Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Plaatsen van nieuwe verkeerslichten

Danielle Opdam | maandag 4 mei 2020
Danielle
maandag 17 augustus 2020

Uitloop werkzaamheden bij Burgemeester Wiegelweg (Westwijk)

Door de weersomstandigheden van de afgelopen weken (zeer warm) heeft VITAL vertraging opgelopen bij de werkzaamheden op de Burgemeester Wiegelweg. De werkzaamheden zijn nu op 1 september (was vrijdag 21 augustus) gereed.

De komende maanden plaatsen we op meerdere locaties nieuwe verkeerslichten. U leest er hieronder meer over.

Graafwerkzaamheden

Om straks de verkeerslichten te laten werken zijn er ook kabels en leidingen nodig. Deze worden aangelegd door middel van graafwerkzaamheden. Daarna worden de verkeerslichten geplaatst.

Planning per locatie en wat u ervan merkt

  • Burgemeester Wiegelweg: maandag 3 t/m maandag 31 augustus. Al het verkeer is mogelijk, wel zijn sommige voetpaden deels afgezet. De omleidingsroute voor voetgangers wordt ter plaatse aangegeven.
  • Sacharovlaan: maandag 24 augustus t/m vrijdag 11 september. Bij Sacharovlaan blijft al het verkeer mogelijk, wel zijn sommige voetpaden deels afgezet. De omleidingsroute voor voetgangers wordt ter plaatse aangegeven.
  • Spinnerij: maandag 7 september t/m vrijdag 2 oktober. De toegang tot Touwslagerij vanaf Spinnerij is afgesloten voor autoverkeer. Het autoverkeer wordt lokaal omgeleid via Smederij. Sommige voetpaden zijn deels afgezet. De omleidingsroute voor voetgangers wordt ter plaatse aangegeven.
  • Gondel: maandag 14 september t/m vrijdag 2 oktober. Tussen maandag 14 en vrijdag 25 september is al het verkeer op de Beneluxbaan in de buurt van Gondel mogelijk. Er is bij de werkvakken een snelheidsbeperking van 30 km/uur. Vanaf maandag 28 september t/m vrijdag 2 oktober is Gondel vanaf Beneluxbaan afgesloten. Verkeer richting Middenhoven wordt omgeleid via Beneluxbaan – Bovenkerkerweg – Dr. Willem Dreesweg en Gondel. Verkeer richting Waardhuizen wordt omgeleid via Sportlaan en Groenelaan.
  • De werktijden zijn maandag tot en met zaterdag van 7.00 – 19.00 uur.
  • Lokaal zijn er verkeersomleidingen.

Locaties reeds vernieuwde verkeerslichten

  • J.C. van Hattumweg
  • Poortwachter
  • Boogschutter
  • Noorderkroon
  • Melkweg
  • Brink
  • Scherpenhof
  • Handelsweg/ Van Heuven Goedhartlaan

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
18 augustus 2020 | 12:02

anoniem

wanneer gaat de metro/sneltram 51 (of een ander lijn) weer door naar westwijk?

Schrijf een reactie
0
+1
18 augustus 2020 | 14:22

Danielle Opdam

@anoniem: tram 25 gaat in december weer door naar Westwijk. Metro/ sneltram 51 wordt vervangen door tram 25 en rijdt van Station Zuid naar Amstelveen Westwijk.

Schrijf een reactie
+1
7 juli 2020 | 12:11

anoniem

Hebben al die klagers hier niks beters te doen?

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 12:27

anoniem

Inderdaad, als mensen gewoon het antwoord van Harold Topper lezen willen lezen?

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2020 | 12:08

anoniem

De klagers lijken veel noten op hun zang te hebben … zal de verveling zijn

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2020 | 13:16

anoniem

Er wordt een slordige 380 miljoen euro aan belastinggeld hierin gestopt. Daarnaast hebben al deze werken een impact op het dagelijks leven van mensen en hun mobiliteit. Dan mag je toch best commentaar hebben op eea, zeker als er propaganda wordt gemaakt alsof alles beter wordt terwijl dat niet zo is!?

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2020 | 20:09

Alain

300 miljoen, aldus deze website.

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2020 | 21:52

Quartier de l’est

Inderdaad , helaas flink wat geklaag erg jammer. Terwijl het allemaal erg indrukwekkend is en mooi wordt! Sowieso een veel betere doorstroming voor zowel tram als auto en veel veiliger, dat is toch veel waard ? Complimenten voor de bouwers als het communicatie team keep up the good work!

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 11:49

anoniem

Er gaat weer eens iets niet goed en hier is het stil vanuit Amstelveenlijncommunicatie.

De tunnels bij Zonnestein en Kronenburg zijn met onmiddelijke ingang gesloten, verkeerd gaat bovenlangs tot en met 27 juli staat er op een bordje….Kortom circa 3 weekjes zijn die tunnels dicht. Te vroeg opengegaan?

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 12:30

anoniem

Wat is er met de tunnels aan de hand?

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 22:17

Harold Topper

@anoniem: Inderdaad zijn de onderdoorgangen bij Kronenburg en Zonnestein de komende drie weken in beide richtingen afgesloten.
VITAL pakt dan nog openstaande restpunten op, zoals onder andere het vervangen van de ophanging van verlichtingsstrip en het realiseren van een calamiteitendoorsteek. Het verkeer gaat over de ovaalrotondes. Het staat vermeld onder het kopje werkzaamheden op onze website en op onze sociale media kanalen.

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 23:21

anoniem

Hoi Harold,

Weet niet hoelang het er staat, maar een bouwvakker vertelde mij vandaag dat er eea mis is gegaan mbt de oplevering van onder meer de verlichting. Daarom is besloten de boel 3 weken dicht te gooien. U noemt dat ‘restpunten’; in werkelijkheid zijn het dus reparaties van dingen die mis zijn gegaan.

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2020 | 12:10

anoniem

anoniem, waar maak je je druk om

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2020 | 12:38

anoniem

Hopelijk worden de veel te laag liggende putten in het wegdek onder Zonnesteinen en kronenburg ook aangepast?

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2020 | 21:58

anoniem

Anoniem waar heb je het over het wegdek is als een biljartlaken, echt top gedaan je kan op de cruisecontrol tot Amsterdam . Of vond je het prettiger in het verleden met de stoplichten, en alle rijsporen over de kruising?

Schrijf een reactie
0
+1
9 juli 2020 | 10:03

anoniem

Volgens mij is het jou niet helemaal duidelijk waar veel mensen over geklaagd hebben. Rij maar eens (Echt) een keer door de onderdoorgangen van Zonnestein en Kronenburg. Als je ook echt door de tunnels rijdt, dan heb jij wellicht een hele brede auto. Dit staat bij de gemeente en het projectteam in het vizier. Deze gaven ook aan het eens te zijn met deze klachten. Als advies kan je de berichten op dit forum tussen april en mei lezen voor meer duidelijkheid hier over. Verder is het inderdaad als een biljartlaken dat wegdek. Alleen dus jammer van de putten in het wegdek!

Schrijf een reactie
0
+1
9 juli 2020 | 22:11

anoniem

Ik rij er elke dag doorheen vandaag nog extra op gelet, het is veel sneller en comfortabeler dan voorheen met de kruisingen in mijn optiek, dus complimenten aan de bouwers

Schrijf een reactie
0
+1
10 juli 2020 | 20:35

anoniem

Vandaag? De tunnels Zonnestein en Kronenburg zijn van 6 juli t/m 24 juli gesloten in verband met stel werkzaamheden. Sportlaan daar in tegen is wel mooi aangelegd.

Schrijf een reactie
0
+1
10 juli 2020 | 20:40

anoniem

Herstelwerkzaamheden bedoel ik inplaats van stel hahaha

Schrijf een reactie
0
+1
13 juli 2020 | 16:47

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Bedankt voor de complimenten!

Schrijf een reactie
+1
7 juli 2020 | 00:13

anoniem

Op de site van de gemeente staat een nieuwsbericht waarin staat dat de Amsteltram oftewel Tram 25 gaat stoppen op de halte aan de Parnassusweg. Met andere woorden NIET op de STRAWINSKYLAAN?

Dit zou betekenen onder de A10? En dat daarmee het nog verder lopen zal zijn naar de NoordzuidLijn???? Belachelijke situatie als dit zo klopt. Tram 5 blijft dan wel op de Strawinskylaan?

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 12:55

anoniem

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=vervoerregio&id=1d1f5988-3d51-4bc2-9984-242225e2bd43

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=vervoerregio&id=cd11c3ad-4cd8-4724-b938-e9b589dff25b

Hier is dus uitgebreide info te vinden vanuit de Vervoerregio die dit besloten heeft. Op de projectwebsite Amstelveenlijn.nl zal aandacht besteed worden aan het aanpassen van de halte
Parnassusweg. Dit is dus niet gebeurd…

Strawinskylaan blijft dus eindhalte voor tram 25 als ik dit goed begrijp. Het is een TOEVOEGING. Communicatiefout van wethouder Ellermeijer die trouwens hier geen beslisbevoegdheid over heeft.

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 23:09

Rob2

Dus we gaan toch maar weer een extra halte voor lijn 25 in het leven roepen in tegenstelling tot de zo gewenste doorstroming waarvoor diverse haltes werden opgeheven o.m. de zeer drukke halte VUMC?

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 00:11

anoniem

https://www.amstelveen.nl/bestuur-organisatie/persbericht/makkelijker-overstappen-met-amsteltram-op-station-zuid

Weet niet waar ik dit moet vragen.
Snap even dit bericht niet. Wordt Parnassusweg onder de A10 de EINDhalte van Tram 25? Met andere woorden voor overstappers naar de NoordZuidlijn Metro 52 NOG verder lopen? Komt Tram 25 dan niet meer op dE Strawinskylaan? Snap dit niet. Blijft Tram 5 dan wel op de Strawinskylaan stoppen? Bericht is erg verwarrend. Hopelijk kunnen jullie verheldering brengen!! Want de wethouder juicht hier zomaar de loftrompet maar ik betwijfel of dit goed nieuws is…dank.

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 08:10

Jan

Heerlijk toch die gemeente “Makkelijker overstappen”, die halte is verder weg van Zuid dan de Boelelaan halte. Amsterdam heeft ze weer eens gerold.

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 11:22

anoniem

Het lijkt me dat het simpelweg gaat om het verlengen van de bestaande halte op de Parnassusweg, zodat de gekoppelde stellen van Tram 25 daar kunnen stoppen. In eerste instantie was het idee dat enkel Tram 5 op deze halte zou gaan stoppen.

Er ligt geen keerspoor tussen Parnassusweg en de bestaande halte op de Strawinskylaan. Het is niet meer dan logisch dat Tram 25 de eindhalte daar vooralsnog dus behoud.

Voor de overstap op de trein is het een uitkomst, deze halte is ook altijd goed druk voor tram 5. Voor de overstap op de metro blijft het een stuk lopen…

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 12:07

Harold Topper

Ter verduidelijking naar aanleiding van de vragen over de berichtgeving van de gemeente Amstelveen betreft halte Parnassusweg inderdaad een extra stop voor lijn 25. Hiervoor zal op korte termijn halte Parnassusweg verlengd worden zodat hier de gekoppelde Amsteltram (lijn 25) kan halteren. Reizigers die willen overstappen op de trein krijgen hiermee een kortere overstap. Tevens vermindert het de drukte op halte Strawinskylaan. De eindhalte van lijn 25 blijft aan de Strawinskylaan. Naar aanleiding van de vertraging in de realisatie van Zuidasdok verschuift de aanleg van de nieuwe eindhalte aan de Schönberglaan naar achteren. Naast de maatregel om lijn 25 te laten stoppen bij halte Parnassusweg heeft de Vervoerregio een tijdelijk andere locatie voor de eindhalte van Amsteltram nog in onderzoek.

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 15:09

anoniem

Beste Harold Topper,

Als antwoord van het GVB kreeg ik vandaag te lezen: De nieuwe Amstelveenlijn wordt eind 2020 in gebruik genomen. Mijn verwachting is dat op dat moment ook alle haltes uitgerust zijn met op zijn minst één automaat per halte. Om ervoor te zorgen dat dit extra aandacht krijgt van de afdeling die verantwoordelijk is voor de kaartautomaten heb ik uw e-mail doorgestuurd naar de betreffende afdeling.

Echter zag ik op deze site eerdere berichten van diversen projectleiders dat niet iedere halte een automaat krijgt dus welk verhaal is nu waar?

Verder merk ik de laatste 2 a drie weken op dat er weinig reacties worden gegeven via de e-mail als op het forum van deze site.

Vriendelijke groet!

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 16:48

Rob

Ik hoop dat de tijdelijke eindpunt de Harlemmermeerstation is!

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 20:10

anoniem

Is een grote keerlus via de Arnold Schoneberglaan en de Beethovenstraat zoals de buslijnen nu ook hebben rondom station zuid (voorlopig) niet de beste optie? Dat scheelt keren op de Srawinskylaan en hinderen van lijn 5 door lijn 25 en anders om!

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 21:23

Harold Topper

@Rob: Het onderzoek van de Vervoerregio richt zich op een tijdelijke eindhalte bij Station Zuid.

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 21:53

Harold Topper

@anoniem: Inderdaard krijgt niet iedere halte een kaartautomaat. Op de volgende haltes komen of staan nieuwe kaartautomaten en oplaadpunten voor de OV-chipkaart:
• Van Boshuizenstraat
• Uilenstede
• Kronenburg
• Ouderkerkerlaan
In een eerdere reactie vandaag is reeds aan bod gekomen dat kaartverkoop in het voertuig wel degelijk mogelijk zal zijn op lijn 25. De plaatsing van kaartautomaten/oplaadpunten op haltes valt onder de verantwoordelijkheid van GVB en op basis van verkoopcijfers stelt GVB vast op welke haltes automaten geplaatst worden.

Schrijf een reactie
0
+1
26 mei 2020 | 09:50

Daan

Komen er ook slagbomen bij kruisingen zoals aan de Bovenkerkerweg?

Schrijf een reactie
0
+1
26 mei 2020 | 13:34

Danielle Opdam

@Daan: Er komt geen nieuwe overwegbeveiliging bij. Daar waar de slagbomen stonden blijven ze, zoals bij de overwegen nabij halte Poortwachter en de voormalige halte Spinnerij.

Schrijf een reactie
+1
7 juli 2020 | 16:48

Rob

@Danielle Volgens mij zijn de slagbomen bij Poortwachter en Spinnerij verwijdered…

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 21:27

Harold Topper

@Rob: Het klopt inderdaad dat de slagbomen bij Poortwachter en Spinnerij op dit moment zijn verwijderd. In aanvulling op het bericht van Danielle dat deze slagbomen wel blijven, wil ik graag nog toevoegen dat deze slagbomen wel worden vernieuwd. Op dit moment zijn de werkzaamheden buiten bezig voor deze vernieuwing. Binnenkort zullen bij de overwegen nabij halte Poortwachter en de voormalige halte Spinnerij de slagbomen weer terug zijn.

Schrijf een reactie
0
+1
28 augustus 2020 | 17:44

Nick

Nu we het toch over verkeerslichten hebben… Op dit moment is de doorstroming dramatisch voor lijn 5.
-Komende vanaf de Beethovenstraat naar Strawinskylaan (en terug) staat de tram daar altijd stil.
-Vanaf Strawinskylaan naar Parnassusweg staat de tram altijd stil
-Kruising bij de De Boelelaan: ook hier staat de tram vaak stil
-Kruising Van Nijenrodeweg: richting A’veen moet de tram even stoppen; richting Zuid staat de tram vaak erg lang stil (lijkt alsof al het overig verkeer eerst mag)
-Voetgangersoversteek halte Van Boshuizenstraat: tram moet in beide richtingen vlak voor het licht stoppen.

Wat mij ook opvalt: vroeger ten tijde van metro 51, waren er V-lichten die de bestuurder attendeerden dat ze zo kunnen doorrijden. Die lichten zijn weg, wat ervoor zorgt dat er niet vloeiend gereden kan worden. Is dit voorgoed?

Een halte opgeheven op de route maar de tram doet er nu langer over dan hij eerder deed.

Blijven die lichten echt zo slecht werken (is namelijk al even aan de gang)?

Schrijf een reactie
0
+1
28 augustus 2020 | 19:57

Anoniem

Geachte medewerkers van het projectteam Amstelveenlijn,

Sinds 17 augustus is er nagenoeg zeer enkel maar een nieuwe tram gesignaleerd op de Amstelveenlijn. Ik heb heel veel opgelet maar tot op heden niets kunnen waarnemen van testritten. Aan de zeer roestige rails te zien kan er ook amper getest zijn en anders glommen deze wel door de rijwrijving. Ook woekert het gras en overige begroeiing volop in de nabijheid en op de trambaan. Tussen Uilenstede en Westwijk is goed te zien dat de afscheidingshekken verdwijnen in het overwoekerde groen. Mij is enkele maanden geleden al aangegeven dat dit door het projectteam is doorgegeven aan de gemeente en er door de deze gemaaid en gesnoeid zal worden. Echter is daar niets van te merken geweest.

Schrijf een reactie
0
+1
29 augustus 2020 | 23:43

Rob2

Volledig eens met Nick, mij is het ook opgevallen dat lijn 5 bijna bij elk verkeerslicht – op het traject Strawinskylaan van Boshuizenlaan – moet wachten. Vooral bij de afslag van Parnassusweg naar Strawinskylaan moet lijn 5 vaak 2x wachten op het overige verkeer voordat hij door kan rijden. Zo verdwijnt de tijdswinst van de vervallen halte VU als sneeuw voor de zon. En die V lichten werkten prima voor de doorstroming.

Schrijf een reactie
0
+1
1 september 2020 | 12:30

Danielle Opdam

@Nick, @Rob2 en @70 dank voor de melding. Ik ga dit navragen.

Schrijf een reactie
+1
3 september 2020 | 10:36

Danielle Opdam

@Nick: Sinds de vervanging van enkele installaties werken de inmeldingen van de verkeerslichten slechter. De betreffende installaties zijn geen onderdeel van ons project. We hebben uw melding nogmaals doorgegeven aan de verantwoordelijke partijen. De gemeente Amsterdam heeft inderdaad de V-lichten verwijderd. Deze komen niet meer terug.

Schrijf een reactie
+1
3 september 2020 | 17:10

Nick

Het is jammer. Vooral omdat het volgens mij ook steeds verandert. De ene licht werkt goed, de andere niet. Ineens lijkt die ene die niet goed werkt goed te werken en staan we met de tram weer lang stil bij een ander licht. Op dit moment lijkt de tram langer over te doen dus (met 1 halte minder) dan vroeger toen het nog druk was. Hopelijk wordt het ooit wel voor eens en voor altijd gefixt.

Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Schrijf een reactie
0
+1
4 september 2020 | 21:15

Rob2

@Daniëlle; bedankt voor het doorgeven m.b.t. de verkeerslicht installaties. Hoop dat men dit ook erkent bij het testen van lijn25, anders wordt het oponthoud alleen maar groter als zowel lijn5 en lijn25 dit probleem ondervinden.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?