Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Mijn Amstelveenlijn: buurtbewoner Bram Dekker

Wendy van der Meulen | maandag 10 februari 2020
Wendy

De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat stap voor stap richting de eindstreep.
In de nieuwe serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Het woord is deze keer aan Bram Dekker. Zelfstandig vastgoedonderzoeker en -adviseur. Getrouwd, vader van een tienerdochter… en betrokken bewoner van Amstelveen.

“Ik heb veertien jaar in de wijk Kostverloren gewoond, vlakbij de halte Zonnestein en de kruising van de sneltram met de Beneluxbaan”, vertelt Bram Dekker. “We zijn eind vorig jaar naar Westwijk verhuisd, dus dat geeft straks weer een heel ander perspectief op de Amstelveenlijn. Maar ik zit nu nog vol met herinneringen aan mijn tijd in Kostverloren.”

Dat laatste zal niet direct veranderen, want Bram zit nog altijd in de redactie van de Buurtkrant Bankras/Kostverloren, een blad dat vier keer per jaar verschijnt en waarin de Amstelveenlijn regelmatig aan bod komt.

Ook is hij lid van de Bewonerscommissie Uitvoering Noord, een groep betrokken wijkgenoten in het noordelijke deel van Amstelveen, die de werkzaamheden belangstellend en kritisch volgt. “Die commissie is opgezet door de hoofdaannemer VITAL. Wij zijn de ogen en oren van de wijk, bijvoorbeeld als er klachten of vragen zijn over zaken als omleidingen, verkeersborden, groenkap of tijdelijke oversteekplaatsen.”

Wat betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor jou persoonlijk, Bram?

“Amstelveen is, zoals bekend, de grootste stad van Nederland zonder treinverbinding. Andere vormen van goed openbaar vervoer zijn dus heel belangrijk voor de mobiliteit, bijvoorbeeld om op het werk te komen. Zeker ook omdat de stad in de nabije toekomst nog groter gaat worden, en er bijvoorbeeld richting Uithoorn gaat worden gebouwd.

De Amstelveenlijn kan een ideale tussenvorm zijn van trein en tram, en die kant gaat het nu op. Ik ben zelfstandig ondernemer en moet voor mijn werk regelmatig richting Amsterdam. De keuze tussen fiets, auto of Amstelveenlijn hangt af van de verbindingen. Als de lijn straks logisch werkt en mij snel ergens brengt, zal ik ‘m beslist weer regelmatig gaan gebruiken.”

Bram Dekker: “Directe betrokkenheid van bewoners is heel belangrijk.”
Bram Dekker: “Directe betrokkenheid van bewoners is heel belangrijk.”
Foto: Gé Dubbelman

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Hoe kijk je daarop terug?

“Overwegend positief. Een hoogtepunt vind ik de vorming van de Bewonerscommissie. Een dergelijke directe betrokkenheid van de buurt is heel belangrijk. Het is geruststellend dat er door het Projectteam, de gemeente en VITAL naar ons wordt geluisterd. Want een project als dit geeft veel zorg en overlast in de directe omgeving. Het is fijn om te weten dat je die op de juiste plek kunt doorgeven.

Die bezorgdheid op lokaal niveau is wat mij betreft ook een kritisch punt. Ik zou dat ‘klein persoonlijk leed’ willen noemen. De vernieuwing is voor sommige mensen, vooral ouderen, best vervelend. Wat men in deze buurt bijvoorbeeld nooit heeft begrepen, is dat bus 55 niet bij alle oude tramhaltes stopt…”

Wat herinner je je vooral uit de afgelopen jaren?

“Abstracte kunst! Het landschap zag er ineens heel anders uit tijdens de retourbemaling. Buizen door het landschap en leidingen boven de weg. Kleine kunstwerken. Normaal gesproken is Amstelveen een stilleven, maar dat werd ineens op een interessante manier doorbroken.

Een persoonlijke herinnering betreft mijn dochter. Door de werkzaamheden werd het lastiger om onder de Beneluxbaan door te fietsen. De verkeerssituatie was in eerste instantie nogal onoverzichtelijk voor een meisje van 12. Dat hebben mijn vrouw en ik opgelost door de eerste keren met haar mee te rijden.”

En als straks de vernieuwing van de Amstelveenlijn klaar is, waar hoop je dan op?

“Ik hoop dat Amstelveen dan nog meer verbonden zal zijn met Amsterdam dan nu. De lijn kan zorgen voor leven in de brouwerij en ons allen laten profiteren van de voordelen van grootstedelijkheid. Daarmee bedoel ik: meer levendigheid in Amstelveen, en sneller en betrouwbaarder openbaar vervoer om even een avondje naar Amsterdam te kunnen gaan.”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 februari 2020 | 18:48

Steph

Ik hoop echt dat get een succes wordt, echter verwacht ik dat er over een paar jaar een aanpassing zal plaatsvinden, om het nog sneller te maken. Maar dat zal blijken uit de ervaring. Natuurlijk ziet het er nu al mooi uit, naar hoop gewoon op iets spectaculairs. Openbaar heeft namelijk helemaal mijn interesse de laatste tijd. Ik gun ook gewoon mijn stad en amstelveen het allerbeste hierin 🙂

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?