Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Test- en oefenperiode kan van start

Wendy van der Meulen | dinsdag 18 augustus 2020
Wendy

Op maandagochtend 17 augustus heeft VITAL de traminfrastructuur weer overgedragen aan de projectorganisatie van de Amstelveenlijn. Hierdoor kan de test- en oefenperiode formeel van start. En dat is een mooie stap op weg naar de ingebruikname van tram 25 in december 2020.

Onderdeel van de overdracht was ook een testrit over de baan tussen Stadshart en het opstelterrein.

Onderdeel van de overdracht was ook een testrit over de baan tussen Stadshart en het opstelterrein.

Foto: Ge Dubbelman

Geen dienst. Wel opletten!

De komende maanden rijden er met regelmaat testtrams op de baan, ook tussen Ouderkerkerlaan en het opstelterrein. Dat wordt weer even opletten als u het spoor oversteekt en misschien weer even wennen aan de bijbehorende tramgeluiden.

Bij de overwegen in Amstelveen-Zuid staan tijdelijk borden om u even te herinneren aan het feit dat er af en toe weer trams rijden.

Bij de overwegen in Amstelveen-Zuid staan tijdelijk borden om u even te herinneren aan het feit dat er af en toe weer trams rijden.

Foto: Ge Dubbelman

Circa 4 maanden testen en oefenen

Voordat de trams van lijn 25 in december 2020 met reizigers kunnen rijden wordt eerst alle nieuwe traminfrastructuur getest en het personeel van GVB gaat aan de slag met OTO: opleiden, trainen en oefenen. Zo worden de trambestuurders vertrouwd gemaakt met de nieuwe lijn 25. Deze test- en oefenfase duurt circa vier maanden en is nu dus formeel van start gegaan.

Op hoofdlijnen ziet de test- en oefenperiode er zo uit. Stap 1 is het mobiliseren van 'de boel'. In circa 2 weken tijd brengen alle betrokken partijen alles in gereedheid en rijdt er af en toe ook een testtram. Stap 2 is het testen van de technische infrasystemen begin september. In oktober start GVB met het opleiden van de trambestuurders en het testen en oefenen in de praktijk met de 15G trams. In december 2020 wordt tram 25 dan in gebruik genomen.

Op hoofdlijnen ziet de test- en oefenperiode er zo uit. Stap 1 is het mobiliseren van 'de boel'. In circa 2 weken tijd brengen alle betrokken partijen alles in gereedheid en rijdt er af en toe ook een testtram. Stap 2 is het testen van de technische infrasystemen begin september. In oktober start GVB met het opleiden van de trambestuurders en het testen en oefenen in de praktijk met de 15G trams. In december 2020 wordt tram 25 dan in gebruik genomen.

Nog pakweg vier maanden geduld en dan kunnen ook inwoners uit Amstelveen-Zuid de stad weer aan zich voorbij zien trekken vanuit de tram.

Nog pakweg vier maanden geduld en dan kunnen ook inwoners uit Amstelveen-Zuid de stad weer aan zich voorbij zien trekken vanuit de tram.

Foto: Ge Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
29 augustus 2020 | 14:41

Vraag

Hoeveel gaat het ongeveer kosten om van westwijk naar station zuid te reizen?

Schrijf een reactie
0
+1
1 september 2020 | 11:53

Danielle Opdam

@Vraag: u kunt deze vraag het beste stellen bij de Klantenservice van het GVB, https://www.gvb.nl/klantenservice.

Schrijf een reactie
+1
18 augustus 2020 | 19:12

knopje

Ik zie een stop knop op een van de palen in de tram. stopt de tram dan ook alleen op haltes als er op de knop gedrukt wordt en/of er iemand van het perron in wil stappen? of stopt de tram altijd op alle haltes zoals lijn 51 deed?

Schrijf een reactie
0
+1
18 augustus 2020 | 19:39

Anoniem

Enkele maanden geleden heb ik als antwoord ontvangen: De trams stoppen als er op het knopje zal worden gedrukt en/of de hand vanaf het perron zal worden uitgestoken. Net als bij alle andere tramlijnen en ook de buslijnen. Lijn 25 is dan net zo als tramlijn 5 in tegenstelling van lijn 51 die als metro bij elk station stopt. Bij lijn 5 is dat vaak niet op te merken omdat deze lijn vrijwel bij iedere halte stopt vanwege dat er op iedere halte wel mensen in en uitstappen maar ik zou het wel doen dat stopteken geven. Dat is de nu eenmaal de officiële gang van zaken bij bus en tramlijnen.

Schrijf een reactie
0
+1
18 augustus 2020 | 19:51

Anoniem

Ter toevoeging, afgelopen winter heb ik in Zwitserland opgemerkt dat dit ook bij veel stations voor de trein ook geldt. In regionale treinen zijn dan ook knoppen gemonteerd. Op de stationnetjes staan bijvoorbeeld palen waar knoppen op zitten om een stopverzoek in te dienen of de hand uit te steken. Zo heb ik dat in maart ervaren in ieder geval. Dat is dan wel in gehuchtjes van 3 a 4 huizen. Zelfs in Friesland is dat bij bushaltes te zien in buitengebieden. Ja, daar hebben zelfs de gehuchten een treinstation maar in Amstelveen hebben ze niet eens één trein station. Om terug te komen op lijn 25. Ik denk dat er veel vergissing gaan komen omdat iedereen het systeem van lijn 51 kende in Amstelveen. Echt is het vanaf december dus de tram op verzoek te laten stoppen!

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 10:33

Nick

Misschien stelt GVB mensen daar in de beginfase nog van op de hoogte via een onverstaanbaar servicebericht in de tram. Misschien loopt het vanzelf los als mensen de stopknoppen en stopsignalen zien.

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 15:21

knopje

@ anoniem bedankt voor het antwoord. kan me best voorstellen dat dit tijd bespaard in late en vroege uren op minder vaak gebruikte haltes. mensen in het noordelijke deel zijn dat met lijn 5 al gewend. zuidelijker wordt dit nog even wennen.

Treinen met stopknop had je volgensmij ook in Duitsland. In Amstelveen hadden we ook een treinstation gehad als er een spoor door de de stad zou lopen (voor treinen), maar dat hebben we niet meer. Hoop dat die nog komt maar denk dat we nog wel een tijdje grootste stad zonder treinstation blijven. De kans voor een tram naar schiphol is groter denk ik (gaat hem waarschijnlijk ook niet worden)

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 18:58

Anoniem

Fijn dat ik u tevreden heb gesteld. Ik woon in de nabijheid van de halte Meent. Vroeger en tijdens vooral rustige avonden hoorde ik de metro’s van lijn 51 na het stoppen heel vaak meteen weer optrekken. Dit zat op een gegeven moment in het hoofd geprent omdat de mensen er aan gewend raakten. Met de haltes Marne, Gondel, Meent, Brink en Poortwachter kort achter elkaar zo dat behoorlijk aan tijd en energie hebben gekost. Maar ja, lijn 51 diende tenslotte als metro dus dat moest wel. Zoals ik al aangaf hoe ze dat doen in Zwitserland is dat ook in andere landen zo. In Duitsland inderdaad ook gezien. Voor wat betreft De museum spoorlijn mag deze van mij ook weer een echte OV spoorlijn worden zoals een regionale treinverbinding als de Merwede-Lingelijn. Het zal verstandig zijn als dat met de steeds drukker wordende regio als plan naar voren komt.

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 22:14

knopje

De museum spoorlijn zou van mij daarvoor ook weer gebruikt kunnen worden (wel eerst een flinke upgrade nodig). Dan worden reizigers over verschillende tram lijnen verdeeld. Een trein van Amstelveen westwijk-uithoor mijdrecht en dan breukelen (van daar kan je naar woerden en naar utrecht) lijkt mij het beste plan voor een trein in Amstelveen. zelf hebben wij er niet veel aan omdat we in de buurt van meent wonen en dus snel op bijlmer arena zijn, maar voor mensen uit westwijk en bovenkerk (en natuurlijk uithoorn en mijdrecht) wel handig. hoop dat ze a.d.v. het onderzoek een tram naar schiphol doen (betwijfel het), er is nu alleen lijn 300 die rechtstreeks rijd.

zie zelf veel voordelen in tram 25, de haltes na meent zijn nu weg dus dat scheelt mij reistijd. Naar mijn mening hadden ook een paar noordelijk gelegen haltes weg gekund voor lijn 25 (laat daar alleen lijn 5 stoppen en niet lijn 25). had lijn 25 wel liever door naar amstel station zien rijden (of science park, rechtstreekse verbinding VU en science park) maar dat zit er helaas niet in.

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 22:46

Anoniem

Knopje: De museumspoorlijn weer opwaarderen tot OV lijn vanaf het Haarlemmermeerstation zou ideaal zijn. Hier is ooit ook serieus over gesproken. De museum trams kunnen in de weekeinde gewoon mee rijden en het levert de vereniging nog geld op ook. Vanaf de Halte Hammarskjoldsingel zouden de lijnen 25 en 30 gecombineerd dienst kunnen doen naar Uithoorn en Breukelen. Lijn 30 is ooit eens gereserveerd voor de museumlijn en eventueel ook voor een echte OV verbinding. In Westwijk schijnt volgens de gemeente een grasstrook te zijn gereserveerd voor een oost-west (aftakking Amstelveenlijn) verbinding naar Schiphol. Als er aan een trein zou worden gedacht, dan kan je denken aan het traject Schiphol, via een tunnel naar Schiphol Oost naar een station aan de zuidzijde van Westwijk. Het is dan handig om de tramhalte Westwijk te verleggen naar de zuidzijde van de Van Hattumweg waar het treinstation dan zou kunnen komen. Vanaf Westwijk kan deze lijn via Uithoorn als regionale trein en langs de N201 naar station Breuken rijden. Dwars door Westwijk lijkt een trein niet wenselijk vanwege overlast.

Schrijf een reactie
0
+1
19 augustus 2020 | 22:48

Anoniem

En ja, ook een verbinding van lijn 25 naar bijvoorbeeld het Amstelstation is zeer wenselijk!

Schrijf een reactie
0
+1
20 augustus 2020 | 10:00

Danielle Opdam

@knopje: zoals anoniem aangeeft stopt de tram alleen op haltes als er op de knop gedrukt is of iemand wil instappen.

Schrijf een reactie
+1
20 augustus 2020 | 22:17

knopje

ben het met u eens. Denk alleen dat veel bewoners niet blij zijn met het verleggen van de tramhalte Westwijk (misschien eerder een halte toevoegen). Hoop dat hier binnenkort een serieus naar gekeken wordt zodat amstelveen meer goede OV verbindingen krijgt.

De museumspoorlijn zal wel eerst flinke upgrades moeten krijgen als deze weer als OV verbinding gebruikt dient te worden (bv. automatische wissels). Hier zijn helaas geen plannen voor en die gaan er waarschijnlijk ook niet komen.

De enige nieuwe railverbinding (naar mijn weten) waar nu naar onderzoek gedaan wordt is de tram naar schiphol. Als er van beide kanten een aftakking komt zou er een tram van Amstelveen-schiphol en uithoorn-schiphol over dat stuk nieuwe rails kunnen rijden (weet alleen niet of dat voor uithoorn echt tijdswinst oplevert).

Schrijf een reactie
0
+1
20 augustus 2020 | 23:37

Nick

Er loopt helemaal geen onderzoek naar een tram naar Schiphol. Dat heeft een optimistisch iemand ooit eens geopperd in de media maar meer ook niet. Het enige waar relatief serieus naar gekeken wordt is de M52 naar Schiphol.

Schrijf een reactie
0
+1
21 augustus 2020 | 11:44

Anoniem

Nick en Knopje, het zou het mooiste zijn als de museum tramlijn (30) en lijn 25 vanuit station zuid en het Haarlemmermeerstation dienst kunnen doen als verbinding via Uithoorn naar Breuken (25) en vanaf Westwijk naar Schiphol (30). Dat zijn mijn en ook vast anderen hun fantasieën. Er was ook door de VRA eens gedacht aan de M52 na de oude halte Marne af te laten buigen via de Beneluxbaan richting Westwijk/Uithoorn en of Schiphol. De vrijkomende trambaan tussen de oude halte Gondel en Spinnerij zou dan als busbaan gaan dienen. Dit waren allemaal ideeën. Dat zit er dus (voorlopig) allemaal niet in en inderdaad was er iemand die zich daar behoorlijk via onder andere via petities heeft ingezet. Volgens mij is dat de student Tim Secac. Het is leuk om op dit forum hier over te blijven fantaseren maar het gaat niks opleveren. We gaan nu maar zien wat het vanaf 13 december gaat brengen!

Schrijf een reactie
0
+1
21 augustus 2020 | 17:46

Anoniem

@ nick, ik vatte dat ook zo op uit dit artikel, dat er serieus naar gekeken wordt. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/261905/onderzoek-naar-rechtstreekse-tramverbinding-amstelveen-schiphol

Schrijf een reactie
0
+1
21 augustus 2020 | 17:48

Anoniem

@nick, Ik vatte het ook zo op dat er serieus naar een tram naar schiphol wordt gekeken. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/261905/onderzoek-naar-rechtstreekse-tramverbinding-amstelveen-schiphol

Schrijf een reactie
0
+1
22 augustus 2020 | 10:51

knopje

Aanonie 21 augustus 17:46,
dat plan van m52 laten afbuigen bij marne had ik al gehoord. Leek mij zelf ook geen slecht idee. Amstelveen had zijn metro en Amsterdam had een metro naar schiphol. Denk dat dit ook voor de 3 miljard had gekund die ze nu al willen uitgeven aan het doortrekken van de noordzuidlijn. Westwijk had de museumlijn gehad als goede verbinding naar amsterdam (die kon dan ook door naar Uithoorn. als de metro ondergronds was gegaan tot Amstelveen centrum, had daarboven lijn 5 kunnen rijden. Lijn 5 had op alle haltes gestopt en m52 alleen op een paar, zodat deze sneller naar Schiphol rijd. De mensen die op het deel wonen waar nu niets rijd (spinnerij-gondel) hadden een snelle bus (tram wordt busbaan) met weinig tussenstops. Evt. deel trambaan Amsterdam buitenveldert-zuid asfalteren zodat daar trams en bussen kunnen rijden (daar stopt de bus dan wel omdat daar veel studenten en scholieren uitstappen). leuk over te fantaseren, jammer alleen dat dit niets wordt.

Denk dat Amstelveen een keer moet kijken naar nieuwe verbindingen. een paar jaar geleden hadden we veel bussen, een metro en lijn 5 (die toen nog in zuid stopte tussen de metro’s). Nu zijn de meeste bussen naar amsterdam weggehaald, rijd er nog maar een bus naar schiphol plaza en nu is ook de metro weg. Met de komst van de uithoornlijn gaan er nog meer bussen weg. denk dat het dus tijd is voor een paar nieuwe verbindingen (bussen zijn naar mijn mening al genoeg) of doorgetrokken verbindingen (lijn 25 naar amstel of breukelen bijvoorbeeld).

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?