Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Mijn Amstelveenlijn: tramliefhebber Martijn Roos

Danielle Opdam | dinsdag 23 juni 2020
Danielle

De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat stap voor stap richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Deze keer onze grootste (maar soms ook meest kritische) fan, Martijn Roos.

Weteringschans, midden jaren zeventig. De dan zesjarige Martijn Roos, een geboren en getogen Amsterdammer, is aan het spelen bij zijn vriendje Bram Mulder. Bram heeft iets moois in de aanbieding: een autoracebaan. Maar buiten wordt er aan het tramspoor gewerkt. Voor Martijn véél interessanter: hij gluurt door de gordijnen en is voor de rest van zijn leven verkocht. “Ik vind trams prachtig”, vertelt hij. “Het materieel, de techniek, hoe eraan gewerkt wordt. En toen ik wat ouder was, begon ik me ook te interesseren voor de politieke besluitvorming.”

Dat brengt ons in de jaren tachtig. “Toen kwamen de ideeën voor wat de Amstelveenlijn zou worden op gang. De wethouder voor het openbaar vervoer, Michael van der Vlis, wilde eerst een ‘tunneltram’: een tram die door een metrotunnel zou rijden. Maar dat bleek technisch niet mogelijk. Het alternatief werd uiteindelijk het S1- en S2-materieel, een sneltram met een vloer op metrohoogte, met de beroemde ombouw op Station Zuid.”

Martijn volgde als een ware waakhond de bouw van de Amstelveenlijn op de voet. “Ik nam regelmatig een kijkje, fietste langs de route en ging naar het bezoekerscentrum in Buitenveldert. Op de lokale zender Radio Stad had je in die tijd De Klaaglijn, die je kon bellen met iets dat je niet beviel. Ik belde op en zei dat ik het testen van het 11G-materieel voor tram 5 op de Amstelveenlijn veel te lang vond duren. Daarna belde GVB me, hebben ze me alles uitgelegd en mocht ik mee met een testrit tussen Centraal Station en de toenmalige eindhalte Poortwachter.”

Uiteraard volgt Martijn, in het dagelijks leven postbode bij PostNL, ook de lopende vernieuwing van de Amstelveenlijn op de voet. Met een modern tintje: samen met oud-GVB’er Thom Tollenaar richtte hij zes jaar geleden een Facebook-pagina op, vol met foto’s en berichtjes over de vernieuwing. “We hebben op dit moment 363 leden!”, zegt Martijn trots. De pagina is openbaar toegankelijk; zoek via Google of Facebook naar ‘Amsteltram Vernieuwing Amstelveenlijn Uithoornlijn’.

"De zes zomerweken met non-stop werk, in 2019. Geweldig dat het lukte, petje af."
Martijn Roos
Martijn Roos

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Hoe kijk je daarop terug? Hoogtepunten? En wat ging er volgens jou minder goed?

“De nieuwe lijn wordt beter dan de oude: bestuurder op straatniveau (met dus beter zicht op het verkeer), ongelijkvloerse kruispunten, mooie haltes, mooie voertuigen, goede verlichting en sociaal veiliger. Waar ik minder positief over ben, is dat er geen ongelijkvloers kruispunt komt bij de drukke kruising met de De Boelelaan. En ook niet waar Gondel en Beneluxbaan elkaar kruisen. Dat had me goed geleken voor de veiligheid en de doorstroming.”

Wat betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor jou persoonlijk?

“Een mooie lightrailverbinding… en ik zie uit naar de verlenging naar Uithoorn.”

Wat herinner je je vooral uit de afgelopen jaren?

“De zes zomerweken met non-stop werk, in 2019. Geweldig dat het lukte, petje af.”

Als straks de vernieuwing van de Amstelveenlijn klaar is, hoop ik dat…

“… de lijn een succes wordt en dat er geen ongelukken meer gebeuren. En dat ik met mijn vriendje Bram een keer een rit kan maken. Ik ben hem na mijn kindertijd uit het oog verloren en ben al tientallen jaren naar hem op zoek. Dus ik hoop dat hij dit leest!”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

24 juni 2020 | 17:55

anoniem

Richting Amsterdam staat er bij de halte Van Boshuizenstraat een waarschuwingsbord voetgangersoversteek. Dat bord staat al geruime tijd flink scheef en dat is een armoedig gezicht.
Wordt dit nog hersteld? Mischien leest iemand dit, die er over gaat.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
25 juni 2020 | 11:59

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: dank voor het melden. Ik heb het doorgegeven aan mijn collega van de gemeente Amsterdam.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?