Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Trambestuurder Louis Henning: “Lijn 25 is een vroeg kerstcadeau!”

Wendy van der Meulen | dinsdag 1 december 2020
Wendy

Louis Henning is al bijna vijfentwintig jaar trambestuurder. Lijn 1 is zijn domein. Maar niet lang meer. Want in december stapt hij over op lijn 25, de Amstelveenlijn. En hij staat te trappelen van ongeduld: “Ik kan niet wachten tot het zover is!”.

Een tram besturen, da’s prachtig werk, zegt Louis Henning. “Geen dag is hetzelfde en je bent altijd in contact met mensen. En ik vind deze tijd van het jaar altijd bijzonder. Je komt dan de nodige eenzame mensen tegen. Ze stappen in voor één of twee haltes, en zeven haltes verderop zitten ze er nog. En dan krijg ik hun hele levensverhaal te horen.”

Steenworp

Het leven van Louis zelf neemt op 13 december een spannende wending. Hij zegt dan adieu tegen lijn 1 en zit vanaf die dag op de bok van glimmende nieuwe 15G trams, op lijn 25. “Ik stap om twee redenen over. Allereerst een persoonlijke. Ik woon in Westwijk. Het is dus heerlijk om op een steenworp van het opstelterrein in de Legmeerpolder te wonen en vrijwel geen woon/werk-verkeer meer te hebben. Daarnaast zie ik ook heel erg uit naar een nieuwe uitdaging. Zo’n nieuwe lijn, met nieuwe trams, dat is once in a lifetime. De gemiddelde levensduur van een tram is dertig jaar. Ik heb één keer eerder meegemaakt dat er nieuwe trams kwamen, met de Combino’s. En nu is het dus weer zover. Zo’n kans krijg ik nooit meer.”

Opleiding achter de rug

Louis is inmiddels helemaal klaar om te gaan rijden op de Amstelveenlijn. “Ik heb de opleiding achter de rug. Dat ging prima. Eerst heb ik met e-learning de theorie gedaan, maar daarna ben ik vrij snel gaan oefenen op de baan. En ik moest natuurlijk alles leren over wat er nieuw is in de 15G trams, zoals de software en de beeldschermen in de bestuurderscabine.”

Een kijkje in de bestuurderscabine van de 15G.

Een kijkje in de bestuurderscabine van de 15G.

Foto: Ge Dubbelman

Langer en zwaarder

Louis weet nu wat hem te wachten staat. Inclusief gekoppeld rijden: alle 15G trams op lijn 25 bestaan uit twee voertuigen, en de bestuurders rijden zo meteen dus met 60 meter achter zich aan. “Dat rijdt anders dan wat ik gewend ben. Een gekoppelde tram is niet alleen langer maar weegt ook twee keer zoveel: zo’n 80 ton in plaats van 40. Dat beïnvloedt het rijgedrag. Je hebt een langere remweg. Daar moet je bijvoorbeeld bij kruispunten goed rekening mee houden. En wat ik ook wennen vind, is dat er geen spiegels meer zijn. Als bestuurder doe je alles op de beeldschermen in je cabine, bijvoorbeeld het controleren van het in- en uitstappen.”

Rangeren

Louis kijkt uit naar de start van lijn 25. Hij zei dan ook direct ‘ja’ toen hij werd gevraagd om in de opleidingsperiode ondersteuning te bieden als rangeerder. “Rangeren is het verplaatsen van voertuigen, bijvoorbeeld als ze een storing hebben of als een voertuig naar de remise moet. Dat rangeren doe ik op het opstelterrein in de Legmeerpolder. Dat is nu nog even nodig. Het terrein en de trams zijn nieuw, dus er kan onverwachts nog iets misgaan. In zo’n geval zorgt de rangeerder ervoor dat er snel kan worden geschakeld zodat de opleidingen door kunnen gaan.”

Futuristisch

Als bewoner van Westwijk heeft Louis de vernieuwing van de Amstelveenlijn de afgelopen jaren op de voet gevolgd. “Hartstikke interessant. Soms had ik wel een beetje hinder van de werkzaamheden. Maar dan dacht ik meteen: ‘Niet zeuren, dit is je toekomst’. Nu ziet het er allemaal gelikt uit. De hele route is mooi, ik heb niet echt een favoriet stuk, maar de ongelijkvloerse kruispunten springen er wel uit. Heel futuristisch, vooral ’s avonds als ze verlicht zijn.”

Duimpjes

En zo zit Louis dus – bijna letterlijk – af te tellen naar zondag 13 december. “Ik kan niet wachten tot het zover is! En ik ben niet de enige. Zo leuk, hoe tijdens het testen mensen langs de lijn stonden te zwaaien en duimpjes omhoog deden. Voor mij en heel veel anderen is lijn 25 een vroeg kerstcadeau.”

Louis over de verdiepte haltes: "Heel futuristisch, vooral ’s avonds als ze verlicht zijn."

Louis over de verdiepte haltes: "Heel futuristisch, vooral ’s avonds als ze verlicht zijn."

Foto: Ge Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
3 december 2020 | 12:17

Ondřej Caletka

Longer braking distance for two-car train? That does not seem right. Both carriages have their own motors and brakes so even though train weights twice more than one car, the power of motors and brakes is also twice as big so the braking distance should be the same like with single car tram. Or am I missing something?

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?