Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Mijn Amstelveenlijn: communicatieadviseur Udo van Huis

Wendy van der Meulen | dinsdag 3 maart 2020
Wendy

De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat stap voor stap richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Het woord is deze keer aan Udo van Huis, communicatieadviseur grote projecten bij de gemeente Amstelveen.

“Ik werk sinds 2006 bij de gemeente”, zo stelt Udo zich voor. “Mijn werk omvat op dit moment de drie grootste projecten in en rond de stad: de Amstelveenlijn, de A9 en het Stadshart. De drie projecten dus die samenkomen in het informatiecentrum Amstelveen InZicht. Daar ben ik dan ook een flink deel van de week aan het werk, als woordvoerder en gastheer.”

De projecten, zegt Udo, hebben letterlijk en figuurlijk veel raakvlakken. “Ze zijn grootschalig, hebben te maken met de infrastructuur en beïnvloeden de omgeving. Zo heeft de vernieuwing van de Amstelveenlijn tijdelijke gevolgen voor de bereikbaarheid van, bijvoorbeeld, voorzieningen. Of als op de A9 als onderdeel van het werk een afslag dicht gaat, dan is indirect het Stadshart minder goed bereikbaar. Met dat soort dingen moeten we voortdurend rekening houden. Heel begrijpelijk dat mensen daar vragen over hebben. En dat is dus een groot onderdeel van de communicatie vanuit het project en de gemeente Amstelveen.”

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Hoe kijk je daarop terug? Hoogtepunten? Leerzame lessen?

“Een absoluut hoogtepunt vond ik de ochtend na de zes zomerweken, vorig jaar, waarin de bouwers enorm veel werk hebben verzet. Die ochtend, eind augustus, was spannend, want trams 5 en 6 moesten weer kunnen rijden. Alles was tot in de puntjes gepland, maar je weet nooit wat je tegenkomt als je aan het bouwen bent. En je hebt niet alles in de hand. Het weer kan tegenzitten. Of er duiken ineens leidingen op waar je niet van wist. Of er is een onverwachte muizenplaag… Maar zoals bekend: die maandag ging alles volgens plan. Echt fantastisch. Dat was wel even een juichmoment.

Wat ik leerzaam vind in dit project, vanuit mijn werk, is hoe we dingen presenteren. Kijk om je heen in Amstelveen InZicht, en je ziet een prachtig eindplaatje. Maar vóór die tijd is het voor het publiek doorbijten. Het duurt lang en geeft veel hinder. Dat moeten we nooit uit het oog verliezen.”

Wat betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor jou persoonlijk?

“Privé niet heel veel. Ik woon met mijn gezin in Ouderkerk aan de Amstel, dus de tram stopt niet voor de deur. Maar soms gebruikten we ‘m, als we al in Amstelveen waren, om snel in Amsterdam te komen. Als de vernieuwing klaar is, gaan we dat vast weer doen.

Voor mij persoonlijk betekent het natuurlijk wel heel veel voor mijn werk. Meerdere partijen, strakke planning. Naar mijn gevoel is dit een realistisch project. We zijn op schema, het wordt niet keer op keer verlengd, het is geen bodemloze put. Het is een project dat laat zien dat je binnen de geplande tijd daadwerkelijk kunt bereiken wat je van plan bent.

Dit positieve gevoel zien we ook terug in de reacties van het publiek. Er wordt weinig geklaagd, het zijn vooral vragen. Soms kritisch, en dat is prima. Als communicatieprofessional vind ik het belangrijk dat het publiek niet wordt verrast. Daarom zetten we alle mogelijke kanalen in om de mensen te bereiken – en andersom, voor hén om contact te hebben met óns.”

Wat herinner je je vooral uit de afgelopen jaren?

“Hoe het landschap is veranderd. Op veel plekken in Amstelveen zag het er twee jaar geleden compleet anders uit, bijvoorbeeld rond de verdiepte kruisingen. Je vergeet heel snel hoe het was…”

Als straks de vernieuwing van de Amstelveenlijn klaar is, waar hoop je dan op?

“Dat het publiek echt ziet dat de situatie is verbeterd. Niet alleen als je in de tram zit, maar ook in de auto, of als je in de buurt van de lijn woont. En ik hoop ook dat de mensen het als iets van zichzelf gaan zien. Dat ze de tram gaan beschouwen als iets dat echt weer bij Amstelveen hoort, en waar zij trots op mogen zijn.”

Kruispunt Sportlaan mei 2017

Kruispunt Sportlaan mei 2017

Foto: Wiebke Wilting
Kruispunt Sportlaan februari 2020

Kruispunt Sportlaan februari 2020

Foto: Webcam Sportlaan

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
3 maart 2020 | 12:44

Martijn Roos

Mooi. Te zien, dat het nu wel de juiste Lijnkleur is van Tram 25..

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?