Mijn Amstelveenlijn: reiziger Sacha Moleman
De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat stap voor stap richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Het woord is deze keer aan bewoner en forens Sacha Moleman.
De Amstelveenlijn (en nog een tijdje de vervangende bus 55) is een levensader voor Sacha Moleman. Geboren in Utrecht, maar al zo’n vijfendertig jaar inwoner van Amstelveen, reist ze elke werkdag – in ochtend- en avondspits – heen en weer vanaf de Sportlaan naar het centrum van Amsterdam. Daar is ze eigenaar van een buitenschoolse opvang, nabij het Waterlooplein.
“Ik heb lijn 51 vanaf zijn kindertijd gebruikt”, blikt Sacha terug op haar tramhistorie, “en je bouwt er echt een band mee op. Je gaat ervan houden! De laatste keer dat hij reed, heb ik foto’s gemaakt. Helaas kon ik er bij die allerlaatste nachtelijke rit niet bij zijn. Maar wat een leuk initiatief was dat. Die opkomst! Je merkt dan nog eens hoeveel zo’n lijn voor de mensen betekent.”
De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Hoe kijk je daarop terug?
“Ik vond onlangs de opening van de nieuwe Kronenburg-kruising een mooi moment. Toen we er voor de eerste keer doorheen reden met de bus, reageerde iedereen erop.
Een echt hoogtepunt vond ik de dag waarop tramlijn 5 weer gingen rijden, eind augustus vorig jaar. Er was ontzettend veel werk te doen in de zomerweken die daaraan vooraf gingen. En ik heb me wel afgevraagd… gaat dat allemaal lukken? En ja, het lukte. Fijn dat ik die lijn weer kon gaan gebruiken. En ook mijn hond Dex was er blij mee. Hij mag mee in bus 55, maar dat vindt hij niet prettig.
Ronduit slecht was de start van bus 55. De zondag voordat hij officieel ging rijden, heb ik ‘m getest, en dat ging goed. Maar de eerste week… een drama. Te kort, te vol, niet frequent genoeg. Geleidelijk aan ging het beter, maar de laatste tijd is er weer veel uitval en vertraging. Het zou goed zijn als het project daar in deze laatste periode nog iets aan kan doen.”
Ceyhun
Hallo, Ik had ook lijn 51 om naar De meerkamp zwembad gegaan 2019 of eerder en toen ik wil weer naar zwembad en toen metro reed niet meer en toen ik pakte lijn 55 tot Sportlaan zelfde als lijn 51 en nice ik gebruik altijd lijn 55 of 5 als ik naar Amstelveen gaan. ik ben echt blij ermee met Medewerkers en Werkmannen en Werkvrouwen en Reizigers van Amstelveenlijn en was gezellig en benieuwd kijken hoe is het met verbouwingen ik kom soms af en toe even langs en kijken ik zag zo erg snel opgebouwd ik kom wel weer terug naar Amstelveen spotten foto’s Maken en Filmen van lijn 25 Ontzetten goed gewerkt Bouwwerkmensen!!!
Ik kom misschien op 13 December bij Opening
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Ceyhun: Dank voor uw compliment!
Schrijf een reactieanoniem
In welke frequentie gaat tram 25 rijden en Is het al bekend hoe laat de laatste tram vertrekt? Zou wel fijn zijn als je met de laatste M51 nog een tram kan pakken.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: GVB start met een frequentie van 20 trams per uur (tramlijn 5 en tram 25 gecombineerd) in de spits. Dit kan doorgroeien tot 24 trams per uur. De frequentie buiten de spits en de precieze vertrektijden zijn nog niet bekend.
Schrijf een reactieJan
Maar wat is de frequentie van tram 25? Met andere woorden voor heel Amstelveen Zuid?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Jan: voor tram 25 is dat in de spits naar verwachting 10 ritten per uur.
Schrijf een reactieJan
Helder, bedankt.
Schrijf een reactieSacha Moleman
Hoe is de capaciteit van tram 25?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Sacha Moleman: de nieuwe tram heeft circa 180 plaatsen.
Schrijf een reactieanoniem
Danielle Opdam,
Schrijf een reactieDank voor deze reactie!!
Vriendelijke groet van Sacha.