Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Ombouwen verkeerssituatie Sportlaan (also English info)

Danielle Opdam | donderdag 14 mei 2020
Danielle
woensdag 1 juli 2020

Dit weekend Beneluxbaan richting Uithoorn en Sportlaan-west dicht

We sluiten de westzijde van de nieuwe Beneluxbaan aan op de huidige en starten met de westelijke aansluiting van de rotonde. Meer informatie over deze werkzaamheden hieronder. Door vertragingen bij het verleggen van kabels en leidingen verschuift de openstelling van Sportlaan-oost naar dinsdag 7 juli.
vrijdag 12 juni 2020

Verlichting in verdiepte bak bij Sportlaan

De lijnverlichting in de verdiepte bak staat op dit moment op de maximale stand. De intensiteit van deze verlichting wordt nog aanzienlijk verminderd. Op dit moment vinden er nog werkzaamheden plaats aan de aanleg van de verlichting in de bak bij Sportlaan. Hierdoor is het nu nog niet mogelijk om te schakelen tussen de verschillende standen. Naar verwachting is begin juli het systeem volledig ingeregeld en is de verlichting aanzienlijk gedimd.

Het kruispunt Sportlaan opent naar verwachting vrijdag 31 juli 2020. Om dat te realiseren start VITAL in juni met het ombouwen van de verkeerssituatie: het aansluiten van de nieuwe wegen op de bestaande wegen. Wat houden deze werkzaamheden in en wat merkt u ervan?

Waar VITAL nu nog aan het afbouwen is, starten ze in het weekend van 6 juni met het ombouwen van de verkeerssituatie. Vrijdag 31 juli gaat kruispunt Sportlaan helemaal open voor al het verkeer. OV-reizigers kunnen in december 2020 gebruik maken van de nieuwe halte Sportlaan.

Het ombouwen gaat gepaard met veel wisselende verkeerssituaties en helaas veel hinder voor het verkeer. Welke verkeerssituaties kunt u verwachten? We lichten ze hieronder allemaal toe. Alle kaartjes staan ook in een makkelijk af te drukken bijlage helemaal onderaan dit artikel. English information is also at the bottom of this article.

5 t/m 8 juni: Beneluxbaan richting Amsterdam en Sportlaan-oost dicht
In dit weekend sluiten we de oostzijde van de nieuwe Beneluxbaan aan op de huidige en starten we met de oostelijke aansluiting van de rotonde. De Beneluxbaan richting Amsterdam, het kruisingsvlak en Sportlaan-oost (tot Alpen Rondweg) zijn dicht. Vanuit Uithoorn richting Amsterdam wordt het verkeer omgeleid via Gondel en Groenelaan. Lokaal verkeer wordt ter plaatse omgeleid. Voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand kunnen de kruising wel oversteken. Voor fietsers blijft de omleiding via Marne gelden. Na dit weekend rijdt het doorgaande verkeer richting Amsterdam voor het eerst door de verdiepte bak.

8 juni t/m 3 juli: Diverse afsluitingen bij Sportlaan-oost
In deze vier weken werken we aan de oostzijde van de rotonde, hierdoor zijn de rijstroken van de Beneluxbaan op maaiveld dicht, evenals Sportlaan-oost (tot Alpen Rondweg) en het kruisingsvlak. Lokaal verkeer wordt ter plaatse omgeleid. Doorgaand verkeer richting Amsterdam rijdt via de verdiepte bak. Voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand kunnen de kruising wel oversteken. Voor fietsers blijft de omleiding via Marne gelden.

3 t/m 6 juli: Beneluxbaan richting Uithoorn en Sportlaan-west dicht
In dit weekend sluiten we de westzijde van de nieuwe Beneluxbaan aan op de huidige en starten we met de westelijke aansluiting van de rotonde. De Beneluxbaan richting Uithoorn, het kruisingsvlak en Sportlaan-west (tot Dr. Alphons Ariënsstraat) zijn dicht. Verkeer vanuit Amsterdam richting Uithoorn en lokaal verkeer worden ter plaatse omgeleid. Voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand kunnen de kruising wel oversteken. Voor fietsers blijft de omleiding via Marne gelden.

6 t/m 31 juli: Diverse afsluitingen bij Sportlaan-west
In deze vier weken werken we aan de westzijde van de rotonde, hierdoor zijn de rijstroken van de Beneluxbaan op maaiveld dicht, evenals Sportlaan-west (tot Dr. Alphons Ariënsstraat) en het kruisingsvlak. Lokaal verkeer wordt ter plaatse omgeleid.
Doorgaand verkeer richting Uithoorn rijdt voor het eerst via de verdiepte bak. Voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand kunnen de kruising wel oversteken. Voor fietsers blijft de omleiding via Marne gelden. Wel is het fietspad tussen de Internationale School en de Beneluxbaan dicht. Fietsers worden omgeleid via de Peter Postbaan.

Na deze periode herstellen we de fietspaden langs de Beneluxbaan. Dit is in augustus gereed. De halte Sportlaan gaat eind 2020 open voor reizigers.

Wat gaat u er verder van merken?

  • Er wordt gewerkt op reguliere uren, van maandag t/m zaterdag van 7.00 – 19.00 uur met uitzondering van onderstaande dagen. Dan wordt er ook ’s nachts gewerkt.
    o Vrijdag 5 t/m maandag 8 juni
    o Vrijdag 3 t/m maandag 6 juli
  • Er is sprake van geluidshinder gedurende de werkzaamheden, met name tijdens het transport van prefab onderdelen, frezen van asfalt, het verdichten van grond en wegfunderingen, het aanbrengen van asfalt en vanwege de grote hoeveelheid bouwverkeer.
  • Er is verkeershinder vanwege de vele wisselende verkeerssituaties en mogelijk ook door bouwverkeer. Waar nodig zet VITAL verkeersregelaars in.
  • We verwachten geen specifieke hinder wat stof en vuil betreft. Mocht dit toch voorkomen, dan neemt VITAL maatregelen om de weg schoon te houden.
  • Nood- en hulpdiensten kunnen altijd langs het werk.

Online informatieavond donderdag 28 mei

Nu we geen fysieke bijeenkomsten kunnen houden, nodigen we u graag uit voor onze online informatieavond op donderdag 28 mei tussen 19.00 en 20.00 uur. We doen dat ‘live’ via onze Facebook pagina. Het enige wat u hiervoor nodig heeft is een Facebook account, zodat u onze pagina kunt bekijken. Tijdens dit uur kunt u via de reageerfunctie ‘live’ vragen stellen. De uitzending is naderhand ook terug te bekijken.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 juli 2020 | 12:43

anoniem

https://www.amstelveen.nl/bestuur-organisatie/persbericht/fietspaden-langs-beneluxbaan-stap-voor-stap-weer-open

Zo dus op 17 juli 2020 kan Amstelveen-Noord eindelijk weer volledig gebruik maken van de fietspaden. En dus miv NU ook de delen tot Oranjebaan behoudens oostkant tussen Zonnestein en Kronenburg.

Schrijf een reactie
0
+1
6 juli 2020 | 13:31

anoniem

De vervoerregio heeft dit waarschijnlijk zo besloten en misschien wel geopperd aan het GVB dit zo te doen. Het projectteam kan hier niks aan doen.

De klachten (heb ik al gedaan) kunnen beter worden ingediend aan: https://www.gvb.nl/ En https://vervoerregio.nl/ Wellicht wordt je dan van het kastje naar de muur gestuurd omdat zij elkaar verantwoordelijk stellen.

Schrijf een reactie
0
+1
6 juli 2020 | 19:46

anoniem

bedankt voor de links. Ik hoop dat veel mensen gaan melden dat er kaartautomaten op meer haltes moeten komen. misschien gebeurd het ook dan

Schrijf een reactie
0
+1
5 juli 2020 | 15:46

anoniem

Can you please consider installing a ticket vending and ov chipkaart top up machine at zonnestein.

Thanks in advance.

Schrijf een reactie
0
+1
5 juli 2020 | 21:48

anoniem

de automaten om kaarten te kopen op het perron zijn naar mijn mening ook echt nodig. Bij andere trams in Amsterdam kunnen de kaarten in de tram gekocht worden, maar dat kan niet in tram 25.

Schrijf een reactie
0
+1
6 juli 2020 | 10:55

anoniem

Er wordt gewoon niet nagedacht over dat heel veel mensen (met haast) de perrons op komen geen kaartje kunnen kopen en naar een winkel moeten lopen. Om bijvoorbeeld 6:00 is dat ook niet mogelijk. Bovendien levert dat de mooi geplande reis een hoop vertraging op. En gaat dat oude dametje nou echt even op internet en een app downloaden om alles te regelen?

Schrijf een reactie
0
+1
6 juli 2020 | 11:28

anoniem

mensen met haast … serieus?

Schrijf een reactie
0
+1
6 juli 2020 | 13:05

anoniem

Dat zijn mensen (toeristen) die niet wetende 10 minuten voor vertrek van huis naar de halte lopen en geen kaartje hebben. Dan ben je de Sjaak als de winkels (als die toevallig nog een verkooppunt hebben) nog gesloten zijn. In lijn 5 en 6 kunnen wel kaartjes worden gekocht dus heel vreemd dan op lijn 25 straks niet!

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 09:49

Harold Topper |

Navraag bij GVB heeft opgeleverd dat kaartverkoop in het voertuig wel degelijk mogelijk is op lijn 25. De plaatsing van kaartautomaten/oplaadpunten op haltes valt onder de verantwoordelijkheid van GVB. GVB stelt op basis van verkoopcijfers vast op welke haltes automaten geplaatst worden.

Inquiries with GVB have made clear that ticket sales in the tram will be possible on line 25. The placement of ticket vending machines/charging points at stops is the responsibility of GVB. They determine the locations where machines will be placed based on sales figures.

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 11:29

anoniem

Uit een investeringslijst kwam ook naar voren dat GVB bezig is met een “Servicebalie Light” voor de 15G-trams.

Schrijf een reactie
0
+1
7 juli 2020 | 12:25

anoniem

Als antwoord van het GVB kreeg ik als antwoord: Uit uw e-mail begrijp ik dat het u is opgevallen dat de kaartautomaten op veel haltes van de Amstelveenlijn niet terug zijn gekomen. Graag had ik u hierover telefonisch willen spreken, maar helaas kon ik u telefonisch niet bereiken. U ontvangt daarom deze e-mail.

De nieuwe Amstelveenlijn wordt eind 2020 in gebruik genomen. Mijn verwachting is dat op dat moment ook alle haltes uitgerust zijn met op zijn minst één automaat per halte. Om ervoor te zorgen dat dit extra aandacht krijgt van de afdeling die verantwoordelijk is voor de kaartautomaten heb ik uw e-mail doorgestuurd naar de betreffende afdeling.

Schrijf een reactie
0
+1
1 juli 2020 | 14:26

anoniem

https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/reader/59617#p=4

Grappig toch dat u in het Amstelveens Nieuwsblad de verkeerde plaatjes afdrukt. Het plaatje geeft Rembrandtwegsituatie aan, terwijl het een plaatje rondom de Sportlaan moet zijn. Tweede keer fout in de krant!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 juli 2020 | 14:41

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: dank voor de melding. Er is helaas voor de 2e keer een foutje in geslopen. In de digitale versie past de gemeente Amstelveen het aan. We gaan er beter op letten.

Schrijf een reactie
+1
2 juli 2020 | 09:14

anoniem

grappig dat het weer gebeurd en och de Sportlaan hangt er toch een beetje bij. alles voor Noord Amstelveen . terwijl de kruising Sportlaan/Beneluxbaan zo belangrijk is en drukker dan die 2 andere kruispunten.

Schrijf een reactie
0
+1
3 juli 2020 | 09:34

Jan

@anoniem; ik kan me ook niet van deze indruk ontdoen de afgelopen jaren dat Zuid voortdurend genaaid wordt (tram heel de tijd uit de lucht terwijl Noord aan hoge meerkost bleef doorrijden, ook na de werken 2 trams krijgt, Stadshart heeft geen halte meer vanuit Zuid komende, meer en meer hoge torens in Zuid etc …), maar dat probleem ligt bij de gemeente en niet bij VITAL/project team, zij verdienen dus die negativiteit niet mijns inziens.

Schrijf een reactie
0
+1
3 juli 2020 | 23:37

anoniem

@Jan, dat wist je toch al. 3 haltes weg in amstelveen zuid en 1 in amsterdam. geen in amstelveen noord (centrum was meer voor mensen uit amstelveen zuid), en dan hoor ik nog steeds geklaag dat de haltes kronenburg en zonnestijn te ver van elkaar liggen. In noord zijn alle haltes er nog terwijl sommige ook echt dicht bij elkaar lagen en de tram daar veel vaker rijd.

Het is niet alleen hierbij, maar ook qua bussen. Bus 300 reed een zuidelijkere route en rijd nu weer via noord (2 haltes weg voor 1), met het nieuwe viaduct bij ouderkerkerlaan is deze route nu een stuk geschikter voor de bus. Ook de nachtbus die naar brink ging is weg. Voor de zuidoostkant (gondel-brink) is er dus geen nachtvervoer meer.

Om eerlijk te zijn begrijp ik de beslissingen deels ook wel, de meeste mensen in lijn 51 stapten in noord uit/in (in zuid was de lijn soms best leeg).

Ik denk dat het langzaam beter wordt voor zuid, een paar oude buslijnen zijn terugkomen (199 doorgetrokken en 149 terug). De tram wordt gelukkig zo aangelegd dat een tram van zuid naar stadshard mogelijk is en misschien komt deze er wel als de uithoornlijn af is en de vraag hiervoor stijgt. De dienstregeling kan dan nog aangepast worden.

Schrijf een reactie
0
+1
6 juli 2020 | 07:44

Jan

Wat je benoemt herken ik ook; benieuwd of Stadshart inderdaad een halte voor Zuid zou worden, en/of Ouderkerkerlaan viaduct een belangrijkere rol gaat krijgen (het is alvast groter gemaakt dan de huidige A9 en er is plek voor elke fiets van Amstelveen).

Stel me vooral vragen bij de plannen voor Stadshart; de huidige situatie zorgt ervoor dat wij vaker ervoor kiezen om met de wagen gewoon tot Gelderlandplein of A’dam door te rijden i.p.v. hier te winkelen.

Schrijf een reactie
0
+1
29 juni 2020 | 20:16

anoniem

Bij deze een verzoek:
Zou u svp het fietspad tussen Kronenburg en Zonnestein aan de kant van Elsrijk (westkant dus) open kunnen stellen. Er gebeuren HELEMAAL geen werkzaamheden meer, het fietspad is af, netjes belijnd, al het grondwerk is af en alleen een hek en een houten afsluiting maken dat het fietspad dicht is. Hopelijk kunt u het snel openstellen. Dank.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
30 juni 2020 | 13:04

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: het fietspad aan de westkant gaat eind deze week open. De gemeente Amstelveen voert nog wat werkzaamheden uit aan het fietspad van Zonnestein richting Oranjebaan vandaar dat het nog afgesloten is. Het fietspad aan de oostkant gaat op vrijdag 10 juli weer open.

Schrijf een reactie
+1
30 juni 2020 | 13:15

anoniem

Uw antwoord is er een van fietsers pesten. Ik vroeg om het traject Kronenburg-Zonnestein en u antwoordt mij over het traject Zonnestein-Oranjebaan. Met andere woorden het traject Kronenburg-Zonnestein is al een tijdje klaar maar wordt om onverklaarbare redenen gesloten gehouden. Slaat nergens op, ik zou zeggen open het fietspad!

Schrijf een reactie
0
+1
30 juni 2020 | 17:28

anoniem

Beste Daniëlle, U vertelde dat de gemeente Amstelveen bezig is met “nog wat“ werkzaamheden aan het fietspad tussen Zonnestein en Oranjebaan. Wat zijn deze werkzaamheden dan? Het fietspad ziet er door de vele losliggende tegels en de te smalheid niet uit. Dit zelfde fietspad is bij Zonnestein daar met 2 rijstroken geasfalteerd wat over gaat in een smal eenrichtingspad dat behoorlijk verloederd is.

Van mij (wel) een vriendelijke groet,

Roald

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 juli 2020 | 09:44

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: omdat het fietspad een tijdje buiten gebruik is geweest, gaat de gemeente onderhoudswerkzaamheden, zoals het snoeien van groen en het herstellen van de bestrating, uitvoeren.

Schrijf een reactie
+1
29 juni 2020 | 09:52

CT

Uw focussed zich op het belang van wegvernieuwing echter hebben de prachtige grote volwassen bomen langs de sportlaan hiervoor plaats moeten maken? Deze zorgen voor mooi uitzicht, natuurlijke buffer (geluid, luchtzuivering) tussen woon en werkverkeer en is een huisvestiging voor vele dieren/ vogels. Gaat u hiervoor weer iets serieus terug plaatsen (ik doel niet op enkele grassprieten die ik 3d beelden zie of mini boompjes die pas na jaren op iets lijken)?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
29 juni 2020 | 15:06

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@CT: Het planten van de bomen wordt door de gemeente Amstelveen uitgevoerd. Wat zij terugplaatsen wordt op dit moment verder uitgewerkt.

Schrijf een reactie
+1
4 juli 2020 | 13:48

CT

@Daniëlle Waar/ bij wie precies kunnen we de informatie over (terug) planten bomen nagaan svp? Heeft u contactgegens voor mij?

Schrijf een reactie
0
+1
4 juli 2020 | 15:25

anoniem

@CT Wat dacht je van het contactformulier op amstelveen.nl?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
14 juli 2020 | 18:07

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@CT: Vragen over het herstel van het groen kunt u mailen naar inzicht@amstelveen.nl. Een collega van de gemeente Amstelveen zal dan contact met u opnemen.

Schrijf een reactie
+1
10 juni 2020 | 08:25

CT

Daarbij… verdeling werkzaamheden nemen geen acht aan nachtrust bewoners in de omgeving, neem Sportlaan afgelopen weekend vr/za/zo 5/6/7 juni. alle nachten non stop veel werkzaamheden met veel geluidsoverlast. En overdag was het muisstil..

Het is prachtig dat jullie een informatieve website bouwen om ons te informeren. Maar we zouden het waarderen als jullie de energie stoppen in beter plannen/ spreiden van de overlast. Hier wonen werkende gezinnen.

Schrijf een reactie
0
+1
10 juni 2020 | 07:57

CT

Zijn de waarschuwings-piepjes van de bouwwagens (achteruit rijden) nodig als er geen overig verkeer is??? Dit de hele nacht door horen is om gek van te worden! Houden jullie niet enigzins rekening met de omgeving. Nachtstand oid. Please!!!!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 juni 2020 | 10:09

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@CT: We snappen dat die piepjes hinderlijk zijn, maar het is een veiligheidsmaatregel die altijd in acht genomen moet worden om ongelukken op en buiten de bouwplaats te voorkomen. Deze intensieve ombouwperiode naar de definitieve verkeerssituatie gaat helaas gepaard met de nodige hinder. We hopen dat u nog even geduld heeft, eind juli is het meeste werk achter de rug.

Schrijf een reactie
+1
29 juni 2020 | 09:45

CT

Het is dan wel bijzonder dat er hele nachten door wordt gewerkt met veel herrie en er overdag er niks gebeurd?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
29 juni 2020 | 14:59

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@CT: Ook overdag wordt er bij Sportlaan gewerkt. De werkzaamheden worden in een bepaalde volgorde uitgevoerd waardoor we er helaas niet aan ontkomen dat er nachtwerkzaamheden zijn en dus geluidshinder.

Schrijf een reactie
+1
14 mei 2020 | 09:32

Rob de Werker

Wanneer beginnen de test ritten van lijn 25?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
14 mei 2020 | 09:46

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Rob de Werker: Naar verwachting in het najaar van dit jaar.

Schrijf een reactie
+1
14 mei 2020 | 23:49

Rai

Kan iemand mij uitleggen waarom het mogelijk was dat na 6 weken graven en bouwen bij Kronenburg en Zonnestein het al weer mogelijk was dat de tram weer kon rijden (testperiode was slechts 2 dagen), maar dat men voor de Sportlaan 6 maanden aan testen nodig heeft. Wat is hier het verschil? Waarom die hele lange testperiode?????

Schrijf een reactie
0
+1
15 mei 2020 | 07:36

anoniem

Rai, dat is omdat het stuk boven de A9 Amstelveen Noord is. In de nieuwe situatie is er zelfs geen halte Stadshart voor de Amstelveenlijn vanuit Amstelveen Zuid.

Schrijf een reactie
0
+1
15 mei 2020 | 11:37

anoniem

@Anoniem: Ik snap je antwoord geloof ik niet. Will je nu aangeven dat in Amstelveen Noord ze veel sneller zijn???? Het hele traject is nog steeds hetzelfde als we aan de oude lijn 51 denken. En op het traject bij Zonnestein Kronenburg kan men wel in 1 dag een test doen. En vervolgens Sportlaan dat er precies hetzelfde uitziet als die andere 2 nieuwe haltes hebben ze meerdere maanden nodig. Ik snap het verschil dus niet.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
15 mei 2020 | 11:46

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Rai: De testperiode voor de gehele Amstelveenlijn duurt ongeveer 4 maanden. Eind deze maand hebben we meer informatie over de testperiode en delen we dat op de website.

Schrijf een reactie
+1
15 mei 2020 | 23:41

anoniem

@anoniem, waarschijnlijk moeten ze lijn 25 langer testen omdat dit eerst een sneltram/metro hybride was. tram 5 bleef als tram bijna onveranderd. een ander ding is dat personeel voor de nieuwe trams getraind moet worden (er waren geen nieuwe trams bij lijn 5).

Schrijf een reactie
0
+1
16 mei 2020 | 08:53

anoniem

Dat er überhaupt genoeg nieuwe trams zijn om lijn 25 mee te rijden is ook nog een dingetje.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
18 mei 2020 | 14:22

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Dat lijkt ondanks de corona-situatie goed te komen. Lees hier de laatste update over de nieuwe 15G trams.

Schrijf een reactie
+1
20 mei 2020 | 07:49

anoniem

@Wendy Bedankt! In ieder geval goed nieuws dat de start van de Amstelveenlijn niet in het geding lijkt te komen.