hoeveelheid reizigers niet meer aankan. Lijn 51 zat in de spits al helemaal vol, dat kan deze tram met een hoge frequentie nog aan. Als er zoals verwacht meer reizigers deze tram gaan gebruiken vrees ik dat we hetzelfde probleem in 10 jaar weer hebben.

Schrijf een reactie
0
+1
1 mei 2020 | 16:32

anoniem

Helemaal mee eens! Dit geldt overigens op hele traject tussen Oranjebaan – VU v.v. Er zal dan op dit hele gedeelte van de Amstelveenlijn 48x per uur (24x per richting) bereden worden. Deze berekeningen kloppen. Sowieso is dat erg veel en lijken de lijnen 5 en 25 elkaar alleen maar in de weg te gaan zitten en al over 10 jaar is het allemaal weer dicht geslipt.

Schrijf een reactie
0
+1
4 mei 2020 | 11:49

Danielle Opdam

@anoniem: We begrijpen jullie zorgen hierover maar formeel ligt het kruispunt van De Boelelaan/Buitenveldertselaan buiten onze opdracht die wij als afdeling Metro en Tram (gemeente Amsterdam) hebben voor het vernieuwen van de Amstelveenlijn. Zuidas van de gemeente Amsterdam gaat over dit kruispunt en geeft de voorkeur aan een gelijkvloers kruispunt.

Schrijf een reactie
+1
5 mei 2020 | 13:23

anoniem

Aan alle bovenstaanden: vergeet tram 24 niet die op termijn doorgetrokken moet worden naar Station Zuid. Je krijgt ook nog eens een afslaande beweging van trams op de kruising bij De Boelelaan/VU. Dus maximaal 12x per uur lijn 5, 6x per uur lijn 24 en maximaal 12x per uur de gekoppelde trams van lijn 25 per rijrichting. Wordt nog interessant daarzo.

Schrijf een reactie
0
+1
6 mei 2020 | 14:31

anoniem

Lijn 24 er inderdaad ook nog bij. Niemand lijkt hier blijkbaar vooraf wakker van te worden. Beter is om er nu van te voren iets aan te doen. Anders is het over een tijd je niet te overzien!

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?