Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Paar jaar terug nog polder nu opstelterrein

Wendy van der Meulen | vrijdag 18 september 2020
Wendy

Het bouwgeweld van de ongelijkvloerse kruispunten mocht dan vaak de aandacht opeisen, in de afgelopen twee jaar voltrok zich een metamorfose in de Legmeerpolder. Daar ligt nu een opstelterrein van circa 5,5 voetbalvelden groot. Omdat dit echt een heel nieuw onderdeel van de Amstelveenlijn is, speelt het opstelterrein een belangrijke rol in de test- en oefenperiode. Hoog tijd om u mee te nemen in de bijzonderheden van dit terrein!

Het opstelterrein is ongeveer 5,5 voetbalvelden groot. Er staan 70 bovenleidingsmasten en er ligt zo’n 2.500 meter spoor inclusief 11 (!) wissels. Op het terrein is plek voor 25 trams. Niet zichtbaar maar wel aanwezig: er ligt 5 km aan bekabeling voor de stroom, verlichting, wissels, seinen en de dienstgebouwen.
Het opstelterrein is ongeveer 5,5 voetbalvelden groot. Er staan 70 bovenleidingsmasten en er ligt zo’n 2.500 meter spoor inclusief 11 (!) wissels. Op het terrein is plek voor 25 trams. Niet zichtbaar maar wel aanwezig: er ligt 5 km aan bekabeling voor de stroom, verlichting, wissels, seinen en de dienstgebouwen.
Foto: Topview Luchtfotografie
Op dit terrein staat een combinatiegebouw voor de transformatoren die wisselstroom omzetten naar gelijkstroom (een zogenaamd gelijkrichterstation), een technische ruimte voor kleine reparaties, een opslag en een dienstgebouw voor de medewerkers van GVB. Plus een parkeerterrein voor auto’s en een fietsenstalling.
Op dit terrein staat een combinatiegebouw voor de transformatoren die wisselstroom omzetten naar gelijkstroom (een zogenaamd gelijkrichterstation), een technische ruimte voor kleine reparaties, een opslag en een dienstgebouw voor de medewerkers van GVB. Plus een parkeerterrein voor auto’s en een fietsenstalling.
Foto: Gé Dubbelman
Even spieken achter de deur, hoe ziet zo'n gelijkrichterstation er van binnen uit? Zo dus.
Even spieken achter de deur, hoe ziet zo'n gelijkrichterstation er van binnen uit? Zo dus.
Het terrein is goed beveiligd met onder andere hekken, een op afstand bedienbare toegangspoort voor de tram en personeel en 360 graden camerebewaking. Hier op de foto van 30 juni nog in aanleg.
Het terrein is goed beveiligd met onder andere hekken, een op afstand bedienbare toegangspoort voor de tram en personeel en 360 graden camerebewaking. Hier op de foto van 30 juni nog in aanleg.
Foto: Gé Dubbelman
Ook nieuw is natuurlijk het stukje spoor van Westwijk naar het opstelterrein inclusief de spoorovergang op de J.C. van Hattumweg.
Ook nieuw is natuurlijk het stukje spoor van Westwijk naar het opstelterrein inclusief de spoorovergang op de J.C. van Hattumweg.
Foto: Gé Dubbelman
In de toekomst wordt het terrein door het project Uithoornlijn nog uitgebreid zodat er 11 trams extra gestald kunnen worden en wordt het spoor doorgetrokken richting Uithoorn. De berg zand rechts op de foto is alvast de voorbelasting voor dit spoor (foto gemaakt op 8 juni).
In de toekomst wordt het terrein door het project Uithoornlijn nog uitgebreid zodat er 11 trams extra gestald kunnen worden en wordt het spoor doorgetrokken richting Uithoorn. De berg zand rechts op de foto is alvast de voorbelasting voor dit spoor (foto gemaakt op 8 juni).
Foto: Gé Dubbelman
De trambestuurders van GVB hebben er zin in om volop te testen en te oefenen de komende maanden. En ook zij kijken uit naar de officiële start van Lijn 25 op 13 december 2020!
De trambestuurders van GVB hebben er zin in om volop te testen en te oefenen de komende maanden. En ook zij kijken uit naar de officiële start van Lijn 25 op 13 december 2020!
Foto: Nina Albada Jelgersma

Hoe zag de bouw van het opstelterrein er ook alweer uit?

  • Sept 2018: Start van de werkzaamheden. Dit begon met het aanbrengen van 80.000 m3 zand uit de Noordzee als voorbelasting, zodat de grond kon inklinken en het een goed fundament zou vormen voor het opstelterrein.
  • Zomer 2019: Verwijderen van het zand.
  • Vanaf oktober 2019: Damwanden intrillen en spoor aanleggen.
  • Vanaf januari t/m 16 augustus 2020: Aanleg van de spoorovergang op de J.C. van Hattumweg, spoorinfrastructuur, bovenleidingen, plaatsen dienstgebouw en combinatiegebouw.
  • Op 17 augustus 2020 heeft VITAL het opstelterrein weer overgedragen.
De start van de bouw van het opstelterrein in september 2018.
De start van de bouw van het opstelterrein in september 2018.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

6 oktober 2020 | 16:20

Jacqueline Quarles

Bedankt voor de rondleiding langs het opstelterrein. Het terrein ter grootte van 5,5 voetbalvelden ziet er versteend uit. Is er ook ruimte voor begroeiing ingeruimd?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
7 oktober 2020 | 14:19

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Jacqueline Quarles: Nee dat is op zo’n functioneel terrein niet wenselijk en praktisch. Het groene zal vooral moeten komen van de weilanden/akkers eromheen.

Schrijf een reactie
+1
4 oktober 2020 | 10:30

Rob Nijman

Erg interessant, dit stuk over het opstelterrein, dank. En ik kijk uit naar de bouw en hopelijk tijdige voltooiing van de Uithoornlijn! Dan is de Amsteltram (het blijft een prachtige naam) compleet.

Schrijf een reactie
0
+1
30 september 2020 | 19:10

Fred Schiedon

Ik woon aan het spoor tussen Eindhalte Westwijk en het opstelterrein. Deze week reed er een tram over heen met matige snelheid. Het klonk of ergens een heimachine was aangezet!
Met welke snelheid wordt er als alles klaar is van en naar het opstelterrein gereden?
En straks als de verlenging naar Uithoorn een feit is?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 oktober 2020 | 10:11

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Fred Schiedon: Afgelopen maandag was er een rem vastgelopen waardoor het leek of er een heimachine was aangezet. Als het goed is, hoort u dat niet meer.
De snelheid tussen halte Westwijk en het opstelterrein is 50 km/u. Op het opstelterrein is het nu nog 20 km/u. Dit blijft zo na ingebruikname van de Uithoornlijn.

Schrijf een reactie
+1
20 september 2020 | 18:22

Hans Schutijser

Wanneer begint de bouw van het lijntje naar Uithoorn?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
21 september 2020 | 09:04

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Hans Schutijser: de planning is dat het in het voorjaar van 2021 start. In 2020 vinden voorbereidende werkzaamheden plaats. Kabels en leidingen die binnen het projectgebied liggen worden verlegd en het werkterrein wordt ingericht.

Schrijf een reactie
+1
21 september 2020 | 20:49

Anoniem

Beste Danielle,

Heel goed dat dit al in het voorjaar van 2021 zal kunnen beginnen. Hopelijk is dat dan ook het geval. VITAL heeft het ook voor elkaar gekregen dus hopelijk gaat Dura Vermeer dat ook voorelkaar krijgen. Verder zijn er toch een paar vervelende situatie opgemerkt. Een aantal weken lang is op te merken dat er niets meer aan het trotoir naast het fietspad tussen de halte Sportlaan en de oude halte Marne is gedaan. Dit is het pad aan de kant van de sportvelden nabij de wielerbaan. Verder is op te merken dat tussen de halte Ouderkerkerlaan en de oude halte Marne al enige tijd een rijbaan over deze gehele lengte van de Beneluxbaan is afgezet. Enkel is alleen maar op te merken dat er bij de kruising met de Gondel mondjesmaat werkzaamheden worden uitgevoerd maar snel lijkt het niet echt te gaan. Tot schijnt de gemeente via jullie telkens te beloven dat er zo snel mogelijk maai werkzaamheden worden uitgevoerd rondom de spoorbaan. Echter lijkt de spoorbaan in Middenhoven een oerwoud te worden en overwoekerd veel groen de afscheidingshekken tussen de Ouderkerkerlaan en Uilenstede. Overigens heb ik zelf nog nooit een nieuwe tram gezien daar. Dit kan ook haast niet anders door al dat hoge groen op de spoorbaan te Middenhoven. Kunnen de antwoorden hier op worden gegeven? Alvast bedankt weer!

Schrijf een reactie
0
+1
23 september 2020 | 17:19

Anoniem

Het is stil op het forum!😃

Schrijf een reactie
0
+1
24 september 2020 | 22:57

Rob

Een compliment voor de nieuwe haltes in o.m. Buitenveldert, het ziet er allemaal mooi uit. Helaas wordt b.v. de halte van Boshuizenstraat ontsiert door zwerfafval. In de abri en achter de abri ligt het vol met troep. Nu is dat toe te schrijven aan asociaal gedrag maar het helpt ook niet echt dat de enige prullenbak bij de oversteek staat en niet naast de abri! Je kunt op je vingers natellen dat dit niet werkt, daarom een verzoek om de prullenbakken naast de abri’s te plaatsen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
25 september 2020 | 16:18

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Rob: dank voor de melding. Ik heb dit doorgegeven aan GVB.

Schrijf een reactie
+1
26 september 2020 | 14:34

Rob

@Danielle, bedankt voor het doorgeven!

Schrijf een reactie
0
+1
20 september 2020 | 11:06

De Reiziger

Het is mooi geworden. Top!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
21 september 2020 | 10:24

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@De Reiziger: Leuk om te horen!

Schrijf een reactie
+1
18 september 2020 | 22:59

Koos Kostwinder

Geen vraag maar een bedankje, Wendy, voor het benoemen van de 5 Km aan bekabeling in de grond. Te vaak helaas een ondergeschoven kindje in projecten, terwijl er toch echt niets werkt zonder deze noodzakelijke verbindingen!

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?