Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Mijn Amstelveenlijn: communicatieadviseur Wendy van der Meulen

Danielle Opdam | woensdag 20 mei 2020
Danielle

De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat stap voor stap richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Deze keer: communicatieadviseur Wendy van der Meulen.

Voor wie de vernieuwing van de Amstelveenlijn volgt, klinkt ‘Wendy van der Meulen’ waarschijnlijk bekend in de oren. Wendy is de communicatieadviseur van het project namens Metro en Tram van de gemeente Amsterdam. Haar naam staat regelmatig boven berichten en artikelen op deze website. Ze beantwoordt vragen en opmerkingen van het publiek, en ze is bijna altijd paraat tijdens informatieavonden en evenementen.

“Als communicatieadviseur voor de Amstelveenlijn ben ik op een brede manier aan het werk”, licht Wendy toe. “Ik ben allereerst verantwoordelijk voor de strategie: hoe communiceren we over het project, met wie, met welk doel en op welke manier. Daarvoor heb ik continu contact met collega’s in ons omgevingsteam en met partijen als de gemeentes Amsterdam en Amstelveen, de Vervoerregio en GVB.”

“Tegelijkertijd is er veel uitvoerend werk. Telefonisch, via e-mail, via social media. Acties bedenken en begeleiden, bewonersbrieven opstellen, mensen te woord staan in het belevingscentrum Amstelveen InZicht. En natuurlijk amstelveenlijn.nl. De website is toch wel de spil van onze communicatie. Ik werk bij de uitvoering samen met mijn directe collega Danielle Opdam en met een aantal ondersteuners, zoals een vaste tekstschrijver, fotograaf en vormgever.”

Ook de vele informatiebijeenkomsten zijn door Wendy georganiseerd. Dit was tijdens een avond in 2018.

Foto: Nina Albada Jelgersma

Ontdekkingsreis

Wendy werkt sinds eind 2014 voor de Amstelveenlijn: “Ik was op huwelijksreis en zag de vacature in mijn mailbox, en het leek me een leuke opdracht: breed, allround, van alle markten thuis. Ik ben ondernemend en creatief, en de functie gaf me alle ruimte om daar iets mee te doen.” Ze heeft de afgelopen jaren ervaren als “een ontdekkingsreis”. “Met een project als dit ben je te gast in een stad. Daar past bescheidenheid bij. Je weet niet direct alles. Je hebt, vooral in het begin, de kennis en kunde van andere mensen nodig. En je moet vertrouwen opbouwen met de mensen die hier wonen en werken.

Wat wij doen en vertellen, is niet altijd leuk. Stad en project zijn het niet altijd met elkaar eens. Dat was zeker in de eerste jaren het geval. Voordat ik hier kwam, had het project een periode van radiostilte. Toen we weer begonnen met communiceren werd er vaak negatief gereageerd. Een andere tramlijn, jaren bouwen en hinder… nee, daar zat niet iedereen op te wachten. En hoewel nog steeds niet alle mensen blij zijn, heb ik wel de indruk dat men nu positiever is. Toen de zomerwerkzaamheden in 2019 volgens plan verliepen, kwamen de eerste trotse reacties binnen, in de trant van ‘de Amstelveenlijn wordt toch wel mooi’.”

"Toen ik tegen middernacht die mensenmassa zag op Station Zuid, en hoe iedereen zich in de metro propte toen de laatste rit werd aangekondigd... de feestelijke muziek... de stadsdichter... Geweldig om te ervaren hoeveel de Amstelveenlijn betekent voor de mensen."
Wendy van der Meulen
Wendy van der Meulen

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Wat was voor jou het hoogtepunt, en waar heb je het meeste van geleerd?

“Het hoogtepunt vind ik, tot nu toe, het afscheidsfeestje van lijn 51, in de nacht van 2 op 3 maart 2019. Dat was een actie uit mijn koker en ik was toch eigenlijk wel heel verrast met de respons. Toen ik tegen middernacht die mensenmassa zag op Station Zuid, en hoe iedereen zich in de metro propte toen de laatste rit werd aangekondigd… de feestelijke muziek… de stadsdichter… Geweldig om te ervaren hoeveel de Amstelveenlijn betekent voor de mensen.”

“Leerzaam voor de communicatie waren de eerste kabel- en leidingwerkzaamheden. Die worden door diverse bedrijven gedaan. Daar moeten we dus mee afstemmen, want het is heel ingrijpend als je er dichtbij woont. Dat ging in het begin niet altijd goed. Later heb ik mijn best gedaan om dit te verbeteren, door bijvoorbeeld in bewonersbrieven foto’s te plaatsen van vergelijkbaar werk. Zo konden bewoners beter inschatten wat de gevolgen waren, in hun directe omgeving.”

Wat betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor jou persoonlijk?

“Voor mij persoonlijk kwam dit project op een goed moment, want het gaf stabiliteit voor iets groots: verhuizen! Mijn man Alex en ik hadden een huis in Lelystad, maar we wilden graag wat vrijer en rustiger wonen. Een paar jaar geleden kwam die wens inderdaad uit en nu wonen we heerlijk in het prachtige Friese Gaasterland. Voor mij een beetje thuiskomen ook, want ik ben geboren en getogen in Lemmer, niet ver van waar ik nu woon.”

Wat herinner je je vooral uit de afgelopen jaren?

“De samenwerking met mijn collega’s, binnen het project en eromheen, zoals bij de gemeentes en de Vervoerregio. We hebben echt het gevoel dat we samen iets opbouwen, letterlijk en figuurlijk. En je leert een stad als Amstelveen echt heel goed kennen. Ik ken het stratenplan zo’n beetje uit mijn hoofd inmiddels, beter dan ik het ooit heb gekend in mijn oude woonplaats, haha.”

Als straks de vernieuwing van de Amstelveenlijn klaar is, hoop ik dat…

“… kort en bondig… de Amstelveners trots zullen zijn op hun lijn!”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
5 juni 2020 | 08:44

anoniem

Het vernieuwde Zonnestein is een aanwinst.
Wat ik steeds niet begrijp en waar ik me aan stoor is dat bus 55 zo’n malle omleidingsroute naar het Busstation vanaf Sacharovlaan mag rijden bij afsluiting Beneluxbaan. Het is een paralleltraject aan de Connexxionlijnen. Het voegt niets toe.

Schrijf een reactie
0
+1
5 juni 2020 | 12:43

Danielle Opdam

@anoniem: dank voor uw compliment over het vernieuwde Zonnestein. De omleidingsroute waar u het over heeft was alleen van toepassing bij afsluitingen van de Beneluxbaan voor de werkzaamheden bij Kronenburg en Zonnestein. Naar verwachting is dat niet meer nodig. GVB bepaalt de omleidingsroute van de bus.

Schrijf een reactie
+1
30 mei 2020 | 07:33

anoniem

Voor kleine kinderen zijn de afscheiding wanden van glas en palen op de rotonde een probleem zij zien de omhoog rijdende auto’s niet. Automobilisten zien deze kinderen op de fiets ook niet. De oversteek via de tramhalte over het fietspad is hierdoor onveilig. Kan hier iets aan gedaan worden?

Schrijf een reactie
0
+1
2 juni 2020 | 10:01

Danielle Opdam

@anoniem: Dank voor uw melding. De verkeerssituaties bij de rotondes Kronenburg en Zonnestein hebben onze aandacht. Wij blijven de verkeersveiligheid monitoren en passen nu niets aan.

Schrijf een reactie
+1
29 mei 2020 | 09:29

Axel

TOP was ook de door haar georganiseerde rondleiding tav een wedstrijd!

Schrijf een reactie
0
+1
29 mei 2020 | 06:39

E. Stolk

Mooi geworden die rotonde, ben er gisteren geweest. Ik vrees alleen wel veel verkeersongelukken. De kwetsbare verkeersdeelnemers komen van alle kanten. Wellicht zijn verkeerslichten toch nog een optie?

Schrijf een reactie
0
+1
29 mei 2020 | 08:31

anoniem

Inderdaad! Komend vanaf bijvoorbeeld de Beneluxbaan bij Kronenburg uit zuidelijke richting moet er bij de rotonde goed opgelet worden voor het verkeer wat van links op de rotonde komt. Het zicht wordt daar behoorlijk belemmerd door de glazen afscheiding schermen. Ik heb het bij Kronenburg al mee gemaakt dat een auto maar net op tijd voor mij op de fiets kon stoppen.

Schrijf een reactie
0
+1
29 mei 2020 | 10:36

Danielle Opdam

@anoniem en @E.Stolk: Dank voor uw melding en tips. De verkeerssituaties bij de rotondes Kronenburg en Zonnestein hebben onze aandacht. Wij blijven de verkeersveiligheid monitoren en passen nu niets aan.

Schrijf een reactie
+1
22 mei 2020 | 16:46

Martijn Roos

Leuk interview.. Laat maar weten wanneer Martijn Roos een interview krijgt? Al sinds de eerste besluitvorming het jaar 1985 volg ik de Amstelveenlijn geschiedenis op de voet..

Schrijf een reactie
0
+1
23 mei 2020 | 10:02

anoniem

Bescheidenheid siert de mens…

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?