Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Mijn Amstelveenlijn: ondernemer Atilla Meulenbelt

Wendy van der Meulen | vrijdag 20 maart 2020
Wendy

De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat stap voor stap richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? We vragen het deze keer aan Atilla Meulenbelt, ondernemer in winkelcentrum Kostverlorenhof.

Winkelcentrum Kostverlorenhof is sinds begin 2017 een attractie rijker: Subzero’s. Oprichter en eigenaar Atilla Meulenbelt en zijn team verblijden er hun klanten met ambachtelijk ijs, lunchgerechten, chocolade, taartjes en koffie.

Om op het werk te komen heeft Atilla de Amstelveenlijn niet nodig. Met zijn vrouw en hun twee jongens woont hij op loopafstand van de zaak. “Maar we gaan straks beslist weer met de tram, om in het Stadshart te komen of om naar Amsterdam te gaan.”

In aanvulling op Subzero’s is Atilla ook nog op een andere manier betrokken bij het winkelcentrum: hij is voorzitter van de lokale ‘bedrijveninvesteringszone’. “Als ondernemers investeren we in deze BIZ in de verbetering van het winkelcentrum Kostverlorenhof. Dat doen we in aanvulling op wat de gemeente doet. Dus als je me vraagt naar de Amstelveenlijn, dan spreek ik ook namens mijn collega-ondernemers.”

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Hoe kijk je daarop terug?

“De vernieuwing was natuurlijk hard nodig. Maar het gaf hinder en had gevolgen voor ons hier op Kostverlorenhof. Ik heb een aantal klanten die van verder weg komen. Bijvoorbeeld een mevrouw in Buitenveldert, die een hele lieve kerstkaart stuurde waarop zij zich verontschuldigde: ‘Ik ben een tijd niet geweest, maar dat komt door de OV-werkzaamheden’. Zoiets is veelzeggend en vervelend om te horen. Ook andere winkeliers zullen klanten gemist hebben.

Voor ons als ondernemers is de bereikbaarheid van het winkelcentrum een punt van zorg geweest. De bewegwijzering was in eerste instantie niet goed genoeg. We hebben toen overlegd met het Projectteam Amstelveenlijn, met wethouder Ellermeijer en met de Vereniging van Amstelveense Detailhandelsorganisaties. Gelukkig was het snel opgelost, maar de les hieruit was dat tijdige en heldere uitleg over bereikbaarheid van groot belang is voor bewoners, winkeliers en hun klanten.

Waar ik heel positief over ben, zijn de nieuwe ongelijkvloerse kruispunten, zoals hier bij Zonnestein. Indrukwekkend. Ik heb tijdens de bouw een paar keer een rondje gereden om te kijken. Echt een kunstwerk. Mijn zoon gaat volgend jaar naar de brugklas, op de fiets, en ik heb echt wel de verwachting dat de verkeerssituatie rond de Beneluxbaan verbeterd zal zijn.”

 

"Als ik het me goed herinner, reed de tram op zondag slechts één keer per half uur. Die tijden zijn gelukkig voorbij, en straks helemaal, als de tram heel frequent gaat rijden."
Atilla Meulenbelt
Atilla Meulenbelt

Wat betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor jou persoonlijk?

“Ik denk dat het straks weer aantrekkelijker wordt om met het openbaar vervoer te reizen. Amsterdam komt weer dichterbij – al vind ik het wel jammer dat de rechtstreekse verbinding met de Amsterdamse binnenstad verdwijnt.

Maar goed, als je het vergelijkt met hoe het was, wordt alles natuurlijk wel veel beter. Helemaal als je denkt aan vroeger! Ik heb begin jaren negentig een tijdje aan de Vrije Universiteit gestudeerd en woonde toevallig toen ook in deze buurt. Als ik dan in het weekend naar mijn ouders reisde, was dat een heel gedoe. Als ik het me goed herinner, reed de tram op zondag slechts één keer per half uur. Die tijden zijn gelukkig voorbij, en straks helemaal, als de tram heel frequent gaat rijden.”

Wat herinner je je vooral uit de afgelopen jaren?

“De retourbemaling! Je zou denken: je graaft een gat in de grond en je gaat aan de slag. Maar je leert van een project als dit echt wat erbij komt kijken. Vanuit mijn huis kon ik de leidingen, die achter in de sloot lagen, zien. En hier dichtbij vielen me de buizen over de weg op.”

Als straks de vernieuwing van de Amstelveenlijn klaar is, hoop ik dat…

“… Amstelveen beter bereikbaar is, dat de rust weer terugkeert en dat iedereen er profijt van heeft. En namens mezelf en alle winkeliers hier: we hopen echt dat de bereikbaarheid van winkelcentrum Kostverlorenhof weer goed zal zijn. En nog een klein persoonlijk dingetje, waarvan ik weet dat ik er niet op moet hopen, maar toch: ik zal dat typerende belletje (‘ding-ding-ding-ding-ding-ding-ding’) bij de kruispunten missen. Dat hoorde echt bij de oude Amstelveenlijn!”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 april 2020 | 15:22

anoniem

Zou het mogelijk zijn om de webcam bij Sportlaan te laten staan todat ook de fietspaden en rotondes af zijn?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
8 april 2020 | 09:31

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: De webcam is op de tijdelijke loopbrug bevestigd en er komt een moment waarop deze loopbrug verwijderd moet worden om de eindsituatie af te kunnen bouwen. Als het lukt om de webcam rond die tijd elders een nieuw plekje te geven dan zullen we dat doen, maar anders is het einde oefening.

Schrijf een reactie
+1
8 april 2020 | 09:34

Jan

Zou mooi zijn! Maar knap werk tot nu toe, draagt echt bij aan de betrokkenheid en erkenning voor het harde labeur.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
8 april 2020 | 09:56

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Jan: Bedankt voor uw complimenten!

Schrijf een reactie
+1
7 april 2020 | 14:40

anoniem

Graag wil ik wederom uw aandacht vragen om het volgende.
Het is mij nog steeds niet geheel duidelijk waar de halte van de nachtbus komt Noordwaarts (richting Amsterdam) t.h.v. de ovatonde Zonnestein/Straat van Messina.
Ons appartementengebouw staat heel dicht bij de Beneluxbaan en mijn vriendelijke doch dringende verzoek is DIE NACHTBUSHALTE TEN NOORDEN VAN DE OVATONDE TE PLAATSEN AANGEZIEN ER VEEL GELUIDSOVERLAST IS VAN DE NACHTBUSPASSAGIERS PAL ONDER ONZE RAMEN.
Dit is al eerder onder uw aandacht gebracht maar kan nergens een antwoord hierop vinden.
Ook zou ik meer duidelijkheid willen hebben hoever ons gebouw nu van het fietspad verwijderd is ergo tevens van de parallelweg richting Kronenburg.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
8 april 2020 | 09:55

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: De nachtbushalte komt terug op de locatie waar deze lag en dat is dus voor uw appartementengebouw. De halte komt wel net iets verder van de gevel te liggen. Zo komt het fietspad minimaal 15 meter van de gevel te liggen maar over het algemeen dus verder. Dat is ongeveer 2,5 meter verder van de gevel dan in de oude situatie. De parallelweg richting Kronenburg ligt minimaal 21 meter van de gevel maar over het algemeen dus ook verder. Dat is ongeveer 4,5 meter verder van de gevel dan in de oude situatie.

Schrijf een reactie
+1
26 maart 2020 | 19:40

anoniem

Geloof dat deze ondernemer een wat slecht geheugen heeft. Zondag een tram per half uur?
Amstelveen had tram 5 die via Leidseplein de binnenstad in ging naar Centraal Station. Amstelveen had een rechtstreekse metroverbinding met Amstelstation, Station Zuid en Centraal Station. Voor 380 miljoen euro krijgen we een tramlijn terug die naar Westerpark gaat via Leidseplein dat dan wel. En je moet voor stations telkens een eind lopen. En dat zal zeker nog jaren zo blijven. Amstelveen is in het pak genaaid. Enige wat voor fietsers en automobilisten op Zonnestein, Sportlaan en kronenburg is verbeterd is de veiligheid en niet meer hoeven wachten op de tram.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?