Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Mijn Amstelveenlijn: ondernemer Bas Bobeldijk

Wendy van der Meulen | woensdag 21 oktober 2020
Wendy

De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat nu hard richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Deze keer: zelfstandig ondernemer Bas Bobeldijk.

Je kunt ’t niet missen: het geel/zwarte logo van supermarkt Jumbo, aan de Buitenveldertselaan, op de kop van de Van Boshuizenstraat. In het filiaal staan pakweg honderd medewerkers klaar om de buurt te voorzien van dagelijkse boodschappen en lekkernijen, met aan het roer zelfstandig ondernemer Bas Bobeldijk.

De Amstelveenlijn-halte Van Boshuizenstraat is pal voor de deur. Bas en zijn team zaten de afgelopen jaren dus behoorlijk in de vuurlinie, tijdens de werkzaamheden aan de lijn en de halte. “Maar we zijn vanaf het begin goed meegenomen in het hele project”, vertelt Bas in zijn kantoortje boven de winkel. “We zijn steeds geïnformeerd en ik heb ook zelf afspraken gemaakt met de projectmedewerkers, mede namens de andere winkeliers hier aan het Rooswijckplein. Want zo’n bouwproject roept natuurlijk vragen op. Wanneer en voor hoe lang is de tramhalte buiten gebruik? Blijven het winkelcentrum en dus onze supermarkt bereikbaar tijdens de werkzaamheden? Hoe zien de afsluitingen er precies uit?”

Het werd Bas snel duidelijk dat de tramhalte op dezelfde plek zou blijven. “Goed nieuws. Heel belangrijk voor onze toekomst. Maar wat we de afgelopen jaren wel merkten, is dat een deel van onze klanten zo’n bouwproject lastig vond. Ze gingen op zoek naar een andere route, naar een andere supermarkt. Dat leidde tot minder klandizie.”

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Wat was voor jou het hoogtepunt? En waar ben je misschien minder positief over?

“Dat hoogtepunt moet nog komen: als de Amstelveenlijn weer gaat rijden! We gaan dat zeker vieren. Ik ben aan het nadenken over hoe we daar met onze winkel aan kunnen bijdragen.

Op zich kijk ik niet echt negatief terug op het hele project. Maar soms gingen dingen niet zoals wij wilden. Op een zekere dag was bijvoorbeeld een deel van de Buitenveldertselaan ineens afgesloten. Daardoor konden de mensen niet meer rechtsaf slaan. En ook onze bevoorradingswagens hadden er last van. Ik heb toen gebeld en binnen een uur was het opgelost. Dat was een prettige verrassing.”

Wat betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor jou persoonlijk?

“Ik gebruik de lijn zelf niet. Maar veel van mijn medewerkers wél, om op het werk te komen en weer naar huis te gaan. Voor hen was het best lastig dat de sneltram niet meer reed, en dat ze met de bus moesten. Want die reed minder frequent en had een langere reistijd. Voor al die collega’s is het dus fijn dat dit nu bijna voorbij is.”

Wat herinner je je vooral uit de afgelopen jaren?

“Dat ik heel vaak, op welk tijdstip van de dag dan ook, bouwers aan het werk zag. Respect!”

Als straks de vernieuwing van de Amstelveenlijn klaar is, hoop ik dat…

“… de trams zonder problemen en vooral zonder storingen zullen rijden. En met mijn supermarktpet op: dat de mensen hier weer voor de deur gaan in- en uitstappen. Inclusief de klanten die hier een tijd niet zijn geweest.”

Ondernemer Bob Bobeldijk bij de halte Van Boshuizenstraat.
Ondernemer Bob Bobeldijk bij de halte Van Boshuizenstraat.
Foto: Gé Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit bericht delen?