Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Tram 25 nu al te ervaren met virtual reality

Wendy van der Meulen | donderdag 30 januari 2020
Wendy

Kunt u niet wachten tot eind 2020 tram 25 rijdt? Of wilt u alvast even proefzitten op de trambankjes van de nieuwe GVB-tram? Of bent u benieuwd naar hoe de rotonde van Kronenburg eruit komt te zien? Dat allemaal kunt u ervaren in de nieuwste virtual reality expositie in belevingscentrum Amstelveen InZicht.

De nieuwste virtual reality beleving in Amstelveen InZicht is geïnspireerd op de nieuwe 15G tram in R-net stijl. Het bankje komt nog uit de 'mock up' van 2017. De lijnkleuren van tram 25 worden trouwens blauw/wit/blauw, net als bij de voormalige tram 25.
De nieuwste virtual reality beleving in Amstelveen InZicht is geïnspireerd op de nieuwe 15G tram in R-net stijl. Het bankje komt nog uit de 'mock up' van 2017. De lijnkleuren van tram 25 worden trouwens blauw/wit/blauw, net als bij de voormalige tram 25.
Foto: Gé Dubbelman

Van Zonnestein naar Kronenburg

In InZicht staat sinds vorige week een ‘minimodel’ van de nieuwe GVB-tram (15G model) in R-net stijl zoals ze ook gaan rijden op de vernieuwde Amstelveenlijn, oftewel tram 25. Met een virtual reality bril op het hoofd maakt u al zittend een ritje in de tram van Zonnestein naar Kronenburg, waar u onderweg op de haltes kunt uitstappen en ook de rotonde van Kronenburg kunt bekijken. Zo kunt u alvast de vernieuwde Amstelveenlijn ervaren, ruim voordat deze eind 2020 in het echt gaat rijden. Andere bezoekers kunnen tegelijkertijd op het scherm zien wat u ziet. Ook fijn voor zij die wat minder goed tegen een virtual reality beleving kunnen.

Wethouder Rob Ellermeijer van de gemeente Amstelveen ging u alvast voor tijdens de informatieavond op 23 januari.
Wethouder Rob Ellermeijer van de gemeente Amstelveen ging u alvast voor tijdens de informatieavond op 23 januari.
Foto: Gé Dubbelman

Waar en wanneer?

Amstelveen InZicht zit op het Stadsplein 103, op de tweede verdieping in de bibliotheek. De openingstijden zijn woensdag en donderdag van 12.00 tot 17.00 uur, vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en iedere eerste zaterdag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur. Graag tot ziens!

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

13 februari 2020 | 11:46

Martijn Roos

Helaas, sluit ik mij aan bij de VRA@. In Buitenveldert en Amstelveen liggen ruime brede fietspaden, overal waar je het bedenken kunt. Ik ben ook een van de insprekers geweest, die de fiets graag ziet verdwijnen uit de voertuigen van de vernieuwde Amstelveenlijn. In de Metrovoertuigen worden de 2 wielers overal maar neer gekwakt, een hinderlijk sta in de weg opject. en ook tot interieur beschadingen leidt van de voertuigen. Dus ja, Het is zoals het is. Fietsen is gezond voor de mens. Nu nog graag de fiets uit de Metro en Lijn 26…

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2020 | 19:18

anoniem

Krijgen de nieuwe trams ook een service balie?

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2020 | 19:31

anoniem

Nee, dat hebben tweerichtingstrams nooit in Amsterdam.

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2020 | 20:11

anoniem

Maar waarom hebben ze dan alleen maar tweerichtingstrams bestelt? Eenrichting trams zijn toch veel beter voor de rest van amsterdam?

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2020 | 20:40

anoniem

Extra flexibiliteit: een tweerichtingstram kan op alle lijnen rijden, een eenrichtingstram niet.

Een probleem met tram 5 en 51 is altijd geweest dat GVB qua (snel)trams vrij strak in het jasje zit. Bij uitval van voertuigen kon niet geschoven worden met materieel omdat de overige trams en metro’s niet geschikt waren. Defecten leiden daardoor al snel tot rituitval. Hetzelfde probleem bij extra drukte in de spits: nergens kunnen extra trams vandaan gehaald worden omdat ze niet geschikt zijn naar Amstelveen. Ik kan me voorstellen dat ze die onwenselijke situatie niet weer willen herhalen en daarom nu een stuk ruimer besteld hebben.

Keerzijde van de medaille is dat je met een overschot van ruim 20 trams zit (exclusief reserve) waar geen conducteur op kan rijden. Waar die trams precies ingezet gaan worden is de vraag en doet GVB nogal geheimzinnig over.

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2020 | 20:57

anoniem

Ah, ik denk zelf dat de 2-zijdige combino’s er beter uitzien. Bij lijn 26 kunnen bijvoorbeeld fietsen meegenomen worden. Nu moet ik letterlijk 10 kilometer (westwijk-station zuid) fietsen totdat ik bij het treinstation ben en daarna verder te reizen met de fiets in de trein. Ik vond het wel goed idee als de oude trams werden vervangen met combino’s.

Is dat dan niet mogelijk met de nieuwe trams?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
12 februari 2020 | 07:04

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: In tram 25 kunnen straks geen fietsen mee (vouwfietsen overigens wel). Zij nemen erg veel ruimte in wat het veilig in- en uitstappen kan belemmeren. De fietsverbindingen tussen Amsterdam en Amstelveen worden straks weer beter als de fietsomleidingen langs de Beneluxbaan in het 2e/3e kwartaal van 2020 worden opgeheven. De enige uitzondering, die in de regio ooit op het ‘geen fietsen mee in de tram’-beleid is gemaakt, is de IJtram, lijn 26. Dit werd destijds besloten omdat de fietsverbinding naar IJburg niet goed genoeg werd bevonden.

Schrijf een reactie
+1
12 februari 2020 | 10:26

anoniem

@Wendy Beetje typisch dat in Amstelveen opeens de kwaliteit van de fietsverbinding zelf de enige afweging is en de afstanden niet langer worden meegewogen. De fietsverbindingen van en naar Noord (met gratis pont), Zuidoost en Nieuw-West zijn ook prima, toch mag de fiets mee de metro in.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
12 februari 2020 | 10:34

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Voornaamste reden van geen fietsen mee in een tram (in heel de regio Amsterdam m.u.v. de IJtram) is omwille van de veiligheid en dat hangt samen met de breedte van het materieel. Een tram is 2,4 meter breed, terwijl een metro 3 meter breed is. De voormalige sneltram was een compromis met een breedte van 2,65 meter.

Schrijf een reactie
+1
12 februari 2020 | 13:37

anoniem

Zeg je hiermee dat de situatie in de 26 eigenlijk onveilig is? Naar mijn weten zijn de trams van lijn 26 daar namelijk ook 2,4 meter breed. Waarom die uitzondering daar wel gemaakt kon worden niet helemaal duidelijk. Qua drukte zal lijn 26 niet onderdoen aan lijn 25, en dan rijdt die trams daar ook nog eens door een lange tunnel. Dan komen we toch weer terug dat alleen naar de kwaliteit van de fietsverbinding wordt gekeken en niet naar de afstand.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
12 februari 2020 | 14:55

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Mocht u meer willen weten over de afwegingen van wel of geen fietsen mee in de tram dan kunt u het beste contact opnemen met Klantenservice GVB of uw wens voor fiets mee in tram 25 kenbaar maken bij de gemeente Amstelveen.

Schrijf een reactie
+1
12 februari 2020 | 15:30

anoniem

Juist.

Schrijf een reactie
0
+1
12 februari 2020 | 20:26

anoniem

ik volg de hele discussie over het wel of niet meenemen van de fiets in tram 25.
ik ben met anderen naar een vergadering van de Vervoerorganisatie Groot Amsterdam geweest en die waren niet ontvankelijk voor welke opmerking dan ook dat wij Amstelveners wel de fiets mee willen nemen. zou niet kunnen in de liften die er worden geinstalleerd op de perrons en zeker bij de verdiepte perrons . er worden door mensen plannen gemaakt en niet verder gekeken dan uit Amsterdams oogpunt en wij moeten niet
zeuren . wij zijn al bijna 30 jaar verwend met de metro en nu een boemeltreintje waar niets meer kan.
ik vind het te triest voor woorden maar ja is nu eenmaal de sterken tegen de zwakkeren .

Schrijf een reactie
0
+1
13 februari 2020 | 10:22

anoniem

Denk dat dit vooral is dat er wordt aangeboden wat er gevraagd wordt. Zoveel fietsen waren er gewoon niet in de 51.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
25 februari 2020 | 12:14

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: In de nieuwe 15G trams die op lijn 25 gaan rijden is geen servicebalie. De nieuwe 15G trams zijn zogenaamde tweekopsvoertuigen. De tram heeft een bestuurderscabine aan elke kant. Ook heeft de tram aan beide zijde deuren. U vindt daar dus geen servicebalie zoals u die kent uit de Combino trams, maar GVB vult zijn serviceconcept daar straks op gepaste wijze in. Meer informatie over de nieuwe trams vind u op: gvb.nl/nieuwetram.

Schrijf een reactie
+1
30 januari 2020 | 15:29

Martijn Roos

Graag de juiste Lijnkleur van Lijn 25. Blauw-Wit-Blauw rechtop staand uitvoeren. Dit is de lijnkleur van Lijn 5. Dat klopt niet. Hoop dat het aan te passen is.

Schrijf een reactie
0
+1
31 januari 2020 | 18:51

Bert Bus

Die kleuren slaan sowieso nergens op; drukdoenerige pretentieuze flauwekul,oftewel non-informatie.Onmiddelijk afschaffen want dit soort achterhaalde nostalgische flauwekul zaait alleen maar verwarring bij de reizigers. De GVB-buslijnen doen hier per slot van rekening ook niet aan mee.

Schrijf een reactie
0
+1
3 februari 2020 | 14:18

anoniem

Mij is het ook een raadsel waarom GVB die kleuren niet gewoon eens moderniseert naar effen kleuren die goed herkenbaar zijn en net zoals in Zürich, Brussen en Antwerpen makkelijk op schermen en kaarten weer te geven zijn. Net zoals de metro eigenlijk. Van de VRA hoeven we ook totaal geen sturende rol te verwachten op dit vlak wanneer het een vervoerder niet lukt de begin 20e eeuw los te laten.

Schrijf een reactie
0
+1
4 februari 2020 | 20:39

Vieze Harry

Gewoon houden, er verdwijnt al zat in Amsterdam. Cijfer staat er naast, dus lekker zo laten.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?